NIETS ZO PRAKTISCH ALS EEN GOEDE VISIE (OIS (v)so 31 mei 2006) Cees de Wit.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Generatie Einstein over Herontwerp Rini Weststrate
Advertisements

School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Succesfactoren van teamcoaching
presentatie NPV 10 oktober 2012
Generiek Industriebeleid brede Creatieve Sector Alliantie van Producenten in de Creatieve Industrie 4e expert sessie 30 November 2012.
Forming Oriëntatiefase Onderliggende denkpatronen
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Werken naar onderwijsbehoeften
Zingeving in de Praktijk ZiP Dit is mijn geheim, het is heel eenvoudig: Alleen met het hart kun je goed zien. Het wezenlijke is voor de ogen onzichtbaar.
Kwaliteitszorg als meerwaarde
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
Reflectievaardigheden en instrumenten
Levensecht leren is dialogisch leren
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Gepersonaliseerd leren
Leergemeenschap G e p e r s o n a l i s e e r d L e r e n
Carrousel van good practices met nieuwe leermiddelen
HOG Bouw en Ruimte Uniforme EVC-Procedure Presentatie 26 november 2008.
Trends Research Medmec01-5 les 2 Thema: Rubriceren
Velon werkgroependag 2007 leren van leerlingen Wat betekent Opleiden in de school: voor de leerling?
Samen werken = Samen leren = Samen innoveren
Welkom! 11* Instructeur Tiel & Oss De eerste dag De aftrap Doelstellingen Wij / Zij & de anderen Zelfsturing / Hoe wij leren Eisen aan een instructeur.
“No problem can be solved from the same level of consciousness that created it. We must learn to see the world anew.” Albert Einstein.
Evenwicht Het is van belang dat er een evenwicht bestaat tussen alle bronnen Grotere kans op positieve ervaringen 1.
Coachen Maandag 14 juni 2006.
Een theoretische verkenning
Betrokkenheid op de werkvloer
Zachte waarden klinkende resultaten?!. Uitgangspunten van de werkgroep De deelnemende ROC’s delen de notie dat (kern)waarden onderscheidend en legitimerend.
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
Stagecoördinatie op De Rank
Honoursonderwijs in HBO
Gemeenschapsontwikkeling door zelfsturing
Programma Opening door Tilly Film Shift Happens Presentatie Visie op Slim Fit Stelling bespreken met behulp van de gekleurde hoeden Film van Slim Fit op.
Identiteit van de divisie Zorg & Gezondheid
Toekomst in beeld Leiding geven met het oog op morgen Studiedag Optimus 25 februari 2010 Leo Lenssen.
Presenteren en communiceren
Een rekenopdracht maken (10 tallen)
BMC 4/18/2017 CULTUUREDUCATIE IN HET DNA VAN DE SCHOOL? Motto Cultuur als basis (april 2015) Hans van Dael (partner BMC) 4/18/2017.
11 Diversiteit & inclusie July 30, Overzicht Diversiteit en inclusie zijn een integraal onderdeel van onze business. Het is essentieel dat u.
PLG Partnerschap school en ouders 1. Onderzoeksvragen 1.Op welke manier kan de samenwerking tussen school en ouders de ontwikkeling van het kind stimuleren?
Dienstverlening is van ons allemaal! Praktijkmiddag Dienstverlening Hoogeveen 10 september 2015.
TIPS VOOR EEN WINNEND PROFIELWERKSTUK! Zo doe je dat.
Fixatie-arm beleid: Team- of ziekenhuisdoelstelling Isa Michiels
Van receptuur naar referentie Nieuwe kwalificatiedossiers bieden houvast en ruimte Peter Cras, procesmanager kwalificatiestructuur, mei 2006.
Van samen beschrijven, inkopen naar allemaal gebruiken; de uitdaging op informatie. Samen: alleen als het ons uitkomt!? Theo Peters (KING)VIAG themadag.
Werkplaats “OMDENKEN” ‘Samen maken wij…’ VERANDERSOMDENKEN.
1 Gemeenschapsontwikkeling door zelfsturing 30 oktober 2010 Wil van der Coelen Regisseur zelfsturing.
Slimmer organiseren Evalien Verschuren, Bonnie Visser Haike Jacobs, Ellen Loykens CJG Beijum, Molendrift.
Dr. Patrick Vermeulen GITPMoed & Vertrouwen Moed en Vertrouwen Workshop 1 Motivatie 1.
Leren kiezen, kiezen leren? Frans Meijers Elzendaal College, Boxmeer Sociaal-cultureel centrum Myllesweerd, Mill November 2012.
MA Uitdagend onderwijs op de MA Leerarrangement Koen Luijs Rob van den Dool Suzanne Niemeijer.
Cultuurhistorie Kompas voor oriëntatie op vervolgprojecten Minor People, Planet, Profit, Rijksuniversiteit Groningen Policy Lab ‘Duurzame Ontwikkeling.
Een krachtige leeromgeving… Omdat we geneigd zijn te blijven doen wat we altijd al deden en omdat we fouten maken het liefst vermijden en ‘het weten’ fijner.
Kiezen of gekozen worden? Frans Meijers Conferentie ‘ Zelf en loopbaan: dialoog in tijden van onzekerheid ’ 21 april 2010.
Zorgethiek als ethisch perspectief – de goede dingen doen
Laagveengebied Groningen
BMC 5/9/2018 CULTUUREDUCATIE IN HET DNA VAN DE SCHOOL? Motto Cultuur als basis (april 2015) Hans van Dael (partner BMC) 5/9/2018.
De praktijk VITRAS - Zorg en Sociaal Werk. De praktijk VITRAS - Zorg en Sociaal Werk.
De Wever Zorg Innovatie Centra
Les 14 Jij en internet Wat doe ik hier vandaag?
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Leiding geven aan school ontwikkeling
LOB in het mbo Onderzoek naar het bevorderen van
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Hoe zijn wij als inwoner betrokken geraakt?
Van receptuur naar referentie
Positief Leiderschap : wat. waarom. hoe
Dertien factoren beïnvloeden de implementatie van Zill
Thema: Wat is je grootste verlangen? Naar de kern Hartbewaking Waar zit het gevaar in? Verlangens in weer en wind Naar de Specialist Bewaken.
Transcript van de presentatie:

NIETS ZO PRAKTISCH ALS EEN GOEDE VISIE (OIS (v)so 31 mei 2006) Cees de Wit

REVIVAL VAN VISIE EN VISIEONTWIKKELING 1.Lang beladen termen. Oorzaak: misverstanden (‘visie versus praktijk’; gestolde visie) en valkuilen (teveel vanuit het hier en nu; instrumenteel denken en handelen) 2.Revival vanuit nieuwe opvattingen over leren, kennis(ontwikkeling), en innoveren (scholen als leergemeenschappen op alle niveaus): net als leren doe je visieontwikkeling zelf – visies ontwikkelen zich ‘VISIEGELEID DENKEN EN HANDELEN’

"Het team stelde dit jaar tijdens teamvergaderingen vast dat wij geen gezamenlijke visie hebben. Er staat wel een visie verwoord in ons schoolplan, maar in de praktijk bleek dat het een ‘papieren visie’ is: er werd niks mee gedaan. … er is een traject uitgestippeld dat moet leiden tot een gezamenlijke visie die leeft!’ (Bron: een schoolplan, internet) “WE HÉBBEN TOCH EEN VISIE?!” >> Geen inspiratiebron; vrijblijvend, weinig verplichtend >> Geen link met denken en handelen van alledag >> Geen leerroute of kompas voor verder leren

EEN VISIE IS EEN VISIE MOET een mix van: •expliciete en impliciete kennis •evidence en ‘theorie’ •wensen, idealen, verlangens, ambities •overtuigingen •vooronderstellingen •vooroordelen •good practice •waarden en normen richtlijnen geven voor je denken en handelen: • wat zijn de goede dingen? • wanneer doe je ze goed? Die zijn ‘dwingender’ indien: • hun kwaliteit hoger is • ze een verbinding leggen met je motivatie en diepste drijfveren (ownership en identificatie) • er een vruchtbare spanning is tussen je visie en je denken en handelen in de praktijk VISIE: product van leren tot dan toe, én kompas en leerroute voor verder leren

BINNEN WELK KWADRANT DENK EN HANDEL JE? HOE CREËER JE RUIMTE VOOR ONTWIKKELING? Ideaal Realiteit van hier en nu Moeten Mogen X X X X X X X X XX XX X XXXXXX X X X X XXX XX X X X X X X XXX XX XXX XXX XXXX X

"Als je een schip wilt bouwen, ga dan niet in de weer met bouw- tekeningen en materialen, met het organiseren en structureren van mensen en het werk, maar leer je mensen door je verhalen te verlangen naar die eindeloze zee." (Antoine de Saint-Exupéry) VISIE EN VERLANGEN Instrumenteel denken en handelen Visiegeleid denken en handelen Eerst idealen, ambities, verlan- gens en visie Dan ijkpunten voor ontwikkeling, een design en instrumenten

CREËER EEN LEEROMGEVING MET RIJKE LEERBRONNEN •Heldere vraagstelling en intentie tot visieontwikkeling •Trends en te verwachten ontwikkelingen •Kernthema’s en kernvragen <> wat zijn de goede dingen en wanneer doe je die goed? •Leerbronnen – Good practices en vooral good theory •Beïnstrumenteer je (dynamische) visie <> cultuur, structuur, werkprocessen – ga met beleid te werk •Zorg voor een vruchtbare spanning tussen individuele visie(s) en een collectieve visie •Zorg voor leiderschap Kortom: laat alle betrokkenen ervaren dat ze deel uitmaken van een (h)echte (leef- en) leergemeenschap

DENKEN VANUIT DE KERN

Bijstelling van visie* Begin van een visie* Bijstelling van visie* Explicitering Toetsing Beproeving Spiegeling Leren Leren van anderen Leren Verdere explicitering Toetsing aan de praktijk Beproeving van een concretisering/ontwerp Spiegelen aan anderen Explicitering Toetsing Beproeving Spiegelen Explicitering Enzovoort SPIRAAL * Tevens stollingsmomenten

Ideaal en ‘mogen’ Wensen, verlangens, idealen en ambities >> visie en (her)ontwerp, met krachtige beelden Hier en nu Wat is al gerealiseerd? Wat gaan we aan? Wat zijn onze ijkpunten? Wat hebben we nodig? Acties EEN (HER)ONTWERPSTRATEGIE