De keuzes achter de C-Stick ESF: Bijdragen tot de ontwikkeling van de werkgelegenheid door het bevorderen van inzetbaarheid, ondernemerschap, aanpasbaarheid.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ambassadeurs Latent Talent Vrijwilligers van allochtone origine vertellen over hun eigen schoolloopbaan en werkervaring(en)
Advertisements

Dienst Time Out Projecten
GRUNDTVIG & KA1 14/02/2014. De hoofdlijnen van Erasmus+ DRIE kernacties (key activities): 1.Leermobiliteit voor individuen 2.Samenwerking voor innovatie.
Werkconferentie ‘Flexibel hoger onderwijs voor werkenden’
Begin en eindig een presentatie bij voorkeur steeds met een pagina waarop alle partners staan. ecce ama! Is een EQUAL project van ESF: bijdragen tot de.
Verantwoordelijke Leni.
Wie is La Fontaine? Anneke van Doorn Jolanda van der Steen
het doorstroomrelevant beoordelen van het profielwerkstuk
Werken met HeRMAN Webtoepassing voor het beheren van de competenties in elk aspect van het personeelsbeleid.
Context Weinig of geen goede fuifinfrastructuur Verstrenging regelgeving tentfuiven Jeugdraad was reeds 20 jaar vragende partij Stad nam wel initiatief,
Eerste ervaringsuitwisseling ‘COMPETENT van kop tot teen!’ VIVO vzw Brussel Maandag 18 januari 2010 Nancy Cantens.
Criteriumgericht Beoordelen - beroepsbekwame toetsing – VELON 2014
Structuur presentatie
INFOSHOP 7 Dienstverleningscharters bij de Vlaamse overheid
De Grenzeloze generatie op de arbeidsmarkt 4 november 2011
COMPETENTIEONTWIKKELING
E-competentiescan. Wie kunnen de scan gebruiken? De medewerker Vult de scan in en krijgt inzicht in eigen handelen De leidinggevende Krijgt een beeld.
CBE: Centra voor Basiseducatie
© 2008 Universitair Ziekenhuis Gent1 DIVERSITEIT EN GELIJKE KANSEN: projecten 2012 Commissie Emancipatiezaken19 maart 2013Geerte Van den Driessche.
Conferentie DHRM Fred Slaghekke beleidsmedewerker P&O
1 De wereld aan je voeten ! Kiezen voor wetenschap, technologie en ondernemen in “a global world”
Naar een zelfstandige positie van de medezeggenschap op de Hogescholen Rienk Goodijk, 10 nov Hoogleraar TiasNimbas UvT Senior-consultant GITP.
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
Competentieprofiel Docent Nederlands als Tweede Taal
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010
Ecce ama! Is een EQUAL project van ESF: bijdragen tot de ontwikkeling van de werkgelegenheid door het bevorderen van inzetbaarheid, ondernemerschap, aanpasbaarheid.
EFFECT bij JES vzw Competentietrajecten die schooluitval voorkomen ?
Competentiegericht werken in een tewerkstellingsperspectief
Kwaliteitscode EVC EVC in het MBO ~ CompetentCity Erik Kaemingk & Cissy Johann.
Ecce ama! Is een EQUAL project van ESF: bijdragen tot de ontwikkeling van de werkgelegenheid door het bevorderen van inzetbaarheid, ondernemerschap, aanpasbaarheid.
Titel ESF: bijdragen tot de ontwikkeling van de werkgelegenheid door inzetbaarheid, ondernemerschap, aanpasbaarheid en gelijke kansen te bevorderen, en.
Bewegen voor meer evenwicht Fopas, dynamiek voor verandering.
Onderwijs op maat.
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
Kennisatelier Stage 23 april 2009
MBO Oosterhout Onderdeel van ROC West-Brabant
ONDERWIJSBELEID IN DE PROVINCIE LIMBURG
Competentiemanagement in de techniek
WEB vzw - Steenweg Op Tielen Turnhout - www. webwerkt
Structuur presentatie  Inleiding  Master MPC  Nieuwe website  Structuur  Inhoud  Lay-out  Conclusie.
Inhoud bespreking 1.Voorstelling 2.Sectorspecifiek cijfermateriaal – Belang van de cijfers – Aanpak en inventarisatie – Presentatie cijfers.
Stevig in de sTEIGERS een educatief coaching instrument voor kortgeschoolde medewerkers Wim vroonen
Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse
Workshop Tips & Tricks CV
Heidag FSW Onderzoek H. Schriefers, DCC.
Diverscity is het samenwerkingsverband tussen de VVSG en de drie overheidsvakbonden ACV-Openbare Diensten, ACOD-LRB en VSOA. Diverscity bevordert en ondersteunt.
Logopedie 1. 4 e Jaars 1 x per week groepsles CV 3 communicatieve doelen Doelen worden gekozen door leerlingen en de mentor/logopedist 1x per week logopedie.
Programma Voorstellen Inleiding LINC als methodiek Wat staat er in de rapportage? Testuitslagen Competenties in kaart gebracht Koppeling met beroepen-
Het dienstverleningsproject Stad Aalst 15/10/2015 Bart Baele Directeur Externe dienstverlening.
CVO VSPW KORTRIJK OPLEIDINGSAANBOD Directievergadering Personenzorg 13 november 2015.
ESF Vlaanderen OP Sociale Economie Karel Vanderpoorten
Infosessie Oproep Versterkt Streekbeleid 354. Versterkt streekbeleid Inhoud en doelstelling.
WELKOM Niveau 2 van smal naar breed ……………………………… Albert Jan Hoeve.
Programma van de workshop De test Toetsvragen maken, bespreken. (niveau, vraagvorm, moeilijkheidsgraad etc) en plenair kort rapporteren Het proces Redactie,vakcommissie,taalcorrectie,
8 juni 2012 De gegeerde bachelor m/v. PBA = Gegeerd! NWWZ ( niet werkende werkzoekenden ) april 2011-april 2012: – PBA – 5,3% (ABA + 59%, Master + 3%)
©Van Weert + Partners, 2005 Leergang CMS Exclusief voor VGN leden Van Weert + Partners Najaar 2005.
AOS docentonderzoek bijeenkomst 8 Dataverzameling: Eigen instrumenten, ontwerp.
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
Youth empowered by Skills ROUBAIX Cijfers en trends 2.
#EBJ16 Vrijwilligerswerk als krachtige leeromgeving.
Arbeidsmarktonderzoek gehandicaptenzorg
Double Quality Counseling VEENENDAAL
#EBJ16.
#EBJ16.
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
23 maart 2017 profilering.
Jobbeurzen voor jongeren
Infodag onderwijs Welkom!
Jij als werkplekbegeleider!
Jij als werkplekbegeleider!
Transcript van de presentatie:

