Vera Turpyn Dinsdag, 3 juni 2008 Leren leren Vera Turpyn Dinsdag, 3 juni 2008
Leren leren Verwerven van basiskennis Zelfstudie stimuleren Persoonsonafhankelijkheid nastreven Actieve houding
Leren leren Hoe wordt er op school aan leren leren gewerkt ? Tips m.b.t. ondersteuning thuis.
Op school Basisvoorwaarden 1ste, 2de, 3de lj Verwerkingsstrategieën en geheugenstrategieën 4de, 5de lj Persoonlijke voorkeur 6de lj
basisvoorwaarden Aanpakgedrag WAT ?
basisvoorwaarden Aanpakgedrag wat ? HOE ?
basisvoorwaarden Aanpakgedrag wat ? HOE ?
basisvoorwaarden Aanpakgedrag wat ? hoe ? DOEN
basisvoorwaarden Aanpakgedrag wat ? hoe ? DOEN
basisvoorwaarden Aanpakgedrag wat ? hoe ? doen CONTROLE
BASISVOORWAARDEN AANPAKGEDRAG WAT ? Leren KIJKEN Ik kijk naar het hele blad. Ik kijk naar verschillende dingen. Zelfs opdrachten die me vertrouwd zijn, bekijk ik steeds opnieuw.
BASISVOORWAARDEN AANPAKGEDRAG WAT ? Leren KIJKEN Spel Verduidelijken doel Formuleren regel Brugmoment
BASISVOORWAARDEN AANPAKGEDRAG WAT ? Spel
BASISVOORWAARDEN AANPAKGEDRAG WAT ?
BASISVOORWAARDEN AANPAKGEDRAG WAT ?
BASISVOORWAARDEN AANPAKGEDRAG WAT ?
BASISVOORWAARDEN AANPAKGEDRAG WAT ?
BASISVOORWAARDEN AANPAKGEDRAG WAT ? Verduidelijken doel Formuleren regel
Stop ik kijk goed. Ik kijk en vertel wat ik zie.
BASISVOORWAARDEN AANPAKGEDRAG WAT ? Brugmoment
Stop ik kijk goed. Ik kijk en vertel wat ik zie.
basisvoorwaarden Aanpakgedrag
basisvoorwaarden Aanpakgedrag Precisie en nauwkeurigheid
basisvoorwaarden Aanpakgedrag Precisie en nauwkeurigheid Tijd- en ruimtebegrip
basisvoorwaarden Aanpakgedrag Precisie en nauwkeurigheid Tijd- en ruimtebegrip Integratie
basisvoorwaarden Aanpakgedrag Precisie en nauwkeurigheid Tijd- en ruimtebegrip ROOD BLAUW GROEN GEEL Integratie Selectieve aandacht
basisvoorwaarden Aanpakgedrag Precisie en nauwkeurigheid Tijd- en ruimtebegrip Integratie Selectieve aandacht Vergelijken
basisvoorwaarden Aanpakgedrag Relateren Precisie en nauwkeurigheid Tijd- en ruimtebegrip Integratie Selectieve aandacht Vergelijken
basisvoorwaarden Relateren
oorzaak – gevolg 4 oorzaken om te laat op school te komen je kan ook gevolgen bedenken Het vriest … Je vergeet jouw boekentas op de bus …. Ieder gevolg kan op zijn beurt een ooraak zijn van een nieuw gevolg je komt te laat op school je mist het begin van de les …. je speelt te wild op de speelplaats je vriend valt ….
Welk gevolg hoort bij welke oorzaak. moeilijk dictee Welk gevolg hoort bij welke oorzaak ? moeilijk dictee gekneusde knie auto gewassen slecht cijfer te laat opgestaan hoofdpijn voetbal gespeeld zakgeld gekregen verstopte neus te laat op school Oorzaken en gevolgen zijn niet geordend pas geverfd hoog cijfer busabonnement onvindbaar gebeten goed gestudeerd te veel gesnoept pijnlijke maag rode vlek op nieuwe jas hond geplaagd slordigheid Ongevalsrapport Niet altijd oorzaak/gevolg (1 – 3) vb. aarde – planeten – Mars – Mercurius vrachtrijders – weggebruikers – voetgangers – fietsers
basisvoorwaarden Aanpakgedrag Relateren Precisie en nauwkeurigheid Zelfregulering Tijd- en ruimtebegrip Integratie Selectieve aandacht Vergelijken
basisvoorwaarden Aanpakgedrag Relateren Precisie en nauwkeurigheid Zelfregulering Tijd- en ruimtebegrip Zingeving Integratie Selectieve aandacht Vergelijken
Verwerkings- en geheugenstrategieën Onthouden van woorden trommel
Verwerkings- en geheugenstrategieën Onthouden van woorden gordijn
Verwerkings- en geheugenstrategieën Onthouden van woorden riem
Verwerkings- en geheugenstrategieën Onthouden van woorden koffie
Verwerkings- en geheugenstrategieën Onthouden van woorden school
Verwerkings- en geheugenstrategieën Onthouden van woorden ouders
Verwerkings- en geheugenstrategieën Onthouden van woorden zon
Verwerkings- en geheugenstrategieën Onthouden van woorden hof
Verwerkings- en geheugenstrategieën Onthouden van woorden pet
Verwerkings- en geheugenstrategieën Onthouden van woorden boer
Verwerkings- en geheugenstrategieën Onthouden van woorden zetel
Verwerkings- en geheugenstrategieën Onthouden van woorden kalkoen
Verwerkings- en geheugenstrategieën Onthouden van woorden kleur
Verwerkings- en geheugenstrategieën Onthouden van woorden huis
Verwerkings- en geheugenstrategieën Onthouden van woorden rivier
Verwerkings- en geheugenstrategieën Onthouden van woorden tellen
