Michiel Firet Foto Jeroen Gosse, ‘begerig’ & HET bestuursakkoord.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1 1 De Gelderse Maat Discussie Regionale Uitvoeringsdiensten in relatie tot externe veiligheid 1 december 2009 Jaarcongres Relevant Gerard Nieuwe Weme.
Advertisements

Beleid Zuid-Holland Waarom een MKBA voor bedrijventerreinen? Wiebe Brandsma Hoofd Afdeling Milieu 28 mei 2009.
De decentralisaties in het sociale domein staatsrechtelijk bekeken
(Gebieds)kenmerken Regio Groningen en Assen
Op weg naar de Omgevingswet
Lekker Fietsen ‘s-Hertogenbosch Bert Pauli, wethouder Verkeer en Vervoer ‘s-Hertogenbosch.
Stelselwijziging jeugd Hoe verder?
Strategie Arie Meulepas 9 & 10 nov
Van bestrijden naar begeleiden: demografische krimp in Nederland
BMF Tilburg 15 april Brabant in een dynamische context Veranderend landelijk gebied Afnemende bevolkingsgroei Afname biodiversiteit Klimaatverandering.
Maatschappelijk Aanbesteden
wgr+ en politieke legitimatie parallelsessie CoP conferentie d.d. 7-8 december 2006 STADSREGIO ARNHEM NIJMEGEN Carol van Eert secretaris-directeur.
Hoofdstuk 4 Nederland: stedelijke gebieden Paragraaf 1 t/m 4
Harmonisatieplannen kabinet
Vereniging van Nederlandse Gemeenten Ontwikkelingen afvalwaterketen De aanpak afvalwaterketen VNG en UvW.
Steeds krachtiger bestuur in:
Sociale Agenda 2020 Gesprek met de raad 3 en 4 april 2012.
Plattelandsontwikkeling door gemeenten, succesfactoren en verbeterstrategieën Pierre van Amelsvoort Arie Meulepas zomer 2011.
Klimaatbeleid & Ruimtelijke Ordening raakvlakken, meerwaarde en kansen Lokale Klimaatagenda.
4 havo 3 Stedelijke gebieden § 4-5
Erik Lubberink Coördinator Beheer / SNL en Digitale Keten Natuur
Puzzelen met de provincie Provinciale Ruimtelijke Structuurvisie mei 2011.
Samenwerking en toekomst Drechtsteden
30 januari 2013 Leegstand en regionale samenwerking Henk Ovink wnd. DG Ruimte en Water Ministerie van Infrastructuur en Milieu.
Presentatie Onderhandelaarsakkoord. Vereniging van Nederlandse Gemeenten Hoofdlijnen Akkoord Focus op: Decentralisatie operaties (principes en proces)
Decentralisatie en lokaal keuzes maken Linze Schaap.
Vitale opgaven voor de Stad bestuursvergadering ZON, 4 febr. 2014
Het thema in het Jaar van de Boerderij Herbestemmen Gerard Hendrix projectleider AEN.
Vitale opgaven voor de Stad november 2014
Juridische bescherming van dijkrelicten
Agenda van Brabant Toekomstgericht investeren én ombuigen 24 november 2010.
Beelden van de toekomstige samenwerking
FONDSENWERVING EN FINANCIERING ALTIJD GELD VOOR EEN GOED IDEE! Marianne Muller, 20 oktober.
: VNG programma Energie en rol VNG inzake EED/energieaudit door Rommy Bakker bijeenkomst Friese gemeenten en FUMO op 4 februari 2016.
Informatie Stand van Zaken 3 decentralisaties Commissie CSWO
Privacy in het sociaal domein Raadscommissie 15 januari 2015.
KOERS voor Delft presentatie aan commissie Middelen en Economie 23 juni 2011.
Op weg naar een PVVP+ Kaderstellende discussie 3e ronde 16 juli 2004  Bestuurlijke samenwerking, 2e kaderstellende discussie  Ontschotting, 1e (vrije)
Omgevingswet en gezondheid Myrtille Verhagen-Timmers Senior Beleidsadviseur Gezondheid Provinciale Raad Gezondheid Juni - juli 2015.
Grip op samenwerken Sturing door de raad Jeroen van Gool, ondersteuningsprogramma Slim Samenwerken.
Consequenties van gewijzigd Rijksbeleid Presentatie door Paul Strijp sectormanager natuur, recreatie en landschap van de provincie Noord-Holland.
Eerste bestuurlijke conferentie over de toekomst van het Landelijk Gebied 7 oktober 2011 Freek Ossel, wethouder Openbare ruimte en Groen Gemeente Amsterdam.
Samenvatting voorstellen Metropoolregio Rotterdam Den Haag Commissie Bestuur, Leefomgeving en Duurzaamheid Gemeente Delft 25 juni 2013.
Verstedelijkingsafspraken Drechtsteden presentatie t.b.v. bezoek minister Van der Laan d.d. 9 februari 2009.
Kaderstellende discussie Provinciaal Verkeers- en Vervoersplan Commissie EMG,19 maart 2004.
Programma Natuur en Water Radenconferentie Midden-Holland 11 februari 2013 Jan Vente.
Deltapoort Samenhang door Samenwerken Jan Edens Programmamanager Deltapoort Dordrecht, 18 februari 2009.
Decentralisatie jeugdzorg: Transitie en Transformatie Klankbordgroepen Maandag 13 februari 2012.
Ruimtelijke ordening Thuiskamer Egmond-Binnen Edwin de Waard.
1 Landerd 2020 Levendig en natuurlijk ondernemend Voorbereidende raadsvergadering
Landelijke ontwikkelingen in de waterketen Hans van der Eem 10 december 2009.
RO & Milieu Gedwongen vriendschap onder de Omgevingswet? Sandra Anzion
Studiedag Bestuurskracht Platteland VVSG 8 juni 2017 te Leuven
Noord-Brabant, klimaatbestendig en waterrobuust
Deel 1: Aanleiding en doelstellingen
mr. dr. Harm Borgers 14 november 2016
Waterbouwsteen in omgevingsbeeld Edith Velema
Deel 1: Aanleiding en doelstellingen
Krachtig inspelen op regionaal-economische opgaven
4 havo 3 Stedelijke gebieden § 4-5
Energietransitie in de MRA
Democratische vernieuwing Nijkerk
Omgevingswet, omgevingsvisie, omgevingsveiligheid
Cursus Politiek Actief Bijeenkomst 2: De gemeente
Provincie Noord-Brabant
Structuurvisie ‘Windenergie op land’
“Omgeving in beweging”
Leegstand en regionale samenwerking
17 september 2018 Duurzame energie
Nationale Omgevingsvisie
Transcript van de presentatie:

Michiel Firet Foto Jeroen Gosse, ‘begerig’ & HET bestuursakkoord

“In een dichtbevolkt land als dit moet je gewoon ordenen”

Elementen Bestuursakkoord, profiel overheden: gemeente zorgt voor een veilige en leefbare woon- en werkomgeving en is het loket voor voorzieningen voor de burger. In het ruimtelijk domein gaat het om de ruimtelijke ontwikkeling van stad en platteland in brede zin, met de afweging tussen milieu, natuur, water, economie en wonen een rol speelt. provincie draait om ruimte, economie en de wisselwerking tussen beide. De provincie fungeert als gebiedsregisseur (integrale ontwikkelingsvisies, het uitruilen van belangen en het bewaken/bevorderen van complementariteit tussen steden en regio’s Om de positie van de provincies in dit domein te versterken worden taken ten aanzien van ruimtelijke ordening, regionale economie, natuur en landschap en verkeer en vervoer (verder) gedecentraliseerd. rijk verantwoordelijk voor onderwerpen die niet goed decentraal belegd kunnen worden. Het Rijk schept de kaders, mede op basis van Europese regels, en zorgt dat de medeoverheden over afdoende middelen beschikken. De wijze waarop een medeoverheid invulling geeft aan een taak is aan het betreffende decentrale bestuur.

Het Rijk streeft naar het creëren van een overzichtelijk, eenvoudig en samenhangend stelsel van het omgevingsrecht om te komen tot betere en snellere besluitvorming (minder, eenvoudiger en meer bestuurlijke afwegingsruimte), heldere verantwoordelijkheden (“Je gaat erover of niet”) tegen lagere kosten. Uitgangspunt is dat Rijk, IPO, VNG en UvW voor de zomer van 2011 een probleemanalyse uitvoeren, het eindperspectief van het vernieuwde omgevingsrecht opstellen en afspraken maken over uitwerking daarvan. Ook geeft het Rijk in overleg met de andere overheden uitvoering aan de adviezen van de Commissie Dekker (Fundamentele Verkenning Bouw).

De decentralisaties vinden plaats op de beleidsterreinen: 1. Werken naar vermogen 2. Begeleiding AWBZ 3. Jeugdzorg 4. Ruimte, natuur en economie Water

Decentraliseren betekent loslaten. De uitvoeringsruimte van medeoverheden wordt vergroot door af te zien van uitgebreide kwaliteitseisen en dichtgetimmerde regelingen.

Koers ruimtelijk beleid alle overheden: NL economisch ontwikkelen en NL internationaal aantrekkelijk houden NL bereikbaar houden energievoorziening op orde en toekomstbestendig NL beschermen tegen wateroverlast (ook bij klimaatverandering) NL leefbaar, gezond en aantrekkelijk houden om in te wonen, te werken, van de natuur en cultuur te genieten, te recreëren, met een goede balans tussen alle functies. Hoe? Door op elk schaalniveau en voor iedere bestuurslaag samenhang aan te brengen in de ruimtelijke afwegingen ten aanzien van wonen, water, mobiliteit, bedrijvigheid, klimaat, energie, milieu en cultureel erfgoed.