De keuzes achter de C-Stick ESF: Bijdragen tot de ontwikkeling van de werkgelegenheid door het bevorderen van inzetbaarheid, ondernemerschap, aanpasbaarheid en gelijke kansen, en door het investeren in menselijke hulpbronnen

Vertrekpunt voor de C-Stick •Pedagogische visie en praktijk van JES: –Ervaringsleren –Methodes en werkwijzen op maat van jongerendoelgroep –Expertise van onze instructeurs/begeleiders,…

Confrontatie met externe expertise en visies •Tijdens ontwikkeling –Reflectiegroep –Werkgevers –VDAB •Tijdens testfase product –Jongeren zelf! –VOCB –Reflectiegroep –Werkgevers –VDAB

Reflectiegroep •Jan Bal, Steunpunt Jeugd •Miranda Vermeiren, VIVO •André De Bisschop, Tracé Brussel •Karolien Lecoutere, Jeugddienst Gent •Joris Debleser, Lerende Stad (Stad Antwerpen) •Emanuelle Bernolet, VDAB

Keuze van sleutelcompetenties •Lijst van 53 competenties (op basis van bestaande lijsten o.a. DESECO) •Bevraging JES-personeel •Werkgeversbevraging: –Novotel, Holiday Inn, Hilton, Mini-crèche Rainbows, Sint- Elisabethziekenhuis, RVT De Eeckhof, Sterrenhuis vzw, De tandem kindercrèche, AZ Sint-Jozef, RVT Lozannahof, RVT Zonnewende, Vzw Huize Monnikenheide, St. Amadeus psychiatrische kliniek, Buurttoezicht Antwerpen, Decathlon, Media Markt, Ikea, Colruyt, Volvo Trucks, Volvo Cars Gent, Frans Maas Automotive, Atlas Copco, Instant A Brussel, Instant A Gent, Sodexho, Tumajo, Vitalis, BizXSell, Katoennatie, GOM.

