Stephanie LALEEUW Marlies EGGERMONT 22 september 2008.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Een gebrek aan patiëntveiligheid
Advertisements

Flip Jan van Oenen Clemens Bernardt
GEZINSHERENIGING met subsidiair beschermden
EEN LOOPBAAN BIJ DE RECHTERLIJKE MACHT Examen beroepsbekwaamheid
Naam spreker Datum Maagprotectie. Programma 0.00 uurInleiding en doel 0.05 uurStellingen I 0.15 uurSignalen in de praktijk 0.45 uurPreventie in de praktijk.
Uw apotheek. Voor betrouwbare zorg dichtbij
Deze presentatie wordt u aangeboden door
Verhoor door AIG Uw rechten en plichten
De levensverzekering (Deel 3)
Inkomenstarief en kindcode voor ouders en opvang 22 november 2013
OCMW Kortrijk Opvolging medische zorgen E-carmed Provinciale ontmoetingsdagen, voorjaar 2012.
Gezondheidsongelijkheid in Gent opleiding levensverwachting Huidige situatie Doelstelling gezondheidsongelijkheid Gelijke kansen voor gezondheid Extra.
Sociaal Recht Deel 5.
De Belastingdienst Leuker kunnen we het niet maken... Ook in Wognum
Weddeschalen & Weddebijslagen
Ter gelegenheid van het ske symposion  1350 per jaar  Daarvan ca 850 in raadkamer ◦ 300 ingetrokken ◦ 240 niet ontvankelijk ◦ 310 ongegrond.
Zorgtraject diabetes: doelgroep type 2 diabetici GMD 1 of 2 injecties insuline of incretine mimeticum.
Bestedende beheerder Een eerste stap naar budgethouderschap.
Namaak in ICT Illegale software. Wat is illegale software? Vraag: “Mag u een programma downloaden van het internet, zonder hiervoor te betalen, dit installeren.
Vrijheidsberoving na een als misdrijf omschreven feit
Wijzigingen van artikel 8 van de nomenclatuur van de geneeskundige verstrekkingen Vanaf 01 juni 2012.
DE BIJZONDERE BEROEPSTITEL VAN VERPLEEGKUNDIGE GESPECIALISEERD IN GERIATRIE EN DE BIJZONDERE BEROEPSBEKWAAMHEID VAN VERPLEEGKUNDIGE MET EEN BIJZONDERE.
Stavaza dossier Copernicuspremie politie
Febelfin – Studiedag “De beurs vandaag” Leen Van Wambeke Retail Marketing Services Euronext Brussels.
Gezondheidsongelijkheid in Gent opleiding levensverwachting Huidige situatie Doelstelling gezondheidsongelijkheid Gelijke kansen voor gezondheid Extra.
Gezondheidsongelijkheid in Gent opleiding levensverwachting Huidige situatie Doelstelling gezondheidsongelijkheid Gelijke kansen voor gezondheid Extra.
Het centraal examen voor kandidaat-energiedeskundigen type A en type C
Symposium Palliatief Netwerk
Cel administratieve boetes Activiteitenverslag 2006 Administratieve boetes.
Raadgevend Comité ir. Gil Houins Directeur-generaal DG Controlebeleid.
Lesplanning Binnenkomst Intro Vragen huiswerk Uitleg docent 2.2
Sancties Brecht Vermeulen Directeur De Mandel. 6 soorten Schrapping uit inschrijvingsregister Vergoeding wegens onderbezetting Ontbinding van de huurovereenkomst.
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Voorstelling Juridische Dienst
Rechtsbescherming Probleemstelling:  huidige rechtsonzekerheid  disfunctioneren van administratieve overheid Onze oplossingen:  duidelijke invulling.
RECHTSBIJSTAND Beknopt overzicht Bijstand verlenen NSPV - G.C.
