Werken aan Werkgoesting Prof. dr. Hilda Martens Universiteit Hasselt

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
“Die verzuimdossiers kosten mij teveel tijd”
Advertisements

Opleidingsadviseur Fundeon
Methodiekontwikkeling in het project Werken aan werkgoesting
‘Wie met ouderenbeleid begint is te laat’
Onze kernwaarden.
OBP actief! 24 november 2008 Jacqie van Stigt Projectleider LBP FNV Bondgenoten.
Wij stellen ons graag aan u voor!
Mobiliteit en Loopbaan
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
Inhoud 1.‘Werkgoesting’: opvallende vaststellingen uit onderzoek 2.Werkgoesting in KMO’s: een ESF-project - wie zijn wij? - projectdoelstelling? - projectactiviteiten?
De veranderende wereld van werk
Leeftijdsbewust Personeelsbeleid
OR-platform 15 november.
“Samen met lokale besturen werken aan een divers personeelsbeleid” Tempus Fugit, Leeftijdspiramide lokale besturen Aalter, 21 mei 2010 Pol Despeghel, Sectorconsulent.
Het Ervaringsfonds Een initiatief van staatssecretaris Van Brempt en minister Vandenbroucke.
Ik heb de leeftijd bereikt waarop men mijn inspanningen
Co-creatie in netwerken Thijs Habets Albert Kampermann.
Bedrijfspsychologie en Personeelsbeleid
Leeftijdsbewust personeelsbeleid bij Kind en Gezin Hebben en (h)ouden
DE PRAKTIJKERVARING Financiën en Begroting Katrien Callens, HR-verantwoordelijke.
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
Werken aan werkgoesting Innoverende praktijken in leeftijdsbewust personeelsbeleid Universiteit Hasselt, 27 november 2007 Verwelkoming Prof.dr. Hilda Martens,
Werkgoesting in KMO’s: op weg naar een leeftijdsbewust personeelsbeleid Werken aan Werkgoesting Startsessie 19 september Frank Lambrechts
Werken aan werkgoesting
Werken aan Werkgoesting
Werken aan Werkgoesting
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Opleiden van medewerkers
Ouderbetrokkenheid op het MBO
1 Visie op medewerkers vanuit talentgerichte invalshoek Huize Ter Walle VZW C.I.G.B. ompetent van kop tot teen!
Leeftijdsbewust personeelsbeleid Werkgroep donderdag 14 juni 2007.
Duurzaam, gepassioneerd en geëngageerd talent!
‘Denkdiner’ VWL Samenwerkend Limburg 31 maart 2010 Hans Bodt, Manager HRM a.i. Atrium Medisch Centrum Parkstad Langer doorwerken: Hoe maken we dat mogelijk.
Toelichting project “LONT” 10 oktober 2012 Bart Poppe & Annelies Maes.
Een echte win – win situatie Corporate Health
Vuurtoren 45+ Koning Boudewijnstichting 29 mei 2007.
Leeftijd en Beleid De OR aan zet Platform voor medezeggenschap in bibliotheken 5 maart 2008 Silvia van den Heuvel.
Bewegen voor meer evenwicht Fopas, dynamiek voor verandering.
Axel Daenekindt - Algemeen Directeur
Slimmer omgaan met personeel Dorinde Brands Adviseur Expertisecentrum LEEFtijd 28 augustus 2008, Arnhem.
Duurzame inzetbaarheid
Een theoretische verkenning
Demografische evoluties - verzekeringssector
10 tips Lees ook de Manpower White Paper!
Langer doorwerken door oudere werknemers
MVO- maatschappelijk verantwoord ondernemen
VTO, de brug van oud naar nieuw KENNISOVERDRACHT bij het departement Leefmilieu en Infrastructuur.
MANTELZORGCOACH.
Wat is duurzame inzetbaarheid voor ouderen ?
Het coachende functioneringsgesprek
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
ZIN!JA ANTWERPEN 29 OKTOBER 2015 Coaching in de Vlaamse Overheid.
Naar een duurzaam HRM beleid
Dichterbij een levensfasegericht personeelsbeleid Trudy Geurtsen bureaumanager P&O Dichterbij Wim den Herder Projectleider DOiO Stichting Senior Werkt.
Wat is oud? Inleiding door: Arie Stolk redactielid Geron.
Leeftijdsfasebewust HR-beleid Rick Brugts, directeur.
Levensfasebewust personeelsbeleid en PROS 2007 Impuls voor het binden & boeien van medewerkers.
Samen(werken) aan Duurzame Inzetbaarheid Van Reactief naar Preventief P&O Netwerkbijeenkomst VGN 1 Februari 2013.
Meer verbinding, sociale cohesie en eigen/samen regie in de buurt Met het Buurtteam als stimulator, facilitator en begeleider van een samenleving die niemand.
Visie op medewerkers vanuit talentgerichte invalshoek
Wat is jeugdwelzijnswerk?
Leren op de werkvloer Leren gebeurt niet vanzelf Wij ondersteunen deelnemers daarom in hun eigen praktijk. Hiervoor hebben wij een innovatieve methodiek.
Bijeenkomsten modernisering CAO Sport
Duurzame inzetbaarheid
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"
Werken met plezier en goed presteren
Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Leiderschapsontwikkeling
Transcript van de presentatie:

Werken aan Werkgoesting Prof. dr. Hilda Martens Universiteit Hasselt VOKA – dag van de HRM 9 november 2006 Prof. dr. Hilda Martens Universiteit Hasselt Mevr. Lut Schoofs Sr. HR.Consultant, netwerkpartner www.werkgoesting.uhasselt.be

Verloop Het Werkgoesting-project en zijn partners Is leeftijdsbewust personeelsbeleid nodig? Voorstelling van onze werkwijze met voorbeelden van methodieken en aanpakken Hoe begint u eraan? Wat doet het project voor u? Hoe betaalbaar is dat?

Werkgoesting in KMO’s : 2005-2007 is een ESF-project van de Universiteit Hasselt en VLAO Limburg, het Vlaams Agentschap Ondernemen in samenwerking met projectontwikkelaars diversiteit van ERSV Limburg private adviesbureaus/consultants: Allanta vzw, Itineris Advies Carine Drijkoningen en Dirk Vandecruys (Itineris Advies), Lut Schoofs, Dirk Huysmans, Johan Goris = de ‘Werkgoesting’-ploeg; een lerend samenwerkingsinitiatief tussen universiteit, overheid en bedrijfswereld

Achtergrond 2 ESF-onderzoeken met als doel overdraagbare instrumenten en processen voor leeftijdsbewust personeelsbeleid ontwikkelen: Zilveren processen en producten : 2004-2006: Borealis, Umicore, Stad Hasselt, Provincie Limburg Werkgoesting in KMO’s : 2005-2007 Case studies in Carrefour, NMBS, De Post, FOD Financiën, FOD P&O, bejaardenverzorging : RVT’s en Landelijke thuiszorg, T-Interim, Philips, Masterfood, AND Steel. www.werkgoesting.uhasselt.be ESF- project :Diversiteit op de rails : NMBS 2006-2007

= het domein van leeftijdsbewust of levensfasegericht personeels- en organisatiebeleid focus is NIET zozeer leeftijd, wel het begeleiden van het goesting- of energiepeil van alle medewerkers ouderenbeleid: symptoombenadering, vaak enkel curatief, focus is enkel leeftijd Met de werkgoesting-ploeg willen we KMO’s ondersteunen bij het ontwikkelen en realiseren van een personeelsbeleid dat alle medewerkers gemotiveerd, effectief en efficiënt , lang(er) aan de slag houdt

Waarom werk maken van werkgoesting? Duidelijke afname van de actieve bevolking door een combinatie van: toenemende vergrijzing  (vervroegde) uitstroom ouderen  - toenemende ontgroening  instroom jongeren  Gevolg: dreigende tekorten op de arbeidsmarkt, slagkracht van bedrijven daalt, pensioenstelsel is niet langer betaalbaar “als”we niets doen! “We zullen met zijn allen langer moeten blijven werken” (Generatiepact) Kerntaak van bedrijven de komende jaren = werken aan werkgoesting

In de bevolkingspiramide zwelt de top en versmalt de basis => actieve bevolking neemt af 1971 2004 Vergrijzing en ontgroening zijn een feit: 65 jaar of ouder: van 14% in 1990 naar 20% in 2010 (De baby-boomgeneratie pensioen- gerechtigd) jonger dan 20 jaar: van 25% in 1990 naar 20% in 2010

