CVA-Zorg verbeteren: tellen en wegen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Informatiebijeenkomst cliëntenraden en cliëntenorganisaties Verpleging, Verzorging & Thuiszorg 22 mei 2014.
Advertisements

Analyse van incidenten
DE EERSTE LIJN IN HET NIEUWE REGEERAKKOORD
groei met TTW witlof uien aardappelen granen bloembollen chicory
Perspectief op gezondheid 20/20 Wim Groot 14 oktober 2010.
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
CVA-zorgketen Leeuwarden
Olga Haarman, 11 juni 2009 Kulturhusberaad Positionering van het Kulturhus 1.
22 april 2009 Cijferboeken Cultuur, Jeugd en Sport Opmaak cijferboeken en website.
Mariska Warnars Coördinator SBIR cyber security Agentschap NL
Opleiden voor de zorg van (over)morgen
Frank-Erik de Leeuw neuroloog
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Verbinden, stimuleren & ontwikkelen 1 ESF informatiebijeenkomst 24 november 2010 Arie Visser Projectleider ESF.
Vorderingen in de CVA-zorg 11 november 2011 Welkom Anne Visser-Meily.
Mode1. Cijfers  Onvoldoende 5  Matig 6  Voldoende 7  Goed 8  Uitstekend 9  Excellent 10.
Communicatie in de Aanval op Schooluitval
Gemeentelijk gezondheidsbeleid met effect
GEZONDHEIDSBELEID Lobke Mentrop Beleidsadviseur Arbeidszaken
Kwaliteit van Geestelijke Verzorging 2e Symposium Religie en Zorg, vrijdag 22 juni 2012 Bijdrage Drs. Joleen Kieneker Student religiewetenschap en bestuurder.
Goed advies kost geld Financiële ondersteuning Wmo-adviesraden Monster 27 januari 2009.
Agenda Inkoopprofessionalisering
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
In dit vakje zie je hoeveel je moet betalen. Uit de volgende drie vakjes kan je dan kiezen. Er is er telkens maar eentje juist. Ken je het juiste antwoord,
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
1 © GfK 2012 | Supermarktkengetallen | GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
Programma Zichtbare schakel De wijkverpleegkundige voor een gezonde buurt
Cliënt Volg Systeem Niet Aangeboren Hersenletsel MEE IJsseloevers
Vragenlijst ketencoördinatoren
Initiatief van het Kennisnetwerk CVA Nederland Zorgstandaarden onderlegger veranderende zorg 2010 Verkenning (nut/noodzaak) 2011 Ontwikkeling, met Platform.
European Stroke Strategies Helsingborg Consensus Conference maart 2006.
Nederlandse aspecten rond inkoop en innovaties van CVA-ketenzorg
Enquête ‘Coördinator’ Een overzicht van de antwoorden
Coördinatoren bijeenkomst 11 april 2013
Ingrid Middelkoop Projectmedewerker werkgroep Benchmark
Het Amphia ziekenhuis en de nazorg voor mensen met kanker
Startbijeenkomst benchmarking Publiekszaken
SAMENWERKING WO EN HBO BIJ AANSLUITINGSONDERZOEK V0-HO Rob Andeweg DAIR 7 en 8 november 2007.
Bevraging huisartsen /09/2005 Wat werd bevraagd? Enquête 1: verslaggeving (op naam)  Tevredenheid m.b.t de wijze van verslaggeving  De wijze.
De kracht van de ervaring
Zorgbrede transparantie en keuze-informatie
Ketenzorg spoedeisende hulp; op weg naar een nieuwe CQI vragenlijst
CQ-index Huisartsenzorg: pilot schriftelijke vs. electronische dataverzameling CQI-onderzoekersforum 18 september 2008.
1 Programma bijeenkomst 2 Goed zorgen voor jezelf  Loslaten en ontspannen  Balans draagkracht – draaglast  Inschakeling hulp in huis  Pauze  Voorlichting.
Regionalisatie Oost Brabant
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
Handreiking samenwerking huisarts en JGZ
0 HJ Breen Wisselbeker Seizoen Veld en Zaal minst gepasseerde keeper/keepster Geldrop, dinsdag 19 juni 2012.
Ton Lenssen Fysiotherapeut/onderzoeker Afdeling fysiotherapie azM
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Hoe scoort het curatieve zorgstelsel in een land in 2013
HOSTA 2010, Vastgoedcongres 29 september september Horwath HTL.
CENTRAAL KERKBESTUUR GENT STAD
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
In opdracht van NOC*NSF
Spreker | Plaats | datum Sturen op gezondheid Diana Delnoij | 24 januari 2013.
Datum naam 1 23 maart 2010 datum plaats Bedrijfsarts en kwaliteit Noks Nauta Namens Kwaliteitsbureau NVAB naam persoon.
ontdek wat jij kunt bereiken
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Huisartsenzorg & integrale zorg
Hervorming langdurige zorg
ZijActief Koningslust
1 BUE Middenkader 2004 Een eerste verkenning van de resultaten.
Transcript van de presentatie:

CVA-Zorg verbeteren: tellen en wegen John Hoenen Adviseur Kwaliteit van Zorg Kenniscentrum Achmea Divisie Zorg en Gezondheid 1

Opzet Voorstellen, kennismaken: baas = 10, voetveeg = 0 CVA zorg kan beter in elke fase Essentie van kwaliteitsbeleid Hoe je het doet: gegevens nodig Gegevens met een verhaal Jouw rol bij het zorgen voor meer en betere gegevens? Jouw rol bij het gebruiken van resultaten en vergelijkingen? 2

CVA zorg kan beter in elke fase Wat ben jij aan het verbeteren? Acuut Revalidatie Chronisch 3

Kwaliteit verbeteren Hoe je het doet Hoe het moet En de spanning daartussen 4

Hoe laat je zien hoe je het doet? Kwaliteitsgegevens Structuur, proces, uitkomst Veiligheid Effectiviteit Patiëntgerichtheid Tijdigheid Doelmatigheid Gelijke toegang 5

Drie cijfers vertellen een verhaal Eén cijfer zwijgt Twee cijfers spreken Drie cijfers vertellen een verhaal 6

Doelen van de benchmark Zorg inkopen Zorg verbeteren Zorg sturen Inkopen obv kwaliteitsgegevens Inkoop consequenties (volume / prijs?) Kwaliteits-, verbeterafspraken Identificeren best practices´ Benoemen kwaliteitsziekenhuizen Verzekerden informeren over kwaliteitsziekenhuis/ voorkeursaanbieder: door Achmea zorgbemiddeling door De Agis Zorgcoach, de Zorgzoeker met websites voor verzekerden via huisartsen, excellent verwijzen 7

Achmea kwaliteitsziekenhuizen beroerte Waarom? Forse variatie en forse kloof met streefnormen Trombolyse kan vaker: 12% in 2009, 9% in 2008, norm: 20% Dtn time kan korter: 52,5 m 2009, 52,8 m 2008, best practise 30 m Onvoldoende fysio vooral weekend: 57% 2009 Opnameduur kan korter: 9,4 d 2009. Wachttijd carotischir. kan korter: 79% < 2 w 2009, norm < 2 tot 3 w TIA-diagnostiek afgerond 92% < 72 uur en 66% < 24 uur Registeren van prestatie-indicatoren kan beter. Predicaat kwaliteitsziekenhuis CVA als stimulans voor verbetering Prikkelt tot betere ketenzorg (speerpunt Achmea) Concentratie trombolyse op termijn? 8

Selectie kwaliteitsziekenhuizen: hoe? Indicatoren: groot deel zelfde als vorig jaar (nog steeds verbeterpotentieel) nieuw: afspraken ketenzorg (tariefsopslag DBC) uit Vektis data (spiegelinformatie) : percentage trombolyse (meetjaar 2009) praktijkvariatie carotis chirurgie sterfte < 30 dagen Uitvraag dit jaar grotendeels uit ZN uitvraag, lage respons 9

Voorbeeld resultaat 2011 Ziekenhuis Zorginhoud Toegankelijkheid Patiëntgerichtheid A B C D E 10