F onds voor de M edische O ngevallen 1. OVERZICHT 1.Procedure; 2.Structuur; 3.Contactgegevens. 2.
BUURT INFORMATIE NETWERK LOCHRISTI samen zorgen voor een veilige buurt Buurt Informatie Netwerk Lochristi Januari2010.
Wachtdienstregeling.
CENTRAAL KERKBESTUUR GENT STAD
Katzschalen in de thuisverpleging Lieve De Graef
Aanvraag tot aanpassing van de lijst
Aanvraagprocedure 1.In het MOC verslag wordt voor de patiënt hadrontherapie voorgesteld. De patiënt contacteert via zijn behandelde arts een erkend radiotherapiecentrum.
Voorschrift op stofnaam en substitutie
Alles over declareren Bijeenkomst Ardennen 14 mei 2014 Ad Vermaas.
HLB Van Daal & Partners, opgericht in 1979, is een ambitieuze accountants- en belastingadviesorganisatie met 8 kantoren in Midden- en Oost-Brabant.
EEN STAP VOORUIT: DE NIEUWE DGEC-PROCEDURES
Visum en overheidsopdrachten
Diagnose Door neuroloog, psychiater, neuropsychiater of internist-geriater Gebaseerd op de DSM-IV criteria Beeldvorming van de hersenen (CT-scan of NMR)
“ met Demotte aan tafel ” ?! JP Matthijs Rita Cuypers.
Beheer Elkey externen Jeroen François Security Manager.
Transactie wordt fiscale strafbeschikking Mr. J.H.(Hans) Peek Peek advocaten-belastingkundigen te Utrecht Specialisten in FIOD- en douanezaken 6 oktober.
Toepassing van het handvest van de sociaal verzekerde in functie van de uitbetalingsinstellingen in de sector werkloosheid Vrijdag 23/10/2015 Auditorium.
Inspectie SZW en handhaving. DE INSPECTEUR Toezichthouder op basis van artikel 24 Arbowet. Buitengewoon opsporingsambtenaar op grond van artikel 142 Wetboek.
Wettelijk kader Kwaliteitswet zorginstellingen
HIV en disclosure ”Mag ik het zeggen?” Nick van Gelder Vorser Medisch Recht UA Advocaat Monard-D’Hulst.
Schending van leefregels en evaluatie: regelgeving, beroepsprocedure en checklist samenstelling dossier beroepscommissie Ontmoetingsdag Coördinerend Directeurs.
Verzekering vrijwilligers Verzekering vrijwilligerswerk.
Persoons- Volgende Financiering ? Wat betekent PVF voor de cliënten van Het GielsBos ? 1.
Wegenwerken voor uw deur? Uw winkel voor een lange periode onbereikbaar voor het verkeer? Dan kan u financiële steun krijgen van de Vlaamse en federale.
1 De P&V Groep bestaat uit de merken P&V, VIVIUM, Actel, PNP, Euresa-Life en Arces Le Groupe P&V est composé des marques P&V, VIVIUM, Actel, PNP, Euresa-Life.
De Gemeentelijke – en de Brandweerorganisatie Nu : -Gemeentelijk georganiseerd -Beroeps = gemeentepersoneel = toezicht gewest Vrijwillig = suï generis.
Het ABC van de GAS-wet: een kort overzicht van de mogelijkheden van de GAS- wet #VVSGhandhaven 26 mei Mechelen.
Mediprima Hervorming terugbetalingsprocedure medische kosten
Voorstelling Juridische Dienst
Prof. Em Psychiatrie Paul Cosyns UA
Mediprima en Dringende Medische Hulp
Eerstelijnspsycholoog 0ntwikkeling/uitrol Werkingsgebied Diletti
De onafhankelijkheid in het sociaal recht en re-integratie
Taak 6 Hoofdstuk 13 Inleiding in de gezondheidszorg
Transcript van de presentatie:

Stephanie LALEEUW Marlies EGGERMONT 22 september 2008

CONTROLE VAN HET RIZIV WAT NU?

PROCEDURE VOOR 15 mei 2007 Controle: Geneesheren-inspecteurs Verpleegkundigen-controleurs Wat: zijn uw verstrekkingen conform de nomenclatuur en de ziektewet Hoe: Proces-verbaal van vaststelling Geen termijn ?  Comité Comité  2 maand voor verweer  hoorzitting  beslissing

Max: welke prestaties  2 jaar vanaf het PV van V Sanctie: 1. Terugbetaling ten onrechte prestaties EN 2. Administratieve boete  max 200 % van het terug te betalen bedrag  max 3 jaar vanaf PV van V  opschorting van de boete is mogelijk Beroep:  Bij de Kamer van Beroep  Schorsende werking  Geen interesten

Waarom een nieuw procedure? De vorige regeling bracht veel onzekerheid De regelgeving was te complex Voorbeeld: Vroeger hield men geen rekening met de goede trouw en werd er altijd een boete opgelegd. Nu kan men op basis van de goede trouw beslissen om geen boete op te leggen.

Om de rechten van verdediging beter te waarborgen werden er 2 administratieve rechtscolleges in het leven geroep: De Kamer van Eerste Aanleg 1 magistraat en 4 leden  allen hebben stemrecht De Kamer van Beroep 1 magistraat en 4 leden  enkel de magistraat heeft stemrecht, de andere 4 raadgevende stem Voordelen:  Onafhankelijke en onpartijdige rechtscolleges  openbare terechtzittingen  bijstand of vertegenwoordiging door een raadsman  men kan een beroep doen op deskundigen

PROCEDURE NA 15 mei 2007 Controle: Geneesheren-inspecteurs Verpleegkundigen-controleurs Wat: zijn uw verstrekkingen conform de nomenclatuur en de ziektewet Hoe: Proces-Verbaal van Vaststelling (voor inbreuken gepleegd binnen 2 jaar voorafgaand aan het PV van V)

Verschil met vroeger: 1. Leidend ambtenaar geen inbreuk binnen de 5jaar  < 25.000 euro  geen bedrieglijk handelen Kamer van Eerste Aanleg  > 25.000 euro 2. Wel termijnen  beslissing LA binnen 2 jaar vanaf PV van V  beslissing KvEA binnen 3 jaar vanaf PV van V  Schorsing termijn: burgerlijke, straf- of tuchtrechtelijke procedure

Procedure voor de LA (< 25.000 euro)  beslissing moet binnen de 2 jaar vanaf PV van V  de LA stelt u in kennis van de inbreuken per AB  2 maand voor verweer per AB  geen hoorzitting  eenzijdige beslissing binnen 3 maand na het overmaken van uw verweer  beroep bij de Kamer van Eerste Aanleg  het beroep heeft geen schorsende werking  onmiddellijk betalen met interesten

Procedure voor de KvEA (> 25.000 euro) rechtscollege (1 magistraat + 4 leden: allen stemrecht) wel hoorzitting (vragen binnen 15 dagen na kennis rol)  3 maand voor verweer via conclusie  3 maand voor antwoord van het RIZIV  1 maand voor wederantwoord  openbare terechtzitting  binnen 6 weken gemotiveerde beslissing  beroep mogelijk binnen de maand bij de Kamer van Beroep  het beroep heeft geen schorsende werking  onmiddellijk betalen met interesten

Sanctie: aantal voorbeelden 1. Niet uitgevoerde prestaties Bv. toilet aanrekenen die niet werd uitgevoerd Terugbetaling ten onrechte aangerekend bedrag EN Administratieve boete  50% - 200% van dit bedrag 2. Niet conforme prestaties Bv. forfait b ipv forfait a Terugbetaling verschil EN/OF Administratieve boete  5% - 150% van dit bedrag 3. Verstrekkingen die noch curatief, noch preventief zijn Bv. verstrekking met uitsluitend esthetisch opzet Administratieve boete  5% - 100% van dit bedrag

4. Meewerken aan overconsumptie Terugbetaling geraamde schade EN Administratieve boete  5% - 100% van dit bedrag 5. Administratieve inbreuk Bv. ontbreken voornaam patiënt op getuigschrift Administratieve boete tussen 50 en 500 euro Gehele of gedeeltelijke opschorting van de boete is mogelijk voor 1 tot 3 jaar  vw: geen inbreuk binnen de 3 jaar) Meerdere inbreuken: enkel de hoogste boete Recidive: Boete kan verhogen tot het dubbele van het maximum

Beroep: 1. Leidend ambtenaar  Kamer van Eerste Aanleg (binnen 1 maand)  Kamer van Beroep (binnen 1 maand)  Raad van State (binnen 60 dagen) 2. Kamer van Eerste Aanleg

Probleem: De Kamer van Beroep is nog niet operationeel Gevolg:  Je moet reeds betalen  de sanctie ondergaan  Mensen verliezen de moed om verder te doen  Het Riziv int ondertussen veel geld en kan zo veel beroepsprocedures vermijden.

HOE WEET JE DAT ER EEN CONTROLE BEZIG IS?

Start van een onderzoek:  door de profielencommissie  door een anonieme klacht  willekeurig Hoe gaat het RIZIV te werk?  verhoor patiënten  verhoor huisartsen  verhoor verpleegkundige zelf Dus wees aandachtig bij uw patiënten, ze zijn meestal de eerste die aangesproken worden in een RIZIV-controle!!!