Werkzaamheidgraad 55-64 jaar =het percentage werkenden in de bevolking t.o.v. de totale bevolking in 1997 in 2005 in België 57 % 61.1 in EU 15 60.2 % 65.2 Bron: Eurostat Streefdoel Top Lissabon 70 %

Werkzaamheidgraad 55-64 jaar 2001 2005 België 25.1 % 31.8% Euro 15 38.8 % 44.1% Verschil 14.1% 12.3% Bron : Eurostat Streefdoel voor 2010 : 50% van de 50-plussers of 1 op 2

  1950 2002 Intrede op arbeidsmarkt +/- 16 21 Wettelijke pensioenleeft. 65 Feitelijke pensioenleeftijd 64,3 58,5 (- 5,8) Levensverwachting 68 78,7 (+10 ) Duur vd loopbaan 48 37 (- 11) Pensioenjaren/werkjaren Actieve jaren/inactieve 4/48 48/20 20/37 37/41

In 2004 2,5 werkenden per gepensioneerde Minder sociale bijdragen beschikbaar per gepensioneerde Pensioenen zouden moeten terugvallen met 42% (simpele extrapolatie) (NIS)

Wat is leeftijdsbewust personeelsbeleid ? Een leeftijdsbewust personeelsbeleid is gericht op het ontwikkelen, benutten en behouden van capaciteiten, kennis en ervaring - op korte en op lange termijn, - van alle individuele werknemers in alle leeftijdscategorieën - waarbij rekening wordt gehouden met veranderende mogelijkheden en behoeften. Wij’ focussen op ‘pro-actieve bijdrage’ van organisaties door werk te maken van “werkgoesting”

CONCREET…HOE BEGINT U ERAAN? Werken aan WERKGOESTING is werken aan condities zodat mensen met energie, inzet en goesting willen en kunnen werken gedurende hun ganse loopbaan, op een manier….

dat mensen zichzelf en mekaar naar waarde blijven schatten dat mensen op hun interesses, talenten en kwaliteiten worden aangesproken dat rekening gehouden wordt met leeftijd en leeftijdsfasen zoekend naar werkbaar evenwicht tussen de noden van het bedrijf en het individu dat zowel “werkgever” als “werknemer” hiertoe actief hun verantwoordelijkheid nemen

Hoe de noden van de medewerkers in evenwicht brengen met de noden van het bedrijf? Stap 1:reflecteer en luister!

Een greep uit vragen van bedrijfsleiders: - Hoe samenwerking optimaliseren tussen ‘jongere’ en meer ervaren ‘oudere’ medewerkers? Hoe optimaal gebruik maken van de verschillende kwaliteiten,ervaring en kennis van mijn personeel? Hoe kan ik mijn menselijk potentieel, en dus mijn organisatiepotentieel, hogerop tillen? Hoe kan ik mijn personeel blijvend gemotiveerd, betrokken en ‘in beweging’ houden? Hoe kan ik als KMO aantrekkelijk blijven voor sollicitanten en vroegtijdige uitstroom voorkomen?

Wat zijn de vragen/behoeften van medewerkers? Opdracht: bespreek per 3: Wat geeft u goesting om te werken in uw bedrijf? 2. Wat zou één doorbraak-actie kunnen zijn om in uw bedrijf mensen langer en met meer goesting te doen werken?

DOORBRAAKACTIES:

Uit ons e.a. onderzoek blijkt : dat mensen langer met “goesting” aan de slag blijven en/of meer en meer blijvend voor bedrijven kiezen indien: de jobinhoud en werkomgeving als voldoende uitdagend en betekenisvol wordt ervaren er voldoende aandacht is voor een goede balans tussen werk en privé er voldoende kansen zijn om te werken aan persoonlijke ontwikkeling de relatie met collega’s, en vooral de relatie met de rechtstreekse leidinggevende, goed zit Dit is verschillend naargelang de levensfase  optimale ‘fit’ zoeken!

