Martin Euwema leren van conflict

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Op koers met het Zelfmanagementkompas
Advertisements

Reflecteren over het zorgbeleid van de school
Sjiera de Vries Sociale Innovatie en het benutten van verscheidenheid.
Acceptatie Thema-avond voor De Piloot, maart 2011 Antoinette Loenen
Onderzoekend kijken naar opleidings-gedrag
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
HOGESCHOLEN IN DIALOOG Dag van de kennisuitwisseling 19 januari 2010
Forming Oriëntatiefase Onderliggende denkpatronen
Een goed gesprek Jan Harmen Rietman Schouten & Nelissen.
NVP bijeenkomst Willen is Kunnen Friesland Bank.
met inzichten uit de sport
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Strategie Arie Meulepas 9 & 10 nov
Samenwerken in kennen en kunnen Onderwijs ontmoet zorg, 4 oktober 2013.
Zorg, Wetenschap en Technologie
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
Besturen zonder bestuur
Leren voor en door het werk
COMPETENTIEONTWIKKELING
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
ZORGLIJN: STRUCTUUR I. Waarnemingsfase II. Diagnostische fase
Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bvBusiness Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv.
Hoofdstuk 12 Conflicthantering
Oude en nieuwe uitdagingen in personeelsmanagement.
Adolescentie aan het begin van de 21ste eeuw
Conflicten en onderhandelingen
Hoofdstuk 13 Conflicthantering
Hoofdstuk 9 Het aansturen van teams
Leiderschap in Nederland
Oktober 2010 Onderzoek naar de behoeften van directeuren en bestuurders in de kinderopvang In opdracht van de beroepsvereniging directeuren kinderopvang.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Dans van Vos Weg van Wolf
TEKST 14 OMGAAN MET CONFLICT
Best practice Doel: voorlichting team
Ervaringen Implementatie in Nederland
Is de vereniging auti-proof?
De hindernissen die personen met een handicap ervaren bij alle aspecten van het dagelijks leven Voorstelling van de resultaten van de consultatie (transversale.
Dé Action Learning business school BUSINESS SCHOOL NEDERLAND.
Deskundigheidsbevordering gerontopsychiatrie
Crisis en het domino-effect
Samenwerking met organisaties: troeven en valkuilen
Leren in een werkende omgeving
Interne communicatie (IC) binnen ANB is een aandachtspunt. Er was al een degelijke basis aanwezig. Die wordt nu verder geoptimaliseerd en spoort samen.
Relatie tussen Architectuur en Beheer. Inleiding  Architectuur:  Inzicht in samenhang en beheersing van verandering;  Actuele problematiek  Architectuur.
Bijeenkomst 4 Rotterdam, 00 januari 2007 Lesopbouw 7 i.p.v. 9 lessen! Les 1 & 2: Context Les 3 & 4: karakterschets team Les 5, 6 & 7: Organisatorisch.
Sociologie en Diversiteit hoorcollege 4
Doelen van deze presentatie:
stap 6: Unieke toegevoegde waarde bepalen
Greenfee4you Een innovatief klant relatie programma voor “ Uw Organisatie “
Dr. Patrick Vermeulen GITPMoed & Vertrouwen Moed en Vertrouwen Workshop 1 Motivatie 1.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Conflicthantering Drie dagdelen van 120 minuten. Doelstellingen: -Kennis over conflicthantering (een theoretisch kader) -Inzicht in eigen conflictstijlen.
1 Schoolplan gebaseerd op:  visie in  gezamenlijkheid en  grote betrokkenheid.
Arbeidsmarktonderzoek gehandicaptenzorg
Gedrag in organisaties hoofdstuk X
Conflicten en onderhandelingen
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
Concrete stappen naar aansprekende woonzorg- en serviceconcepten
‘Aan de slag met ouders als onmisbare partner’
Duurzame inzetbaarheid van de professional
STERK IN DE KLAS Onderwijszorgarrangement
Evalueren doe je vooraf
Welkom.
Leiding geven aan school ontwikkeling
In gesprek over werkdruk
LOB in het mbo Onderzoek naar het bevorderen van
Hanneke Mous Adviseur & Begeleider
Les 3 groepsdynamica en klassenmanagement
Ouderenmishandeling in migrantenfamilies
De onzichtbare MT - vergadering
Transcript van de presentatie:

Martin Euwema leren van conflict 28-4-2011 Prof.dr. Martin C. Euwema Martin Euwema leren van conflict 28-4-2011

Martin Euwema leren van conflict 28-4-2011 Valt er te leren van conflicten in organisaties? Individueel leren Teamleren Organisatieleren Martin Euwema leren van conflict 28-4-2011

Valt er te leren van conflict? Nee/ Ja NEEN, want: Conflict als crisis is voor velen te stressvol Na afloop weinig behoefte aan reflectie Herhaling van patronen ‘verkeerde’ lessen JA, mits: Aanzet tot verandering Voldoende veiligheid Ondersteuning bij reflectie Martin Euwema leren van conflict 28-4-2011

II. Individueel leren van conflict Er is sprake van een conflict tussen twee (or meer) partijen indien tenminste 1 van hen zich gehinderd voelt en zich ergert aan de ander. Cognitief en/of Affectief Subjectief Tenminste 1 partij is gefrustreerd Conflict management is onderscheiden van conflict Martin Euwema leren van conflict 28-4-2011

II. Individueel leren van conflict ‘vermijden doet lijden’ We leren al heel vroeg hoe met conflicten om te gaan Dit leren is doorgaans impliciet en onbewust, via modelling en in mindere mate bewust (vooral conditionering en normering) Thuis (gezin, familie) Op straat Op school Op sport/ scouting/ kerk/ Op het werk (pas relatief laat) Martin Euwema leren van conflict 28-4-2011

II Individueel leren van conflict Leren omgaan met conflict Persoonlijke stijl (dispositie) Strategische Keuzes Tactieken conflictgedrag Martin Euwema leren van conflict 28-4-2011

II. Individueel leren van conflict Wat moeten veel mensen (af)leren in conflict? Conflict is normaal Veel conflicten zijn goed te hanteren Stressmanagement in relatie tot conflict (FFF) Actief en vroegtijdig bespreekbaar maken Geen partij kiezen Wel ondersteunen van collega’s Martin Euwema leren van conflict 28-4-2011

III. Teamleren van conflict “Als het kalf verdronken is, dempt men de put”. Teamontwikkeling kan niet zonder conflict (storming fase) Conflict kan wel zonder teamontwikkeling (stagnatie) Taakconflict en relatieconflict gaan hand in hand; leer die handen los te laten Leidinggevenden zijn vaak van de Niet-Interventie, of autoriteitsingreep. Weinig effectief. Coaching van team: bespreekbaar maken van normale processen Begin met basics: visie, doelen, rollen, procedures, daarna pas processen en personen. Niet andersom!! Martin Euwema leren van conflict 28-4-2011

IV. Organisatie leren van Conflict ‘praatjes vullen geen gaatjes’ Conflictpositive organizations: Positieve waarden, en heldere visie op conflict Integraal conflictmanagement Investering in communicatie en scholing Sterk gericht op sociale innovatie (warme relatie met sociale partners, OR, en specialisten) Vaardigheden trainen is alleen zinvol als er breder conflictbeleid is Martin Euwema leren van conflict 28-4-2011