Mogelijk verloop van de jaaropdracht “we trekken erop uit”

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het secundair onderwijs
Advertisements

Uit liefde voor het vak… Onderwijs slim organiseren!!!
Er zit een gat in m’n emmer 1
Auditen op succes waarderend auditen
Ga naar > Wegwijzer. 2 HOMEPAGE gemeenteraad Delft.
Leer de namen van de noten 1
Downloaden: Ad-aware. Downloaden bestaat uit 3 delen: •1. Zoeken naar de plek waar je het bestand kan vinden op het internet •2. Het nemen van een kopie.
Naam: Mijn info : Klik op “Naam”. Vul je naam in. Doe hetzelfde met “sport” Hier kun je een foto / tekening Invoegen.
Vraag 1: Welk onderwijstype volgt uw kind? Vraag 2: In welk jaar zit uw kind?
• Beste gemeenteleden, • Op de komende pagina’s ziet u de oproepen: vraag en aanbod, van de hartenmap. • Ziet u een vraag of aanbod waar u iets mee kunt?
Verloop door de tijd Mogelijk verloop van de jaaropdracht “we trekken er samen op uit”
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
‘Groot ICT project’ Een leerlijn mediawijsheid.
Regiopartnerschappen Schoolbesturen internationaliseren in samenwerking met scholen en andere organisaties in de omgeving Judith Dayus-Brouwer.
Voorstelling van mijn werk. Als verantwoordelijke van Fondation Baska.
Nul Energie Huis Workshop offerte.
Discipelschap.
Adri Verhoosel, Avans Hogeschool
Studieloopbaancoaching
PDA voor BVE bijeenkomst 1 Riemke van der Meer
Het oude Egypte Frankie Schram 1 Het oude Egypte Werken met een website-onderdeel Fr. Schram 29/011/2003.
Structuur secundair onderwijs
Oplossingsgericht coachen
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
Leer de namen van de noten 2
Vergaderen Gebruikt materiaal Actie! Office3 bso blz. a Benoem het materiaal in de tweede kolom in je boek op blz b In de derde kolom.
Woord van Leven Mei 2011.
Nieuwe encyclopedie van de Vlaamse Beweging Frankie Schram 1 Nieuwe encyclopedie van de Vlaamse Beweging Werken met een webstek Fr. Schram 26/02/2000.
Reformatie: Martin Luther Maerlant-centrum 1 Reformatie Martin Luther F. Truyen - K. Vermeire 1999.
De conquistadores: wereldveroveraars met oogkleppen
Walking with Dinosaurs Frankie Schram 1 Walking with dinosaurs Werken met een website Fr. Schram 20/03/2000.
Marketing Werkgroep 6.
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
Maand programma bij receptie dit project is gemaakt door: soufian.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Partners  ACV- Antwerpen  ABVV- Antwerpen  ACLVB  VDAB  RVA/PAW  Stad Antwerpen  Provincie Antwerpen.
Van doelen naar reflectie
Het Debat Opbouw en inhoud.
1. Levensbeschouwing en communicatie
Al doende leren training docenten
A H M F K EB C x 91 Van hand veranderen voor de X splitsen en Rechangeren. Met de nieuwe partner op.
Voorrangsregels bij rekenen (1)
Nieuwe Meesters Delft Erfgoed = saai! 1. Nieuwe Meesters Delft Erfgoed = overal! 2.
Handelingsgericht werken
Het werken met portfolio
Test je geheugen
Van diagnose tot impactevaluatie ‘(Af)studeren met een functiebeperking in het hoger onderwijs’
Rekenen groep 4.
Project Management Fails
Typ hier je eigen naam Naam van de school
Wandelen voor Water. WvW filmpjes op site WvW
N T E R C I E F D E K N A CREATIEF DENKEN.
Het maken van een spreekbeurt
Woord van Leven Juli 2014.
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Burgerinitiatieven.
Visie & Strategie.
Wandelen voor Water Lespakket “Water het blauwe goud” (school)
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Nieuwsbrief 7 december 2012 Agenda: 11 december: groep 7 en 7/8 excursie havenmuseum 14 december: kerst creamiddag 19 december: kerstviering vanaf
Waar iets mag mislukken, kan iets nieuws ontstaan.
Solliciteren: wat wil ik?
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
Een werkvorm om actief en concreet tot participatie te komen
Hfst.2 §1: Soorten water Je kunt na deze les: -5 verschillende soorten zoetwater en -vertellen hoe de waterkringloop gaat.
Spel Politiek Nederland
Wegen van waarden en randvoorwaarden
volgende bladzijde terug
Transcript van de presentatie:

Mogelijk verloop van de jaaropdracht “we trekken erop uit” Verloop door de tijd Mogelijk verloop van de jaaropdracht “we trekken erop uit”

Van verkennen tot overbrengen Visie achter dit project Het leerproces stimuleren doordat leerlingen: 1. leerinhouden krijgen aangeboden in authentieke situaties 2. actief beleven en documenteren 3. een eigen project creatief uitwerken

Concrete uitwerking Basisopdracht: fietsen van een gps-route en het oplossen van opdrachten. Doelgroep: 3de graad secundair onderwijs, op maat van de onderwijsvorm (ASO, TSO, BSO, KSO). Jaaropdracht: De leerlingen moeten klassikaal een nieuw project uitwerken voor een doelgroep naar keuze.