Waarom werk maken van werkgoesting? Niet ‘zomaar’ langer werken (“enkele jaartjes meer”) MAAR een streven naar meer en meer KWALITEIT van leven en werken Levensstijlen en waardenpatronen veranderen en verschillen van generatie tot generatie, naargelang de levensfase worden andere accenten gelegd  Uitdaging voor een levensfasegericht personeelsbeleid: Deze verschillende accenten van het aanwezige menselijke potentieel voortdurend afstemmen (1) op elkaar (naar meer synergie) en (2) op de behoeften en doelen van het evoluerend bedrijf

Hefbomen om te werken aan werkgoesting W erkondersteuning (intervisie, supervisie, individuele coaching, groepscoaching,...) E rkenning (respect, waardering, opnemen van verantwoordelijkheid, beloning,…) R egelruimte (zelfsturing, autonomie, routinematige én creatieve opdrachten,...)   K ennis laten (door)stromen (kennis en ervaring ‘doorgeven’, leren, borgen,…) G ezondheid en welzijn (arbeidsveiligheid, ergonomie, stress, burn-out,…) O rganisatie commitment (betrokkenheid, eigenaarschap, intrapreneurship, ‘fit’,…) E venwicht werk-privé (aandacht verhouding werk-privé naargelang de levensfase,…) S amenwerking (verbetering groepswerking ‘jong’ en ‘oud’,…) T alentontwikkeling (ontwikkeling van competenties en kwaliteiten,…) I nspirerend leiderschap (naar een meer coachend rol, aandacht voor levensfasen,…) N etwerken (intern en extern contacten leggen en koesteren,…) G roeikansen (stimuleren van leren en hiertoe mee de nodige condities scheppen,…)

WAT DOET HET PROJECT? Met het project willen we u ondersteunen en begeleiden bij het uitwerken van een leeftijdsfase bewust personeelsbeleid en bij het verhogen van de WERKGOESTING in uw bedrijf.

Meer concreet…projectactiviteiten sensibilisering en stimulering (verspreiding resultaten via kanalen UHasselt, Voka, VKW, Unizo, VLAO, HR-tijdschriften, post-academische opleiding HRM) daadwerkelijke begeleiding in de praktijk: procesadvisering en actie-onderzoek; maatwerk documenteren en zichtbaar maken van inspirerende praktijkervaringen (referenties) ontwikkelen en verspreiden van pragmatische methodieken/aanpakken organiseren van leeractiviteiten via het leertraject “werken aan werkgoesting” organiseren van een ruimer HR-evenement op het einde van 2007

Hoe haalbaar, hoe betaalbaar is dit voor u? De nood aan leeftijdsbewust personeelsbeleid is « an inconvenient truth »!

Belangrijkste subsidiemogelijkheden VLAO: Vlaams Agentschap Ondernemen (www.vlao.be) Het Ervaringsfonds (www.ervaringsfonds.be) ERSV: Erkend Regionaal Samenwerkingsverband (het vroegere STC) (www.ersv.be ) BEA (Budget voor Economisch Advies) of ondernemerschapsportefeuille (www.bea.be ) Opleidingschecks werknemers (www.vdab.be)

Ruimte voor verduidelijkende vragen Dank u voor uw aandacht ! Ruimte voor verduidelijkende vragen

Leertraject “Werken aan Werkgoesting” 1) Actieleergroepen in gastbedrijven Werkgoesting-ploeg, collega-bedrijfleiders/HRM’ers & externe deskundigen op gebied van HRM Rond specifieke vraagstellingen/uitdagingen van het gastbedrijf Het gastbedrijf is als systeem aanwezig: niet alléén HR of bedrijfsleiding maar ook andere invalshoeken (‘staf’, ‘de vloer’)

1) Actieleergroepen in gastbedrijven (2) Focus: ervaringsuitwisseling, onderlinge advisering en leren van elkaar Uitkomst: pragmatische verbeteradviezen, verruiming mogelijke actiepistes en werkvormen (leervermogen vergroot)… Gerichte voorbereiding met deel van de werkgoesting-ploeg In principe met een vaste groep uit de deelnemers van vandaag

1) Actieleergroepen in gastbedrijven (3) Voordelen actieleergroepen diversiteit van invalshoeken rond een specifieke vraagstelling = uniek ‘rijke’ inzichten, adviezen en actiepistes  ACTIEGERICHT het werken met een vaste groep geeft meer kwaliteit qua leren en resultaat kans om vruchtbare relaties te ontwikkelen voor de toekomst gerichte voorbereiding is meerwaarde op zich diverse invalshoeken van het gastbedrijf werken samen in de actieleergroep

