DBFM & Scholenbouw binnen het GO! 16 mei 2008. E. De CeukelaireDBFM18 maart 2008.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het secundair onderwijs
Advertisements

KINDEREN EVALUEREN ZELF GON-BEGELEIDING BEGELEIDING DOVE EN SLECHTHORENDE KINDEREN Jan De Vos ( ) – Onderwijskundig Ontwerpen – Academiejaar
Van duurzaam energie-initiatief naar Met Elkaar Voor Mekaar
Project ICT–ondersteuning voor kinderen met leerstoornissen
Rijksgebouwendienst schrijft BIM voor
MASTERPLAN OPEN SCHOOLCAMPUS
1 De rechtenverkenner: een hefboom voor het lokaal sociaal beleid in Vlaanderen Steven Vanackere Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
Onderwerp Datum - locatie 1 Infosessie Projectoproep voor innovatieve projecten voor laagdrempelig sporten 24/06/2013.
TIJD VOOR SENIORENSPORT 'Bewegen als levenslange uitdaging' Task Force 50+ Sport en Bewegen Donderdag 1 december 2005 Remco Boer, Hans Arends (NISB)
Onroerend Goed investeren en beheren
Infomoment Oproep ontwikkelings- educatie oktober 2013.
Dag SO 3 febr Dag SO 3 febr Werkwinkel Brede eerste graad.
Presentatie: Jan Paddenburg Manager Sportplan Niels Balke
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Krimp ALV PO-Raad 7 juni 2012.
Een toekomst voor ouderen Samen op zoek naar duurzame antwoorden.
Kansen Voor Jongeren Voorlichtingsbijeenkomst 26 maart 2012.
Uitvoering toekomststrategie Essent Harm Assies en Henk Kosmeijer Portefeuillehouders nutsvoorzieningen en financiën Informatieavond Essent, 17 maart 2009.
Marc Verbeeten Uitgangspunten Het realiseren van een maatschappelijke versterking door de energierekening, op een duurzame manier, omlaag.
Europese financiering voor Musea, 26 juni 2007 Amsterdams Historisch Museum Laura Grijns.
Kunstlicht door: Koert Ringelenberg
Studiedag 11 december Programma 13u00 Start studiedag Minister Frank Vandenbroucke Presentatie visietekst 13u45 Werkgroepen rond proefprojecten.
Introductie 28/07/2014 Digitaal Archief Vlaanderen.
Werkgroep Activering 10 januari Agenda Goede praktijk: Intégra plus "Parcours Territoriaux d’Inclusion Sociale " Stand van zaken: –Ontwerp van omzendbrief.
BROM Brede School Molenbeek Infodag Brede School 16 mei 2008.
Vrijdag 16 mei 2008 Brussel – Vlaams Parlement 2e Studiedag Brede School in Vlaanderen en Brussel Steunpunt GOK Departement Onderwijs Agentschap Sociaal-Cultureel.
Samen werken aan betere dienstverlening VERA gebruikersdag Leuven 14 september 2007.
DBFM CAMPUS TICHELRIJ SINT-TRUIDEN Stand van zaken 9 april 2008.
Gecombineerd onderwijs Gecombineerd onderwijs Studiedag Talen 19 maart 2010.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Relatiedag 2008 Het nieuwe Kennisnet Frans Schouwenburg en Magda Bruin 23 januari 2008.
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
De 10 wegen en moderne marktbenadering
INTERNATIONALISERING VAN A TOT Z voor het secundair onderwijs Gent, 12 mei 2009.
Landschap beschermen en ontwikkelen
