DE ROC ACADEMIE VAN ROC WEST-BRABANT – APRIL 2012 ONDERWIJSDAG.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Gymzaal van de Toekomst WELKOM
Advertisements

Professioneel sturen.
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
De Meridiaan naar de toekomst. Welkom 1. De organisatie 2. Gelijke tijden 3. Continurooster.
Anders omgaan met bewoners
Ontwikkelmij ontwikkelt zijn klant
Succesvol in onderwijs met ICT
Kandinsky College Malderburchtstraat
Doorleefd en bezield. Onderwijsprofiel, een werkdocument
Flow als sturingsprincipe
Inzet van docenten: planning, overzicht en kwaliteit
Scouting 2010 Trainingen 2.0. Disclaimer Wij weten (nog) niet alles Wij baseren ons op de informatie van het projectteam van Scouting Nederland Wij zijn.
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Co-creatie in netwerken Thijs Habets Albert Kampermann.
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
Mediacentrum Windesheim na 23 dingen. Hoe nu verder?
Professionele ontwikkeling
Onderzoek en publicatie voor het lectoraat
VELON-congres Veldhoven 31 maart 2008 Lullen én poetsen Hoe een leergeschiedenis helpt bij het zetten van de volgende stap.
Uitkomsten ledenenquête Toekomst van preventie 8 februari 2007.
Intakegesprekken voor Groen Proeven: een goede start is halve werk Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies, WUR & Corry.
Jeanette Kok Meeuwsen Ten Hoopen
Vragenlijst ketencoördinatoren
Opleiden van medewerkers
Participatie en een Klantenraad
1 Visie op medewerkers vanuit talentgerichte invalshoek Huize Ter Walle VZW C.I.G.B. ompetent van kop tot teen!
Passend Onderwijs MBO en professionalisering
Anders kijken naar zorgsignalen. Het is pas zorg als
Samen werken aan een gezonde regio!
Werkconferentie Passend Onderwijs 30 maart 2009 Bijeenkomst voor algemeen directeuren van : PO: WSNS Hoorn-1, WSNS Hoorn-2, WSNS De Streek VO: SWV VO-SVO.
Netherlands Water Partnership Sectorbijeenkomst Indonesië platform 30 januari 2013 Agenda en doelstellingen door Ivo van der Linden Coördinator landenplatform.
Presentatie CabFaB Open podium 16 maart Bedrijven praten weliswaar steeds vaker over klantgericht werken, de praktische invulling is nog altijd.
Duurzame inzetbaarheid
Een theoretische verkenning
Deel anders, mijn organisatie
Professionele zorg van Palet
“Passend onderwijs op maat”
FLOW WEP Toepassing bij [corporatie].
Centrale facilitering van personeelsprocessen
Leven Lang Groen Leren Manifestatie groen onderwijs Marcel Creemers (Citaverde) Arry Verhage (Agro Opleidingshuis) Liesbeth van der Vegt (LTO) 12.
Meer dan de som der delen De verankering van duurzaamheid in de gehele schoolorganisatie 14 november 2014.
Quick scan Janneke Delisse, Renée van Os, Jan Jurriëns
Beleidsinformatie Jeugd
Ouderavond Groepsorganisatie
Samenwerken aan strategisch personeelsbeleid
Leerproces SDV leerlijnen ontwikkellijnen Doel: POP van de leerling
Training Capaciteitsgerichte benadering Jasper Kimenai en Hechmi Souguir uur.
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Welkom. Welkom Voorburgse Rugby - Club We staan! Nu gaan we leren lopen, samen met jullie! Organisatie: Bestuur: Bart, Kour, Maurits TC: Fer en Kour.
Netwerkleren in het onderwijs
1 Cultuur Profielen & Programma’s GEDRAG Visie op leiderschap persoonlijke beleving business strategie transfer.
Levensfasebewust personeelsbeleid en PROS 2007 Impuls voor het binden & boeien van medewerkers.
Ontwikkelen van vakmanschap in veranderende tijden. HR netwerkbijeenkomst Tineke de Visser In voor zorg!Merel van der Ham 13 april 2016Aafje Academie.
ALS MEDEWERKER OP STAGE Als medewerker op stage Waar moet ik dan aan denken? Symposium 17 maart uur – uur.
VAN HRM NAAR PERSONEELSZORG 7 JUNI 2016SECTORDAG FNV OVERHEID.
Wanneer is de leerling tevreden? Wat is: krachtig leren?
Loopt ‘t – Lukt ‘t – Leeft ‘t
Samen professionaliseren: Informeel leren in de werkplaats
DIRECT • RELEVANT • RESULTAAT
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Marketing as a service ‘Hoe ziet de klantreis voor onze verschillende klanten eruit?’ Hoe wordt touchpoint ‘formulieren’ ervaren? ‘Zijn de formulieren.
Even bijpraten…. Jan Bartling (saMBO-ICT) en Leo Bakker (Kennisnet)
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Human Resources Accounting
Positie VO-academie-VO-raad-SLP
Management en leidinggeven
Leiderschapsontwikkeling
Transcript van de presentatie:

DE ROC ACADEMIE VAN ROC WEST-BRABANT – APRIL 2012 ONDERWIJSDAG

AGENDA  Voorstellen  Waarom een ROC Academie?  Bijdragen, achtergrond en doelstellingen  Schets project ROC Academie  Wat zou je zelf willen van de ROC Academie?

