Het SiDi R Protocol Een protocol voor signalering en

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kleuterschool Klavertje 3 Overbroek
Advertisements

Kleuterschool De Zevensprong
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Informatieavond Leerlingenzorg.
Plusgroepen in het basisonderwijs.
Welkom nieuwe leerlingen!
Zorg voor alle kinderen.. Hoe ontwikkelt het kind zich?
Gedragsproblemen
Karen van Hulten Rekenen in groep 1 en 2 Bijeenkomst 5: pientere kleuters, groepsplannen, planning en organisatie in de klas.
Kinderen online.
Zorgstructuur op de Troubadour. 5 niveaus 1 Algemene zorg 2 Extra zorg 3 Speciale zorg na intern onderzoek 4 Speciale zorg na extern onderzoek 5 Bovenschoolse.
De Proostdijschool School vol talenten Prachtig om er kind te zijn, Prachtig om er te werken.
Werken naar onderwijsbehoeften
Welkom.
MBO passend onderwijs
Derde ronde practicum ‘Binnen de methode’
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
1-zorgroute in school MR bs Edith Stein
VAN HOUTEN-VAN DEN BOSCH E.J., KUIPERS J., PETERS W.A.M.
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
1-zorgroute in school bs Edith Stein MR Ouderkamer
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Portfolio.
Het leer- en ontwikkelingsverhaal van leerlingen !
Handelingsgericht werken
Leerlingzorg op r.k. Basisschool de Parkiet
Ontwikkelingsvoorsprong bij kleuters(?)
Pass’t Montessorionderwijs ?
Voortgangsgesprek fase 1
PLUSKLAS.
TRANSVISIE ZORG Gert Bekendam
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Een online werk- en leeromgeving voor uw kind.
Zorgavond Mariaschool. Inhoud: voorstellen doel / omschrijving / taken intern begeleiders leerlingvolgsysteem zorgstructuur leesproblemen/dyslexie (hoog)begaafdheid.
Zorgstructuur Mariaschool
Hoogbegaafde kinderen vereisen eigen aanpak!
Zorgtoewijzing Passend Onderwijs. Nieuwe aanpak zorgtoewijzing Deze power point geeft een korte impressie van de nieuwe ontwikkelingen van Passend onderwijs.
Zorgstructuur op basisschool Pius X
project Doelstelling Bevorderen van communicatie tussen kinderen. Oefenen van schriftelijke taalvaardigheden. Leren schrijven van brief of verslag.
. Reacties tot nu toe………………………….. Veenlab. . Waaruit bestaat de pilot? Veenlabproject: Veenlab kennisrotondeproject. Veenlabmethode: de methode waarmee.
C LUSTER ICT Efficiënter werken door gebruik van ICT.
vanuit een herstelgerichte visie!
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Informatie Voortgezet Onderwijs
Informatieavond groep 8 (Waterlandse Overstap, advies VO) OBS ‘t Carrousel Schooljaar
Informatie-avond groep Groep 6 Een leuke en enthousiaste groep!
Informatie voor ouders van de van Randwijkschool.
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
KWALITEIT EN ORGANISATIE WEEK 2 Schpa 2.57.
BELEIDSPLAN. Concept en Pilot jaar  Het team van O.B.S “de Westhoek” voert het zogenaamde Handelings Gericht Werken in (HGW).  We stemmen.
Van basisschool naar voortgezet onderwijs
Tekstcontact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief.
Basisschool het Schrijverke dinsdag 13 maart 2007 Informatieavond: Hoe realiseer je als school aanbod voor hoogbegaafde leerlingen?
ECENT conferentie, Utrecht 12 mei 2011 Hoe lio’s voor te bereiden op omgaan met excellente leerlingen? Ton van der Valk, curriculumcoördinator JCU.
Toelichting inspectierapport. Agenda Inleiding/welkom Waar kijkt de inspectie naar? Hoe verder? Nog te beantwoorden vragen.
FOTO Siersteenlaan FOTO Maresiusstraat Siersteenlaan Maresiusstraat EZ Groningen 9746 BJ Groningen tel: tel:
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Thema 3: Signaleren van leerlingen met dyslexie. Passend onderwijs Elke school een zorgplicht Elke leerling een passende onderwijsplek Samenwerking in.
Leerling- en onderwijsvolgsysteem Rekenen wiskunde Groep 6.
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Hoe volgen wij de ontwikkeling van het jonge kind
Inhoud presentatie Visie Organisatie Coördinator Plan van aanpak
PO-VO traject Primair onderwijs Voortgezet onderwijs
Visie anders leren Ieder kind ontwikkelt zich optimaal als persoon & cognitief. Vanuit deze visie zijn we gestart met ‘anders leren’, gericht op onderwijs.
Profiel van een plusleerling
GROEPSPLAN groep 3 t/m 8.
VCLB Kernprocessen Waarom gemaakt
Hoe volgen wij onze kinderen?
Transcript van de presentatie:

Het SiDi R Protocol Een protocol voor signalering en diagnosticering van intelligente en (hoog)begaafde leerlingen. Alja de Bruin – De Boer en Jan Kuipers JK

Visie achter SiDi R Gaat uit van interactie tussen ouders, leerkrachten en leerlingen Is gericht op deskundigheidsbevordering van leerkrachten Wil signaleren bij alle kinderen Streeft naar maatwerk en nuancering

Schematisch overzicht SiDi R protocol Nominatie door ouders Signaleringsfase Stap 1 Verkennend gesprek Groeps-signalering Nominatie door medeleerlingen vanaf groep 4 Diagnosefase Stap 2 Het oudergesprek Observatie door de leerkracht Groep 1-2 / 3-8 CD ROM Stap 3 Extern deskundige Leerlingvragen-lijst vanaf groep 4 Gegevens uit toetsen Gegevens uit SEO volgsysteem Stap 4 Uitvoeringsfase Stap 5 Plan van aanpak JK

Signaleren: Zoek de verschillen JK

Wat is signaleren ? Signaleren is actief bewust kijken *Kijken naar intelligentie – talent *Kijken naar creativiteit – oorspronkelijkheid *Kijken naar taakgerichtheid – eigengereidheid Signaleren is actief handelen *Verschillende situaties/activiteiten creëren in de klas *Verschillende situaties/activiteiten creëren buiten klas *Situatie thuis/vrienden - hobby’s, interesses JK

Schematisch overzicht SiDi R protocol Nominatie door ouders Signaleringsfase Stap 1 Nominatie door medeleerlingen vanaf groep 4 Verkennend gesprek Groeps-signalering Bij aanmelding Groepsscreening Beslismoment: met welke leerlingen gaan we door in het diagnose traject JK

Wat is een diagnose stellen? Diagnose betekent De vaststelling van datgene wat reeds is gesignaleerd. - Een interne (school)diagnose - Een externe (psycho)diagnose Een diagnose is - Diepgaander van aard - Een gestandaardiseerde methode - Een objectieve aanpak JK

Schematisch overzicht SiDi R protocol Observatie door de leerkracht Nominatie door ouders Signaleringsfase Stap 1 Verkennend gesprek Groeps-signalering Nominatie door medeleerlingen vanaf groep 4 Diagnosefase Stap 2 Het oudergesprek Een open gesprek adv een kijkwijzer Observatie door de leerkracht Groep CD ROM Stap 3 Extern deskundige Leerlingvragen-lijst vanaf groep 4 Gegevens uit toetsen Gegevens uit SEO volgsysteem Stap 4 Uitvoeringsfase Stap 5 Plan van aanpak JK

Digitale Observatielijst JK

Observatielijst JK

Observatiegrafiek algemeen JK

Observatiegrafiek uitwerking JK

Schematisch overzicht SiDi R protocol Nominatie door ouders Signaleringsfase Stap 1 Verkennend gesprek Groeps-signalering Nominatie door medeleerlingen vanaf groep 4 Diagnosefase Stap 2 Het oudergesprek Observatie door de leerkracht Groep 1-2 / 3-8 CD ROM Stap 3 Een open gesprek adv een kijkwijzer Eigen school systeem Laatste stap Leerling vragen-lijst vanaf groep 4 Extern deskundige Gegevens uit toetsen Gegevens uit SEO volgsysteem Stap 4 Uitvoeringsfase Stap 5 Plan van aanpak JK

Schematisch overzicht SiDi R protocol Plan van Aanpak Notitie Hulpplan Handelingsplan Uitvoeringsfase Stap 5 JK

JK

Het Envelopmodel (Kuipers, 2000) Overleg Vertrouwen Feedback Veiligheid Oogcontact Proces/product School Leerling Vervroegde doorstroming Compacting Verrijking Vakken Verbreding Interesse Motivatie lln. + lkr. regisseur Leerkracht is regisseur Leerling is regisseur JK