8 november 2007 Studie- en informatienamiddag. W&O-Vlaanderen Brab_Ant Kempen_Limburg SoE-projecten.
10.00 u.Opening u.Deskundigheidsbevordering Lokale Belangenbehartiging u.Ontwikkelingen wonen voor ouderen in Brabant u.Meer woningen.
Dia 1 Productencatalogus: technische sessie Samen beter informeren.
Dia 1 Productencatalogus: Infosessie provinciale en lokale besturen 24/11/11.
1 Project “volkstuinen” bij VLM 2010 Behoeftebepaling buiten de steden 2010 Handleiding voor gemeenten 2011 Prefinanciering grondaankoop 2012 Projectsubsidies.
Kennis- en Onderwijscentrum Bodem en Ondergrond Leergang Oriëntatie Bodem en Ondergrond.
INTERGEMEENTELIJKE SAMENWERKING: lokaal woonbeleid anders bekeken? Hilde Van den Bosch – afdelingshoofd Afdeling Wonen WOONFORUM 20 maart 2009.
Wetenschappelijk en Technisch Centrum voor het Bouwbedrijf Workshop Buitenschrijnwerk – Oplossingen voor Toegankelijkheid Jan Desmyter.
Onderwerp 1 NvR / Schetsontwerp Havenkwartier 8 juli 2009 Informatieve bijeenkomst Deelnemers burgerparticipatie, raadsleden en belangstellenden 8 juli.
wonen in the White Gilbert Deley Managing Director
CENTRAAL KERKBESTUUR GENT STAD
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Bonheiden Putsesteenweg
Brede School Update AV 8 juni Brede school – Waar gaat het over ? Doel: –nieuwe school –maatschappelijk engagement, integratie Middelen –PPS-structuur:
Groep Colruyt en ‘participatie’
Presentatie Brownfields Informatie- en inspraakvergadering 116. Gent – Sidaplax 19u oktober 2014.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
een nieuwe LEADER periode
Echte Burgerparticipatie
Integraalplannen Voorstel ‘gezamenlijke aanpak’.
Programma  Opening  11.05Terugblik JOGG en resultaten  11.35Gesprek met bestuurders  12.00Afsluiting en opening lunchbuffet  12.30Eind.
Uitdagingen voor regionale (samen)werking in Midden-West-Vlaanderen
De personeelspeiling 2010 in ABB. 2 ABB in een notendop Agentschap voor Binnenlands Bestuur –Beleidsdomein Bestuurszaken Opdracht: ondersteuning bij het.
Info-avond - 26/01/2012 Nieuwbouw van het KTA Heist-op-den-Berg.
Wij gaan bouwen! Welkom Spreker: Nicole Vancoillie Timing:
Wijzigingen van het Vrijstellingenbesluit stedenbouwkundige vergunningen VVSG RvB 2 september 2015 Xavier Buijs, hoofd dienst omgeving & stafmedewerker.
Projectbureau Herbestemming Kerken Begeleidingsaanbod voor steden en gemeenten voor haalbaarheidsonderzoeken rond de toekomst van parochiekerken Samenwerkingsverband.
Bouw en verbouw van een accommodatie Het bouwprocess.
PPS Zoersel dorp Wijkoverleg 29 april 2009 Zonneputteke.
Oprichting Regionaal Landschap Schelde–Durme vzw
Duurzaam Gebouwbeheer Scholenbouw
Informatie & Interactie-avond - LJOCHTSTILL
Wat? BONGO! Brussel Buitenschoolse Oefenkansen Nederlands in GO! Scholengroep Brussel Subsidies van het Agentschap Integratie en Inburgering Looptijd:
Onze regio, onze toekomst!
Marktconsultatie ‘1700-lijn ondersteund door AI’
Transcript van de presentatie:

DBFM & Scholenbouw binnen het GO! 16 mei 2008

E. De CeukelaireDBFM18 maart 2008

Inhaalbeweging voor schoolinfrastructuur • Grootschalige inhaaloperatie scholenbouw • Decreet van 7 juli 2006 • De oprichting van de DBFM-vennootschap • De vennootschap krijgt de verantwoordelijkheid voor het ontwerp (design), de bouw (build), de financiering (finance) en onderhoud (maintain) van de bouwprojecten • Ter beschikking gedurende 30 jaar • 211 en 45 reserve scholenbouwprojecten • 1 miljard euro aan investeringen • Via een onderhandelingsprocedure op zoek naar een private partner uit de financiële sector

Inhaalbeweging voor schoolinfrastructuur De 4 overgebleven kandidaten ontvingen op 28 maart 2008 een uitnodiging voor de onderhandelingen en het uitbrengen van een 'best and final offer' (BAFO) • KBC - DEXIA, • groep Cofinimmo - Gemeentelijke Holding • Fortis en Fortis Real Estate • consortium NIBC, Barclays en Meridian

Inhaalbeweging voor schoolinfrastructuur Vele vragen … • Zijn er aanpassingen aan de lijst? • Eerste steenlegging voor de verkiezingen? • Samenbundelen van projecten? • Hoe verloopt de samenwerking met de Vlaamse Bouwmeester ivm de modelprojecten? • Wat met afbraakwerken, asbest-problematiek, … ? En … • Structurering van de private partner

DBFM & GO! onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap • Aantal projecten 41 • Aantal reserveprojecten 6 • Aantal modelprojecten 13 (3) • Evaluatie van het bezoek aan alle sites • Paviljoenen al herkenbare typologie • Versnippering van de publieke ruimte • Verouderde onderwijsinfrastructuur • Waardevol erfgoed, haalbaar en betaalbaar? • Potenties voor ruimtelijke ontwikkeling • Integratie in de stedelijke context • Natuur als meerwaarde voor de school • In binnen- en buitenland gelauwerde projecten • Hoge ambities inzake duurzaam bouwen / passief bouwen

SBSO - Internaat - MPI Sint-Niklaas • Budget: ,94 euro • Vervanging oude gebouwen en voorlopige paviljoenen die niet meer voldoen • Rationalisatie domein en andere vestigingsplaatsen (tijdelijke en noodzakelijke uitwijkingen) • Nieuwbouw met voldoende omvang en aflijnbaar • Sterke leerlingenstijging

S B S O ‘t Z O N N E K E

SBSO ‘t Zonneke 0 _ d a t a p r o j e c t 1 9 / 0 3 / : 0 4 / 0 7 / : Aankondiging “aanstellen ontwerper schetsontwerp en voorontwerp” Aanstellen ontwerper 2 7 / 0 9 / : 1 2 / 1 1 / : 1 7 / 1 2 / :Goedkeuring voorontwerp Goedkeuring tweede schetsontwerp Goedkeuring eerste schetsontwerp

Ruimtelijke analyse van de site • Wat omvat het programma? • Welke zijn de ruimtelijke randvoorwaarden? • op de site • directe omgeving • Is het project op deze site realiseerbaar? • Zijn er potenties voor verdere ontwikkelingen? Belangrijke aandachtspunten hierbij zijn: • Duurzaam bouwen • Maximaal behoud van de open ruimte • Een integrale benadering van de opdracht • PPS-gehalte

Hoe pakken we dit aan?

KA en MS Campus Tichelrij Sint-Truiden • 18de project op de door de Vlaamse Regering goedgekeurde lijst • 6de project van het GO! onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap • Een uitbreiding met m² • Een raming van euro

Ruimtelijke uitgangspunten Open ruimte en speelplaatsen voor de kinderen maximaal behouden Voortuinstroken beperken Campusgevoel creëren of de relatie tussen de gebouwen versterken Gescheiden speelplaatsen

Voorstel 1 Nieuwbouw 3 bouwlagen m 2 : 3 bouwlagen = 847,33 m² of minimum 60m gebouwen Kleine speelplaats Veel verlies aan voortuin

Voorstel 2 Nieuwbouw 3 bouwlagen Gedeeltelijke verbouwing/ afbraak Gesloten speelplaats Veel verlies aan voortuin Meerkost voor de verbouwing?

Voorstel 3 Uitbreiding 3 bouwlagen Verbouwing 1 bouwlaag boven Nieuwbouw 3 bouwlagen Meerkost voor de verbouwing? Technisch realiseerbaar? Beperkt gesloten speelplaats Meerkost vernieuwing van klassen

Voorstel 4 Nieuwbouw 3 bouwlagen Speelplaats ½ verdieping boven/lokalen onderaan Nieuwbouw 3 bouwlagen Open speelplaats met minimaal verlies aan ruimte Speelplaats met niveauverschillen en hellende vlakken Meerkost vernieuwing van klassen

Kansen benutten

Herlocalisatie van de school: KA Waregem Campus Molenstraat Sofinal Campus Westerlaan

Herlocalisatie van de school: KA Waregem Verbinding met school kleiner dan 50m 1 SPORT / LESLOKALEN 2 SPEELPLAATS 3 PARKING 4 DBFM PROJECT / WERKPLAATSEN