Criteria Achmea kwaliteitsziekenhuis beroerte Uitvoeren trombolyse Overeenkomst met Achmea over ketenzorg In 2010 minimaal de volgende resultaten behaald: Door-to-needle time (DTN) < 45 minuten Trombolyse percentage > 12,3 % Percentage acute pt’en niet op stroke unit < 5 % Voor 2012 bereidheid garantieafspraken te maken over: Opnamegarantie acute opnames op stroke unit Wekelijks MDO, incl. revalidatiearts en verpleeghuisarts Wachttijd voor carotis chirurgie < 14 dagen na indicatie stelling Afronden TIA-diagnostiek < 72 uur na verwijzing. 11

Vragen CQ index CVA 2010 11 thema’s: Acute zorg; 2 vragen Bejegening door de verpleegkundigen; 4 vragen Bejegening door de specialisten; 4 vragen Communicatie met de specialisten; 6 vragen Behandelplan; 4 vragen Adviezen; 2 vragen Betrokkenheid mantelzorger; 3 vragen Controles; 3 vragen Samenwerking van zorgverleners; 3 vragen Informatie en ondersteuning; 4 vragen Begeleiding; 2 vragen 34 overige vragen: 18 overige ervaringsvragen die onder een aantal thema’s vallen 16 overige feitvragen 2 waarderingsvragen; 1 aanbevelingsvraag 6 vragen over kenmerken respondenten; 7 ondersteunende vragen

Themagemiddelden

vr028 Is er in het ziekenhuis gesproken over de zorg in de thuissituatie of in een andere zorginstelling? (bijvoorbeeld revalidatie, fysiotherapie, thuiszorg en vervolggesprekken)

Themagemiddelde Acute Zorg vr007 Handelde de huisarts of huisartsenpost snel bij uw CVA? vr008 Was de tijdsduur tussen het inschakelen van hulp en het krijgen van hulp een probleem?

vr007 Handelde de huisarts of huisartsenpost snel bij uw CVA?

Themagemiddelde informatie en ondersteuning vr067 Kreeg u informatie over patiënten-/belangenverenigingen? vr069 Kreeg u informatie over de mogelijkheden voor verdere ondersteuning en begeleiding? vr070 Kreeg u informatie over mogelijkheden voor ondersteuning van uw naasten (partner/familie)? vr074 Had u in de afgelopen 12 maanden een vaste contactpersoon voor vragen over uw CVA?

vr069 Kreeg u informatie over de de mogelijkheden voor verdere ondersteuning en begeleiding? (bijvoorbeeld door maatschappelijk werk, een psycholoog of gespecialiseerd verpleegkundige)

Vr074 Had u in de afgelopen 12 maanden een vaste contactpersoon voor vragen over uw CVA?

vr066 Kreeg u informatie over hoe u een CVA kunt voorkomen en het verbeteren van uw gezondheid? (bijvoorbeeld adviezen over leefstijl, voeding, bewegen/sport en roken)

Thema Samenwerking van Zorgverleners

vr061 Waren de verschillende zorgverleners op de hoogte van uw situatie?

vr062 Werkten de verschillende zorgverleners goed met elkaar samen?

Transparantiescore Uw Ziekenhuis Gem. NL Totale transparantiescore 100% 90% Transparantie zorginhoud 80% Transparantie toegankelijkheid 75% Transparantie patiëntgerichtheid Transparantie spiegelindicatoren 24

Norm kwaliteitsziekenhuis Score zorginhoud Somscore op zorginhoud Norm kwaliteitsziekenhuis 25

Tabel beschrijvende statistiek Let op: dit is een fictief voorbeeld voor zorginhoud. Deze tabellen worden ook gemaakt voor de andere thema’s Nr Naam Waarde Gem St. dev Min Max # zkh Voldoet aan criterium Criterium Z1 % wondinfecties 0,3 % 1,2 % 0,8 0 % 5 % 80 Ja Niet significant hoger dan gemiddeld Z2 Ketenafspraken aanwezig 0,02 Nee 97 Z3 Inzage patiëntdossier 0,9 0,01 50 Kleuren: uitbijter,onwaarschijnlijke waarde voldoet aan criterium ja/nee 26

Staafdiagrammen 27

Rapportage: Praktijkvariatie Aantal carotisinterventies per 100 Rapportage: Praktijkvariatie Aantal carotisinterventies per 100.000 verzekerden per gemeente 28