Uitgangspunten ruimtelijk beleid, rijk verantwoordelijk voor: Stedelijke regio’s met topsectoren Afwegingen diepe ondergrond (CO2, aardgas), kernafval Primaire waterkeringen & hoofdwatersysteem Werelderfgoederen zoals Waddenzee Hoofdnetten weg, water, spoor Luchthavens (oa Eelde) en Havens (Delfzijl & Eemshaven) Hoofdbuisleidingennet en hoofdelectriciteitsnet Locaties kerncentrales, kolencentrales, windparken Natuurkwaliteit, stellen kaders obv intern. verplichtingen

Voorstellen rijksoverheid ruimtelijk beleid Toepassen SER-ladder Beleid bundelen en verdichten vervalt Concept stedelijke netwerken geschrapt Rijksbufferzones en nationale landschappen naar provincies Mogelijk bevoegd gezag Eelde naar provincies Rijk richt zich op Randstad en Eindhoven Venlo

Natuur en landelijk gebied Provincies worden verantwoordelijk voor Inrichting landelijk gebied Regionaal beleid voor natuur, recreatie en toerisme, landschap, structuurversterking landbouw en leefbaarheid Provincies voeren bovenlokale regie Er wordt € 600 miljoen bezuinigt op ILG De EHS wordt ‘geherijkt’ Er wordt nog een deelakkoord Stas – provincies uitgewerkt

Woningbouw en krimp Rijk benoemt rijkskader woningbouw Provincies voeren regie over integratie ruimtelijke opgaven Gemeenten zorgen voor (boven)lokale afstemming woningbouwprogramma’s, provincies stimuleren samenw. Kabinet zal regelgeving ‘krimpbestendig’ maken IPO & VNG nemen initiatief Agenda Stedelijke Vernieuwing VNG en rijk stellen voor 1 juli 2011 Agenda Wonen & Leefbaarheid op

Regionaal economisch beleid Rijk trekt zich terug uit regionaal economisch domein Heeft o.a. gevolgen voor Convenant Bedrijventerreinen Na 2013 geen rijksgeld voor herstructurering bedrijventerr. Provincies zijn verantwoordelijk voor: Regionale kennisdriehoek Bedrijventerreinenbeleid Regionaal vestigingsklimaat en ruimtelijke inpassing bedrijvigheid en kennisinstellingen

Grote wateropgaven, doelmatige uitvoering

Stellingen

Stellingen Bestuursakkoord is voor provincies blessing in disguise. Ze hebben nu de handen vrij om geheel naar eigen inzicht ruimtelijk beleid te bepalen “Je gaat er over of niet” Bij dit akkoord is het kabinet de bovenliggende partij. Of medeoverheden slikken, of ze worden door budgetten gedwongen te volgen. Dit akkoord is een platte bezuiniging en afschuiven van verantwoordelijkheden. Het lukt provincies nu al niet om een interprovinciaal samenhangend ruimtelijk beleid te formuleren. Hoe moet dat als de regie van de rijksoverheid weg valt?

Stellingen Provincies worden met meer verantwoordelijkheden gelokt. Economische vrijheid- blijheid voert de boventoon. Provincies zijn (nog) een relatief zwakke bestuurslaag. De facto komt ruimtelijk beleid en afweging van belangen in handen van enkele bestuurders. Er is (te) weinig democratische corrrectie ingebouwd. Provincies gaan hun eigen stokpaardjes berijden. Dat leidt tot grensconflicten. De gemeenten worden partner in boven-lokale vraagstukken. Daar zijn ze niet voor toegerust. Het ontbreekt ze aan capaciteit en middelen om daar in te groeien. Het boven-lokale belang zal na een aantal jaren de verliezer blijken.

Stellingen Het wordt tijd dat de drie noordelijke provincies hun gezamelijke ruimtelijk beleid vastleggen in een interprovinciale structuurvisie. Natuur en landschap zijn het kind van de rekening. Alleen zal dit proces zich zo traag voltrekken dat geen burger er wakker van ligt. Over 10 à 15 jaar is verrommeling troef. En zullen wij ons afvragen hoe het zo ver heeft kunnen komen. In het ruimtelijke domein zetten de overheden zich buiten spel en worden minder relevant. Burgers, bedrijven en maatschappelijke organisaties nemen (weer) het heft in handen. Uit nieuwe allianties bloeit iets moois. Samen zullen ze hooguit de overheden om een paar spelregels vragen. De overheid wordt minder relevant. Dit Bestuursakkoord is niet relevant.