2) Leermodules rond relevante thema’s ondersteunend aan de actieleergroepen wisselwerking tussen ervaringsuitwisseling, leren uit ervaring ter plekke, onderlinge advisering en methodieken/theorie als kapstok Interessante en relevante thema’s: Erkenning en motivatie Kennisoverdracht en –borging (Mathieu Weggeman) Levensfasebewust leidinggeven en coachen

de mate en aard van betrokkenheid verschuift naargelang de Thema 1. Erkenning en motivatie Erkenning en betrokkenheid (commitment) bij de organisatie zijn twee hefbomen om werkgoesting te verhogen… (onlosmakelijk met elkaar verbonden). Betrokkenheid van de medewerkers bij de organisatie verkrijgt men maar als ‘de baas’ en de collega’s erkenning geven. En omgekeerd. “Als mensen betrokken zijn bij de organisatie, bewegen ze ook maar de mate en aard van betrokkenheid verschuift naargelang de levensfase”.

Erkenning en motivatie (vervolg) Vragen die we tegenkomen: Wat maakt dat medewerkers zich betrokken voelen bij de organisatie, zich verbinden met de organisatie om een collectieve betrachting te realiseren? Hoe hangt deze betrokkenheid samen met de levensfase waarin iemand zit? - Hoe mensen blijvend gemotiveerd en ‘in beweging’ houden? Hoe continu werken aan het op peil houden van betrokkenheid? - Respect tonen, waardering geven en belonen zijn verschillende vormen van erkenning. Hoe deze samen inzetten om de betrokkenheid en werkgoesting van medewerkers te verhogen?

Thema 2. Kennisoverdracht en –borging (Mathieu Weggeman) Citaat Weggeman: “als we organisaties beschouwen als ‘een verzameling mensen waarvan de meesten er voor gekozen hebben om met elkaar eenzelfde ideaal of doel na te streven’, dan kan er in een organisatie geleerd worden: individueel en collectief. Als het grootste deel van die mensen professionals zijn, dan moeten zij vooral leren om de bij hen aanwezige kennis voortdurend te verrijken zodat daardoor het nagestreefde doel of ideaal beter bereikt kan worden (d.w.z. sneller, goedkoper, makkelijker, aangenamer of vollediger)”

Kennisoverdracht en –borging (vervolg) Vragen die we tegenkomen: Hoe optimaal gebruik maken van de kwaliteiten, ervaring en kennis van medewerkers? Hoe professionals ondersteunen om de bij hen aanwezige kennis voortdurend te ontwikkelen? Individueel en in groep Hoe het delen van kennis tussen ‘jong’ en ‘oud’ aanmoedigen en ondersteunen? Hoe werken met ervaringskennis? Hoe (ervarings-) kennis borgen en tot ‘organisatiekennis’ maken? Hoe zorgen dat kunde, ervaring en kennis niet vroegtijdig weggaan? Hoe kennis in kaart brengen, ontwikkelen, delen, benutten en evalueren?

Thema 3. Levensfasebewust leidinggeven en coachen Waarden/drijfveren/ambities/wensen/verwachtingen… schuiven naargelang de ‘levensfase’. Iemand van 20 staat anders in het leven dan iemand van 53; andere accenten worden gelegd. Dit maakt dat een leidinggevende geconfronteerd wordt met heel wat verschillen tussen mensen.

Levensfasebewust leidinggeven en coachen (vervolg) Vragen die we tegenkomen: Hebt u als leidinggevende zicht op deze verschillen? - Hoe gaat u als leidinggevende met deze verschillen om? - Hoe kan u als leidinggevende deze verschillen waarderen en benutten ten dienste van de organisatie? - Hoe werkt u aan een ‘verschilvriendelijke’ cultuur? Dit is een cultuur waarin: - verschil gewaardeerd wordt ‘als rijkdom’ (versus verschil ‘als last’ of ‘op te lossen probleem’); leren van en met elkaar wordt gezien als een gedragen basiswaarde - ‘jong’ en ‘oud’ worden gestimuleerd om samen te werken/te leren