Herlocalisatie van de school: De Vogelzang Oostakker

Samenwerkingsverbanden met steden en gemeenten bv. Oostende

Samenwerkingsverbanden met steden en gemeenten bv. Heule

Samenwerkingsverbanden met steden en gemeenten bv. Oostende & Bredene

Gestructureerde aanpak van projecten • Opmetingsplannen • Verzamelen van alle bestaande informatie • Aanvragen van stedenbouwkundige uittreksels • Onderzoek naar de ruimtelijke randvoorwaarden • Eigen studie • Aanstellen van een masterplanner voor sommige dossiers • Bouwtechnisch en/of historisch onderzoek • Marktonderzoek voor sommige dossiers waar potenties zijn

Digitaal platform: GO!PPS • Methodologische ondersteuning van concrete bouwprojecten • Betrokkenheid verhogen en maximaal informatie uitwisselen • Werklast verminderen • De kwaliteit van de projectvoorbereiding verhogen • Zowel PPS als DBFM • Per project • Soms domeinoverstijgend • Unieke code

Digitaal platform: GO!PPS • De hoofdtoegang via website GO! zal omvatten: inleiding, highlights agenda, korte handleiding website (waaronder RSS feed), contactpersonen, … • Elke projectmap wordt onderverdeeld in: initiatie, projectdefinitie, selectie en uitvoering • Een overkoepelende map waarin de standaarden en sjablonen worden opgenomen: PPS, DBFM, ontwerpen van scholen, voorbeeldprojecten, …

Digitaal platform: GO!PPS • Toegang via paswoord • Leesrechten voor alle betrokkenen PPS en DBFM projecten (Raad, Algemeen Directeurs scholengroepen, Directies van de betrokken scholen, verantwoordelijken voor Infrastructuur, Afgevaardigd Bestuurder en afdelingshoofden, …) • Schrijfrechten voor projectcoördinator PPS/DBFM scholengroep • Schrijfrechten en beheer voor centrale diensten • iming

Beleidsnota PPS en scholenbouw Spraakmakend • kwaliteitsvolle architectuur • vernieuwende en duurzame concepten • voortrekkersrol inzake schoolinfrastructuur Smaakmakend • boeiende projecten die betekenis hebben voor de hele buurt nieuw schoolgebouwen waar jongeren graag naar school gaan • nieuw schoolgebouwen waar directie en leerkrachten graag werken

Structuur beleidsnota 1PPS bij scholenbouw in Vlaanderen 1.1Wat is PPS? 1.2Waarom PPS? 1.3Voorbeelden van PPS in scholenbouw 2GO! initiatieven Visieteksten 2.2Projecten 2.2.1Oostende Serruyslaan 2.2.2Sint-Truiden Terbiest 2.3Evaluatie van de lopende GO!-PPS projecten

Structuur beleidsnota 3Opportuniteiten in het GO! 3.1Behoeften van de school 3.2Behoeften van de bedrijfswereld 3.3Belang van samenwerking met steden en gemeenten 3.4Strategie en prioriteiten

Structuur beleidsnota 4Inhaalbeweging schoolinfrastructuur 4.1DBFM concept 4.2DBFM dossiers 4.3Stand van zaken procedure 4.4Ondersteuning vanuit de centrale diensten 4.5Ondersteuning vanuit het team van de Vlaamse Bouwmeester 4.5.1Studio Open School 4.5.2Pilootprojecten 4.5.3Kunst in opdracht

Structuur beleidsnota 5Publiek-private Samenwerking: een les in samenwerken 5.1Projectorganisatie en taakverdeling 5.2Opmaak van projectdefinities 5.2.1Leidraad tot kwaliteitscontrole 5.2.2Samenwerken als meerwaarde 5.2.3Een vaste structuur met ruimte voor de identiteit van de school 5.3Uitwisseling van informatie 5.3.1Thematische werkgroepen 5.3.2Elektronisch platform 5.4.Uitbouwen van een expertennetwerk 5.4.1Organiseren van marktconsultaties 5.4.2Opstart van een GO!-PPS-taskforce

Structuur beleidsnota 6Voor- en nadelen van PPS voor scholenbouw in het GO! 6.1Pluspunten van PPS voor het GO! 6.2Minpunten van PPS voor het GO! 6.3Voordelen van GO!-PPS voor de private partner 6.4Nadelen van GO!-PPS voor de private partner

