KENNIS IN PRAKTIJKHANDELEN

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het gebruik van rijke casussen uit de praktijk van management
Advertisements

Basisboek Interviewen 3e druk 2012
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
een didactiek voor opleiden op school
ontwerp - beheer - analyseer
Probleem psychologie •Vanouds goede opleiding •Invoering student activerend onderwijs •Veel en groeiend aantal studenten •Kwaliteit opleiding in gevaar:
Zicht op mantelzorg Gespreksleidraad voor de behoefteanalyse
Jongeren met visuele beperking: persoonlijk netwerk en welbevinden
Onderzoekende houding van pabo-studenten bij het uitstroomprofiel Talentontwikkeling en excellentie bij Wetenschap en techniek Algemeen: Toevoegen enkele.
RBVO, rekenbewust vakonderwijs rekenen in andere vakken
Methodiek: ‘leer der te volgen methoden’. (Uit: Van Dale woordenboek)
De Kennis Creatie Spiraal binnen Stoas Hogeschool
Hoofdstuk 3 – Gegevens verzamelen
Onderwerp Vraagstelling Theorie Methodiek verslaglegging
Inleiding Regionale Stuurgroep
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
Leerlingen voorbereiden op een digitale samenleving: scholen en internet Els Kuiper (VU) en Monique Volman (VU/HAN)
| 1 Faculteit GMW / GION, Gronings Instituut voor Onderzoek van Onderwijs Greetje van der Werf Een goede basis is het halve werk.
Resultaten studietijdmetingen (m.i.v. controle correctheid resultaten / vragen) Andere bronnen Andere bevragingen of hearings (OPL- of OPO-niveau) Andere.
Voortgangstoets. Doelstellingen Kennismaken met de voortgangstoets De voortgangstoets (algemeen) De voortgangstoets (algemeen) De voortgangstoets bij.
Hoofdstuk 10 Kwalitatieve gegevens analyseren Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill, Marije.
Samen Deskundiger met de Pabo HAN Fac. Educatie Marijke Kral Jos van der Woude Nieske Coetsier Bas van Lanen
Ontwikkelingsgericht Competentie Onderzoek
Kennis borgen Kennis integreren
Titel auteur oktober /10 Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Ontwerpgerichte kennisontwikkeling, praktijkgericht onderzoek door studenten en docenten.
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Pabo Netwerkbijeenkomst 9 juni 2006 De pedagogische opdracht van de pabo Betekenisvolle en zinvolle kennis van de pedagogiek.
Werken aan leerlijnen onderzoekscompetenties in de lerarenopleidingen
Werken met beelden Fontys lerarenopleiding Tilburg
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
Aan de slag met competenties beoordelen
INTEGRAAL SOCIAL WORK (WERKTITEL) 25 juni
Portfolio
Analyse zwemdiplomabezit. Situatie Pas het meetinstrument aan aan de situatie –Wat is het probleem? –Wat is de (beleids)doelstelling? –Waar wil je op.
Competentiegericht leren vmbo
SBB Summercourse, 18 juli Wat is sociaal kapitaal? “Alle mogelijke middelen van mensen uit het netwerk die ter beschikking komen voor een persoon.
Instructietechnologie Hans van der Meij Tim Post
Leidraad bij het geïntegreerd toetsen van eindcompetenties bij zij-instromers lerarenopleiding UITZIGT (SoE 2010/26) Penvoerende instelling: KHLeuven Projectpartners:
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Opleiding Social Work MWD en SPH= SW Ria Jaspers
Richtlijnen voor de casustoets
Woensdag Afstuderen. Even voorstellen ;-) Madeleine Meurs Site: med.hr.nl/meurm Kamer: MP L
Opvoeding en pedagogiek Bijeenkomst 1 Pascal van Schajik
Social work Week 2.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Kritisch denken ‘vertaald’

werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
TRENDS 2014 Hafida
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Verkeersborden leren hoe werkt dat?
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv College 3 Hoofdstuk 5 Kwalitatief marktonderzoek Hoofdstuk 15 Rapporteren over marktonderzoek.
Psychosociale behoeftepeiling versus aanbod van zorg aan adoptief-pleegkinderen met FAS(D) Margreet Wolthuis, student toegepaste psychologie.
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv H 10 onderzoek met vragenlijsten.
Leeruitkomsten, LOT en flexibilisering
VOV integratiehulp Over de mate van integratie van de verwerving van onderzoekend vermogen in het curriculum Leerwerkgroep Versterken Onderzoekend Vermogen,
STAPPENPLAN VOOR HET MAKEN VAN EEN LEESTOETS LEESRONDE 1 - ORIENTEREND: -Lees titel, tussenkopjes etc. -Lees eerste en laatste alinea -Formuleer hoofdgedachte.
INSTITUTE FOR GRADUATE STUDIES & RESEARCH (IGSR)
Learning Community Afstudeeronderzoeken JAA Praktijkgericht juridisch onderzoek Juridische Aspecten van de Arbeidsmarkt.
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
De nieuwe professional ‘Wijkwerker informele zorg’ in de WIJ-teams
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Differentiatie in de klas
Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen
Ondernemersvaardigheden
xxxxxxxxxxxxxxx Hannah Wielenga Judith Kortas 28 mei 2018
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Transcript van de presentatie:

KENNIS IN PRAKTIJKHANDELEN Hoe maak je kennis zichtbaar in het praktijkhandelen van Social Work studenten? Kennis in praktijkhandelen Social Work - HAN ronde tafel 2-12-2009 / M.v.Bommel

