Amalh de musical een vernieuwd drie koningen verhaal (concept) in drie bedrijven
Voorstel Start Programma 4-11 Inleiding Een driekoningen verhaal Op drie Leidse basisscholen Op drie verschillende manieren Daarvoor maken we drie teams In ieder team zitten vier functies: muziek, drama, beeldend, regie (organisatie) 13.00 Kennismaken (Erik) Wie zijn wij Wie zijn jullie Wat is onze rol in dit project 13.15 Inleiding op het project (wim) 13.30 Verhaal (gideon) Tekst Regie 13.45 Liedjes (hilmer) Muziek Arrangementen Opname 14.00 Teams maken 14.30 Afspraken
Bedrijf 1 Amahl woont bij zijn moeder. In Ethiöpie – ze zijn niet zo rijk. Zijn moeder werkt soms in het huishouden en Amahl helpt soms mee. Niet altijd dus. Van Gondar naar Ginder.
Openingslied : Amahl en zijn moeder Zie je de lucht, Amahl? Daar vlieg je straks doorheen. Een vlucht naar het wonder. Naar een plek, zo bijzonder. Van Gonder naar Ginder. Van Ginder naar Gonder. Er is een wereld - veel mooier dan deze iedereen heeft het even goed er is geld en kaas in overvloed voor honger niet te vrezen Maar mamma ik mis je nu al, hoe moet ik zonder jou? Maar mamma ik mis je nu al, hoe kan ik zonder jou? Ga maar jongen, ga maar, weet dat ik van je hou. Er is een wereld – ver weg van deze waar een mooie toekomst ligt is dat geen fijn vooruitzicht? ik heb er van gelezen Er is een wereld - veel mooier dan deze iedereen heeft het even goed er is geld en kaas in overvloed voor honger niet te vrezen Maar mamma ik mis je nu al, hoe moet ik zonder jou? Maar mamma ik mis je nu al, hoe kan ik zonder jou? Enz ……
VERTELLER: En nu zit hij in een vliegtuig. Een heel groot vliegtuig – op weg naar Nederland. Het beloofde land, zoals zijn moeder het wel eens noemde. Hij is in slaap gevallen. Ach – laat m maar even. Zo’n reis maakt je moe. Heb je zelf wel eens een lange reis gemaakt? Nou? Dan weet je hoe moe je daarvan kunt worden. In het gangpad komt de stewardess aangelopen. Met een karretje. Skriek, Skriek, doen de wielen.
Wil je wat drinken? Ja moeder, zegt hij. Ik ben je moeder niet, antwoord de stewardess. Amahl barst in tranen uit. Hij mist zijn moeder.
VERTELLER: Er zijn nog meer mensen in het vliegtuig. Ook drie hele belangrijke mensen. Drie koningen, zijn het. Uit andere landen. Ze zijn op reis, want ze gaan naar een groot en belangrijk feest. Een feest waar alle koningen van de hele wereld mogen komen. Alleen de goede koningen, natuurlijk. Slechte koningen daar doet de organisatie van het feest geen zaken mee. Die zoeken het maar uit. De drie koningen lopen ook over het gangpad naar hun plaats. Ze komen langs Amahl die onbedaarlijk ligt te huilen in de armen van de sterwardess. Wat is er met die jongen aan de hand? Vraagt koning 1. Ik weet het niet, zegt koning 2. Vraag het de stewardess. Waar gaat het over? Zegt koning 3. Koning 3 is doof. Een beetje maar. Slechthorend, eigenlijk.
Dan krijg jij van ons een Gouden Ticket LIED - KONINGEN Wij komen uit kastelen Waar wij ons suf vervelen Ons bereikte een bericht Over een feest met heel veel licht Kaarsen in alle kleuren van de regenboog Sterren in ’t plafond zo hoog en een kandelaar met zeven armen en vriendelijk vuur om je aan te warmen Bewaar hem goed Dan krijg jij van ons een Gouden Ticket DAT ZAL IK DOEN
Meewerken aan de invulling per school WAT GAAN WE DOEN ? Wat kunnen jullie doen ? Meewerken aan de invulling per school Het bedenken van activiteiten met de kinderen om te komen tot een eindproduct Muziek maken, een rol spelen (zingen) meewerken aan beeldverhaal Verder werken aan het verhaal en de liedjes Een verhaal en plaatjesboek Meer muziek componeren Een cd-opname Het beeld – object verder ontwikkelen
planning Maandag 11 november WERKDAG : Werkplan per school De Zwaluw - Start 29 nov ? Heeft opvoering in kerkruimte op 18 dec (met band) De Sleutelbloem Start 9 dec ? Heeft opvoering op school op 19 dec. De Roomburgschool Start ? Wil een onderdeel in een kerst -bijeenkomst Maandag 11 november WERKDAG : Werkplan per school Muziek voor de Cd Een beeld verhaal
Voorbereiding Programma 11-11 LHS http://www.pcsleiden.nl/scholen/de-zwaluw.html http://wwhttp://www.pcsleiden.nl/scholen/de-sleutelbloem-boshuizerkade-en-kennedylaan. http://www.pcsleiden.nl/scholen/roomburg.html Met welke groepen kan je wat doen In welke lessen kan je wat doen Wat kan je met muziek- zang Wat kan je met drama Wat kan je met beeldend Wie wat Wanneer ? Wie gaat mee naar het overleg met de school? 10 uur in lokaal …….. Tot 12 uur Welkom Kort bijpraten nieuwe gezichten Groeps indeling Teamopdracht Zwaluw Sleutelbloem Roomburg 11 uur terug koppelen 11.15 muziek/zang opdracht 11.30 tekst / beeldende opdracht 12.00 slot en afspraken