Renco Bakker BPMConsult

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Organisatieverandering
Advertisements

Workshop Werkconferentie SSC Bedrijfsvoering Sturen op kwaliteit SCD 15 november 2013 Spreker: Jan-Frank Koers 1.
INK Management Model.
Waarderend organiseren en co-creëren De opdracht van de people manager Alden Biezen 8 oktober 2010.
Leiderschap bij verandering
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
Ontwikkelmij ontwikkelt zijn klant
Hoofdstuk 17 Persoonlijke verkoop en sales promotion
Ouders en Kinderen Centraal
Verandermanagement Hoofdstuk 1 Verandermanagement; een rondleiding in en buiten het vakgebied.
Evidence Based Management
optimaliseren van omstandigheden voor innovatie
Nationaal Innovatie Event
AISHE cursus Beleidscyclus na de audit 13 en 14 december 2007 Niko Roorda en Jorien Helmink.
Visie Mensontwikkeling WSD
Facility management en inkoop
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Drie strategische hoofdgebieden ('werelden')
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
Oude en nieuwe uitdagingen in personeelsmanagement.
Verandermanagement Hoofdstuk 9 Evaluatie
Agenda Besturen vraagstuk Besturing vraagstuk Relatie DIV (IM)
Procesmanagement Utrecht, Hans Evers
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
NVP Strategische personeelsplanning en talent management
Jeanette Kok Meeuwsen Ten Hoopen
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Startbijeenkomst benchmarking Publiekszaken
Programma Verbetering Bedrijfsvoering
Missie, visie, strategie & jaarplan
Marketing 1.1 Introductie 12 november Marketing Wat is marketing? Schrijf voor jezelf 5 kernwoorden op die te maken hebben met marketing.
John P. Kotter Harvard Business School
Leiderschap bij verandering of verandering in leiderschap
TOM keurmerk Marius Berendse.
Slagkracht met kwaliteit
Organisatie(s) van betekenis
School als loopbaancentrum
Vroege Vogel-sessie Managementsystemen op een rij Relatie INK-managementmodel en andere managementmodellen drs. J.A.J. Balk, INK Vroege Vogel-sessie,
Producten & Werkprocessen
Digitalisering en flexwerken bij de gemeente Emmen
Evidence Based Management Symposium in de zorg 31 oktober 2014 Prof. dr. Jo Caris.
Innovatieve Arbeidsorganisatie Waarom zou je ?
Naar een flexibele structuur van processen en rollen
Nike Supply Chain Management
Het INK-managementmodel: inhoud, filosofie, toepassing
4. Online strategie Internet scorecard
Inleiding Deel I Waardecreatie Wat is innovatie Waarom innoveren we
Evenwicht in sturing.
Naar een optimaal HR - beleid
Dienstverlening is van ons allemaal! Praktijkmiddag Dienstverlening Hoogeveen 10 september 2015.
3. Taakgericht én procesgericht leveren van ICT voorzieningen.
Relatie tussen Architectuur en Beheer. Inleiding  Architectuur:  Inzicht in samenhang en beheersing van verandering;  Actuele problematiek  Architectuur.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Toezicht op governance: waar draait het om en paralellen tussen de mediasector en de financiële sector Wijnand Nuijts – Manager toezicht Governance Gedrag.
Over organisatieverandering via programmamanagement versus lean management Thea van den Berg Suzan Vos Rijkswaterstaat.
1 Financiële risico’s decentralisaties Robert ‘t Hart
Certificering van assetmanagement
Organisatieverandering en - ontwikkeling GEDRAG IN ORGANISATIES HOOFDSTUK 13 1.
Samenwerkingsprikkels over gemeentegrenzen heen  Studiedag 31 augustus 2016: Visie, vertrouwen en belangen als basis voor succes !?  Ward Saver, Mentor.
I NNOVATIEVE A RBEIDS O RGANISATIE (IAO) Kristel Steegmans – vzw Spectrum Van een functionele organisatie naar procesgericht organiseren Flanders Synergy.
Business Process Management
Concrete stappen naar aansprekende woonzorg- en serviceconcepten
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Collectiviteit van ambities Consensus- en conflict-bereidheid
Workshop: Wat verandert er voor mij?
Kwaliteitsgroep Informatiemanagement
SHEQ SHQ.
Flits-sessie Het verhogen van de aantrekkingskracht van de instelling
Programma Digitale Leeromgeving
Transcript van de presentatie:

Renco Bakker BPMConsult Organisatie-ontwikkeling van ‘procesgericht’ naar ‘systeemgericht’ Vroege Vogel-sessie 15 november 2005 Renco Bakker BPMConsult

Even voorstellen Renco Bakker (1969) co-auteur ‘Management van Processen’ 8 jaar Berenschot Sinds oktober (www.bpmconsult.com) Lid INK werkgroep Processen sinds 2002

Programma Vroege Vogel-sessie Introductie Historie werkgroep Processen Context: de ontwikkelingsfasen Ontwikkelingspad: 6 dimensies van het veranderproces Valkuilen & succesfactoren Naar het hoofdcongres

Historie Eerste werkgroep “kantelen van processen” Presentatie op de K-dag 2003 “kantelen; een mythe of werkelijkheid?” Herstart medio 2004 “kantelen van organisaties” Februari 2005 Speciale uitgave “Organisatie- ontwikkeling. Van fase II naar fase III” Functie Klant

Context: INK Ontwikkelingsfasen Oriëntatie Excelleren Activiteit georiënteerd Proces georiënteerd Systeem georiënteerd Keten georiënteerd Transformatie georiënteerd op de werkplek in het eigen proces in de gehele organisatie samen met ketenpartners in het tijdig veranderen

Waarom ontwikkelen? Interne drivers Externe drivers Vrijgekomen krachten als gevolg van procesinzichten Externe drivers Strategie-implementatie: consequenties van nieuwe strategische inzichten voor de inrichting van de organisatie

Ontwikkeling niet lineair externe gerichtheid en flexibiliteit activiteiten- georienteerd proces- georiënteerd systeem- georiënteerd keten- georiënteerd transformatie georiënteerd Hardjono en Hes, De Nederlandse Kwaliteitsprijs en Onderscheiding

6 Dimensies van het veranderproces... Omgaan met hierarchie Wijze van sturing van het werk Ondersteunende diensten Organisatie-inrichting Klantbenadering Visie op efficiency

..met vergelijkbare patronen Verandering Overstuurd Balans Inzetten, onderstuurd tijd

1. Omgaan met hiërarchie Verandering ontkenning realiteit dogma

2. Wijze van sturing van het werk Verandering losgelaten zelfsturing hiërarchie

3. Ondersteunende diensten Verandering ondergeschikt faciliterend leidend

ondersteunende processen Integratie ondersteunende processen Primaire proces Ondersteunend proces

4. Organisatie-inrichting Verandering Absolute klantenfocus Procesgericht Functioneel

Organisatievormen Volledig functionele organisatie Matrixorganisatie met proceseigenaren Volledig proces- georiënteerde organisatie Wat Hoe Waar- om Hoe Wat Hoe Waar- om Wat Waar- om

5. Klantbenadering Verandering klantgezwicht klantgericht klantgelicht

6. Visie op efficiency Cost cutting Waarde- toevoeging Geld genoeg Verandering Cost cutting Waarde- toevoeging Geld genoeg

‘Mengpaneel’ voor succesvolle organisatie-inrichting

Valkuilen Ontwikkelfasen en faseovergangen absoluteren als doelstelling Ontwikkelproces als lineair proces uitplannen Onderschatting van de tegenkrachten

Succesfactoren Organiseren als veranderproces Leidende coalitie vormen Visie en strategie ontwikkelen Veranderingsvisie communiceren Breed draagvlak voor actie creëren Korte termijn successen inbouwen Verbetering consolideren en veranderingen tot stand brengen Nieuwe benaderingen in de cultuur verankeren

Meer weten? Speciale uitgave Organisatie-ontwikkeling van fase II naar fase III Ing. J.M. Bakker A.H.M. Tempelaars Uitgave INK Zaltbommel

Bijlagen

Definitie van een fase-III organisatie Een organisatie die vanuit haar missie, visie en strategie op systematische wijze en met het primaire proces als uitgangspunt haar integrale stelsel van essentiële processen en de resultaten daarvan beheerst, bestuurt en voortdurend verbetert om de vastgestelde organisatiedoelen te realiseren. Het processtelsel is leidend voor het organisatieontwerp

Ontwerpen van organisatie (theorie) Missie, visie en strategie Interne omgeving Externe omgeving Integraal processtelsel Inrichting van de organisatie Ontwerpparameters

Omslag van fase II naar fase III Inrichten Van Naar Processen processtelsel Dominante staf faciliterende staf Hierarchisch, functioneel zelfsturend

Omslag van fase II naar fase III Verrichten Van Naar Individuen samenwerking Directief participatief Actiegericht resultaatgericht