LEERMOTIVATIE PER DIMENSIE│ 28 -11 -13 Kennis in bedrijf 2013 Heerlen │

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Schrijfdossier of schrijfportfolio?
“IK KRIJG HET NIET UIT MIJN HOOFD”
(ieder kind speelt toch…!?!) Jeugdformaat, 30 januari 2013
Provincie Limburg Workshop mentorschap 17/5/2013
Aandachtspunten voor een jeugdtraining
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Basis│ JUNGIAANSE TYPOLOGIE
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Kats en coaching doe, leer, ontwikkel jezelf
onderwijsstromingen Ontwikkelingsgericht onderwijs
Herstellen & Versterken van Gezond Functioneren
Geletterdheid….. Wat is dat?
Het probleem definiëren en de onderzoeksdoelstellingen
Human Dynamics.
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
Kennis verbreden en verdiepen
Kennis verbreden en verdiepen
Klinisch redeneren en evidence based practice
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo: LOB
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
Dr. H. Gardner ‘Het gaat er uiteindelijk niet om hoe intelligent je bent, maar hoe je intelligent bent’ 1.
. Reacties tot nu toe………………………….. Veenlab. . Waaruit bestaat de pilot? Veenlabproject: Veenlab kennisrotondeproject. Veenlabmethode: de methode waarmee.
Volksuniversiteit Zwolle
Presenteren en communiceren
Onze doelen en visie in beeld
Leerstijlen KOLB SJM.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Het coachende functioneringsgesprek
Groepsdynamica & Interactief communiceren
STUDIELOOPBAAN COACHING Kwartaal 1 Bijeenkomst 2 Leerstijlen en effectief studeren Martine Bink 1.
Echt in contact treden met de student André Baars, Onderwijspsycholoog (
REFLECTEREN Wat is dat?.
Hoofdstuk 5: Lastige gesprekken met individuele studenten.
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
gespreksvaardigheden
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 2 kwartaal 2.
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Methodiek: Plancyclus
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Wat zijn Drijfveren? Drijfveren zijn volgens TSI……………
Aandoeningen/ziektes Functies & anatomische eigenschappen Activiteiten en participatie Omgevingsfactoren Persoonlijke factoren InschikkelijkheidIk ben.
Op weg naar een design for all? UNIVERSEEL ONTWERP IN DE KLAS 1.
Wijs met media: Deze workshop geeft ouders de gelegenheid ideeën en ervaringen uit te wisselen over het onderwerp “Wijs met media”. De drie kernthema’s.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Bert Wissink EBC*L Nederland De EBC*L certificaten en diploma’s voor Business Competence, persoonlijke ontwikkeling en Entrepreneurship European Business.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Divergeren Deze powerpoint ga je aan de slag met verschillende divergerende technieken. Hierbij bedenk je zoveel mogelijk ideeën. Bij een brainstormsessie.
Rob Goossens Komende lessen Werkomschrijving, werkplan en werkplanning.
Dienstverlening & Producten: een nieuw profiel op het VMBO ondernemend duurzaam innovatief.
DISCDISC Meer inzicht in je gedragsfactoren en gedragspatronen!
INHOUD LES: “LEREN” Wat is leren? Hoe kunnen we leren? Verschillende leertheorieën; Klassieke conditionering Operante conditionering Leren door imiteren.
Psychomotorische taxonomie
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
„Om het eerlijk te houden krijgen jullie allemaal dezelfde opdracht:
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Het probleem definiëren en de onderzoeksdoelstellingen
Loopbaan en burgerschap les 2
Werkvorm Vergaderen op kleur.
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Ontdek jouw persoonlijke voorkeursstijl
Scholenmarkt 17 mei 2017 OBS ‘t hout.
Denken en doen.
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

LEERMOTIVATIE PER DIMENSIE│ Kennis in bedrijf 2013 Heerlen │

8 VOORKEUREN waaruit haal ik mijn energie?EXTRAVERSION/INTROVERSION hoe neem ik informatie op?SENSING/INTUITION hoe kom ik tot een beslissing? THINKING/FEELING hoe organiseer ik de wereld rondom mij? JUDGING/PERCEIVING