Keuze van sleutelcompetenties •Competenties gekozen door bedrijven: 1.Kunnen samenwerken 2.Gemotiveerd zijn 3.Communicatieve vaardigheden + taalvaardigheid (luisteren/spreken/taalvaardigheid) 4.Leergierig + leerbekwaam = leervermogen 5.Contactvaardig zijn 6.Klantgericht zijn 7.Flexibel zijn 8.Discipline bezitten 9.Om kunnen gaan met gezag 10.Zelfstandig werken

Keuze van sleutelcompetenties •Cruciale competenties voor project 1.Kunnen omgaan met feedback 2.Feedback kunnen geven 3.Aan zelfreflectie kunnen doen 4.Leervermogen bezitten •Competenties gekozen tijdens interne bevraging: 1.Initiatief kunnen nemen 2.Inlevingsvermogen bezitten 3.Kunnen plannen en organiseren

Ontwikkelen van gedragsindicatoren •Eenduidig •Observeerbaar •Dit is niet waardevrij!

Voorbeeld 1: kunnen spreken

Voorbeeld 2: om kunnen gaan met gezag

Ontwikkelen van competentieschalen •Voorbeeld v. schaal

Ontwikkelen van competentieschalen

•Doelstelling van je meting? •Objectiviteit versus intensiviteit •Volledigheid versus overzichtelijkheid •Training van observatoren!

Keuze van invulling C-Stick •3 functies: –Verzamelplaats voor relevante informatie –Hulpmiddel voor het eenvoudig en flexibel opstellen en afprinten van een CV en het bijhouden en opvolgen van sollicitaties –Hulpmiddel voor het werken aan een persoonlijk ontwikkelingsplan

Keuze van invulling C-Stick •Uitgebreide literatuurstudie •Overnemen gegevens CV van Mijn VDAB •Diepte-interview met 10 werkgevers •Voorgelegd aan reflectiegroep en delegatie van JES-personeel

Samenwerking met VDAB •Expert van VDAB nam deel aan reflectiegroep •Zelfde elementen in portfolio •Overname van gedragsindicatoren •Vertaling naar vierpuntenschaal •Technisch voorbereiden van overdracht van gegevens •Test-trajecten

Uitgebreide testfase •Jongeren •Instructeurs •Reflectiegroep •VOCB •Werkgeversbevraging

Jongeren •200 jongeren, waarvan 80 C-Stick: –4 testmomenten grensverleggende groepsopdrachten: •oriëntatietraject bouw •opleiding event-medewerker –1 testmoment methodieken rond zelfreflectie: •opleiding event-medewerker –4 testmomenten competenties observeren: •oriëntatietraject bouw •oriëntatietraject huishoudhulp –4 testmomenten werken rond competenties binnen •kadervorming •vrijetijdswerking van KIDS (i.k.v. WACKER)

Jongeren •10 test-trajecten met de C-Stick: –Voortraject van deeltijds onderwijs –Opleiding eventmedewerker –Opleiding kamermeisje en ontbijtmedewerker –Opleiding verkoop –Oriëntatietraject zorg & animatie –A-typische trajectbegeleiding –Jobpartner –JH Bouckenborgh (i.k.v. WACKER)

Reacties jongeren •Reacties: –Praktisch –Aantrekkelijk –Toegankelijk •Bedenkingen: –Verbeteringen in navigatie mogelijk –Technische mankementen

Reacties instructeurs •Reacties –Brengt structuur in het traject –Ondersteunt ervaringsleren –Biedt jongere de kans om te reflecteren op zichzelf en zijn gedrag –Versterkt zelfvertrouwen van de jongere –verlicht aantal taken voor de instructeur: opmaken van een CV –Sluit aan bij de leefwereld van de jongeren •Bedenkingen –Vereist logistieke omkadering: computers voor de jongeren, een werkende internetverbinding,… –Technische mankementen in het programma

Werkgeversbevraging •Reacties: –Goede lay-out van de CV’s –CV’s zijn volledig –Goed dat bij werkervaringen worden taken en competenties beschreven –Goed dat niveau duidelijk omschreven is bij talenkennis •Bedenkingen: –De omschrijving van de rekenvaardigheden –De rubriek ‘sleutelcompetenties’ vinden veel werkgevers overbodig en weinig informatief –De rubriek ‘technische competenties’ is overbodig

VOCB •Tips m.b.t. navigatie •Rekenvaardigheden: –Zo dicht mogelijk bij de leefwereld van de jongeren aansluiten –Beroepsgerelateerd •‘Hertalen’ van onze competentiedefinities en competentieschalen

Aanpassingen •De technische mankementen werden opgelost •Automatisch hoofdletters genereren en keuzelijsten gebruiken •Inbouwen van ‘filters’ •Vereenvoudigen van navigatie •Horizontaal scrollen werd voorkomen •Het taalgebruik in de hele toepassing werd verder vereenvoudigd •Gedeelte rekenvaardigheden werd herwerkt •Terugkeer naar traditionele CV-structuur en gedeelte sleutelcompetenties onderbrengen bij POP