Inwonergericht werken door middel van Servicenormen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wet meldcode van kracht!
Advertisements

Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
De Profile Selector 2 april 2017.
KLANTTEVREDENHEIDSONDERZOEK PM BELASTINGADVISEURS
Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
Semester 8 Stage Informatie.
’’Wij geloven in de mens achter de hamer’’. Aannemersbedrijf Kesselaar & Zn. B.V. Ketensamenwerking:
De MR op Praktijkonderwijs Zeist
NOVEMBER/DECEMBER 2013 Belangrijke informatie over de gevolgen van Wijzigingswet kinderopvang Nulmeting Zoals wij u eerder bericht hebben, is op 1 maart.
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
14 juni 2011 Infomoment georganiseerd door het Toelichting bij het aanvragen en afrekenen van creatie- en spreidingsdossiers door Machteld De Smedt (Vlaamse.
1 1 De Gelderse Maat Discussie Regionale Uitvoeringsdiensten in relatie tot externe veiligheid 1 december 2009 Jaarcongres Relevant Gerard Nieuwe Weme.
Uitslag School Tevredenheid Onderzoek Ouders 2014
Naar een Benchmark Omgevingsvergunning
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
Ouderportaal Een nieuwe manier van ouderbetrokkenheid. Korte informatie wat u van ons ouderportaal mag verwachten.
De Utrechtse Servicenormen
Energie krijgen van je werk!. Wat is er gedaan? Uitvoeren Rie op locaties, zomer 2010 Opstellen plan van aanpak –Bu-niveau najaar 2010 –Locatiegericht,
Gemeentelijke implementatie GFO Zaken
Gemeente Ede Wmo Het is mensenwerk 19 februari 2014.
Onderwijsinspectie zegt: “als een school systematisch en doelgericht werkt aan het maximaliseren van de prestaties van haar leerlingen.
Taakinvulling door de rekenkamer
Werken in team: wat als ze niet willen?
EVALUATIE & PLANNING Ondersteuning kwaliteitshandboek IBO/KDV
De kunst van het vergunningenmanagement Dienst Stadsontwikkeling 23 januari 2006 Gemeente Utrecht Congres Publieke dienstverlening 25 januari 2006.
Onze gemeente Hier kunt u zelf uw gemeentenaam invoegen.
1 juni 2010 Verdiepingsdag Toezicht Integraal Toezicht nu en in de toekomst.
Innovaties in de zorg een evaluatie van 17 kleinschalige projecten
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Benchmarking Publiekszaken 2006 Benchmarking Publiekszaken 2006 Derde jaargang variant Burgerzaken ‘G3’ Eerste kringbijeenkomst Rotterdam 7 juni 2006.
Web Intake Systeem een uniek gemeentelijk project.
Speerpunt veehouderij en Luchtkwaliteit Stand van zaken: Brabantbrede toezichtsaanpak voor luchtwassers 31 mei 2012.
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
Kiezen voor Certificering NMKG/ StimulansZ netwerkmiddag 12 oktober 2006 Gerrit Jan Schep.
Implementatie Normblad 8002
Niets nieuws onder de zon
Workshop bejegening en informatievoorziening
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
KWALITEIT SCOORT Kwaliteit en ‘Lean’ bij Sociale Diensten
Bevindingen onderzoek inzetproces. Doel van het onderzoek Komen tot een beschrijving van het inzetproces van het onderwijzend personeel dat voldoet aan.
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Producten & Werkprocessen
Onafhankelijk onderzoek ûnôfhinklik ûndersyk
Servicegaranties en patiëntenparticipatie drs Jean-Pierre Thomassen
Een zorgsysteem voor betere arbeidsomstandigheden
Advies; verder in 2015 met het Scholennetwerk en netwerkscholen?
Het Ondernemingsdossier Pilot van KHN i.s.m. de Gemeente Leiden.
WELKOM Informatieavond parochie Joannes de Doper 3 maart 2009.
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Invullen van de tevredenheidspeiling door ouders via het Ouderportaal.
WhatsApp maakt uw buurt veiliger!
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Sepideh Naiemasa Accountmanager MKB Sepideh Naiemasa Accountmanager MKB.
Kansen en mogelijkheden ‘Krimp tot kunst verheffen’ Kansen en mogelijkheden ‘Krimp tot kunst verheffen’ Presentatie krimp en leefbaarheid 7 februari 2013.
Werkplaats Communicatie Optimaal communiceren: Hoe doe je dat ? Uitwerking aspect “communicatie rondom burgerinitiatieven” Presentatie werkplaats communicatie.
Decentralisaties en gegevensverwerking. Even voorstellen Henk Wolsink Teamleider Algemeen Juridische Zaken gemeente Hengelo Adhoc werkgroep privacy provinciebreed.
Wat is een bestemmingsplan: Een voor de gemeente en burgers bindend plan waarin is vastgelegd welke functies waar zijn toegestaan. De bestemming verwijst.
Leerlingenvervoer. Voorwoord door de wethouder Terugblik bijeenkomst 17 november 1. Uitleg over de nieuwe verordening en het doel om kinderen te stimuleren.
Onderzoek Lokale Fondsen Nederland 18 september 2014 Riviervismarkt 4, Den Haag.
Afspraakgericht werken Snel balie
Centraal meldpunt onverzekerdenzorg Sylvia Commandeur 16 februari 2017
Aanvraagproces AMIF.
Informatiebijeenkomst 22 maart 2016
Klachtencommissariaat Enschede
Cliëntenraad Sociaal Domein
Woonstichting SSW Presentatie Jessie Bekkers-van Rooij
Wij willen als gemeente/organisatie X onze klanten centraal stellen
Werksessie Informatievoorziening Wvggz Regiobijeenkomst
Klachtencommissariaat Enschede
5. Verzoek om cliëntgegevens door organisaties en instanties in het sociaal domein (3) AVG in de praktijk sHL ontvangt veel verzoeken van gemeenten, wijkteams.
Transcript van de presentatie:

Inwonergericht werken door middel van Servicenormen Lilian Schreurs 17 maart 2008

Opbouw Organisatie gemeente De Ronde Venen Focus op inwoners Rasci-methode Servicenormen Resultaten

Zelfsturende medewerker Meer verantwoordelijkheid Initiatief Creativiteit Betrokkenheid Samenwerken Verantwoording afleggen

Sturingsinstrumenten Beleidsplan en bestuursopdrachten Werkdocument Persoonlijk resultaten- en ontwikkelingsplan (Prop)

Organisatiemodel

Kwaliteitsvelden Onderwerpen projecten waarin we projectmatig en organisatiebreed een kwaliteitsslag willen maken Nu 6 kwaliteitsvelden 2-jaarlijks een activiteitenplan: een agenda met activiteiten DV: b.v. week vd dienstverlening; digitale dv, klachten Projecten: ambtelijk opdrachtgever v grote/politiek gevoelige projecten Bestuurlijke zaken: herindeling KV managers zijn directie en afdelingsmanagers. Dubbelfunctie: bevoegdheid om dwars door de organisatie te sturen om kverbetering tot stand te brengen. b.v. afdman CTB jaagt achter tijdige beantwoording van br. Aan, van WZ en ROVM zijn cocoach bij inwonerger.werken KV ook gekoppeld aan PH

Kwaliteitsvelden Dienstverlening Bestuurlijke Zaken Ontwikkeling Organisatie Medewerkers en Management (OOMM) Communicatie & PR Projecten Planning & Control / Bedrijfsvoering

Rasci-methode R = Responsible A = Accountable S = Support C = Consult I = Informed

Voorbeeld Rasci

Rasci-werkwijze Stap 1: Inventariseren inwonergerichte werkprocessen (in totaal ca 100) Stap 2: Huidige werkprocessen in een Rasci beschrijven Stap 3: 1e Rasci-gesprek

Stap 3: 1e Rasci-gesprek Vragen betreffende: Doel: waarom doen we dit Wettelijke taak Wat gaat er mis indien niet meer Verbeteringen werkproces Doorlooptijd korter Informatie naar inwoner Zaken doen via website Tevredenheid inwoner, hoe meten

Stap 3: 1e Rasci-gesprek Belangrijkste vraag: Wat is de servicenorm bij dit werkproces?

