Praktijkgericht onderzoek divers, complex en methodologisch veeleisend

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
Advertisements

Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Filosofie Op HAVO en VWO.
Jeanine Spierings & Luca Lopes de Leao Laguna HvA Onderwijsconferentie
De onderzoeksleerlijn als rode draad door de opleiding HRM
KM QUEST: een kennismanagement simulatie leerprogramma
Bronnenboek onderzoekstrategieën
Gegevensbeheer Karin Diederiks KOAC•NPC.
Risico’s en gevaren van techniek
“Jongens, vandaag krijgen we les van een professional!” Wetenschappelijk onderzoek op een middelbare school Amber Walraven.
Ontwerpgericht onderzoek in het HBO: onderzoeken door te adviseren
Evidence Based Management
Beginnen met actieonderzoek Hoe pak je dat aan?
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
Onderzoeksdag Associatie Universiteit & Hogescholen
Facility management en inkoop
Opleiding sociaal werk Associatie Universiteit Gent.
Eerst je Bachelor, dan een baan,... en dan pas een Master Jan Bransen Onderwijsdag 2007.
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
Sociologie als wetenschap
ICTB/NB Projectmanagement.
Hoofdstuk 9 Projectuitvoering Controle en Correctie
Marktonderzoek als proces
Amsterdam Airport Schiphol 1 Anne S. Helsdingen 1, Ludo W. van Meeuwen 1,3, Saskia Brand-Gruwel 1, Jeroen J.G. van Merriënboer 1,2, & Jeano J.P.R. de Bock.
Twee heren dienen; praktijk en wetenschap
LPC R&D-aanpak in ontwikkeling Anje Ros, KPC Groep Martin van Reeuwijk, APS Gert Kamphof, CPS Lessen uit onderzoek, Tussen onderzoek en praktijk.
Onderzoek door lerarenopleiders: praktijkgericht en academisch?
DU project Ontwerpgericht Onderzoek Subtitels: Verbinden van Onderwijs en Onderzoek; Praktijkgericht Ontwerponderzoek Review 23 oktober 2006 Review 23.
Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Inleiding in de methode
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Gedrag in organisaties, 10e editie
TALK CHIEFS TO CHIEFS? Presentatie NVAG Cees Postema Utrecht, 12 december
Grenzen aan evidence-based werken in de lokale public health praktijk
Intersector NIP lustrumcongres 2013 Workshop “Opzet en uitvoering van single case studies en kleinschalig onderzoek in de groepspraktijk” Gudo van Zijderveld.
Inleiding en probleemstelling Leerkring Publiek Management Albert Meijer Utrecht School of Governance Bijeenkomst 1: 11 februari 2011.
Inleiding, probleemstelling en theoretisch kader Leerkring Publiek Management Albert Meijer Utrecht School of Governance Bijeenkomst 1: 15 februari 2013.
WerkGevers Service Punt Zoetermeer Jolanda Kroon
Project Informatiekunde werkgroepsbijeenkomst 17 april 2003.
Rol van Management bij Interne Communicatie Case: Levi Strauss Europe
P RAKTIJKONTWIKKELING, ONDERZOEK EN BELEID Instrumenten voor een effectievere jeugdzorg Chaliny Dever 1 BaSWa Info Vaardigheden.
September 2013 – 5 vwo – van der Capellen
Leeromgeving als katalysator voor leren voor duurzame ontwikkeling Het Groene Onderwijs & LvDO NRO 14 november 2014 Stan Frijters
Congres congresnaam Naam medewerk(st)er Functie medewerk(st)er KENNIS VAN ONDERWIJS advies Ontwikkeling en benutting.
Presentatie PSO Nederland
TEKST STRUCTURE IN FIVE’S
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
 1. Het begrip (beroeps)competenties 1. Het begrip (beroeps)competenties  2. Werkend leren 2. Werkend leren  3. Stageplaatsen als leeromgeving 3. Stageplaatsen.
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
1 Financiële risico’s decentralisaties Robert ‘t Hart
Test die teksten! Of (toch) niet!? Testen bij de Belastingdienst Jac Brouwer Landelijk Huisstijlcoördinator Taal Centrum voor kennis en communicatie, Utrecht.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
Onderzoekateliers Een eerste stap naar partnership?
Briefing Opdrachtanalyse en Vooronderzoek
Seminar asset management provincie Noord-Holland Grip op beheer en MEER Asset management in de gemeente Houten 4 maart 2015.
Organisatieverandering en - ontwikkeling GEDRAG IN ORGANISATIES HOOFDSTUK 13 1.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Onderzoeksmethodologie van praktijkgericht en toegepast onderzoek Jac Christis, 2 december 2014.
Cultuureducatie, W&T en wereldoriëntatie
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Aan de slag.
Waarde(n)vol werk in uitvoering
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
INFORMATICA Hoofdstuk 13 - Projectmanagement.
Cursus Interne auditor
Deze complexe relatie wordt beïnvloed door veel factoren, waarvan beslissingen die het management wel of niet neemt, waarschijnlijk de belangrijkste zijn.
Ontwerponderzoek.
DEUGDELIJK BESTUUR IS NOODZAKELIJK!
A Pallette of Actionable Knowledge (Pack-model)
Transcript van de presentatie:

Praktijkgericht onderzoek divers, complex en methodologisch veeleisend Piet J.M. Verschuren Nederlandse Organisatie voor SociaalWetenschappelijk Onderzoek Utrecht maart 2013 ***

Uitgangspunt Praktijkgericht onderzoek is een vorm van wetenschappelijk onderzoek Consequentie: niet de tevredenheid van de opdrachtgever is primaire maatstaf, maar waarheidsvinding en validiteit

Praktijkgericht onderzoek definitie Onder praktijkgericht onderzoek wordt hier verstaan wetenschappelijk onderzoek dat beoogt om door middel van het leveren van kennis een bijdrage te leveren aan de aanpak van een handelingsprobleem, hetzij direct hetzij indirect via theorievorming.

Verschil wetenschap en praktijk Vele wetenschappers benadrukten de afgelopen 30 jaar de verschillen tussen wetenschap en praktijk (Caplan 1979, Van de Vall 1980, Van Strien 1986, Gibbons e.a. 1994, Schein 1999, Vennix/Rouwette 2009) Verschillen : Meer en andere eisen  bruikbaarheid, acceptatie Lastig object  politieke context/- rationaliteit, messy problems

State of the art mainstream methodologie is de norm Velen denken nog altijd dat… 1. Praktijkgericht onderzoek een gemakkelijke variant is van het theoriegerichte onderzoek 2. Theoriegericht onderzoek superieur is aan het praktijkgerichte onderzoek 3. Theoriegericht onderzoek complexer is 4. De bestaande methodologie toereikend is Met o.a. als gevolg dat: - handboeken praktijkgericht onderzoek zich niet of nauwelijks onderscheiden van algemeen methodologische handboeken - onderwijs in het vak onderzoek aan universiteiten de laatste 45 jaar nauwelijks is veranderd

Diversiteit soort object object labels in wetenschappelijke literatuur Business  business research  industrial relations research Management  management research Marketing  Marketing research Organisation  Organisational research Public policy  Policy research

Diversiteit soort onderzoeksdoel Door het leveren van kennis bijdragen aan: Oplossing van incidenteel probleem in de werkelijkheid Ontwikkeling of toetsing van een overheidsbeleid  N-type verbeter- > probleem Ontwikkeling of toetsing van een strategisch management  n-type Het nemen van een (cluster van) beslissing(en) Ontwerpen van een nieuw materieel of immaterieel artefact constructieprobleem

Diversiteit type kennis Typologie van kennis met vier typen type kennis verklarend prescriptief oplossing van idiografisch causale incidenteel verklaring I II probleem nomothetisch causale III IV prescriptieve theorie theorie

Complexiteit van probleemoplossing Vier clusters van complicaties: 1. Probleemkluwen  messy problems 2. Noodzaak van gefaseerde aanpak  interventie-cyclus / -methodologie  ontwerp-cyclus / -methodologie 3. Complexiteit van probleemanalyse  contingentie, politieke rationaliteit 4. Complexiteit van benodigde kennis  prescriptie

Complexiteit van object Interconnectedness  probleem onafhankelijke waarneming Afhankelijkheid onderzoekspersonen  problemen met validiteit Interne onderzoeker  idem

Complexiteit van prescriptie vergeleken met verklaring Vele en grote diversiteit van oplossingsvoorwaarden (stakeholders, context) Oorzaken onbekend, niet manipuleerbaar of niet aan te pakken (in redelijkheid) Interacterende oorzaken  noodzaak interdisciplinaire kennis

Praktijkgericht versus theoriegericht onderzoek Praktijkgericht onderzoek: Is veel diverser van aard Dient ander soort kennis op te leveren Moet aan andere en meer eisen voldoen Heeft een complexer karakter qua ontwerp en uitvoering Staat aan meer en lastigere bedreigingen bloot Is daarom methodologisch veeleisender En dus veel moeilijker uit te voeren En vraagt om aanzienlijk meer training En om aanpassing/uitbreiding bestaande methodologie

Praktijkgericht onderzoek hoge moeilijkheidsgraad Vereist kennis van en vaardigheden in: Interventiemethodologie Ontwerpmethodologie Probleemanalyse Omgaan met contingentie en politieke rationaliteit Hantering interconnectedness Aanpakken problematiek van afhankelijke doelgroepen Omgaan met problematiek van interne onderzoeker Gebruik ruim areaal onderzoeksstrategieën/-methoden ( zoeklicht bias)

Nodig Meer tijd in curricula voor onderzoekstraining (30 à 40 ects in Bachelor) Werkgroepen en cursusaanbod in (methodologie van) praktijkgericht onderzoek Specialisering in typen handelingsproblemen en bijpassende methodologie Oprichting afdelingen methodologie en onderzoeksondersteuning Inrichting van onderzoeksmasters Verdere ontwikkeling methodologie van praktijkgericht onderzoek