Op verkenning door Gavere Kaart plus nummering en icoontjes

Thema’s Schelde en zijriviertjes Bodemwater en bronnen Boer en milieuactivist Jean en Lies Ten Aanval of verdediging Op plaats nummer:1,2,6,7 Op: 3,4,17,19,20 Op: 3,13,14,15,16 Op: 4,5,9,11,12,18,19 Op: 8,10,21,

Bodemwater en Bronnen in Gavere Een voorbeeld uitgewerkt: Een mogelijk traject, dat een groep kan doorlopen

Kaaihoeve ( 3)

Christiana Bronnen (4)

Opdracht 4 Probeer hier ter plaatse een antwoord te vinden op de volgende 3 vragen: 1. Sinds wanneer bestaat deze bron? 2. Waar komt het water vandaan dat in de flesjes verkocht wordt ? 3. Waar kun je Christiana bronwater kopen? Noteer je antwoord en bron !

Kleinschalige Waterzuivering(17)

Opdracht 17 Nog een waterzuivering, maar veel kleiner dan die van Aquafin. Kunnen jullie enkele voordelen(3) en nadelen(3) geven van een kleinschalige waterzuivering in vergelijking met een grote waterzuivering? Maak ter plaatse ook een gedetailleerde schets van deze waterzuivering, zodat je thuis kunt uitzoeken welke processen waar plaatsvinden. Noteer ook wat er op het bord staat, dit kan je helpen bij je uitwerking thuis.

Waterzuivering Aquafin(19)

Opdracht 19 Deze waterzuivering van Aquafin is nog maar een of twee jaar geleden gebouwd. Veel kun je niet zien, alles ligt onder de grond; maar weten jullie misschien welke verschillende stappen of processen er in elk waterzuiveringsproces zitten ? Zoek er minstens 3 ! En beschrijf de functie van elk proces.

Brouwerij Contreras(20)

Opdracht 20 Je staat hier bij de plaatselijke Brouwerij: Contreras, de trots van Gavere Kunnen jullie de reden bedenken waarom deze plaats opgenomen is bij jullie thema. Test je vermoeden door navraag te doen bij de brouwer zelf, of bij omwonenden ! Noteer je vermoeden, het antwoord van degene aan wie je uitleg gevraagd hebt en zijn naam en band met de brouwerij.

Eenmaal thuis Wat weten we al ? Wat weten we nog niet ? Wat moeten we eigenlijk weten ? Wat weten andere groepen? Waarom moeten we dat allemaal weten? Nood aan structuur en begeleiding

Samen een mindmap maken

Taakverdeling in de groep Individueel informatie zoeken over een van de onderdelen Deze duidelijk presentaren aan de groepsleden Hierna weer in de groep de mindmap invullen

Christiana bronnen Een voorbeeld van onderzoek: Dikkelvenne wordt het "bronnendorp" genoemd. Her en der, tijdens een wandeling in de natuur, zie je straaltjes water al zigzaggend hun weg zoeken naar wie weet waar. (bron: http://www.erfgoedbankleieschelde.be/erfgoed/235-fontein-christiana-dikkelvenne De Christiana bronnen worden sinds 1939 ontgonnen door de familie "Romi" (wat stond er op het naamkaartje?). Helaas, het ziet ernaar uit dat de opvolging niet verzekerd is.Bron: Interview met mevrouw … (mede-exploitant van de Christiana bronnen), Dikkelvenne, 01.04.2012.

Waar staan we nu ? Wat weten we al ? Wat weten we nog niet? Welke conclusies kunnen we trekken ? Welke nieuwe vragen duiken op ? Een gesprek met een andere groep ? Nieuwe taken vastleggen Nieuwe taakverdeling Nieuwe afspraken maken Tijdsschema ?

Christianabronnen Wat weten we nog niet ? Hoe ontstaan bronnen ? Hoe zoeken we dit op ? -wikipedia? -aardrijkskunde leraar -‘ik heb een vraag’, website uGent Gevaren en mogelijkheden voor de toekomst? -waarom zijn andere bronnen gesloten? Hoe diep pompen ze op? Kwaliteit van het water? Andere ?

Nieuwe vragen duiken op Watervoetafdruk ???? Verdroging ???? Eutrofiëring ??? Ver van mijn bed ??

En heel veel informatie duikt op

Nog meer informatie

Informatie verwerken en vragen beantwoorden

Groepswerk, overleg en begeleiding

Overleg met andere groepen Landbouw en milieugroep 1. Landbouw een oorzaak van watervervuiling en watervoetafdruk? 2. Wat vertellen milieuactivisten ons over water? Groep Jean en Lies: 1. Burgers en water ? Vervuiling en watervoetafdruk 2. Wat willen en kunnen bewoners doen

Informatie samenvoegen

Onze doelgroep ? http://www.cantal.nl/natuurisoveral.nl/h8/water-bb-les02.htm Bv Vooral veel zelf laten doen en onderzoeken ! Wat moeten ze leren in het eerste ? http://www.denhaag.nl/home/bewoners/to/Veldwerkbladen.htm Veel leuke ideetjes bestaan er al bijvoorbeeld op internet

Werken naar het einddoel De groepen komen samen met heel veel ideetjes Veel te veel voor 1 daguistap van de eerstejaars Klasdiscussie Één gezamenlijk programma Presentatie aan elkaar We moeten kiezen ! Luisteren naar elkaar Gezamenlijk besluit accepteren

Een tof resultaat