JasperSchonenberg Jasper0606 PaulJacobsnl.  ER IS GEEN ULTIEM ‘JUISTE’ WERKWIJZE, MEER WEGEN LEIDEN NAAR ROME  EERST DENKEN & ONDERZOEKEN, DAN DOEN.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Advertisements

GAMES in het onderwijs.
Nieuwe leerbenaderingen voor professionele organisaties
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/002]/ subvaardigheid lezen thema: Order, order…. can-do : kan een bijeenkomst voorzitten © Anne Beeker.
F&J webcreation even voorstellen… we willen graag met u in gesprek, dus…
ITCOLE: samenwerkend leren binnen een ELO Wilfred Rubens.
Modern opleiden in de laboratorium-geneeskunde:
Collega’s betrekken bij taal- en rekenbeleid
‘HOW CAN I INTRODUCE NEW WAYS OF ASSESSMENT THAT CAN CONTRIBUTE TO GETTING PUPILS MORE INVOLVED IN THEIR OWN LEARNING?’ ‘Een onderzoek naar beoordelen.
programma 2e bijeenkomst
Informeel leren en….. social media
Bestaat er zoiets als een ideale blend?
User Centred Development
Leren en doceren in de 21e eeuw
Onderzoeksvaardigheden
Samen Deskundiger Elleke Verwaijen; HS Domstad Manon Beuker, Sandra de Jong; HS Domstad Ine Verheyen; Basisschool de Klimop Paul Veringa; Kennisnet.
Docentontwerpteams en self-efficacy
Hoe kunnen we een lerende eigenaar maken van zijn eigen ontwikkeling?
Op weg naar de goede vraag SIA RAAK-Publiek project
1 Docentenhandleiding De integratie van verantwoord ondernemen Studie-avond Syntra West 13 september 2007 Marijke De Prins.
Social Media ‘Talk of the town’. De bekendste: Twitter, Youtube, Flicker, Facebook, Linkedin en Hyves.
Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen
Korte introductie tot het principe
Uitdagingen in de 21-ste eeuw
English and IPC How to teach content through English.
VTO, de brug van oud naar nieuw KENNISOVERDRACHT bij het departement Leefmilieu en Infrastructuur.
Deltion College Engels A2 Spreken/presentaties [Edu/001] thema:Sight-seeing in Holland Can-do: kan een kort, eenvoudig, vooraf ingeoefend praatje houden.
Minisymposium Labs on Line afsluiting project e-Xperimenteren+ 1 december 2006.
Creative Dialogue Arnhem 18 maart 2011 Leidinggeven aan het vrijmaken van creatief potentieel van een team.
Experimenteren op Afstand SURF/DU dag – 7 oktober 2004 Gaming, Simulaties, Cases: Authentic Learning Leendert van Gastel Universiteit van Amsterdam.
4C/ID Versie 2 Jeroen J.G. van Merriënboer
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/007] thema: Mind twister or how to write an essay… can-do : kan heldere, goed gestructureerde uiteenzetting schrijven.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/001]/ subvaardigheid lezen thema: What a blooper…. can-do : kan taal flexibel en effectief gebruiken voor.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/002] thema: how we celebrate birthdays can-do : kan een samenhangend verhaal schrijven.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/003]/ Subvaardigheid lezen Thema: Once upon a time… can-do : kan een verhaal(tje) vertellen © Anne.
Peerfeedback Didactische cursus 2015.
DMK – week 4. Onderwerpen week 5 deel 1 Tio Onderwerpen DMK: Digitale marketingtoepassingen vervolg Webcare: wat is webcare en waar doe ik daar mee? Mobile.
Kom, ga met ons mee Come, go with us. ‘Wij vertrekken nu naar het land dat de Heer ons beloofd heeft. Ga met ons mee! Je zult het goed hebben bij ons.
EPALE Vlaanderen INFOSESSIE Europese subsidieprogramma’s 14 januari 2016 Brugge Boeverbos With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union.
EPALE Vlaanderen INFOSESSIE Europese subsidieprogramma’s 27 oktober 2015 Gent With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union.
Ons leervermogen moet in de 5 de versnelling – maar hoe ? Pim Verheijen NSCU – bestuurslid / oprichter Cap Cloud - online platform voor performance, kennis,
Studiemiddag vakdidactiek/opleidingsdidactiek PTH Windesheim 3 december Verzorgd door ECENT/OTIB Op uitnodiging van Theo Last en Wim Sterken n Peter Smulders.
Het “Nieuwe Werken” Ties Arts Oude wijn in nieuwe zakken? Of onontkoombaar……..
Amsterdam Airport Schiphol 1 Anne Helsdingen Saskia Brand-Gruwel CELSTEC, OUNL Jeroen van Merriënboer Universiteit Maastricht 26 juni 2009 Project Outreach.
Workshop Rendement in opleiden Transvorm – 1 juni 2015 Stephan Obdeijn en Carlijn Hoedemaker.
With the support of the Lifelong Learning Programme of the European Union
Gewoon (digitaal) ondernemen met de klant (aan tafel) Uden - 2 juni 2016 Ralph van Dam - Digital Marketing Strategist.
Overzicht Dudoc onderzoek “wijze waarop ICT ingezet kan worden bij het verwerven, oefenen en toetsen van algebraïsche vaardigheden, gericht op de overgang.
1 functie Presentation TEEB-stad tool The value of green infrastructure in cities Lian Merkx Platform31.
DOELEN VAN W&T ONDERWIJS
Hoe leren professionals?
Lean Six Sigma - Verbetermanagement
Overzicht Vooronderzoek Hypothese Onderzoeksvraag Methodologie
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Standaarden en spelregels voor de Slimme Stad
Flitstraining RAPP-it: de snelle reflectie app
Global Entrepreneurship Week
Opdracht voor Module 4 effectief en efficient lesgeven
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Leren op de werkvloer Leren gebeurt niet vanzelf Wij ondersteunen deelnemers daarom in hun eigen praktijk. Hiervoor hebben wij een innovatieve methodiek.
Marketing as a service ‘Hoe ziet de klantreis voor onze verschillende klanten eruit?’ Hoe wordt touchpoint ‘formulieren’ ervaren? ‘Zijn de formulieren.
Verlangen naar God Longing for God
Menno Jansen, programmamanager Zorginnovatie
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Jij als werkplekbegeleider!
Jij als werkplekbegeleider!
Dynamic Architecture What about you?
Mixed-Signal Design Engineer
Transcript van de presentatie:

JasperSchonenberg Jasper0606 PaulJacobsnl

 ER IS GEEN ULTIEM ‘JUISTE’ WERKWIJZE, MEER WEGEN LEIDEN NAAR ROME  EERST DENKEN & ONDERZOEKEN, DAN DOEN  ONTWERPEN IS ITERATIEF EN GAAT ZELDEN IN ÉÉN KEER GOED  ONTWERPEN IS VOORAL ‘WATER BIJ DE WIJN’  ONTWERPEN IS MET POTLOOD SCHRIJVEN EN VEEL GUMMEN

 beschikbare tijd  budget  doelgroep wie gaat er leren?  gewenst gedrag wat is het (leer)doel?  faciliteiten & infrastructuur welke mogelijkheden zijn er?

E-lerenC-leren W-leren “Een mix van meerdere leerinterventies, waaronder tenminste online learning en waarbij transfer naar de werkplek plaatsvindt”. individueel of collectief leren van informatie individueel of collectief leren door oefening en feedback individueel of collectief leren door performance en feedback

Wie? 1 Wat? 2 Hoe? 3 Waar? 4 Wanneer? 5

Stap 1 Wie? Doelgroep  Kennis  Vaardigheden  Attitude  Motivatie (voor de nieuwe taken en het leren)  Omvang (aantal)  Culturele aspecten reeds in ‘bezit’

Stap 2 Wat? Leerdoelen  Welk kennisniveau is gewenst? Bijv. reproductie, inzicht, analyse, toepassing? (het weten)  Welke vaardigheden zijn gewenst? - cognitieve vaardigheden? - cognitieve vaardigheden? - psychomotorische vaardigheden? (het kunnen) - psychomotorische vaardigheden? (het kunnen)  Welke attitude is gewenst? - welke houdingsaspecten zijn belangrijk? (‘het zijn’)

