Ouders & School “Ouderbetrokkenheid in het secundair onderwijs” Promotoren: Prof. Dr. Piet Van Avermaet Prof. Dr. Ruben Vanderlinde Onderzoekers: Celine.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Naar een krachtige samenwerking tussen ouders en school
Advertisements

LOB ????.
Omgaan met leerstoornissen in het secundair onderwijs
Inhoud Wie is Gerrie Eijkhout? Introductie AsqY Online.nl
Iedereen gelijke kansen op school
0 ‘Zorgen voor een zorgbeleid’ Determinanten van een goede socio-emotionele leerlingenbegeleiding in de eerste graad SO BOF-project Promotor:
Diversiteit, gelijke kansen en taalbeleid in het Secundair Onderwijs.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Samenwerking school - voorziening. Vaststellingen Beiden pedagogische opdracht Veel misverstanden en wrijvingen (naast positieve ervaringen) Onduidelijkheid.
KENMERKEN VAN EEN STERK ICT-BELEID Jan Saveyn 5 maart 2007.
Transitie-arena 3 juni 2010 To Simons. Maatschappelijke uitdagingen.
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen Het ganse schoolteam werkt aan een zorgbeleid binnen een schooleigen context Gilbert Van Den Abbeele.
In het bestuursakkoord
Leeftijdsvriendelijke gemeente: een hefboom voor actief ouder worden
Ouderbetrokkenheid is altijd een persoonlijk verhaal !
Kwaliteitszorg SPO Utrecht
Studiedag voor zorgcoördinatoren en zorgteams 18 november - Brussel
Taal en rekenen in beweging!
Milieubeleid Steffie De DeckerEllen Geudens Celine Mertens Stijn Vandenbroucke Nele Van MuylemLien Vermeulen.
PITSTOP. Programma 9u15 – 9u30: ontvangst 9u30 – 10u: evaluatie ‘09-’10 10u – 10u45: ervaringen scholen ‘09-’10 10u45 – 11u15: projectvoorstel ‘10-’11.
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
Naar een taalbeleid in het OCMW?
1 SISO 2 MARCO POLO. 2 MARCO POLO XXL Waarom ? –Borgen diverse initiatieven –gestructureerde en gecentraliseerde aanpak –Netwerking tussen de diverse.
BROM Brede School Molenbeek Infodag Brede School 16 mei 2008.
Vrijdag 16 mei 2008 Brussel – Vlaams Parlement 2e Studiedag Brede School in Vlaanderen en Brussel Steunpunt GOK Departement Onderwijs Agentschap Sociaal-Cultureel.
VERENIGING VOOR ALCOHOL- EN ANDERE DRUGPROBLEMEN (VAD) Een alcohol- en drugbeleid voor het secundair onderwijs.
CLB en CAR twee partners, samen sterk in zorg. Evoluties binnen de C.A.R. 1 Nieuwe conventie vanaf 01/05/2012 Centra moeten zich meer richten op ‘medische.
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
17 januari Talent … “Overal aanwezig, maar niet altijd zichtbaar.”
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
Ouderbetrokkenheid op het MBO
Jeugdopbouwwerk 2.0 Een schets van de ontwikkelde praktijk
Ouders in (inter)Actie netwerkdag 9/6/2010 NT2-aanbod voor allochtone ouders met kinderen in het Nederlandstalig onderwijs.
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
1. 2 De toetssteen en het Bijzonder Comité Herinneringseducatie.
In het kader van Diversiteit, gelijke kansen en taalbeleid in het Secundair Onderwijs 31/05/2011expertisedag CVOLimlo.
AV LOP SO/ Gent 3 juni 081 Zorgen en vragen van ouders LOP- focusgroep Ouderbetrokkenheid Marie-Paule Gavel Ali Capa.
Kinderrechten als brug
Adult Learners Online! Online and Blended Learning (OBL) in Adult Education and Training Event Gecombineerd Onderwijs Brussel, 05/03/2015 Ruth Boelens,
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Infoavond 1 ste graad Donderdag12 september 2013.
Tatiana Constandse John Ouderling.
Ouderbetrokkenheid.
Elk kind, elke ouder telt
Op weg naar een Samenlevingsgerichte School De [naam school] wil ………………………
Netwerkleren in het onderwijs
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
ETwinning Belgium Flemish Community EPOS 2013 EPOS 2016.
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Op weg naar een design for all? UNIVERSEEL ONTWERP IN DE KLAS 1.
Steunpunt Duurzaam Materialenbeheer (SuMMa) Stuurgroep Vlaams Materialenprogramma Maarten Dubois 16 oktober 2012.
De coach in het onderwijs Georganiseerd door het ouderplatform HAVOplus.
De genetwerkte docent Bieke Schreurs, Monique Korenhof & Maarten de Laat.
Meer Kansen Met Ouders..... en de ontwikkeling van schoolspecifiek ouderbeleid 15 april 2010 Marion van de Sande en Amal Aakif Kenniscentrum Jeugd en Opvoeding.
Samenwerking leerling, school, ouders. Programma uurWelkom; terugkoppeling opbrengsten vorige ouderavond; presentatie over het cultuurprofiel.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
Brugfiguren onderwijs…. hulpverleners met een toverstokje?
Netwerk ‘Samen tegen schooluitval’ Brussel
Burgerschap meten Bevordering van sociale en maatschappelijke competenties van leerlingen Identificatie van werkzame aanpakken en de randvoorwaarden waaronder.
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
Informatie- en bedankavond De Schare juni 2018
IVV Sint-Vincentius – Gent 11 november 2012
ONDER WIJS CENTRUM GENT
VCLB Kernprocessen Waarom gemaakt
Waarom een ouderklankbordgroep?
Dertien factoren beïnvloeden de implementatie van Zill
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
De crisisstemming rond migratie, asiel en anderstalige nieuwkomers zijn een beetje uit de aandacht verdwenen. Dit neemt niet weg dat de instroom van anderstalige.
Transcript van de presentatie:

Ouders & School “Ouderbetrokkenheid in het secundair onderwijs” Promotoren: Prof. Dr. Piet Van Avermaet Prof. Dr. Ruben Vanderlinde Onderzoekers: Celine Mertens Eva Verstraete Opdrachtgever: Onderwijscentrum Brussel

Overzicht 1)Kader m.b.t. ouderbetrokkenheid 2)“Van Eiland naar Wij-land” 3)Coachingstraject 4)Link met de lerarenopleiding 5)Vragen

Vooronderzoek Onderzoek in secundaire scholen (Brussel) Model van ouderbetrokkenheid (denkkader)  Drie actoren (ouder, school, leerling!)  Drie pijlers  Drie toetsstenen Reflectie-instrument EN richtinggevend kader In opdracht van Onderwijscentrum Brussel

Drie actoren

De SCHOOL De LLN ONDER- WIJS verstrek ken De OUDER

Drie actoren Partnerschapsmodel  de school  de ouder  de leerling als actor!  de leerling centraal  gatekeeper (mediërende positie)  macht  loyaliteiten  eigen mening

“Wie vindt het nu tof dat zijn mama veel op school zou rondlopen?” (Een leerling, uit: Van eiland naar wij-land, 2013, p. 41)

Drie pijlers (1) Doel: maximale ontwikkelingskansen (2) Acties: Krachtige leeromgeving (3) Percepties/verwachtingen & engagementen

Drie pijlers

(1) Doel: maximale ontwikkelingskansen  Leren - ontwikkeling  leerprestaties, rapport, …  gedrag, welbevinden, veiligheid, …  School - buitenschool  contacten op school  huisbezoek, samenwerking buitenschoolse organisaties, Brede School, …

Drie pijlers

(2) Acties: krachtige leeromgeving  7 insteken/spanningsvelden 1) offensief – defensief 2) curriculair – extra curriculair 3) contact - communicatie 4) informeel - formeel 5) rechtsreeks – onrechtstreeks 6) categoriaal - inclusief 7) ad-hocacties vs. gericht op vernieuwing

Drie pijlers (2) Acties: creëren krachtige leeromgeving  Offensief – defensief  positieve of toekomstgerichte insteek  negatief gedrag inperken  Formeel – informeel  rapport, brieven, …  informele babbel, open deur-politiek, …  Rechtstreeks – onrechtstreeks  tussen ouder en school  via tussenpersonen (tolk, leerling, …)

“Meestal kom je naar school als er een probleem is. Dat wil zeggen: hoe minder ik op school kom, hoe beter. Dat vind ik eigenlijk niet zo goed.” (Een ouder, uit: Van Eiland naar wij-land, p. 32)

Drie pijlers

(3) Percepties/verwachtingen en engagementen  Percepties en verwachtingen  Eigen willen en kunnen  Andermans willen en kunnen  Engagementen  in de thuiscontext (bijv. huiswerk opvolgen, agenda, …)  op school (bijv. schoolfeest, formele organen, …)

Drie toetsstenen

(1) Dialoog (2) Diversiteit (3) Draagvlak

Overzicht 1)Kader m.b.t. ouderbetrokkenheid 2)“Van Eiland naar Wij-land” 3)Coachingstraject 4)Link met de lerarenopleiding 5)Vragen

Van Eiland naar Wij-land

Overzicht 1)Kader m.b.t. ouderbetrokkenheid 2)“Van Eiland naar Wij-land” 3)Coachingstraject 4)Link met de lerarenopleiding 5)Vragen

Coachingstraject Interactieve website Zes modules 1) Sensibilisering 2) Kennis 3) Inzicht 4) Actie 5) Integratie 6) Interactie Verschillende methodieken en materialen

Overzicht 1)Kader m.b.t. ouderbetrokkenheid 2)“Van Eiland naar Wij-land” 3)Coachingstraject 4)Link met de lerarenopleiding 5)Vragen

Lerarenopleiding 1) Kader m.bt. ouderbetrokkenheid  complex  multidimensioneel  dynamisch  reflectie-instrument + richtinggevend kader 2) Van eiland naar wij-land  casussen  ervaringen

Lerarenopleiding 3) Coachingstraject  methodieken  materiaal  competenties

Overzicht 1)Kader m.b.t. ouderbetrokkenheid 2)“Van Eiland naar Wij-land” 3)Coachingstraject 4)Link met de lerarenopleiding 5)Vragen

Voor vragen/bedenkingen/suggesties /…

SDL & ouderbetrokkenheid Materiaal Van eiland naar wij-land Van eiland naar wij-land (2013) Diversiteit in actie Diversiteit in actie (website voor lerarenopleiders, met een luik over communicatie met ouders) Screeningsinstrument Ouderparticipatie Brede schOUDERS (2002) – Breed verkennen (o.a. diversiteit in onderwijsbetrokkenheid van ouders, …) – Krachtige leeromgeving (ouders inzetten i.f.v. leren op school) – Van informatie tot participatie (strategieën: ga na wat aanslaat, een praatje met ouders, een uitnodigend klimaat) Onderzoek Evaluatie van de engagementsverklaring: bevraging van relevante stakeholders (2013). Ouderbetrokkenheid in het S.O.Ouderbetrokkenheid in het S.O. (vooronderzoek, 2012) Coachingsproject Brussel (2013) Steunpunt Diversiteit en Leren