Samenwerking en democratie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Taos, oktober 2004 toekomst gemeentelijk PH-beleid: hoezo ???
Advertisements

Zelf waarde maken in de wijk Jan Brouwer Ede, 18 mei 2011.
Programma •9:45-10:15 Marcel Boogers, hoogleraar UT, BMC Samenwerking en strategische allianties •10:15-10:45 Jan Kerkhof, oud-wethouder Veghel, lid Cie.Huijbregts.
Rol en positie van de toekomstige Raad Koos van Dijken Senior-onderzoeker en projectleider Debat Binnenlands Bestuur, 27 februari 2014.
DE WMO: kansen of bedreigingen voor de ouderenzorg
G.R. Drechtsteden Stelling; gemeenteraden hebben (on)voldoende grip op gemeenschappelijke regelingen Nelleke de Smoker.
De eerste 100 dagen van de lokale bestuurder
Gedachtewisseling Interne staatshervorming 18 mei 2010.
NPI Lokale verankering van politiewerk. I Welke schaal is lokaal? •Integraal veiligheidsplan per gemeente •Intergemeentelijke afspraken over sluitingstijden.
Regionalisering en krachtige raad? Linze Schaap. Regionalisering en krachtige raad? Linze Schaap Universitair Hoofddocent Bestuurskunde Tilburgse School.
De decentralisaties in het sociale domein staatsrechtelijk bekeken
Dynamisch samenwerken op een stabiele bodem Bijeenkomst - West Brabant- Cees Hamers.
Minisymposium ChristenUnie
Martine Meijers Hester Tjalma
Strategie Arie Meulepas 9 & 10 nov
Bestuurlijke ambities ‘het nieuwe werken’ in bezuinigingstijd.
Oisterwijk, 13 maart 2013 BIG is beautiful?. 2 Nederlandse gemeenten 1990:673 gemeenten 2000:537 gemeenten 2012:415 gemeenten 2017:340 gemeenten 2025:
Intergemeentelijke samenwerking: WGR
Bustour Slim Samenwerken “GREEP OP SAMENWERKING ?”
Openbaar bestuur Maarten Allers COELO
Logonet024 Wat moeten we er mee? moeten. logonet024 Wat ontmoeten we er mee?
Onderzoek, conclusies en aanbevelingen 23 november 2011
Zo werkt Regio Rivierenland! Zo werkt Regio Rivierenland! Maarten Hageman Algemeen Bestuur Regio Rivierenland, 23 juni 2008.
Gemeente Zoetermeer Wethoudersbijeenkomst Regionale samenwerking 21 maart 2012.
De BEL werkt! Ontstaan, werking en het succes van de BEL Combinatie
Samenwerken = meerdimensionaal schaken
Versterking Horizontale Verantwoording Wet Revitalisering Generiek Toezicht Woord vooraf.
Samenwerking in het sociale domein ‘ over bestuurlijk lef en ambtelijke onrust in de regio’ Debat "De Sociale Gemeente" Dick van Maanen.
Organisatie intergemeentelijke samenwerking Brabant Noord 10 november 2010 Actieprogramma lokaal bestuur VNG.
Leo Bezemer directeur/secretaris Regio Noord-Veluwe
1 Krachtig Bestuur in Brabant versterking van regionale samenwerkingskracht in Noord-Brabant Prof. dr. Marcel Boogers 29 mei 2013.
Samenwerking en toekomst Drechtsteden
Beleidsmediation Samen kom je verder Festival Zizani Festival Zizani 27 maart 2008 Hans Slooijer (SGBO)
Crisiskaart en Wet verplichte GGZ
Decentralisatie en lokaal keuzes maken Linze Schaap.
Financiële aspecten van gemeentelijke schaalvergroting
Decentralisatie zin & onzin
Bekendheid met ‘Veiligheidshuis’?
De wildwaterbaan van de wijk: naar een trechtermodel voor monitoring
Wijzigingen in de zorg van AWBZ naar Wmo
Hoofdstuk 7 paragraaf 1: de regio
Decentralisatie van de jeugdzorg  decentralisatie jeugdzorg  Per 1 januari 2015 gaan in één keer alle taken en  verantwoordelijkheden naar de gemeenten.
Grip op Regionale Samenwerking: Rob de Greef en Roeland Stolk.
Bedrijfsplan 1.  Proces en invloed  De centrumgemeentevariant  Democratische legitimatie  Dichtbij burger (dienstverlening)  Efficiencywinst, financiële.
1 Samenwerking in de regio Leiden Secretarissenkring Holland Rijnland 15 november 2007.
Grip op samenwerken Sturing door de raad Jeroen van Gool, ondersteuningsprogramma Slim Samenwerken.
Vloeibare steden Vitaal netwerk. Het netwerk 1 G32 bestaat bij gratie van rijk en van problemen van de steden in de jaren 90, dus: Beperking in omvang.
Decentralisatie jeugdzorg: Transitie en Transformatie Klankbordgroepen Maandag 13 februari 2012.
Organisatieontwikkeling Bijeenkomst voor Informatie en Opinie 9 oktober 2012.
Doorkijk transitie jeugdzorg 9 april 2013 Dennis Gerits.
Rijk geschakeerd! Decentralisatie en participatie: trends, relaties en gevolgen Prof. dr. Kim Putters Waalwijk, 7 november 2014.
VERBONDEN PARTIJEN Een onderzoek naar effectieve governance bij verbonden partijen Inez Vereijken en Wouter Derksen, KPMG Imke Frijters en Ester Weststeijn,
ZHZ 30 november Context Maatschappelijke ontwikkelingen + Landelijk beleid + Kwaliteitseisen + Regionale context = Visie Invoering en.
1 Landerd 2020 Levendig en natuurlijk ondernemend Voorbereidende raadsvergadering
Brunssum op eigen kracht Beleidskader Rekenkamercommissie Brunssum 7 januari 2014 Etienne Lemmens Jean-Paul Essers.
Introductie Staatsrecht. MR. A.J. te Veldhuis.. Trias politica Wetgevende macht. Uitvoerende macht. Rechterlijke macht. De machtenscheiding in de praktijk.
T ransformatie SRE. Herziening Regionale samenwerking Doel: 1. Sterker naar buiten treden. 2. Eenduidig opereren op regionale schaal. 3. Efficiënt (regio)intern.
Samenwerking en Toekomst Drechtsteden regionale strategische agenda programmering netwerkbestuur organisatieontwikkeling portefeuillehouder A.B. Blase.
Effecten gemeentelijk inkoopbeleid huishoudelijke hulp vanuit de Wmo
Sturen op ambitie in het sociaal domein
Sociaal digitaal Visie op de digitalisering in het
Versterking Horizontale Verantwoording Wet Revitalisering Generiek Toezicht Woord vooraf.
Uitdagingen voor lokale overheden
Werk maken van werk voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt
Werk maken van werk voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt
Regionale samenwerking: noodzakelijk en ongemakkelijk
Gemeente en Provincie Hoofdstuk 7.
Griffier in de Gemeente Geschetst
Functionaris Gegevensbescherming a.i Gemeente Katwijk
De rol van de gemeente in nieuw perspectief
Transcript van de presentatie:

Samenwerking en democratie Linze Schaap

Samenwerking en democratie Opzet Context: de leer van het binnenlands bestuur Kabinetsplannen Decentralisatie Schaal en bestuurskracht Intergemeentelijke samenwerking Wat kan de raad doen? Conclusies

Samenwerking en democratie 1. De leer van het binnenlands bestuur Organische staat: evolutionair Wederzijdse afhankelijkheden tussen bestuurslagen Decentralisatie, zonder harde scheidslijnen Samenwerken is gebruikelijk, en zinvol Zonder samenwerking nauwelijks lokaal bestuur

Samenwerking en democratie 2. Kabinetsplannen Landsdelen Grootschalige herindeling Forse decentralisatie Forse bezuinigingen Stevige bezuinigingen

Samenwerking en democratie 3. Decentralisatie Kunnen gemeenten meer taken aan? Uitvoeringscapaciteit: voldoende, maar met knelpunten Besliscapaciteit: matig; vaak VNG-modelverordeningen, rijksbemoeienis; raad afwezig Verticale verantwoording: versoepeld Procesverloop: wirwar van veranderingen, onvoldoende doordacht Dikwijls kunnen gemeenten de nieuwe taken niet zelfstandig aan.

Samenwerking en democratie 4. Schaal en bestuurskracht, 1 “Decentralisatie leidt nogal eens tot samenwerkingsconstructies” Dus gemeenten zijn niet bestuurskrachtig? En: opschaling is beter? Wat is ‘bestuurskracht’: Alleen dienstverlening? Of ook: democratische kracht? En inspelen op maatschappelijke veerkracht? En vermogen tot samenwerken?

Samenwerking en democratie 4. Schaal en bestuurskracht, 2 Gevolgen gemeentelijke herindeling: Betere dienstverlening: niet per se Meer efficiëntie: nee Betere democratie: in tegendeel, tenzij Minder samenwerkingsverbanden: amper Beter in staat nieuwe taken op te pakken: nee

Samenwerking en democratie 5. Intergemeentelijke samenwerking, 1 Samenwerken is flexibeler dan herindeling En past beter bij de schaal van maatschappelijke vraagstukken Schaalvergroting èn -verkleining Dus: schaaldifferentiatie Dus: herindeling is hiervoor geen oplossing Efficiëntere taakuitoefening Delen van ambtelijke kennis Strategische voordelen

Samenwerking en democratie 5. Intergemeentelijke samenwerking, 2 Samenwerking is dikwijls een prima oplossing! Maar er zijn problemen Gebrekkige transparantie Indirecte democratische legitimatie Gebrekkige verantwoording Gebrekkige sturing vanuit gemeenteraden Gebrekkig zicht op resultaten

Samenwerking en democratie 6. Wat kan de raad doen? Strategische / beleidsinhoudelijke samenwerking: Eis zeggenschap Samenwerking in uitvoering/beheer Wees dualistisch, controleer Accepteer aanvullende vormen van legitimatie! Rol cliënten Burgerparticipatie Intergemeentelijk referendum? Direct gekozen bestuur?

Samenwerking en democratie 6. Conclusies Grotere gemeente is niet bestuurskrachtiger dan een kleine ‘Schaal’ is een zwaar overschatte factor Samenwerken is noodzakelijk Problemen van samenwerken worden onderschat Raad moet bewaker worden van de intergemeentelijke democratie