VEEL VOORKOMENDE INBREUKEN

Overschatten van de Katzschaal PROBLEEM  controle en beoordeling van de afhankelijkheidsgraad  door de geneesheer-inspecteur  2 jaar na dat u heeft gescoord  obv verklaring van de patiënten  bent u incontinent?  kan u alleen naar het toilet? OPLOSSING  scoor steeds in team  informeer eens bij de huisarts  vraag eventueel raad bij de adviserende geneesheer

Onvolledige verpleegdossiers PROBLEEM  Wanneer een verpleegdossier niet zorgvuldig wordt bijhouden heb je geen recht op een vergoeding  Wanneer er controle is van het RIZIV ontbreken bij de meeste verpleegkundigen en/of  de planning en evaluatie van de verzorging  de specifieke gegevens ingeval van diabetespatiënten, wondzorg en palliatieve dossiers

Wat moet het verpleegdossier bevatten? Identificatiegegevens van de patiënt Evaluatieschaal van de afhankelijkheidsgraad Inhoud van het voorschrift of kopie Identificatie van de voorschrijver Planning en evaluatie van de verzorging Alle verpleegkundige zorgen per verzorgingsdag Ingeval van wondzorg, palliatieve dossiers en diabetes

OPLOSSING  zorg dat u dossiers steeds in orde zijn  soms mag je een dossier nog in orde brengen na de controle  Wondzorgdossier:  complexe en specifieke wondzorg  naast het gewone verpleegdossier  Palliatieve zorg  symptoomregistratie  pijnschaal  contacten met familie van de patiënt  resultaat van de coördinatievergaderingen  Diabetespatiënten  Kijk steeds de specifieke richtlijnen

Het aanrekenen van prestaties die niet worden uitgevoerd PROBLEEM  controle  door de geneesheer-inspecteur  2 jaar na de feiten  obv verklaring van de patiënten  hoeveel keer kwam de verpleegkundige?  veel foutieve verklaringen

OPLOSSING  heb je kennis van het verhoor van uw patiënten  ga langs en vraag hun verhoor op  bespreek met hen de verzorging  hun verklaringen zijn niet correct  stel samen een nieuwe verklaring op  verklaring familieleden  per AB overmaken aan het RIZIV  fouten door het gebruikte computerprogramma  doe af en toe een steekproef  bewaar de doorgegeven prestaties

Voorschriften: afwezigheid of wijzigen PROBLEEM  onvolledige voorschriften, ontbreken van:  identificatie van de patiënt, de voorschrijver  handtekening en datum  de aard, aantal keren en frequentie van de verzorging  voor wondzorg, bijkomende gegevens  omschrijving van de wonde  max. frequentie verzorging  posologie geneesmiddelen  periode van de wondverzorging

 geneesmiddelen aard en dosis toe te dienen producten  enterale en parenterale voeding of perfusies  debiet en hoeveelheid per 24  verstreken voorschrift Let op: niet de arts maar de verpleegkundige moet de prestaties terug betalen!

GEVOLGEN De inbreuk is een niet-conforme verstrekking: Terugbetaling van het bedrag aan prestaties en/of administratieve boete gelijk aan 5 tot 150 % van dit bedrag OPLOSSING  Controleer ALTIJD een voorschrift  Contacteer de arts  Bezorg schriftelijk aan de huisarts via de patiënt wat er ontbreekt of moet gewijzigd worden  Wijzig nooit zelf een voorschrift

Aanrekenen van prestaties die niet voorzien zijn in de nomenclatuur VOORBEELDEN  niet post-operatieve oogindruppeling  aanbrengen zalf bij geen huidaandoening  zorgen aan bejaarden in niet erkende serviceflats PROBLEEM  er is niet voor elke prestatie een nomenclatuurnummer  geen nummer  geen vergoeding  prestaties geleverd in een niet erkende serviceflat  je kan noch rechtstreeks aan de patiënt, noch rechtstreeks aan de uitbater factureren

OPLOSSING  Tarifeer niet onder een ander nomenclatuurnummer  de sanctie is groot  terugbetaling & boete  Ga na of een serviceflat erkend is  Ga na of een RVT, ROB, … erkend is, ingeval van geen erkenning kan je problemen krijgen wanneer je je prestaties enerzijds aan de uitbater factureert. Anderzijds is het rechtstreeks factureren aan de patiënt onmogelijk.  erkenningen: 02/553.33.81

VRAGEN ?