Eindhoven en de invoering private kwaliteitstoets?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Minisymposium kwaliteit puinbreken
Advertisements

Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
1 Situatie begin 2011 • Tekort op leges • Bezuinigingen proces • ABC methode (inzicht in kosten) • Respect voor het vak en regelgeving • Systeeminnovatie.
Certificering Sprinklerinstallaties
naar Kwaliteit Op elke Positie
20 decembe r 2011 Energiebesparing particuliere verhuurders.
Deelnemers werkgroep Gemeenten die de “of” vraag zijn gepasseerd
Bedrijventerreinen als economische motor Presentatie door drs. Gerrit Ybema Ybema Economy Solutions Bedrijventerreincongres 2006 Zutphen, 5 oktober 2006.
Extern bouwtoezicht Middachtenweg Den Haag
Welstand.info Systeem – Léon van BerloBegincolloquium – 16 December 2003 Welkom Introductie Afstudeerplan Plan van aanpak Relatie andere projecten WELKOM.
Beter en Concreter – BZK / EZ / VNG - goede regels, gerichte service- Kader Grondslag in bestuurlijke afspraken Uitvoeringsagenda Rijksoverheid en gemeenten.
Team Kleine vergunningen Bouwinitiatieven van beperkte omvang.
Thema-bijeenkomst 6 september 2012
Van wie is de kwaliteit van het onderwijs?
Beter en Concreter – BZK / EZ / VNG - goede regels, gerichte service-
Herstructureringsfaciliteit Sw Programma WNV december
Beter en concreter – BZK / EZ / VNG Kader Grondslag in bestuurlijke afspraken Uitvoeringsagenda Rijksoverheid en gemeenten ( mei 2015) – gericht.
Omgevingsvergunning Wet algemene bepalingen omgevingsrecht; inhoud en stand van zaken. Remco Mol/Wiebe Bosma (SenterNovem/InfoMil) Helpdesk omgevingsvergunning.
Beschermde planten en dieren binnen omgevingsvergunning
“Doen we het wel goed?” Na het papier, nu de praktijk.
Kostenmodel Examinering Paula Willemse (IVA Onderwijs) Hans Mariën (IVA Onderwijs)
GECERTIFICEERDE BOUWPLANTOETS
Landelijke Toetsmatrix
Uitvoering Adviezen Commissie Dekker
De omgevingsvergunning onderzocht: anders werken, anders denken.
Privatisering bouwtoezicht Rapport “De markt als toezichthouder”
Toezicht op brandveiligheid Hoe pakken we het gezamenlijk aan?
Haarlems Inkoop- en Aanbestedingsbeleid
Van Convenant naar AMvB… Wat betekent dat voor gemeenten? Wim Hazeu Wethouder Gemeente Maastricht Vertegenwoordiger VNG in verpakkingendossier.
Kwaliteit in examens, borgen en stimuleren. Kwaliteitsborging EVC-procedures EVC in het MBO 22 mei 2007 Henk van Leeuwen Manager externe betrekkingen KCE.
Wet Algemene Bepalingen Omgevingsrecht (WABO – Omgevingsvergunning)
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
Beter en Concreter – BZK / EZ / VNG - goede regels, gerichte service- Kader Grondslag in bestuurlijke afspraken Uitvoeringsagenda Rijksoverheid en gemeenten.
“Bouwen op vertrouwen”
Project Kostendekkend maken (bouw) leges
Algemene voorziening Huishoudelijke hulp (en plan voor HHT)
Private Kwaliteitsborging
Digitaal mei 2014.
Wet Kwaliteitsborging in de bouw
Private kwaliteitsborging voor bouwen
Eenvoudiger en beter 27 april Inhoud Waarom ook al weer Evaluatie Bbk Waarnemingen Voorstellen Systeemcertificatie BRL O +A Professioneel opdrachtgeverschap.
Technical Inspection Service
Programma 26 januari 2015 in Zoetermeer 14:00Start bijeenkomst onder leiding van Renske Keur 14:05Welkom door regionaal ambassadeur Marc Rosier 14:10Beter.
Beter en concreter – BZK / EZ / VNG Kader Grondslag in bestuurlijke afspraken Uitvoeringsagenda Rijksoverheid en gemeenten ( mei 2015) – gericht.
Wat is Actal? Tijdelijk en onafhankelijk adviescollege toetsing regeldruk Geeft gevraagd en ongevraagd advies aan Kabinet en Eerste en Tweede Kamer.
Ondernemingsdossier Ervaringen en Plan van Aanpak
Wet Kwaliteitsborging voor het bouwen
Wet Kwaliteitsborging voor het bouwen
Bouwmelding.  Commissie (Dekker) Fundamentele Verkenning Bouw  Onderzoek naar de rol van wet- en regelgeving in het hele bouwproces  Modernisering.
Parkeerbehoefte Dordrecht Toelichting op het onderzoek Raadscommissie Dordrecht Ir Ewald Dijkstra Dordrecht, 17 september 2013.
DELFT MAAKT BOUWEN MOGELIJK ! Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.
Bouwbeleidsplan Leudal. Waarom een bouwbeleidsplan Landelijke ontwikkelingen met als speerpunten: verminderen regeldruk, lastenverlichting voor burgers.
Wabo en omgevingsvergunning kansen voor Gouda Martin Netten Afdeling Bouw en Woningtoezicht.
Consultatie uitvoeringregeling Concept Omgevingswet Toetsversie Omgevingswet 2005 Enschede Volendam, Schiphol, Actieprogramma.
Handboeken in de praktijk Frans Smit – Gemeente Meppel.
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
MAAK HET ONDERNEMERS MAKKELIJK! MET EEN REGELHULP IN 7 STAPPEN.
De kansen en bedreigingen van kwaliteitsborging
De kansen en bedreigingen van kwaliteitsborging
Gevolgen wijzigingen Arbeidsomstandighedenwet (Arbowet) 22 juni 2017
Omgevings-recht Brand-veiligheid Overzicht ontwikkelingen in de tijd.
Toekomstige veranderingen:
Open Data PMA 3 december 2015 Om het onderwerp open data wat levendiger te maken willen we een korte presentatie geven, met daarin: een concreet voorbeeld.
Wet kwaliteitsborging en ICT
Impact private kwaliteitsborging voor gemeenten
Instrumenten Kwaliteitsborging Voorbeelden uit de praktijk
Private Kwaliteitborging
Digitaal stelsel in de praktijk
Overlegvergadering Woonbelang-BOC
Beter en Concreter – BZK / EZ / VNG - goede regels, gerichte service-
Transcript van de presentatie:

Eindhoven en de invoering private kwaliteitstoets? Harrie Swinkels Donderdag 6 maart 2014

Vandaag Advies en vraagstelling Randvoorwaarden Huidige werkwijze Feiten en cijfers Aanbevelingen Ervaringen en wat doen we nu in Eindhoven?

Advies gevraagd Over de veranderende rollen bouwbesluittoetsing en bouwtoezicht Haalbaarheid en gevolgen voor gemeente Eindhoven Wico Ankersmit Henry de Roo Paul Schram Bregje Kerssemakers (gemeente Eindhoven)

Vraagstelling ‘Draagt private kwaliteitsborging van de Bouwbesluittoets en het toezicht daarop voldoende bij aan de doelstellingen uit het Raadsprogramma/Collegeakkoord 2010-2014 "werken aan morgen“?’: Vermindering van de regeldruk en administratieve lasten Een efficiënte gemeentelijke organisatie Optimale kostendekkendheid en Verbeterde dienstverlening

Randvoorwaarden -1 Uitgangspunten voor deze oefenomgeving van private kwaliteitsborging zijn: Duaal stelsel (privaat of publiek) Indien privaat: Bouwbesluit maakt geen onderdeel uit van de beschikking Omvat zowel technische toets als het toezicht op de naleving van de voorschriften van Bouwbesluit Inzet van verschillende instrumenten is mogelijk, waarbij de gecertificeerde Bouwbesluittoets een van die instrumenten is

Randvoorwaarden - 2 Onafhankelijk toezicht op private instellingen Bij een gecertificeerde Bouwbesluittoets toetsen private partijen betrouwbaar een bouwplan aan de voorschriften van het Bouwbesluit 2012 Op basis van een BRL of erkenningsregeling met inhoudelijke en procedurele eisen aan toetser kunnen organisaties zich laten certificeren Eindgebruikers moeten zich met een verzekerde garantie kunnen laten indekken voor afwijkingen van het Bouwbesluit, waarbij de verzekering instaat voor het eindresultaat

Randvoorwaarden - 3 Randvoorwaarde is dat de gehele Bouwbesluittoets én het toezicht op de bouw door de gecertificeerde partij wordt uitgevoerd. Hiermee wordt kans op ruis tussen toetser en toezichthouder minder en wordt de verdeling in verantwoordelijkheden scherper

Werkwijze vergunningen

Werkwijze toezicht

Aantal aanvragen per categorie bouwkosten } } 4% Gebaseerd op prognose, werkelijkheid wijkt fors af

Uren per aanvraag Uren exclusief brandweer

Bouwbesluit vs overig

Aanbevelingen - 1 Kom met een plan van aanpak mbt aanpak planologische en esthetische toetsing om de regeldruk en administratieve lasten verder te verlagen. Bij de keuze voor private toetsing en toezicht is proportionaliteit erg belangrijk. Adviseer bij aanvragen met een hoger risico op brandveiligheid een vooroverleg met de brandweer.