Stap 3 Hoe? Mix & Blend KennisAttitude Vaardig- heden opdoen van informatie kennis en inzicht oefenen en feedback Leren door…

Stap 3 Hoe? Mix & Blend E-learning: bouw herhaling in door: - verschillende korte informatiebrokjes die elkaar overlappen  1, 1+2, 1+2+3,  verstuur reminders In de Blend:  memoriseer door herhaling,  creëer interval,  varieer in werkvormen,  geef samenhang,  maak van de losse delen weer één geheel

Stap 4 Waar? Leerplaats  Welke leeromgeving is gewenst?  Wanneer is e-learning geschikt?  Wanneer is F2F learning gewenst?  Wanneer is leren op de werkplek gewenst? Noodzakelijk? E-lerenC-leren W-leren tijd & plaats onafhankelijk leren in contact (samen) formeel leren (in)formeel op de werkplek leren  e-learning  serious game  simulatie  e-coaching  …….  training  coaching  skills-lab  supervisie  intervisie  …….  mentor  buddy  collegiale ondersteuning  experimenteren  …….

Stap 4 Waar? Leerplaats  Welke leeromgeving is geschikt?  e-learning  F2F learning  leren op de werkplek KennisAttitude Vaardig- heden Attitude KennisAttitude Kennis Efficiënt? X X X Oefenen en feedback ontvangen Performen en feedback ontvangen Informatie opdoen en feedback ontvangen X

Stap 5 Wanneer? Volgorde & samenhang  Welke volgorde is efficiënt & effectief en verstrekt daardoor de samenhang ? Kortom, wanneer is er sprake van een slimme mix van leerinterventies? Relevante vragen van de lerende: Wat ga ik leren? Waarom ga ik dat leren? Hoe ga ik dat leren? Waar ga ik leren? Wanneer ga ik leren? Wie helpt mij bij het leren? Waarom ga ik het op deze manier leren?

Stap 5 Wanneer? Volgorde & samenhang Wat is een slimme mix? E-lerenC-leren W-leren Attitude Vaardig- heden Kennis Kennis & inzicht verwerven & feedback ontvangen Oefenen in leeromgeving & feedback ontvangen Toepassen op werkplek & feedback ontvangen

Hoe past Social & Mobile learning in the blend?

Using mobile technology like smartphone, tablet or glasses, which gives you the oppertunity to learn any time at any place. (Mariska de Mol, 2014) Mobile learning

Statement Learning by mobile devices = Mobile learning Waar of Niet waar? Waar of Niet waar?

BYOD Bring your own device 1

Mobile first For designers and instructors in e-learning development. 2 Number of global users (millions)

Cloud computing Accessed anywhere, anytime, any device 3

Location-based integration Mobile App with location based services. 4

Performance support in the workplace Work, learn, study whenever and wherever. 5

Technology in Mobile learning Basic communications Training delivery Social Networking Info access Content creation

Learning that takes place at a wider scale than individual or group learning, up to a societal scale, through social interaction between peers. Social learning

Social learning in organisations SOCIAL LEARNING IN AN ORG Work teams Connected Learning Communities Professional Learning Training (e-learning) Professinal Networks Professinal Networks Communities of Practice Communities of Practice Learning Communities Learning Communities Social Onboarding Social Onboarding General Conversations General Conversations

Recognise that learning happens as people do their jobs Support! 1

Reduce Effort, time and money on training and e-learning (70:20:10) 2

Resist Traditional methods to improve social learning. Don’t compel! 3

Rethink The tools that can be used for formal learning. Social Network possibility 4

Redefine Don’t just use the same way of measuring results. Performance improvements 5

IMPROVING TEAM PRODUCTIVITY JOINING & BUILDING NETWORKS & COMMUNITIES FINDING & USING CONTENT CREATING & SHARING CONTENT Sharing links, resources & ideas Keeping up to date with new content Finding content Co-creating content

Contact learning E- learning Learning on the job Social learning Mobile learning

• Start met overzicht (wat ga ik leren? Wat kan ik na afloop beter dan nu? Wanneer ben ik gereed?) • Leg het belang uit (waarom ga ik dit leren?) • Geef volgordelijkheid aan (wanneer leer ik wat?) • Leg samenhang tussen de leeronderdelen uit (hoe verhoudt X zich tot Y en waarom?) • Leg samenhang binnen de Blend uit (waarom leer ik eerst A en dan B en C?) PRAKTISCHE TIPS

