Het SiDi R Protocol Een protocol voor signalering en diagnosticering van intelligente en (hoog)begaafde leerlingen. Alja de Bruin – De Boer en Jan Kuipers JK
Visie achter SiDi R Gaat uit van interactie tussen ouders, leerkrachten en leerlingen Is gericht op deskundigheidsbevordering van leerkrachten Wil signaleren bij alle kinderen Streeft naar maatwerk en nuancering
Schematisch overzicht SiDi R protocol Nominatie door ouders Signaleringsfase Stap 1 Verkennend gesprek Groeps-signalering Nominatie door medeleerlingen vanaf groep 4 Diagnosefase Stap 2 Het oudergesprek Observatie door de leerkracht Groep 1-2 / 3-8 CD ROM Stap 3 Extern deskundige Leerlingvragen-lijst vanaf groep 4 Gegevens uit toetsen Gegevens uit SEO volgsysteem Stap 4 Uitvoeringsfase Stap 5 Plan van aanpak JK
Signaleren: Zoek de verschillen JK
Wat is signaleren ? Signaleren is actief bewust kijken *Kijken naar intelligentie – talent *Kijken naar creativiteit – oorspronkelijkheid *Kijken naar taakgerichtheid – eigengereidheid Signaleren is actief handelen *Verschillende situaties/activiteiten creëren in de klas *Verschillende situaties/activiteiten creëren buiten klas *Situatie thuis/vrienden - hobby’s, interesses JK
Schematisch overzicht SiDi R protocol Nominatie door ouders Signaleringsfase Stap 1 Nominatie door medeleerlingen vanaf groep 4 Verkennend gesprek Groeps-signalering Bij aanmelding Groepsscreening Beslismoment: met welke leerlingen gaan we door in het diagnose traject JK
Wat is een diagnose stellen? Diagnose betekent De vaststelling van datgene wat reeds is gesignaleerd. - Een interne (school)diagnose - Een externe (psycho)diagnose Een diagnose is - Diepgaander van aard - Een gestandaardiseerde methode - Een objectieve aanpak JK
Schematisch overzicht SiDi R protocol Observatie door de leerkracht Nominatie door ouders Signaleringsfase Stap 1 Verkennend gesprek Groeps-signalering Nominatie door medeleerlingen vanaf groep 4 Diagnosefase Stap 2 Het oudergesprek Een open gesprek adv een kijkwijzer Observatie door de leerkracht Groep CD ROM Stap 3 Extern deskundige Leerlingvragen-lijst vanaf groep 4 Gegevens uit toetsen Gegevens uit SEO volgsysteem Stap 4 Uitvoeringsfase Stap 5 Plan van aanpak JK
Digitale Observatielijst JK
Observatielijst JK
Observatiegrafiek algemeen JK
Observatiegrafiek uitwerking JK
Schematisch overzicht SiDi R protocol Nominatie door ouders Signaleringsfase Stap 1 Verkennend gesprek Groeps-signalering Nominatie door medeleerlingen vanaf groep 4 Diagnosefase Stap 2 Het oudergesprek Observatie door de leerkracht Groep 1-2 / 3-8 CD ROM Stap 3 Een open gesprek adv een kijkwijzer Eigen school systeem Laatste stap Leerling vragen-lijst vanaf groep 4 Extern deskundige Gegevens uit toetsen Gegevens uit SEO volgsysteem Stap 4 Uitvoeringsfase Stap 5 Plan van aanpak JK
Schematisch overzicht SiDi R protocol Plan van Aanpak Notitie Hulpplan Handelingsplan Uitvoeringsfase Stap 5 JK
JK
Het Envelopmodel (Kuipers, 2000) Overleg Vertrouwen Feedback Veiligheid Oogcontact Proces/product School Leerling Vervroegde doorstroming Compacting Verrijking Vakken Verbreding Interesse Motivatie lln. + lkr. regisseur Leerkracht is regisseur Leerling is regisseur JK