Structuur beleidsnota 7Stappenplan voor succesverhalen 7.1Projectoverstijgende aanpak stimuleren 7.1.1Methodologie bij de keuze van projecten 7.1.2Onderzoek naar de ruimtelijke en financiële haalbaarheid 7.1.3Opmaak van een PPS-handleiding voor scholengroepen 7.2Projectplanning en fasering 7.3De aanpak 7.3.1Initiatie van het project 7.3.2Structurering en projectdefiniëring 7.3.3Selectie van de private partner 7.3.4Uitvoering en management

Structuur beleidsnota 8Flankerende initiatieven 8.1Passief Bouwen 8.2Ideeënwedstrijd ‘school om van te dromen’ 8.3Studie Service Level Agreements voor scholenbouw 9Typologische cases 10GO!-PPS cel 10.1Projectorganisatie Projectleiding Stakeholders Taakverdeling en verantwoordelijkheden 10.2Kennis verzamelen en ter beschikking stellen

Vlaams Bouwmeester – Studio Open School PROJECT G Scholengroep 17 Waasland Eekhoornstraat Sint-Niklaas / ,00 euro STAND VAN ZAKEN Projectdefinitieja Culturele antropologieneen ArchitectuurjaSint-Lucas Gent / KUL Fotografieneen Interieurvormingneen

Vlaams Bouwmeester – Studio Open School PROJECT G Scholengroep 11 Leuven - Tienen - Landen Prosperdreef Heverlee / ,00 euro STAND VAN ZAKEN Projectdefinitieja Culturele antropologiejaRUG ArchitectuurjaSint-Lucas Brussel / KUL Fotografieja Interieurvormingneen

Vlaams Bouwmeester – Studio Open School PROJECT G Scholengroep 1 Thonetlaan Antwerpen / ,00 euro STAND VAN ZAKEN ProjectdefinitiejaRUG Culturele antropologieja ArchitectuurjaSint-Lucas Brussel Fotografieja Interieurvormingja/neen

Vlaams Bouwmeester – Studio Open School PROJECT G Scholengroep Rivierenland Van Leriuslaan Boom / ,00 euro STAND VAN ZAKEN Projectdefinitieja Culturele antropologiejaRUG Architectuurja Henry van de Velde Fotografieneen Interieurvormingneen

Vlaams Bouwmeester – Studio Open School PROJECT G Scholengroep 5 (Mechelen-Keerbergen-Heist o/d Berg) Fr. Coeckelberstraat Heist-op-den-Berg / ,00 euro STAND VAN ZAKEN Projectdefinitieja Culturele antropologiejaRUG ArchitectuurjaKUL Fotografieja Interieurvormingneen

Vlaams Bouwmeester – Studio Open School PROJECT G Scholengroep Brussel Kasteellaan Koekelberg / ,00 euro STAND VAN ZAKEN Projectdefinitieja Culturele antropologiejaRUG ArchitectuurjaSint-Lucas Gent / UGent Fotografieja Interieurvormingneen

Vlaams Bouwmeester – Studio Open School PROJECT G Scholengroep 24 Molenstraat Waregem / ,00 euro STAND VAN ZAKEN Projectdefinitieja Culturele antropologiejaRUG ArchitectuurjaHenry van de Velde / VUB Fotografieja Interieurvormingneen

Vlaams Bouwmeester – Studio Open School PROJECT G Scholengroep 14 Richter Genk / ,00 euro STAND VAN ZAKEN Projectdefinitieja Culturele antropologieneen ArchitectuurjaKUL Fotografieja Interieurvormingneen

Vlaams Bouwmeester – Studio Open School PROJECT G Scholengroep 27 Haverstraat Oostende / ,00 euro STAND VAN ZAKEN Projectdefinitieja Culturele antropologieneen ArchitectuurjaSint-Lucas Gent / VUB Fotografieja Interieurvormingneen

Vlaams Bouwmeester – Studio Open School PROJECT G Scholengroep 28 Sint-Elisabethlaan De Panne / ,00 euro STAND VAN ZAKEN Projectdefinitieja Culturele antropologiejaRUG ArchitectuurjaVUB Fotografieja Interieurvormingneen

Vlaams Bouwmeester – Studio Open School PROJECT G Scholengroep 19 Dender Galgenbergstraat Berlare / ,00 euro STAND VAN ZAKEN Projectdefinitieja Culturele antropologieja ArchitectuurjaSint-Lucas Gent Fotografieja Interieurvormingneen

