Paperless Customs Business Case

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Rolverdeling tussen secretaris, ontvanger en andere actoren
Advertisements

Serge Kreins Lead Buyer West Arcelor-Mittal. Belang van de haveninterfaces voor ARCELOR MITTAL •ARCELOR MITTAL maakt gebruik van de meeste grote Europese.
Onderzoek erfgoed en erfgoedcollecties in Antwerpen
Versie (S51) Link tussen het Enig document (ED) en de gegevensbank van MASP vergunningen voor de domiciliëringsprocedure en de vereenvoudiging.
Koepels: keuzes die de Intermediair kan maken SBR voorlichtingsbijeenkomsten 2011 Vanaf 1 januari 2013 is SBR de standaard voor financiële rapportages.
© FPS Finance Belgium 2008 MASP AD HOC werkgroep 24 september 2008 MASP.be Verwerkingsproces bij uitgaan pakket 2 van PLDA.
Ondersteuningsaanbod Meetbureau Overzicht aangeboden diensten
Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen ACTUELE SITUATIE OMTRENT BLUETONGUE Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen.
Richtlijnen met betrekking tot de verwerking van de betalingen in PLDA
De toekomst van de betaalinstrumenten
Provinciale ronden mei 2008
Resultaten bevraging voorzieningen “participatie ouders”
Business case Kanteling WMO Kantelen en bezuinigen kunnen prima samengaan Eef Botjes mei/juni 2011.
Economic Operators Registration and Identification
Weddeschalen & Weddebijslagen
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
VERORDENING 669/2009 Stand van zaken De laatste vragen Implementatie
Inhoud presentatie  Problematiek  Doel “PB-inkoopshop”  Het concept  Conclusies  Planning.
Agenda Stand van zaken Open punten Toekomstige planning.
1 1 Diagnoseadvies van de sociale partners over O&O en innovatie ‘Naar een meer innovatieve economie’ 18 september 2006.
Paperless Douane en Accijnzen en Vereenvoudigde procedures
Klassieke AO Leseenheid1
Hét uitgangspunt voor een evenwichtige dialoog met uw bankier
Inleiding SBR, doelstelling en verplichtstelling SBR SBR voorlichtingsbijeenkomsten 2011 Vanaf 1 januari 2013 is SBR de standaard voor financiële rapportages.
Wat is Certipost?.
Vereenvoudiging bij aankomst Scenario met NCTS
De informatie gestuurde haven
Overzicht van het SBO-programma. Paul Schreurs, IWT
Maatschappelijke Sectoren & ICT
door Thom Beuker WELKOM
Gaan food defense en AEO hand in hand?
Netwerk Zorglogistiek
Accountancy en Advisering
GO LIVE Papierloze Douane en Accijnzen
Informatiesessie Impact van de nieuwe richtlijn « stocks » voor de aangevers van aardolie 13 maart 2012.
Paperless Douane en Accijnzen en Vereenvoudigde procedures
PLDA Paperless Douane & Accijnzen
24/05/20061 Wijziging werkmethodes bij de invoering van “Paperless Douane en Accijnzen” Paul Raes, programma manager
Export  Huidige situatie
BPR van het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen
De Monsanto logistieke ketting en de synergie met PLDA Antwerpen
Samenwerking POD MI, KSZ, RR en DVZ Provinciale ontmoetingen – herfst 2010.
Paperless Douane en Accijnzen
1 Nationaal Forum Certificeren Partnership: Operatoren-D&A 19 juni 2006Raymond Marchal Gewestelijk directeur DACO 1.
ELEKTRONISCHE FACTUUR
Implementatie Uniek Loket 26 november thema’s Ondernemingen Ondernemerschap Omgevingsfactoren 5 perspectieven Sensibiliseren Informeren Adviseren.
Page 1 Studiedag Lokale Economie en Werkgelegenheid De Europese Dienstenrichtlijn: Recht op informatie Caroline Poot – 26 november 2009.
Gescheiden Inzameling STImuleren
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
Breuken-Vereenvoudigen
Omgevingsvergunning Wet algemene bepalingen omgevingsrecht; inhoud en stand van zaken. Remco Mol/Wiebe Bosma (SenterNovem/InfoMil) Helpdesk omgevingsvergunning.
Hoofdstuk 5 Relatie ao/ic (biv) en logistiek
Raadgevend Comité ir. Gil Houins Directeur-generaal DG Controlebeleid.
Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen Ontwerp KB tot wijziging van KB van 16/01/2006 “erkenningen, toelatingen, registraties” Paul.
Coördinatiecel Vlaams e-government 16/09/2014 Studie Interbestuurlijk e-government... één jaar later Coördinatiecel Vlaams e-government (CORVE) Web:
1 Naiades en Logistiek Vlaanderen Naiades Opportuniteiten voor logistiek Vlaanderen Prof. Alex Van Breedam Vlaams Instituut voor.
1 Controleplan 2005 Raadgevend comité Hotel President – donderdag 21 april 2005.
Eerst denken, dan doen? Een onderzoek naar de verspreiding van het budgethouderschap in de Vlaamse gemeenten en OCMW’s Katrien Weets.
Datagestuurde handhaving :
INFOSESSIE CLUBBEGELEIDING Gent 2 december Inleiding door dhr Philippe Mees, voorzitter VLG vzw -Verwelkoming -Uitgangspunt: -Tevredenheidsenquête.
Infosessie Intrastat 2015 Nieuwe procedure voor het indienen van Intrastataangiften bij de Nationale Bank van België Brussel, 18 november 2014 Hans Schollaert,
Programma EFMB bijeenkomst 17 december 2014
Denken in mogelijkheden Een Rijnlandse aanpak voor het aannemen en behouden van arbeidsgehandicapten.
Wat is een elektronische factuur? Waarom elektronisch factureren?
Aanpassingen PLDA 1/5/2016. Entrepots AV terugbetaling BOD Summiere aangifte voor tijdelijke opslag Overzicht.
DERDE AANVRAAGTERMIJN SECTORPLANNEN Actieteam crisisbestrijding Stichting van de Arbeid
1 VIL©2006 Studie Luchthaven Oostende De potentiële ontwikkelingsmogelijkheden van de luchthaven van Oostende op het gebied van vrachtvervoer.
Versie (S60) Link tussen het Enig document (ED) en de gegevensbank van MASP vergunningen voor de domiciliëringsprocedure en de vereenvoudiging.
Douaneformaliteiten na Brexit
MFO met RIZIV budget Een goedgekeurd lokaal project ontvangt een vergoeding van EUR: 500 EUR na aanvraag en administratieve goedkeuring ervan Opmerking:
Transcript van de presentatie:

Paperless Customs Business Case Title European Logistics: trends and evolutions Authors Alex Van Breedam Krist’l Krols, Francis Rome, Luc Pleysier, Helen De Wachter, Sven Verstrepen, Kurt Jacobs, Tom Van Dijck, Bart Vannieuwenhuyse, Organisation Vlaams Instituut voor de Logistiek – VIL vzw Flanders Institute for Logistics Jordaenskaai 25 B-2000 Antwerpen (Belgium) T: +32 (0) 3 229 05 00 F: +32 (0) 3 229 05 10 www.vil.be Copyright VIL©2005 www.vil.be Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL) Flanders Institute for Logistics Jordaenskaai 25 B-2000 Antwerpen (Belgium) T: +32 (0) 3 229 05 00 F: +32 (0) 3 229 05 10

Agenda Vlaams Instituut voor de Logistiek Paperless Customs Business Case Doelstelling Scope van de studie Methodologie Resultaten Aanbevelingen INTRO VIL DOELSTELLING SCOPE METHODOLOGIE RESULTATEN AANBEVELINGEN

Introductie VIL AGENDA INTRO VIL DOELSTELLING SCOPE METHODOLOGIE RESULTATEN AANBEVELINGEN

Doelstelling Business Case AGENDA Op een relevante, wetenschappelijk onderbouwde en verifieerbare manier de baten en lasten die voor de logistieke keten verbonden zijn aan de invoering van “Paperless douane en accijnzen (PLDA)” in kaart te brengen. Daaruit zal moeten blijken in hoeverre PLDA bijdraagt om competitieve ondernemingsvoorwaarden te creëren in België INTRO VIL DOELSTELLING METHODOLOGIE SCOPE METHODOLOGIE STAND V. ZAKEN RESULTATEN RESULTATEN RESULTATEN AANBEVELINGEN AANBEVELINGEN

