KENNIS IN PRAKTIJKHANDELEN Hoe maak je kennis zichtbaar in het praktijkhandelen van Social Work studenten? Kennis in praktijkhandelen Social Work - HAN ronde tafel 2-12-2009 / M.v.Bommel
JE KUNT NIET WIJS ZIJN ZONDER KENNIS, MAAR JE KUNT VEEL KENNIS VERGAREN ZONDER WIJSHEID TE BEREIKEN A.N. WHITEHEAD Kennis in praktijkhandelen Social Work - HAN ronde tafel 2-12-2009 / M.v.Bommel
VRAAGSTELLING: Leren onze studenten Social Work voldoende kennis binnen het competentiegerichte onderwijs? Kennis in praktijkhandelen Social Work - HAN ronde tafel 2-12-2009 / M.v.Bommel
ONDERZOEK Deel 1: Kwalitatieve verkenning van de kennis van enkele studenten Social Work Wat zijn interessante thema’s of aspecten om in een latere (kwantitatieve) fase meerdere studenten over te bevragen? Kennis in praktijkhandelen Social Work - HAN ronde tafel 2-12-2009 / M.v.Bommel
Overweging bij keuze instrument Competent = kennis daadwerkelijk toepassen, ook in moeilijke omstandigheden (Simons, 2007) Toetsing in authentieke situatie: eigen casus Kennis in praktijkhandelen Social Work - HAN ronde tafel 2-12-2009 / M.v.Bommel
Overweging bij analyse Social Workers spreken weinig met expliciete kennistermen (Osmond & O’Connor, 2004) Hoe maak je de kennis dan zichtbaar, zonder hen tekort te doen? Kennis in praktijkhandelen Social Work - HAN ronde tafel 2-12-2009 / M.v.Bommel
KENNIS ZICHTBAAR MAKEN IN PRAKTIJKVERHALEN VAN STUDENTEN…. HOE PAKT U DAT AAN? Kennis in praktijkhandelen Social Work - HAN ronde tafel 2-12-2009 / M.v.Bommel
DEEL 1 ONDERZOEK Kwalitatieve verkenning van de kennis van 4e jaars studenten die het competentiegerichte curriculum gevolgd hebben Kennis in praktijkhandelen Social Work - HAN ronde tafel 2-12-2009 / M.v.Bommel
WELKE SOORTEN KENNIS? CONCEPTUELE KENNIS PROCEDURELE KENNIS Verklarende kennis: know what & know why PROCEDURELE KENNIS Kennis over hoe te handelen: know how STRATEGISCHE KENNIS Kennis over wanneer toe te passen: know when KENNIS VAN DE SITUATIE Kennis over wat belangrijk is om naar te kijken/vragen wat gegeven is in de situatie: feiten Kennis in praktijkhandelen Social Work - HAN ronde tafel 2-12-2009 / M.v.Bommel
KENMERKEN VAN KENNIS OMVANG DIEPGANG STRUCTUUR KRITISCHE CONTROLE Kennis in praktijkhandelen Social Work - HAN ronde tafel 2-12-2009 / M.v.Bommel
VRAAGSTELLING (deel 1) Hoe staat het voor met de omvang, diepgang en structuur van de kennis van 4e jaars studenten Social Work aan het eind van een competentiegericht curriculum? Kennis in praktijkhandelen Social Work - HAN ronde tafel 2-12-2009 / M.v.Bommel
METHODE Kwalitatief onderzoek: open interviews Interview over eigen casus (omvang & diepgang) Visuele map maken (structuur) Kennislijst markeren (omvang & diepgang) Toevoegingen aan visuele map vanuit kennislijst (omvang, diepgang & structuur) Respondenten: 18 vierdejaars voltijd (6 CMV, 6 MWD en 6 SPH) Analyse m.b.v. 2 of 3 docenten per opleiding Kennis in praktijkhandelen Social Work - HAN ronde tafel 2-12-2009 / M.v.Bommel
KENNIS HERKENNEN: HULPMIDDEL VOOR DOCENTEN CODEERHULP F = Feiten in de situatie H = Handelingen (procedurele kennis) K = Keuzeoverwegingen (strategische kennis) C = Concepten (conceptuele kennis) Kennis in praktijkhandelen Social Work - HAN ronde tafel 2-12-2009 / M.v.Bommel
STAND VAN ZAKEN Analyses met docenten zijn afgerond Studenten ‘gescoord’ op diverse aspecten Expliciete en impliciete kennis Blikveld: smal of breed Beschrijvend of analytisch Eenvoudige of complexe structuur Wat wordt gemist Raakt het verhaal de kern van het beroep Kennis in praktijkhandelen Social Work - HAN ronde tafel 2-12-2009 / M.v.Bommel
VOORLOPIGE BEVINDINGEN Social Work is een complex beroep dat kennis en wijsheid vereist. Voltijdstudenten zijn erg jong…. Kennis in praktijkhandelen Social Work - HAN ronde tafel 2-12-2009 / M.v.Bommel
VOORLOPIGE BEVINDINGEN Social Work gaat over het gewone leven. De taal waarmee Social Workers hun werk beschrijven verdient aandacht in de opleiding Versterking van de beroepsidentiteit Onderscheid van de adequaat handelende leek Kennis in praktijkhandelen Social Work - HAN ronde tafel 2-12-2009 / M.v.Bommel
VOLGENDE STAP Scores verwerken tot uitspraak: Voldoet de kennis aan wat van een 4e jaars verwacht mag worden? Nodig: model voor kennisontwikkeling Bv. Dreyfus (1986): Expertiseontwikkeling Beginner Gevorderd beginner Competent Vakvolwassen Expert Kennis in praktijkhandelen Social Work - HAN ronde tafel 2-12-2009 / M.v.Bommel
BEDANKT VOOR JULLIE AANDACHT EN INBRENG Kennis in praktijkhandelen Social Work - HAN ronde tafel 2-12-2009 / M.v.Bommel