Vera Turpyn Dinsdag, 3 juni 2008

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Thuis leren en studeren.
Advertisements

Allemaal hartelijk welkom
Tips voor een goede PowerPointpresentatie
De leesstrategie voor begrijpend lezen
Autisme en Mindmap Thuis en op School
Groep Doel bepalen Voorspellen Kennis ophalen Vragen stellen
Les 33 Dit wordt mijn spreekbeurt
Welkom!.
SPREEKBEURT 3de LEERJAAR
Thuis leren en studeren. Tip Oktober © Have Tip November Tip December Tip Januari Tip Februari Tip Maart Tip April.
Het maken van een presentatie
Leren Leren & Samenwerkend leren.
Een lessenserie van drie lessen
Cito eindtoets 2012 Van dinsdag 7 februari t/m donderdag 9 februari.
SCHRIFTELIJK STUDIEMATERIAAL INLEIDING Annemie Borremans, maart 2005.
De spreekbeurt..
Les 34 Spreken – Ik houd mijn spreekbeurt
Tussendoelen begrijpend luisteren onderbouw
Een taalopdracht maken (e-ee/ u-uu/o-oo/a-aa)
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
DE SOLLICITATIEBRIEF = VISTEKAARTJE NUMMER 1
Ouderavond Schooljaar
Begeleiden, hoe doe je dat?
Intensief lezen Lees de tekst grondig door en duid kernwoorden en/of –zinnen aan. Doe dit zo. Hoe doe je dit? Volg de pijl en dan zie je het symbooltje.
Tweede wereldoorlog.
TIBETAANSE PERSOONLIJKHEIDSTEST
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Hoe leer je lange teksten
Stappenplan Samenvatten
De dag van het solliciteren Blok 1
Opdrachten maken met Smartbook 7 oktober 2014
Hoe werken we met En action in de Franse les?
Babbelen met ouders… maar niet zomaar!
Snelcurcus leerstofzuigen
EEN KIJKJE BIJ DE KLEUTERS! Een dagje in onze klas!
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
Je sectorwerkstuk presenteren
1 Budget Challenge Workshop 2015 mbo Schulden Oorzaken, gevolgen en oplossingen van schulden Pauze Het voorkomen van schulden Uitgaven en inkomsten.
Woordjes leren.
Waar is de zevende dwerg?
Wat is de bedoeling van Frans leren in de 3e graad? Kinderen in staat stellen op een eenvoudige manier in een aantal herkenbare situaties in het Frans.
Het maken van een toets. Inleiding Voordat je aan de toets gaat beginnen doe je er verstandig aan om aan de volgende tips te denken: 1.Goed lezen Goed.
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
Groep 4 Begrijpend lezen lezen
Groep 6 Begrijpend lezen
Groep 3 Begrijpend luisteren Begrijpend lezen
Ouderpresentatie 1. Rekendoelen periode tot en met eerste rapport
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
1. Wat gaan we vandaag doen ?
Luisteren en begrijpen
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Groep 5 Begrijpend lezen lezen
Je leert met de klankgroepen regelwoorden goed te schrijven.
Natuurlijk leert de Koninklijke EHBO je helpen
Aantekeningen maken en navertellen
Spelling woorden met lange klank
Train your brain.
Welkom op school! WELKOM OP SCHOOL de 4e ouderbijeenkomst PP1
Week 1, les 5.
Covey trainingsavond.
Ouderbijeenkomst.
Mol en beer.
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Ouderbijeenkomst ©Rezulto Onderwijsadvies in opdracht van de PO-Raad.
Vergelijkingen oplossen
Zeeslag Bron: csunplugged.org / csunplugged.nl.
blok 2 les 2: taal thuis en op school
Les 3: regels en afspraken met de klas
De leesstrategie voor begrijpend lezen
Transcript van de presentatie:

Vera Turpyn Dinsdag, 3 juni 2008 Leren leren Vera Turpyn Dinsdag, 3 juni 2008

Leren leren Verwerven van basiskennis Zelfstudie stimuleren Persoonsonafhankelijkheid nastreven Actieve houding

Leren leren Hoe wordt er op school aan leren leren gewerkt ? Tips m.b.t. ondersteuning thuis.

Op school Basisvoorwaarden 1ste, 2de, 3de lj Verwerkingsstrategieën en geheugenstrategieën 4de, 5de lj Persoonlijke voorkeur 6de lj

basisvoorwaarden Aanpakgedrag WAT ?

basisvoorwaarden Aanpakgedrag wat ? HOE ?

basisvoorwaarden Aanpakgedrag wat ? HOE ?

basisvoorwaarden Aanpakgedrag wat ? hoe ? DOEN

basisvoorwaarden Aanpakgedrag wat ? hoe ? DOEN

basisvoorwaarden Aanpakgedrag wat ? hoe ? doen CONTROLE

BASISVOORWAARDEN AANPAKGEDRAG WAT ? Leren KIJKEN Ik kijk naar het hele blad. Ik kijk naar verschillende dingen. Zelfs opdrachten die me vertrouwd zijn, bekijk ik steeds opnieuw.

