Ouders & School “Ouderbetrokkenheid in het secundair onderwijs” Promotoren: Prof. Dr. Piet Van Avermaet Prof. Dr. Ruben Vanderlinde Onderzoekers: Celine Mertens Eva Verstraete Opdrachtgever: Onderwijscentrum Brussel
Overzicht 1)Kader m.b.t. ouderbetrokkenheid 2)“Van Eiland naar Wij-land” 3)Coachingstraject 4)Link met de lerarenopleiding 5)Vragen
Vooronderzoek Onderzoek in secundaire scholen (Brussel) Model van ouderbetrokkenheid (denkkader) Drie actoren (ouder, school, leerling!) Drie pijlers Drie toetsstenen Reflectie-instrument EN richtinggevend kader In opdracht van Onderwijscentrum Brussel
Drie actoren
De SCHOOL De LLN ONDER- WIJS verstrek ken De OUDER
Drie actoren Partnerschapsmodel de school de ouder de leerling als actor! de leerling centraal gatekeeper (mediërende positie) macht loyaliteiten eigen mening
“Wie vindt het nu tof dat zijn mama veel op school zou rondlopen?” (Een leerling, uit: Van eiland naar wij-land, 2013, p. 41)
Drie pijlers (1) Doel: maximale ontwikkelingskansen (2) Acties: Krachtige leeromgeving (3) Percepties/verwachtingen & engagementen
Drie pijlers
(1) Doel: maximale ontwikkelingskansen Leren - ontwikkeling leerprestaties, rapport, … gedrag, welbevinden, veiligheid, … School - buitenschool contacten op school huisbezoek, samenwerking buitenschoolse organisaties, Brede School, …
Drie pijlers
(2) Acties: krachtige leeromgeving 7 insteken/spanningsvelden 1) offensief – defensief 2) curriculair – extra curriculair 3) contact - communicatie 4) informeel - formeel 5) rechtsreeks – onrechtstreeks 6) categoriaal - inclusief 7) ad-hocacties vs. gericht op vernieuwing
Drie pijlers (2) Acties: creëren krachtige leeromgeving Offensief – defensief positieve of toekomstgerichte insteek negatief gedrag inperken Formeel – informeel rapport, brieven, … informele babbel, open deur-politiek, … Rechtstreeks – onrechtstreeks tussen ouder en school via tussenpersonen (tolk, leerling, …)
“Meestal kom je naar school als er een probleem is. Dat wil zeggen: hoe minder ik op school kom, hoe beter. Dat vind ik eigenlijk niet zo goed.” (Een ouder, uit: Van Eiland naar wij-land, p. 32)
Drie pijlers
(3) Percepties/verwachtingen en engagementen Percepties en verwachtingen Eigen willen en kunnen Andermans willen en kunnen Engagementen in de thuiscontext (bijv. huiswerk opvolgen, agenda, …) op school (bijv. schoolfeest, formele organen, …)
Drie toetsstenen
(1) Dialoog (2) Diversiteit (3) Draagvlak
Overzicht 1)Kader m.b.t. ouderbetrokkenheid 2)“Van Eiland naar Wij-land” 3)Coachingstraject 4)Link met de lerarenopleiding 5)Vragen
Van Eiland naar Wij-land
Overzicht 1)Kader m.b.t. ouderbetrokkenheid 2)“Van Eiland naar Wij-land” 3)Coachingstraject 4)Link met de lerarenopleiding 5)Vragen
Coachingstraject Interactieve website Zes modules 1) Sensibilisering 2) Kennis 3) Inzicht 4) Actie 5) Integratie 6) Interactie Verschillende methodieken en materialen
Overzicht 1)Kader m.b.t. ouderbetrokkenheid 2)“Van Eiland naar Wij-land” 3)Coachingstraject 4)Link met de lerarenopleiding 5)Vragen
Lerarenopleiding 1) Kader m.bt. ouderbetrokkenheid complex multidimensioneel dynamisch reflectie-instrument + richtinggevend kader 2) Van eiland naar wij-land casussen ervaringen
Lerarenopleiding 3) Coachingstraject methodieken materiaal competenties
Overzicht 1)Kader m.b.t. ouderbetrokkenheid 2)“Van Eiland naar Wij-land” 3)Coachingstraject 4)Link met de lerarenopleiding 5)Vragen
Voor vragen/bedenkingen/suggesties /…
SDL & ouderbetrokkenheid Materiaal Van eiland naar wij-land Van eiland naar wij-land (2013) Diversiteit in actie Diversiteit in actie (website voor lerarenopleiders, met een luik over communicatie met ouders) Screeningsinstrument Ouderparticipatie Brede schOUDERS (2002) – Breed verkennen (o.a. diversiteit in onderwijsbetrokkenheid van ouders, …) – Krachtige leeromgeving (ouders inzetten i.f.v. leren op school) – Van informatie tot participatie (strategieën: ga na wat aanslaat, een praatje met ouders, een uitnodigend klimaat) Onderzoek Evaluatie van de engagementsverklaring: bevraging van relevante stakeholders (2013). Ouderbetrokkenheid in het S.O.Ouderbetrokkenheid in het S.O. (vooronderzoek, 2012) Coachingsproject Brussel (2013) Steunpunt Diversiteit en Leren