Renco Bakker BPMConsult Organisatie-ontwikkeling van ‘procesgericht’ naar ‘systeemgericht’ Vroege Vogel-sessie 15 november 2005 Renco Bakker BPMConsult
Even voorstellen Renco Bakker (1969) co-auteur ‘Management van Processen’ 8 jaar Berenschot Sinds oktober (www.bpmconsult.com) Lid INK werkgroep Processen sinds 2002
Programma Vroege Vogel-sessie Introductie Historie werkgroep Processen Context: de ontwikkelingsfasen Ontwikkelingspad: 6 dimensies van het veranderproces Valkuilen & succesfactoren Naar het hoofdcongres
Historie Eerste werkgroep “kantelen van processen” Presentatie op de K-dag 2003 “kantelen; een mythe of werkelijkheid?” Herstart medio 2004 “kantelen van organisaties” Februari 2005 Speciale uitgave “Organisatie- ontwikkeling. Van fase II naar fase III” Functie Klant
Context: INK Ontwikkelingsfasen Oriëntatie Excelleren Activiteit georiënteerd Proces georiënteerd Systeem georiënteerd Keten georiënteerd Transformatie georiënteerd op de werkplek in het eigen proces in de gehele organisatie samen met ketenpartners in het tijdig veranderen
Waarom ontwikkelen? Interne drivers Externe drivers Vrijgekomen krachten als gevolg van procesinzichten Externe drivers Strategie-implementatie: consequenties van nieuwe strategische inzichten voor de inrichting van de organisatie
Ontwikkeling niet lineair externe gerichtheid en flexibiliteit activiteiten- georienteerd proces- georiënteerd systeem- georiënteerd keten- georiënteerd transformatie georiënteerd Hardjono en Hes, De Nederlandse Kwaliteitsprijs en Onderscheiding
6 Dimensies van het veranderproces... Omgaan met hierarchie Wijze van sturing van het werk Ondersteunende diensten Organisatie-inrichting Klantbenadering Visie op efficiency
..met vergelijkbare patronen Verandering Overstuurd Balans Inzetten, onderstuurd tijd
1. Omgaan met hiërarchie Verandering ontkenning realiteit dogma
2. Wijze van sturing van het werk Verandering losgelaten zelfsturing hiërarchie
3. Ondersteunende diensten Verandering ondergeschikt faciliterend leidend
ondersteunende processen Integratie ondersteunende processen Primaire proces Ondersteunend proces
4. Organisatie-inrichting Verandering Absolute klantenfocus Procesgericht Functioneel
Organisatievormen Volledig functionele organisatie Matrixorganisatie met proceseigenaren Volledig proces- georiënteerde organisatie Wat Hoe Waar- om Hoe Wat Hoe Waar- om Wat Waar- om
5. Klantbenadering Verandering klantgezwicht klantgericht klantgelicht
6. Visie op efficiency Cost cutting Waarde- toevoeging Geld genoeg Verandering Cost cutting Waarde- toevoeging Geld genoeg
‘Mengpaneel’ voor succesvolle organisatie-inrichting
Valkuilen Ontwikkelfasen en faseovergangen absoluteren als doelstelling Ontwikkelproces als lineair proces uitplannen Onderschatting van de tegenkrachten
Succesfactoren Organiseren als veranderproces Leidende coalitie vormen Visie en strategie ontwikkelen Veranderingsvisie communiceren Breed draagvlak voor actie creëren Korte termijn successen inbouwen Verbetering consolideren en veranderingen tot stand brengen Nieuwe benaderingen in de cultuur verankeren
Meer weten? Speciale uitgave Organisatie-ontwikkeling van fase II naar fase III Ing. J.M. Bakker A.H.M. Tempelaars Uitgave INK Zaltbommel
Bijlagen
Definitie van een fase-III organisatie Een organisatie die vanuit haar missie, visie en strategie op systematische wijze en met het primaire proces als uitgangspunt haar integrale stelsel van essentiële processen en de resultaten daarvan beheerst, bestuurt en voortdurend verbetert om de vastgestelde organisatiedoelen te realiseren. Het processtelsel is leidend voor het organisatieontwerp
Ontwerpen van organisatie (theorie) Missie, visie en strategie Interne omgeving Externe omgeving Integraal processtelsel Inrichting van de organisatie Ontwerpparameters
Omslag van fase II naar fase III Inrichten Van Naar Processen processtelsel Dominante staf faciliterende staf Hierarchisch, functioneel zelfsturend
Omslag van fase II naar fase III Verrichten Van Naar Individuen samenwerking Directief participatief Actiegericht resultaatgericht