• Werk samen met ICT (voorkomt technisch ‘gedoe’) • Construeer inhoud met kennisdragers in de organisatie (voor relevant en juist kennisniveau) • Varieer in werkvormen (maakt het leren aantrekkelijk en zorgt dat het geleerde beter beklijft) • Herhaal leerstof (herhaling is een effectief leerprincipe) • Betrek trainers bij de Blend (voortkomt dubbelingen, rolverwarring, geeft commitment en bevorderd consistentie) • Integreer Mobile als het kan & Social als het moet • Ontwikkel werkplek opdrachten (zorgt voor transfer van het geleerde naar dagelijkse praktijk) PRAKTISCHE TIPS

DO’s • sta het informele leren toe • stimuleer en faciliteer • benoem het informele leren • maak er handig gebruik vanDONT’s • mee ‘bemoeien’ • informeel, formeel willen maken • informeel leren willen meten PRAKTISCHE TIPS

Bronnen: Corte, E. de. (1990). In M.J. Ippel & J.J. Elshout (red.) Ontwerpen van krachtige leeromgevingen: Training van hogere-orde denkprocessen (p. 78). Amsterdam/Lisse: Swets & Zeitlinger. Kirschner, P. A. (2006). (Inter)dependent learning: Learning is interaction. Gedownload op 18 December 2013, van %20Learning%20is%20interaction%20%20Inaugural%20address%20Utrecht%20University.pdf Onderwijs maak je samen. (2009). Krachtig leren; Vijf dimensies van Marzano. Geraadpleegd op 18 December 2013, van dimensies-van-marzano/ HANDIGE EN PRAKTISCHE BOEKEN: Brein in training, Ria van Dinteren, ISBN Het brein achter leren, Gerjanne Dirksen BCL instituut e-learning by design, William Horton, ISBN 13: e-Learning and the Science of Instruction, Ruth C. Clark, Richard E. Mayer, ISBN-13: LAATSTE UPDATE: Kijk op voor de laatste update van deze presentatiewww.hancompetens.nl/ele14/ele14.pptx

hierna volgen sheets met aanvullende informatie over de onderwerpstappen

Stap 1 Wie? Doelgroep  Wat weet & kan de doelgroep al?  Welke ervaring met (e-)leren is er?  Welke cognitieve vaardigheden heeft de groep? (in hoeverre in staat om te leren)?  Welke metacognitieve vaardigheden heeft de groep? (in hoeverre in staat om eigen leerproces te sturen)?  Motivatie voor het leren?  Motivatie voor het toekomstige werk?  Welke overtuigingen en belemmeringen zijn er?  Zijn er culturele aspecten van belang?  Wat is de omvang van de groep?  Wat is de toekomstige herhaalfrequentie?

Stap 5 Wanneer? Volgorde & samenhang Casus: Consultants dienen hun acquisitievaardigheden te verbeteren Doel : In telefonisch gesprek met de klant jezelf kunnen verkopen Kennis Attitude Vaardig- heden De ingrediënten van een goede pitch kunnen benoemen Binnen één minuut jezelf kunnen pitchen Eerlijk kunnen zijn in wie je bent en wat je kunt E-lerenC-leren W-leren

Stap 5 Wanneer? Volgorde & samenhang Casus: Consultants dienen hun acquisitievaardigheden te verbeteren Doel : In telefonisch gesprek met de klant jezelf kunnen verkopen E-lerenC-leren W-leren • Waarom is pitchen belangrijk? • Wat is een goede pitch? • Wat zijn do & dont’s? • Welke sterke eigenschappen kan ik inbrengen? • Wat is mijn passie? • Wat is nog waarheid? • In een minitraining je pitch aan medecursisten voorleggen • In de minitraining je pitch op basis van feedback verbeteren • Vanuit verschillende klant- perspectieven pitchen • Je pitch delen met je collega’s • Je pitch op basis van feedback verbeteren • Pitchen bij een echte klant waarbij meeluisterende collega feedback geeft