Wel in de studie AGENDA INTRO VIL Enkel de invoering van fase 1 van PLDA werd geanalyseerd Klassieke manier van aangiften, d.i. aangiften ingediend op het “Enig Document” al dan niet door middel van Sadbel. DOELSTELLING SCOPE METHODOLOGIE RESULTATEN METHODOLOGIE AANBEVELINGEN RESULTATEN AANBEVELINGEN

Niet in de studie AGENDA NIET: Aangiften op factuur of op ander commercieel document Summiere aangiften voor andere transporten dan lucht & zee Accijnsdocumenten Openingsbelasting & vergunningsrecht NIET: “Authorized Economic Operator” (AEO) certificatie AEO: onderneming met faciliteiten en vereenvoudigingen met betrekking tot douaneregelingen en controles, en/of veiligheidsgerelateerde controles AEO-status: enkel als onderneming voldoet aan strikte voorwaarden Strikte voorwaarden en criteria voor AEO-certificatie worden vatgelegd door werkgroep, aangesteld door de Europese Commissie INTRO VIL DOELSTELLING PLANNING SCOPE METHODOLOGIE RESULTATEN METHODOLOGIE AANBEVELINGEN RESULTATEN AANBEVELINGEN

Methodologie AGENDA INTRO VIL Een vragenlijst met bijgaand berekeningsmodel voor inschatting van de kosten en baten van Paperless douane en accijnzen. Verspreiding en invulling van de vragenlijst en analyse. Rapportage van de resultaten en aanbevelingen. DOELSTELLING METHODOLOGIE SCOPE METHODOLOGIE STAND V. ZAKEN RESULTATEN RESULTATEN RESULTATEN AANBEVELINGEN AANBEVELINGEN

Vragenlijst Vragenlijst: basis van de analyse AGENDA Vragenlijst: basis van de analyse Deze vragenlijst is erop gericht om voor een bedrijf die elementen te verzamelen voor berekening van: De kosten verbonden aan de invoering van PLDA o.a. de ontwikkeling of wijziging van de bedrijfsapplicaties, de reorganisatie van de processen; De besparingen verbonden aan de invoering van PLDA o.a. administratieve kosten, behandelingskosten van de goederenstroom. INTRO VIL DOELSTELLING METHODOLOGIE SCOPE METHODOLOGIE STAND V. ZAKEN RESULTATEN RESULTATEN RESULTATEN AANBEVELINGEN AANBEVELINGEN

Invulling vragenlijst en analyse AGENDA INTRO VIL Fase 1 : Individuele bevraging van 29 bedrijven mogelijkheid tot verfijning of aanpassing vragenlijst Steekproefname op basis van gedepersonaliseerde databestanden door Douane & Accijnzen aangeleverd Fase 2 : VIL-portal (www.vil.be) Bedrijven kunnen een Login & Paswoord aanvragen voor online invullen vragenlijst. Achterliggend berekeningsmodel berekent kosten en baten voor PLDA Bedrijf ontvangt gepersonaliseerd analyserapport. DOELSTELLING METHODOLOGIE SCOPE METHODOLOGIE STAND V. ZAKEN RESULTATEN RESULTATEN RESULTATEN AANBEVELINGEN AANBEVELINGEN

Het berekeningsmodel Berekeningsmodel opgebouwd rond parameters (de zogenaamde Financial Impact Templates) die volgende invloeden van PLDA meten: verlagen van administratieve kosten (positief effect PLDA); verlagen van administratieve kosten voor verwerking van aangiften na indiening ervan (positief effect PLDA); verlagen van reiskosten in geval van ontbreken fysieke controle (positief effect PLDA); verlagen van kosten van wachttijden aan douanekantoor (positief effect PLDA); besparing door op voorhand indienen van aangifte (positief effect PLDA); besparing door op voorhand indienen van een aangifte met voorafgaande mededeling van een fysieke controle van de goederen (positief effect PLDA); verlagen van kosten van uitbesteding (positief effect PLDA); extra kosten door extra berichtuitwisseling (negatief effect PLDA); extra kosten als gevolg van het gekozen IT scenario (negatief effect PLDA). AGENDA INTRO VIL DOELSTELLING METHODOLOGIE SCOPE METHODOLOGIE STAND V. ZAKEN RESULTATEN RESULTATEN RESULTATEN AANBEVELINGEN AANBEVELINGEN