Vlaams Bouwmeester – Studio Open School PROJECT G Scholengroep 10 Midden-Brabant Karel Ledeganckstraat Vilvoorde / ,00 euro STAND VAN ZAKEN Projectdefinitieja Culturele antropologiejaRUG ArchitectuurjaVUB Fotografieja Interieurvormingneen

Vlaams Bouwmeester – Studio Open School PROJECT G Scholengroep 15 Brugstraat Bocholt / ,00 euro STAND VAN ZAKEN Projectdefinitieja Culturele antropologiejaRUG ArchitectuurjaVUB Fotografieja Interieurvormingneen

Vlaams Bouwmeester – Studio Open School PROJECT G Scholengroep 9 Ringscholen Kluisstraat Halle / ,00 euro STAND VAN ZAKEN Projectdefinitieja Culturele antropologiejaRUG ArchitectuurjaVUB Fotografieja Interieurvormingja/neen

Vlaams Bouwmeester – Studio Open School PROJECT G Scholengroep 27 Europastraat Bredene / ,00 euro STAND VAN ZAKEN Projectdefinitieja Culturele antropologieja/neen ArchitectuurjaSint-Lucas Brussel Fotografieja Interieurvormingja/neen

Vlaams Bouwmeester – Studio Open School PROJECT G Scholengroep 3 Agora Liersebaan Zandhoven / ,00 euro STAND VAN ZAKEN Projectdefinitieja Culturele antropologiejaRUG ArchitectuurjaKUL Fotografieja Interieurvormingja/neen

Vlaams Bouwmeester – Kunst in Opdracht • Het decreet van 23 december 1986 over ‘de integratie van kunstwerken in gebouwen van openbare diensten…’ • 2 percent voor de eerste schijf, lager of gelijk aan euro • 1,5 percent voor de tweede schijf, hoger dan euro en lager van euro • 1 percent voor de derde schijf, hoger dan euro en lager dan euro • 0,5 percent voor de schijf hoger dan euro • Brief van de Vlaamse Bouwmeester (maart 2008) • Basisconcept: 750 euro – euro - … • Wie stelde zich kandidaat?

Vlaams Bouwmeester – Kunst in Opdracht • Wetgevend kader: school als openbaar gebouw • Gemiddeld 1,5% van het budget of – euro • Een gelaagde aanpak • Kwaliteit van de architectuur als object (open oproep) • Een integrale aanpak op de campus (masterplan) • Kwaliteit van de inrichting, publieke ruimte (?)… • Kunst in opdracht als meerwaarde (?) • Projectoverstijgende aanpak noodzakelijk • Kunstwerk in bureau directeur versus beeld aan straatkant • Vrijheden kunstenaar • Wat met beschadiging van het kunstwerk? • Kunst als marketing

Modelprojecten • Modelprojecten zijn toonaangevende projecten, projecten die een maatschappelijke voortrekkersrol op zich nemen, die innovatief zijn en voorbeeldig opdrachtgeverschap tonen. • Modelprojecten is iets voor moedige bouwheren. Opdrachtgevers die erop vertrouwen dat we door een constructieve samenwerking en met de inzet van al onze kennis de uitdagingen voor de toekomst aankunnen en ze niet uit de weg hoeven te gaan.

Projectdefinitie • Mod

Workshops • Drie workshops • Gericht naar verantwoordelijke voor infrastructuur, PPS, DBFM • Gericht naar de directies van de betrokken scholen WANNEER? Basisonderwijs: Woensdag 21 mei 2008 van 10u tot 16u Secundair onderwijs: Maandag 26 mei 2008 van 10u tot 16u Buitengewoon onderwijs: Woensdag 28 mei 2008 van 10u tot 16u WAAR? • Jette, Dieleghemsesteenweg 24

Besluit & vragen •PPS & DBFM blijkt een weerbarstig onderwerp. •PPS & DBFM kan spraakmakend en smaakmakend zijn. •Ondanks veel tamtam zijn de successen nog schaars. •Het gaat om wederzijds vertrouwen en om het combineren van vakkennis met samenwerkingsbekwaamheid. Edwin De Ceukelaire GO! onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap – Centrale Diensten – afdeling Infrastructuur – cel PPS