BASISVOORWAARDEN AANPAKGEDRAG WAT ? Leren KIJKEN Spel Verduidelijken doel Formuleren regel Brugmoment

BASISVOORWAARDEN AANPAKGEDRAG WAT ? Spel

BASISVOORWAARDEN AANPAKGEDRAG WAT ?

BASISVOORWAARDEN AANPAKGEDRAG WAT ?

BASISVOORWAARDEN AANPAKGEDRAG WAT ?

BASISVOORWAARDEN AANPAKGEDRAG WAT ?

BASISVOORWAARDEN AANPAKGEDRAG WAT ? Verduidelijken doel Formuleren regel

Stop ik kijk goed. Ik kijk en vertel wat ik zie.

BASISVOORWAARDEN AANPAKGEDRAG WAT ? Brugmoment

Stop ik kijk goed. Ik kijk en vertel wat ik zie.

basisvoorwaarden Aanpakgedrag

basisvoorwaarden Aanpakgedrag Precisie en nauwkeurigheid

basisvoorwaarden Aanpakgedrag Precisie en nauwkeurigheid Tijd- en ruimtebegrip

basisvoorwaarden Aanpakgedrag Precisie en nauwkeurigheid Tijd- en ruimtebegrip Integratie

basisvoorwaarden Aanpakgedrag Precisie en nauwkeurigheid Tijd- en ruimtebegrip ROOD BLAUW GROEN GEEL Integratie Selectieve aandacht

basisvoorwaarden Aanpakgedrag Precisie en nauwkeurigheid Tijd- en ruimtebegrip Integratie Selectieve aandacht Vergelijken

basisvoorwaarden Aanpakgedrag Relateren Precisie en nauwkeurigheid Tijd- en ruimtebegrip Integratie Selectieve aandacht Vergelijken

basisvoorwaarden Relateren

oorzaak – gevolg 4 oorzaken om te laat op school te komen je kan ook gevolgen bedenken Het vriest … Je vergeet jouw boekentas op de bus …. Ieder gevolg kan op zijn beurt een ooraak zijn van een nieuw gevolg je komt te laat op school  je mist het begin van de les  …. je speelt te wild op de speelplaats  je vriend valt  ….

Welk gevolg hoort bij welke oorzaak. moeilijk dictee Welk gevolg hoort bij welke oorzaak ? moeilijk dictee gekneusde knie auto gewassen slecht cijfer te laat opgestaan hoofdpijn voetbal gespeeld zakgeld gekregen verstopte neus te laat op school Oorzaken en gevolgen zijn niet geordend pas geverfd hoog cijfer busabonnement onvindbaar gebeten goed gestudeerd te veel gesnoept pijnlijke maag rode vlek op nieuwe jas hond geplaagd slordigheid Ongevalsrapport Niet altijd oorzaak/gevolg (1 – 3) vb. aarde – planeten – Mars – Mercurius vrachtrijders – weggebruikers – voetgangers – fietsers

basisvoorwaarden Aanpakgedrag Relateren Precisie en nauwkeurigheid Zelfregulering Tijd- en ruimtebegrip Integratie Selectieve aandacht Vergelijken

basisvoorwaarden Aanpakgedrag Relateren Precisie en nauwkeurigheid Zelfregulering Tijd- en ruimtebegrip Zingeving Integratie Selectieve aandacht Vergelijken

Verwerkings- en geheugenstrategieën Onthouden van woorden trommel

Verwerkings- en geheugenstrategieën Onthouden van woorden gordijn

Verwerkings- en geheugenstrategieën Onthouden van woorden riem

Verwerkings- en geheugenstrategieën Onthouden van woorden koffie

Verwerkings- en geheugenstrategieën Onthouden van woorden school

Verwerkings- en geheugenstrategieën Onthouden van woorden ouders

Verwerkings- en geheugenstrategieën Onthouden van woorden zon

Verwerkings- en geheugenstrategieën Onthouden van woorden hof

Verwerkings- en geheugenstrategieën Onthouden van woorden pet

Verwerkings- en geheugenstrategieën Onthouden van woorden boer

Verwerkings- en geheugenstrategieën Onthouden van woorden zetel

Verwerkings- en geheugenstrategieën Onthouden van woorden kalkoen

Verwerkings- en geheugenstrategieën Onthouden van woorden kleur

Verwerkings- en geheugenstrategieën Onthouden van woorden huis

Verwerkings- en geheugenstrategieën Onthouden van woorden rivier

Verwerkings- en geheugenstrategieën Onthouden van woorden tellen

Verwerkings- en geheugenstrategieën Onthouden van woorden tellen opschrijven

Verwerkings- en geheugenstrategieën Onthouden van woorden tellen opschrijven Anders groeperen : levende wezens, alles wat zich in huis bevindt, …