Resultaten (1) AGENDA Voor meeste bedrijven: positief effect van implementatie PLDA onder volgende voorwaarden: wegvallen van verplichting om met aangiften en goederen naar douanekantoor te moeten gaan; vooraf indienen van een aangifte waarbij de douaneautoriteiten vooraf mededelen aan aangever of er al dan niet controle van de goederen zal zijn; tijdsbesparing om aangifte in te vullen (beperkte invloed); geen verwerkingstijd meer van aangiften na indiening (beperkte invloed). Opmerking : voorwaarde (2) is gekoppeld aan het niveau van facilitatie toegekend aan onderneming versoepeling van controles indien onderneming Authorized Economic Operator (AEO) certificaat heeft. INTRO VIL DOELSTELLING METHODOLOGIE SCOPE STAND V. ZAKEN RESULTATEN METHODOLOGIE RESULTATEN AANBEVELINGEN RESULTATEN AANBEVELINGEN

Resultaten (2) AGENDA Geen waarneembare verschillen binnen de kosten/baten posten tussen de onderscheiden activiteitscategorieën. handelaar, aangever, vervoerder, goederenbehandelaar expediteur. Bepaalde partijen besparen echter wel op meer posten (parameters) Positief resultaat eerder bepaald door douane-infrastructuur van onderneming dan door activiteitstype. Bedrijven met grotere besparing zijn bijvoorbeeld Bedrijven die vergunning “Toegelaten afzender/ Toegelaten geadresseerde” niet gebruiken. Bedrijven met geen of weinig automatisering op het vlak van douane INTRO VIL DOELSTELLING SCOPE METHODOLOGIE RESULTATEN METHODOLOGIE AANBEVELINGEN RESULTATEN AANBEVELINGEN

Resultaat per regio AGENDA INTRO VIL DOELSTELLING SCOPE METHODOLOGIE RESULTATEN AANBEVELINGEN

Resultaat per sector AGENDA INTRO VIL DOELSTELLING SCOPE METHODOLOGIE RESULTATEN RESULTATEN AANBEVELINGEN AANBEVELINGEN

Besparingen per sector Gemiddelde besparing per aangifte = 1,80€ Richtinggevend : besparing van meer dan 32 miljoen Euro. AGENDA INTRO VIL DOELSTELLING SCOPE METHODOLOGIE METHODOLOGIE RESULTATEN RESULTATEN AANBEVELINGEN AANBEVELINGEN

Aanbevelingen Grote behoefte aan informatie bij ondernemingen over invoering van PLDA Ook nog angst, te wijten aan slechte ervaringen NCTS Goede communicatie is essentieel Doelstelling, opzet & werking van PLDA Wat wordt reeds in Fase 1 ingevoerd ? Wat met ondernemingen die nu reeds vereenvoudingen hebben ? Hoe de AEO-status verkrijgen ? PLDA: opportuniteit voor win-win situatie Betere en gerichtere controles van de administtatie Optimalisatie van de interne werking van D&A Minder controles voor de bedrijven Gestroomlijnde processen en snellere goederenstromen Bedrijven die AEO status verkrijgen zullen meer besparingen kunnen realiseren Meer info op http://www.vil.be http://fiscus.fgov.be/interfdanl/bedrijven/e_diensten/paperless/index.htm AGENDA INTRO VIL DOELSTELLING SCOPE METHODOLOGIE RESULTATEN METHODOLOGIE AANBEVELINGEN RESULTATEN AANBEVELINGEN

Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL) www.vil.be Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL) Flanders Institute for Logistics Jordaenskaai 25 B-2000 Antwerpen (Belgium) T: +32 (0) 3 229 05 00 F: +32 (0) 3 229 05 10 E-mail : info@vil.be