Verwerkings- en geheugenstrategieën Onthouden van woorden tellen opschrijven
Verwerkings- en geheugenstrategieën Onthouden van woorden tellen opschrijven Anders groeperen : levende wezens, alles wat zich in huis bevindt, …
Verwerkings- en geheugenstrategieën Onthouden van woorden tellen opschrijven Anders groeperen : levende wezens, alles wat zich in huis bevindt, … Verhaal maken
Verwerkings- en geheugenstrategieën Onthouden van woorden Actieve strategie
Verwerkings- en geheugenstrategieën Onthouden van woorden Actieve strategie Niet vastkleven aan de gegeven structuur
Verwerkings- en geheugenstrategieën Onthouden van woorden Actieve strategie Niet vastkleven aan de gegeven structuur Verschillende inputkanalen gebruiken
Verwerkings- en geheugenstrategieën Onthouden van woorden Voorbeeld 1 : franse woordenschat Voorbeeld 2 : woordpakket
Verwerkings- en geheugenstrategieën Onthouden van woorden Leren van teksten
Verwerkings- en geheugenstrategieën Leren van teksten Leren kijken naar de lay-out van een tekst
Verwerkings- en geheugenstrategieën Leren van teksten Leren kijken naar de lay-out van een tekst. Markeren van kernwoorden
Verwerkings- en geheugenstrategieën Leren van teksten Leren kijken naar de lay-out van een tekst. Markeren van kernwoorden Titeltjes bedenken
Verwerkings- en geheugenstrategieën Leren van teksten Leren kijken naar de lay-out van een tekst. Markeren van kernwoorden Titeltjes bedenken Samenvatten
Verwerkings- en geheugenstrategieën Leren van teksten Leren kijken naar de lay-out van een tekst. Markeren van kernwoorden Titeltjes bedenken Samenvatten Schema maken
Verwerkings- en geheugenstrategieën Leren van teksten Leren kijken naar de lay-out van een tekst. Markeren van kernwoorden Titeltjes bedenken Samenvatten Schema maken Tabel maken
Verwerkings- en geheugenstrategieën Leren van teksten Leren kijken naar de lay-out van een tekst. Markeren van kernwoorden Titeltjes bedenken Samenvatten Schema maken Tabel maken Mind map maken
Verwerkings- en geheugenstrategieën Leren van teksten MIND MAP
Verwerkings- en geheugenstrategieën Leren van teksten Verwerkingsstrategie = afhankelijk van tekstkenmerken en van het beoogde resultaat
Verwerkings- en geheugenstrategieën Leren van teksten Verwerkingsstrategie = afhankelijk van tekstkenmerken en van het beoogde resultaat Verwerkingsstrategie = afhankelijk van persoonlijke voorkeur
Verwerkings- en geheugenstrategieën Leren van teksten Verwerkingsstrategie = afhankelijk van persoonlijke voorkeur
Actief leren
Leren leren Hoe wordt er op school aan leren leren gewerkt ? Tips m.b.t. ondersteuning thuis.
Leren leren Rustige werkplek Tips m.b.t. ondersteuning thuis.
Leren leren Rustige werkplek Vast ritueel Tips m.b.t. ondersteuning thuis. Vast ritueel
Leren leren Rustige werkplek Vast ritueel Duur Tips m.b.t. ondersteuning thuis. Vast ritueel Duur
Leren leren Rustige werkplek Vast ritueel Duur Persoons-onafhankelijk Tips m.b.t. ondersteuning thuis. Vast ritueel Duur Persoons-onafhankelijk
ONTHOUDKAARTEN
TIPS OM OPDRACHTEN BETER TE BEGRIJPEN Lees instructies HARDOP en lees ze TWEEMAAL. Gebruik een MARKEERSTIFT of SCHRIJF op een kladblad de belangrijkste gegevens. (Je mag de gegevens ook tekenen.) CONTROLEER of je ALLE deeltjes van de opdracht hebt bekeken. Vraag je steeds af : wat staat er LETTERLIJK en wat WEET ik erover ? Probeer in eigen woorden de opdracht en de gegevens te VERTELLEN.
TIPS VOOR HET REKENEN VOUW je kladblad in verschillende vakjes, en maak in ieder vakje één oefening. Gebruik een MARKEERSTIFT om het BEWERKINGSTEKEN aan te duiden. Omcirkel het NUMMER van de opdracht, zodat je duidelijk kunt zien dat je dat cijfer niet mag gebruiken in jouw berekeningen. CONTROLEER het JUIST OVERSCHRIJVEN van de oefeningen.
1mk 1mk 2mk 2mk kaTTen stElen LUISTEREN katten KORTE L A N G E a,e,i,o,u aa,ee,oo,uu KLINKER KLINKER 2mk 2mk HOORWOORDEN Parken paarden
Leren leren Rustige werkplek Vast ritueel Duur Persoons-onafhankelijk Tips m.b.t. ondersteuning thuis. Vast ritueel Duur Persoons-onafhankelijk Communicatie met leerkracht
Leren leren Rustige werkplek Vast ritueel Duur Persoons-onafhankelijk Tips m.b.t. ondersteuning thuis. Vast ritueel Duur Persoons-onafhankelijk Communicatie met leerkracht Bewerkstelligen mondigheid kinderen