Verwerkings- en geheugenstrategieën Onthouden van woorden tellen opschrijven Anders groeperen : levende wezens, alles wat zich in huis bevindt, … Verhaal maken

Verwerkings- en geheugenstrategieën Onthouden van woorden Actieve strategie

Verwerkings- en geheugenstrategieën Onthouden van woorden Actieve strategie Niet vastkleven aan de gegeven structuur

Verwerkings- en geheugenstrategieën Onthouden van woorden Actieve strategie Niet vastkleven aan de gegeven structuur Verschillende inputkanalen gebruiken

Verwerkings- en geheugenstrategieën Onthouden van woorden Voorbeeld 1 : franse woordenschat Voorbeeld 2 : woordpakket

Verwerkings- en geheugenstrategieën Onthouden van woorden Leren van teksten

Verwerkings- en geheugenstrategieën Leren van teksten Leren kijken naar de lay-out van een tekst

Verwerkings- en geheugenstrategieën Leren van teksten Leren kijken naar de lay-out van een tekst. Markeren van kernwoorden

Verwerkings- en geheugenstrategieën Leren van teksten Leren kijken naar de lay-out van een tekst. Markeren van kernwoorden Titeltjes bedenken

Verwerkings- en geheugenstrategieën Leren van teksten Leren kijken naar de lay-out van een tekst. Markeren van kernwoorden Titeltjes bedenken Samenvatten

Verwerkings- en geheugenstrategieën Leren van teksten Leren kijken naar de lay-out van een tekst. Markeren van kernwoorden Titeltjes bedenken Samenvatten Schema maken

Verwerkings- en geheugenstrategieën Leren van teksten Leren kijken naar de lay-out van een tekst. Markeren van kernwoorden Titeltjes bedenken Samenvatten Schema maken Tabel maken

Verwerkings- en geheugenstrategieën Leren van teksten Leren kijken naar de lay-out van een tekst. Markeren van kernwoorden Titeltjes bedenken Samenvatten Schema maken Tabel maken Mind map maken

Verwerkings- en geheugenstrategieën Leren van teksten MIND MAP

Verwerkings- en geheugenstrategieën Leren van teksten Verwerkingsstrategie = afhankelijk van tekstkenmerken en van het beoogde resultaat

Verwerkings- en geheugenstrategieën Leren van teksten Verwerkingsstrategie = afhankelijk van tekstkenmerken en van het beoogde resultaat Verwerkingsstrategie = afhankelijk van persoonlijke voorkeur

Verwerkings- en geheugenstrategieën Leren van teksten Verwerkingsstrategie = afhankelijk van persoonlijke voorkeur

Actief leren

Leren leren Hoe wordt er op school aan leren leren gewerkt ? Tips m.b.t. ondersteuning thuis.

Leren leren Rustige werkplek Tips m.b.t. ondersteuning thuis.

Leren leren Rustige werkplek Vast ritueel Tips m.b.t. ondersteuning thuis. Vast ritueel

Leren leren Rustige werkplek Vast ritueel Duur Tips m.b.t. ondersteuning thuis. Vast ritueel Duur

Leren leren Rustige werkplek Vast ritueel Duur Persoons-onafhankelijk Tips m.b.t. ondersteuning thuis. Vast ritueel Duur Persoons-onafhankelijk

ONTHOUDKAARTEN

TIPS OM OPDRACHTEN BETER TE BEGRIJPEN Lees instructies HARDOP en lees ze TWEEMAAL. Gebruik een MARKEERSTIFT of SCHRIJF op een kladblad de belangrijkste gegevens. (Je mag de gegevens ook tekenen.) CONTROLEER of je ALLE deeltjes van de opdracht hebt bekeken. Vraag je steeds af : wat staat er LETTERLIJK en wat WEET ik erover ? Probeer in eigen woorden de opdracht en de gegevens te VERTELLEN.

TIPS VOOR HET REKENEN VOUW je kladblad in verschillende vakjes, en maak in ieder vakje één oefening. Gebruik een MARKEERSTIFT om het BEWERKINGSTEKEN aan te duiden. Omcirkel het NUMMER van de opdracht, zodat je duidelijk kunt zien dat je dat cijfer niet mag gebruiken in jouw berekeningen. CONTROLEER het JUIST OVERSCHRIJVEN van de oefeningen.

1mk 1mk 2mk 2mk kaTTen stElen LUISTEREN katten KORTE L A N G E a,e,i,o,u aa,ee,oo,uu KLINKER KLINKER 2mk 2mk HOORWOORDEN Parken paarden

Leren leren Rustige werkplek Vast ritueel Duur Persoons-onafhankelijk Tips m.b.t. ondersteuning thuis. Vast ritueel Duur Persoons-onafhankelijk Communicatie met leerkracht

Leren leren Rustige werkplek Vast ritueel Duur Persoons-onafhankelijk Tips m.b.t. ondersteuning thuis. Vast ritueel Duur Persoons-onafhankelijk Communicatie met leerkracht Bewerkstelligen mondigheid kinderen