EXTRAVERSIONINTROVERSION wil het liefst leren door te praten en op te gaan in zijn omgeving wil het liefst in stilte kunnen nadenken wil het liefst de aandacht naar de buitenwereld laten vloeien, naar objectieve gebeurtenissen wil het liefst de aandacht naar de innerlijke wereld laten vloeien wil het liefst praten om de eigen gedachten vorm te geven en te verduidelijken wil het liefst de eigen gedachten voor zichzelf houden tot ze volledig gevormd zijn wil het liefst leren via interacties, zowel verbaal als non-verbaal wil het liefst volledig in beslag worden genomen door ideeën en indrukken leert het liefst in samenspraak met anderenleert het liefst op een persoonlijke manier COGNITIEVE STIJL

EXTRAVERSIONINTROVERSION wil eerst handelen en er later over nadenkenwil eerst nadenken en later handelen (indien nodig) wil zich volledig onderdompelen in nieuwe leerstof wil nieuwe data die in de voortdurende innerlijke dialoog passen wil graag interacties op gang brengen die nodig zijn om reflectie en concentratie te stimuleren wil individueel werken en het werk nakijken met iemand die hij vertrouwt wil een gegronde, interessante, externe reden hebben om te studeren, buiten het leren voor het plezier verkiest lezen als de belangrijkste manier om te leren wil afleiding vermijden die zijn concentratie zal verstoren verkiest te luisteren hoe anderen praten over het bestudeerde onderwerp, en verkiest persoonlijk te verwerken wat hij in zich opneemt wil het liefst tezamen met een vriend de lesstof bestuderen wil zich alleen naar buiten toe richten als hij er zelf voor kiest wil het liefst studeren om zich voor te bereiden om iemand anders iets te leren wil het liefst studeren om zich verder in de stof te verdiepen 4 GEWENSTE LEERSTIJL

EXTRAVERSIONINTROVERSION wil mogelijkheden hebben om hardop te denken wil met de eigen innerlijke gedachten werken, luisteren en observeren wil graag leeractiviteiten die een effect hebben buiten het vergroten van de eigen kennis wil ervaringen in eigen tempo verwerken wil graag les van leerkrachten die een klassikale dialoog leiden zodat hij de kans heeft om zijn ideeën hardop te kunnen verduidelijken wil resultaten zodanig presenteren dat de eigen privacy bewaard blijft wil graag taken die hem laten zien wat andere mensen doen en wat zij belangrijk vinden wil ruim de tijd om het eigen werk volledig uit te werken in zijn innerlijke wereld voordat hij ermee naar buiten moet treden wil direct antwoord gevenwil nadenken voordat hij moet antwoorden wil studie met impact op maatschappelijk functioneren wil studie in verband brengen met eigen persoonlijke interesses GEWENST ONDERWIJS

SENSINGINTUITION wil het liefst de feiten op een rijtje kunnen zetten wil het liefst opgaan in inspiratie wil feiten letterlijk kunnen onthouden wil snel handelen om de betekenissen en de associaties te zien wil details observeren en gegevens absorberen leest tussen regels door wil met concrete ervaring beginnen en dan naar de grote lijnen (klein groot) focust eerder op concepten dan op praktische feiten (groot klein) wil in contact blijven met de realiteit vertrouwt eerder op het gebruiken van woorden dan op het onthouden van feiten vertrouwt eerder op nauwkeurige observaties dan op eigen inzicht vertrouwt eerder op eigen inzicht dan op nauwkeurige observaties COGNITIEVE STIJL

SENSINGINTUITION wil een praktische benadering van de lesstof en wil op zoek gaan naar het onmiddellijke nut wil de inspiratie volgen begint met de vertrouwde harde feiten van de eigen ervaringen en destilleert daaruit abstracties en principes wil zich onderdompelen in nieuwe lesstof wil graag gestructureerd de lesstof doornemenwil zijn eigen weg zoeken in de nieuwe lesstof wil eerst details en zoekt dan totaalbeeld wil eerst het globale beeld voordat hij zich verdiept in details (verbreding in plaats van verdieping) wil bestaande kennis verbreden en verder uitdiepen wil eerder nieuwe vaardigheden verkennen dan de oude te verfijnen GEWENSTE LEERSTIJL

SENSINGINTUITION wil onderwijs waarin je kunt zien, horen, voelen wil taken waarbij hijzelf het initiatief kan nemen wil praktijkgerichte materialen wil zelf keuzes maken m.b.t. de manier waarop hij zijn taken uitvoert wil les via audiovisuele apparatuurwil kansen om inventief en origineel te zijn wil onderwijs met behulp van de computerwil mogelijkheden tot zelfonderricht wil rechtstreekse ervaring die oefening biedt wil een systeem van individuele contracten wil leerkrachten die eerst voordoen en dan laten leren wil fascinerende nieuwe mogelijkheden wil leerkrachten die exact vertellen wat er van hem wordt verwacht wil complexe ervaringen wil leerkrachten die niet te snel door de stof gaan wil leerkrachten met een flink tempo GEWENST ONDERWIJS