JE KUNT NIET WIJS ZIJN ZONDER KENNIS, MAAR JE KUNT VEEL KENNIS VERGAREN ZONDER WIJSHEID TE BEREIKEN A.N. WHITEHEAD Kennis in praktijkhandelen Social Work - HAN ronde tafel 2-12-2009 / M.v.Bommel

VRAAGSTELLING: Leren onze studenten Social Work voldoende kennis binnen het competentiegerichte onderwijs? Kennis in praktijkhandelen Social Work - HAN ronde tafel 2-12-2009 / M.v.Bommel

ONDERZOEK Deel 1: Kwalitatieve verkenning van de kennis van enkele studenten Social Work  Wat zijn interessante thema’s of aspecten om in een latere (kwantitatieve) fase meerdere studenten over te bevragen? Kennis in praktijkhandelen Social Work - HAN ronde tafel 2-12-2009 / M.v.Bommel

Overweging bij keuze instrument Competent = kennis daadwerkelijk toepassen, ook in moeilijke omstandigheden (Simons, 2007)  Toetsing in authentieke situatie: eigen casus Kennis in praktijkhandelen Social Work - HAN ronde tafel 2-12-2009 / M.v.Bommel

Overweging bij analyse Social Workers spreken weinig met expliciete kennistermen (Osmond & O’Connor, 2004)  Hoe maak je de kennis dan zichtbaar, zonder hen tekort te doen? Kennis in praktijkhandelen Social Work - HAN ronde tafel 2-12-2009 / M.v.Bommel

KENNIS ZICHTBAAR MAKEN IN PRAKTIJKVERHALEN VAN STUDENTEN…. HOE PAKT U DAT AAN? Kennis in praktijkhandelen Social Work - HAN ronde tafel 2-12-2009 / M.v.Bommel

DEEL 1 ONDERZOEK Kwalitatieve verkenning van de kennis van 4e jaars studenten die het competentiegerichte curriculum gevolgd hebben Kennis in praktijkhandelen Social Work - HAN ronde tafel 2-12-2009 / M.v.Bommel

WELKE SOORTEN KENNIS? CONCEPTUELE KENNIS PROCEDURELE KENNIS Verklarende kennis: know what & know why PROCEDURELE KENNIS Kennis over hoe te handelen: know how STRATEGISCHE KENNIS Kennis over wanneer toe te passen: know when KENNIS VAN DE SITUATIE Kennis over wat belangrijk is om naar te kijken/vragen wat gegeven is in de situatie: feiten Kennis in praktijkhandelen Social Work - HAN ronde tafel 2-12-2009 / M.v.Bommel

KENMERKEN VAN KENNIS OMVANG DIEPGANG STRUCTUUR KRITISCHE CONTROLE Kennis in praktijkhandelen Social Work - HAN ronde tafel 2-12-2009 / M.v.Bommel

VRAAGSTELLING (deel 1) Hoe staat het voor met de omvang, diepgang en structuur van de kennis van 4e jaars studenten Social Work aan het eind van een competentiegericht curriculum? Kennis in praktijkhandelen Social Work - HAN ronde tafel 2-12-2009 / M.v.Bommel

METHODE Kwalitatief onderzoek: open interviews Interview over eigen casus (omvang & diepgang) Visuele map maken (structuur) Kennislijst markeren (omvang & diepgang) Toevoegingen aan visuele map vanuit kennislijst (omvang, diepgang & structuur) Respondenten: 18 vierdejaars voltijd (6 CMV, 6 MWD en 6 SPH) Analyse m.b.v. 2 of 3 docenten per opleiding Kennis in praktijkhandelen Social Work - HAN ronde tafel 2-12-2009 / M.v.Bommel

KENNIS HERKENNEN: HULPMIDDEL VOOR DOCENTEN CODEERHULP F = Feiten in de situatie H = Handelingen (procedurele kennis) K = Keuzeoverwegingen (strategische kennis) C = Concepten (conceptuele kennis) Kennis in praktijkhandelen Social Work - HAN ronde tafel 2-12-2009 / M.v.Bommel

STAND VAN ZAKEN Analyses met docenten zijn afgerond Studenten ‘gescoord’ op diverse aspecten Expliciete en impliciete kennis Blikveld: smal of breed Beschrijvend of analytisch Eenvoudige of complexe structuur Wat wordt gemist Raakt het verhaal de kern van het beroep Kennis in praktijkhandelen Social Work - HAN ronde tafel 2-12-2009 / M.v.Bommel

VOORLOPIGE BEVINDINGEN Social Work is een complex beroep dat kennis en wijsheid vereist. Voltijdstudenten zijn erg jong…. Kennis in praktijkhandelen Social Work - HAN ronde tafel 2-12-2009 / M.v.Bommel

VOORLOPIGE BEVINDINGEN Social Work gaat over het gewone leven. De taal waarmee Social Workers hun werk beschrijven verdient aandacht in de opleiding  Versterking van de beroepsidentiteit  Onderscheid van de adequaat handelende leek Kennis in praktijkhandelen Social Work - HAN ronde tafel 2-12-2009 / M.v.Bommel

VOLGENDE STAP Scores verwerken tot uitspraak: Voldoet de kennis aan wat van een 4e jaars verwacht mag worden? Nodig: model voor kennisontwikkeling Bv. Dreyfus (1986): Expertiseontwikkeling Beginner Gevorderd beginner Competent Vakvolwassen Expert Kennis in praktijkhandelen Social Work - HAN ronde tafel 2-12-2009 / M.v.Bommel

BEDANKT VOOR JULLIE AANDACHT EN INBRENG Kennis in praktijkhandelen Social Work - HAN ronde tafel 2-12-2009 / M.v.Bommel