WAT KUN JE VAN DE ROC ACADEMIE VERWACHTEN?  Human Resource Development  Vraag en aanbod van scholingen, trainingen, lezingen en coaching die inspelen op de behoeften die voortvloeien uit (onderwijs of branche-) ontwikkelingen rondom onze colleges en scholen;  Zoveel mogelijk door eigen medewerkers uitgevoerd;  Rechtstreekse aansturing vanuit de Raad van Bestuur;  ROC-brede insteek (“van IK naar WIJ”);  Stap-voor-stap ontwikkeling naar een staande organisatie (ca. 2 jaar).

WAAROM EEN ROC ACADEMIE?  Onderwijs met Passie 2: optimale talentontwikkeling. In een vorm van dienend leiderschap helpt de ROC Academie om medewerkers eruit te laten halen wat erin zit  We willen van P&O naar HRM met een stukje HRD erin  We willen van IK naar WIJ  We willen niet elke keer overal het wiel opnieuw uitvinden  We willen voldoen aan eisen van de overheid m.b.t. Professionalisering: Bekwaamheidsdossier, het Lerarenregister, “Leraar 2020: een krachtig beroep”  We kunnen als kennisinstelling niet achterblijven met kennismanagement

BIJDRAGEN VAN DE ROC ACADEMIE • het inzichtelijk maken van scholingsbehoeften; • het formuleren van scholingsvragen; • het uitvoeren van scholingsvormen; • het levendig maken van relevante onderwerpen; • het bieden van coaching; • een positieve bijdrage aan het opbouwen van een sociaal netwerk; • het stimuleren om weer verder te leren; • het verruimen van de blik; • het onder de aandacht houden van strategisch benoemde thema’s.

ROC ACADEMIE ALS STRATEGISCH INSTRUMENT Efficiency • het rendement van de beschikbare opleidingsbudgetten wordt duidelijker; • we kunnen opleidingsbehoeften en de ontwikkeling van scholing bundelen; • we hebben alle informatie bij elkaar om verantwoording af te leggen over ons professionaliseringsbeleid. Kwaliteit • we hebben invloed op de kwaliteit van de programma’s die we aanbieden; • we doen die dingen die we als organisatie belangrijk vinden; • we kunnen de resultaten inzichtelijk maken en hierop sturen; • door de inzet van eigen medewerkers bij de ontwikkeling en uitvoering van scholing kunnen we inspelen op specifieke behoeften.

ROC ACADEMIE ALS STRATEGISCH INSTRUMENT Cultuurversneller/ aanjager • De academie brengt mensen samen en speelt daarmee in op de wens “Van ik naar wij”. • door medewerkers met elkaar in contact te brengen, leren zij van elkaar; • als medewerkers zelf een scholing verzorgen, is hun leerproces dubbel zo effectief; • “zien eten doet eten”: de mogelijkheden voor scholing/traning/lezing/coaching komen in beeld en worden makkelijker toegankelijk voor iedereen; • De Academie faciliteert bij meer algemene beleidsontwikkelingen zoals Focus op Vakmanschap.

DOELSTELLINGEN MBT HET LEERPROCES Follow-up van het leren (door gerichte coaching en pro-actieve terugkoppeling van het management) Het leren moet zoveel mogelijk aan de werkelijkheid van de dagelijkse praktijk gespiegeld worden Optimale balans tussen theorie en praktijk “Corporate university”: effectiviteit behaal je door het vertalen van strategische behoeftes van de moederorganisatie naar concrete leeroplossingen.

PROJECT ROC ACADEMIE Projectvoorbereiding: nov jan  Inspiratiesessie i.s.m. het Innovatienetwerk  Medewerkerpanel  Onderzoek naar ROC Academies Huidige status: feb nu  Visienotitie  Stuurgroep  Uitrol pilots  Studium Generale

PROJECT ROC ACADEMIE Nieuwe situatie: vanaf mei 2012  Kwartiermaker  Klankbordgroep  Projectteam  Makelaarsfunctie  Aanhaken bij HRM incl. cursusregistratiesysteem  Samenwerken met colleges, Innovatienetwerk, Lectoraat Keuzeprocessen  Trainersdatabase opbouwen

MEDEWERKERPANEL Conclusies  62% van het OBP zegt zeker meer scholing te gaan volgen als de ROC Academie een passend aanbod heeft ten opzichte van 45% van het OP. Het OP ziet iets meer bezwaren, zoals de benodigde vervanging;  uur voor scholing vindt 40% normaal, 25% kiest voor uur per jaar;  63% kiest voor externe scholing en gezamenlijk

MEDEWERKERPANEL Uit de items genoemd in de enque ̂ te komen als favorieten naar voren: 1. Coaching (48% noemt dit) 2. Vakmatige trainingen (46% noemt deze) 3. Persoonlijke ontwikkeling,bijv.timemanagement (40% noemt dit) 4. Leiderschapsontwikkeling en management (36% noemt deze) 5. Intervisie, begeleiding en reflectie (33% noemt deze)

INSPIRATIESESSIE 17 JANUARI

WAT ZOU JE ZELF WILLEN VAN DE ROC ACADEMIE? Vanuit je rol als medewerker, leidinggevende, OP/OBP.... Actieve rol als trainer? Reistijd? Welke dagen/avonden?

BEDANKT Bedankt voor je interesse in de ROC Academie! Kom ook naar de Studium Generale op maandag 23 april met Mathieu Weggeman