Aanbevelingen - 2 Communiceer duidelijk: kiezen voor het private spoor betekent niet alleen minder overheidsbemoeienis en meer invloed op het proces, maar ook dat de aanvrager dan voor een goede planvoorbereiding zich op de marktpartijen moet richten.

Aanbevelingen - 3 Stel een legestabel op met een zo evenwichtig mogelijke kostendekkendheid waarbij wordt uitgegaan van verschillende geschatte percentages met een keuze voor het private en het publieke spoor. Onderken de risico's van onderdekking en overdekking, doordat nu nog niet in te schatten is welk percentage aanvragers kiest voor het private spoor.

Aanbevelingen - 4 Sluit bij invoeren van het duale stelsel binnen de gemeente Eindhoven aan bij zowel de randvoorwaarden uit het document van het Actieteam Bouw en de Vereniging BWT Nederland. Organiseer bij de invoering van het duale stelsel vanuit de gemeente een vorm van inspectie die steekproefsgewijs controleert of de private partij zijn werk uitvoert conform het gekozen instrument.

Aanbevelingen - 5 Zorg bij keuze voor het private spoor, voordat dit wettelijk is geborgd, dat schriftelijk wordt vastgelegd dat de aanvrager de gemeente geen nalatigheid kan verwijten. Beschrijf de wijze waarop de gemeente het gebouw vrij geeft voor gebruik. De gemeente dient bij oplevering een bouwdossier te ontvangen met daarin de tekeningen en berekeningen.

Leermomenten VTH Duidelijke en duurzame afspraken (wanneer gegevens, borging kwaliteit, gewijzigde plannen) Grenzen bepalen wat partijen onder toetsing aan Bouwbesluit verstaan Proberen gezamenlijk op te trekken (medewerkers willen private partij controleren) Diversiteit in borging kwaliteit partijen Verantwoordelijkheden vast leggen Tot op heden weinig initiatieven

Vervolg leermomenten Effect economische crisis is thans veel groter dan private kwaliteitstoets (van 45 fte naar 33 fte) Grenzen aan verantwoorde bedrijfsvoering (financieel, menskracht en kwaliteit) Project Geen regels, tenzij… Vermindering gemeentelijke beleidsregels en regelgeving gaat traag Eigen verantwoordelijk pakken neemt toe, mede onder druk van handhaving (controle 18 jaar DHW)

Wat doen we nu - 1 Legesverordening 2014 is aangepast: Goede aanvragers betalen het basistarief, slechte aanvragers betalen meer: “vrager betaalt” Tarief voor extra service (publieke spoor) Verdere aanscherping van methodiek dat betaald wordt voor de aangeboden diensten Digitaal aanvragen stimuleren Uitbreiding flitsvergunningen voor meer producten Duidelijke dienstverlening, minder kosten

Kostendekkendheid 2014 2014 2013 < € 5.000 43% 17% 2014 2013 < € 5.000 43% 17% > € 5.000 en < € 50.000 49% 25% > € 50.000 en < € 100.000 49% 46% > € 100.000 en < € 400.000 78% 90% > € 400.000 en < € 2.000.000 87% 100% > € 2.000.000 > 100% > 100%

Uren per vergunning 2014 2013 < € 5.000 5,5 16 2014 2013 < € 5.000 5,5 16 > € 5.000 en < € 50.000 10 27 > € 50.000 en < € 100.000 41 51 > € 100.000 en < € 400.000 75 74 > € 400.000 en < € 1.000.000 120 119

Wat doen we nu - 2 Experiment Garantiewoningen Nieuwbouw, 8e tranche Chw Stichting Garantiewoning Grondgeboden eensgezinswoningen onder waarborgregeling niet preventief toetsen Uitwerking samen met andere gemeenten, Instituut Bouwkwaliteit, ministeries BZK en I&M en waarborginstellingen Geen regels tenzij én proeftuinen (welstand, parkeren en groen) verder doorzetten

Wat doen we nu - 3 Vragen aan Rijk; vragen aan minister Blok Doorgaan met Chw en experimenten Doorgaan met schrappen wet- en regelgeving Ruimte lokale overheden voor goedkoper, sneller en beter Omgevingswet met minder plichten en meer ruimte Blijven meedoen met Doorbraakgemeenten

Wat doen we nu - 4 Samenwerkingsovereenkomst met Woonbedrijf Pilots in 2014 (gebruik van ervaringen eerdere pilots) Parapluvergunning in 2015 Kwaliteitsborging bij opdrachtgever; criteria en eisen vooraf bepalen Controle kwaliteit / toezicht op de bouw Proces, inclusief melden en bouwklaar Procesbegeleiding Instituut Bouwkwaliteit Steun van minister Blok Voor de toekomst uitrol naar meer corporaties?