THINKINGFEELING wil het liefst onpersoonlijke besluiten nemen tijdens de studie wil persoonlijke beslissingen nemen wil het liefst de objectieve waarheid achterhalen wil rekening houden met motieven en persoonlijke waarden van mensen wil de onderliggende logische principes vinden door eigen ervaringen te analyseren wil aandacht besteden aan de relaties tussen mensen wil het mentale leven ordenen via logische principes wil zaken en doelen verpersoonlijken wil kalm en vrij van emotionele zorgen blijven bij het nemen van belangrijke besluiten (studie- of beroepskeuze) wil afgestemd blijven op de emotionele aspecten van het leven wil op een natuurlijke manier zaken bekritiseren en fouten vinden om te herstellen en streeft duidelijkheid en precisie na wil op een natuurlijke wijze mensen waarderen COGNITIEVE STIJL

THINKINGFEELING wil logisch opgebouwde lesstof wil onderwerpen bestuderen waar hij/zij veel om geeft, met een menselijke kant wil lessen die georganiseerd zijn volgens logische systemen en zonder emotionele afleidingen wil leren via persoonlijke relaties in plaats van via zakelijke relaties wil interessante problemen hebben om te analyseren wil een warme en vriendelijke groep wil logische orde creëren in verwarde situaties en wil daarbij de lesstof volledig beheersen wil leren door te helpen en te reageren op de behoeftes van anderen GEWENSTE LEERSTIJL

THINKINGFEELING wil leerkrachten die logisch georganiseerd zijn wil leerkrachten die belang hechten aan persoonlijk contact wil onderwerpen die oorzaak-en gevolg-relaties tonen wil taken die tot doel hebben om anderen te helpen wil onderwerpen die aan logica voldoen wil waardering krijgen als persoon en niet als nummer wil feedback die hen specifieke, objectieve prestaties toont wil harmonieus werken in kleine groepjes GEWENST ONDERWIJS

JUDGINGPERCEIVING wil het liefst vanaf het begin een duidelijke structuur aangeboden krijgen wil het liefst openlijk verkennen, zonder vooraf geplande structuur wil het liefst de studie volgens een ordelijk plan georganiseerd hebben wil open blijven staan voor nieuwe ervaringen zoekt het liefst naar consistentie en wil kunnen voorspellen hoe de dingen zullen verlopen wil voorkomende problemen oplossen door spontaniteit wil een consistent plan kunnen volgen wil continu de stimulans hebben van iets nieuws en anders COGNITIEVE STIJL

JUDGINGPERCEIVING wil planmatig en georganiseerd werken en kracht halen uit het geordende proces van werken wil spontaan zijn en zijn nieuws- gierigheid volgen wil precies weten waarvoor hij verantwoordelijk is en volgens welke normen hij zal worden beoordeeld wil vanuit een opwelling van impulsieve energie kunnen studeren wil de taken die hij krijgt als een serieuze zaak beschouwen en staat erop dat hij ze ook uit mag voeren wil studeren om iets nieuws te ontdekken wil een ingeslagen leerroute blijven volgen wil nieuwe manieren vinden om routineklussen te klaren om zo genoeg interesse aan te wakkeren om zijn taken te kunnen verrichten GEWENSTE LEERSTIJL

JUDGINGPERCEIVING wil het liefst een vooraf geplande structuur en een leerkracht die daar ook daadwerkelijk voor zorgt wil problemen op een eigen manier kunnen aanpakken wil voorspelbaarheid en consistentie bij zijn studie en de lessen wil echt kunnen kiezen tussen taken, zoals in een systeem van individuele contracten wil onderwijs dat herkenbaar is en volgens een bepaald vast patroon verloopt wil interesses hebben in en geboeid zijn door zijn taken wil het liefst van de leerkracht horen wat de taken zijn die hij moet uitvoeren wil dat wat hij moet studeren als een spel aanvoelt wil het liefst dat de leerkracht van te voren de mijlpalen aangeeft om tot succesvolle afronding te komen wil het gewenste eindresultaat kennen en zijn eigen weg daarbij bewandelen om tot afronding te komen GEWENST ONDERWIJS