Rasci-werkwijze (vervolg) Stap 4: 2e Rasci-gesprek over aangepaste Rasci Stap 5: Terugkoppeling naar kwaliteitsveld dienstverlening Stap 6: Oordeel inwonerspanel

Rasci-werkwijze (vervolg) Stap 7: College Stap 8: Tweejaarlijks lancering 5 nieuwe servicenormen Stap 9: Monitoren servicenormen Stap 10 Auditten nieuwe Rasci’s

Rasci-werkwijze (vervolg) Stap 1: inventariseren werkprocessen Stap 2: huidige proces beschrijven Stap 3: 1e Rasci-gesprek Stap 4: 2e Rasci-gesprek Stap 5: terugkoppeling naar dienstverlening Stap 6: oordeel inwonerspanel Stap 7: college Stap 8: lancering 5 nieuwe normen Stap 9: monitoren servicenormen Stap 10: auditten nieuwe Rasci’s

De resultaten 1. Servicenormen Nu 65 servicenormen Totaal 100 servicenormen 20 servicenormen zijn actief en op feestelijke wijze bekend gemaakt aan de inwoners

De resultaten De 20 Servicenormen Uw brief wordt beantwoord binnen 2 weken Uw ‘lichte’ bouwvergunning wordt binnen 2 weken verleend Op uw verzoek aan de servicelijn (0297-291800) wordt binnen 2 werkdagen actie ondernomen   Bij de balie van burgerzaken wordt u binnen 15 minuten geholpen   Op uw aanvraag voor bijzondere bijstand wordt binnen 2 weken beslist

De resultaten 20 Servicenormen Uw telefoontje wordt binnen 25 sec opgenomen en u wordt hooguit 2x doorverbonden Uw e-mail wordt binnen 2 werkdagen beantwoord Van werkzaamheden aan de gemeentelijke wegen krijgt u 1 week van tevoren schriftelijk bericht   U ontvangt na een informatieavond het verslag binnen 3 weken   U ontvang na aanvraag van een taxatierapport van uw woning nav een herwaardering, het verslag binnen 1 week.

De resultaten 20 Servicenormen Uw aanvraag voor een reguliere bouwvergunning wordt binnen 12 weken verleend Uiterlijk 6 werkdagen na aanvraag voor een speeltoestel heeft de gemeente haar standpunt bepaald en wordt u geïnformeerd Binnen 15 werkdagen na aanvraag voor een invalidenparkeerplaats is de parkeerplaats op kenteken gerealiseerd   Over uw melding van een activiteit/ klein evenement wordt u binnen 5 werkdagen geïnformeerd   Op de website van de gemeente komt u binnen max 3 ‘klikken’ op de hoofdinformatiepagina over een onderwerp

De resultaten 20 Servicenormen Na maximaal 5 werkdagen kunt u bij ons uw nieuwe reisdocument komen afhalen. Op uw aanvraag voor een gehandicaptenparkeerkaart krijgt u, als uw medische gegevens bekend zijn, binnen 5 werkdagen bericht. De ouders krijgen binnen 10 werkdagen na de screening van hun kind door de logopedist een bericht van het resultaat. Na maximaal 5 werkdagen kunt u bij ons uw nieuwe rijbewijs komen afhalen. De gymnastiekvergoedingen worden in juli betaald.

De resultaten (65-100) Servicenormen, waarvan nu 20 actief naar buiten met een > 95% score 2. Aangepaste/ afgeschafte regels Servicenormen door medewerkers Verandering bij medewerkers Uit het monitoren blijkt dat we een score hebben van minstens 95%. In minstens 95% van de gevallen halen we de servicenorm. Meer goede resultaten: Afgeschafte regels: kapvergunning, inrit/uitritvergunning Afstemming op inwoners: van vergunningen naar meldingen, snellere doorlooptijden, via internet Verandering bij medewerkers: eerst “wat komen jullie doen, is mijn werkproces, ik weet wat goed is voor de inwoners” Nu: zelf gekeken naar verbeteringen, zelf gekomen tot servicenormen, zelf aanpassingen, vragen om advies, omdat ze positieve reacties van bewoners krijgen. Medewerkers nu aan de andere kant bij audit: doen ze goed Veranderde houding is een doorslaggevende voorwaarde voor verdere uitbouw inwonergericht werken In 2006 prijs van In Axis voor deze werkwijze, ook in andere gemeenten gemakkelijk toepasbaar Trots: In eigen beheer, geen externen college heeft alles overgenomen. Een werkwijze die laat zien dat overheid, inwonergericht, efficiënt en effectief kan werken . (Beter dan bedrijfsleven)

Belangrijkste resultaat Verbeterde dienstverlening aan inwoners