HOOFDSTUK 10 De kunst van organisatie-analyse

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
Advertisements

Visual Knowledge Building
“IK KRIJG HET NIET UIT MIJN HOOFD”
Succesfactoren van teamcoaching
Precht 2 Blz 53 t/m 101.
Theorie hoofdstuk 7 en 8 Anne Steevensz Nathalie van Nispen
….een korte presentatie
Alumni-event Dinsdag 17 september 2013
Ethiek Waarden & normen kritisch bekeken Welkom!.
Woord van Leven Februari 2013 “Wij weten dat we van de dood zijn overgegaan naar het leven omdat we elkaar liefhebben.” 1 Johannes 3,14.
Startzondag 09 september 2012 Is er meer? Er is meer! 1Korintiërs12:4-11 Er zijn in de gemeente van Christus verschillende gaven, maar er is één Geest,
Beginnen met actieonderzoek Hoe pak je dat aan?
Motivatie van de professional Willy Limpens
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
Persoonlijk worden.
HOOFDSTUK 8 ORGANISATIE ALS FLUX EN TRANSFORMATIE
Peter Schwartz The art of the long view stappenplan
Toegepaste scenario, wat te doen TAIDA Tracking Analysing Imaging Deciding Acting De controle handelingen voor het schrijven van een goed scenario.
Hoofdstuk 12 Conflicthantering
Het probleem definiëren en de onderzoeksdoelstellingen
Management van gedrag Hoofdstuk 8 Leiderschap 1.
Hoofdstuk 5 Integer leiderschap
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
Hoofdstuk 13 Conflicthantering
Kenmerken van de concept contextbenadering
Leiderschap en zelfbedrog:
Strategische samenwerking
Organisatie in verandering De implementatie van digitaal werken
Zachte waarden klinkende resultaten?!. Uitgangspunten van de werkgroep De deelnemende ROC’s delen de notie dat (kern)waarden onderscheidend en legitimerend.
Hoofdaannamen van Appreciative Inquiry
Onthaal en service.
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Stelt u zich eens voor….. …er is een probleem in uw bedrijf…
Workshop ‘visieversneller’
Opnieuw samen leven met elkaar Presentatie Congres 25 november 2014.
6 stappen in Risico management
Aanvaarding en tolerantie
Nationale DenkTank 2014 De DataWijzer In één oogopslag zien wat apps en websites met je data doen.
Leerstijlen KOLB SJM.
De eerste mensen § 1.1 & 1.2.
Hoe leert de ruiter NHB DEURNE.
Week 3: Systeemtheorie versus biologische psychologie
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 1
Minor agoog in de GGZ outreachend werken, tweede bijeenkomst.
Begeleiden en Coachen week 5
‘’ KERNTAAK 2.1 ‘’ Namen:Güler Kim Bernadette Kitty.
Van praktijk naar theorie: de aanpak van Dilemma.
Personal Development Programma Commissaris: Erica de Leeuw - Culturele antropologie & bestuurskunde - Achtergrond in zorg en welzijn - Bestuurssecretaris.
DE INVLOED VAN EEN ONDERZOEKSTRAJECT (OP DE WERKPLEK) OP DE ONDERZOEKENDE HOUDING VAN LERAREN IN OPLEIDING Twan van de Wetering - Docent Engels - Lid Kenniskring.
Gewoon een goede rekenles, hoe doe je dat? Anneke van Gool.
Building with nature (project Marconi) Kompas voor oriëntatie op vervolgprojecten Minor People, Planet, Profit, Rijksuniversiteit Groningen Policy Lab.
Algodoo als katalysator voor ontdekkend en ontwerpend leren Fontys Lerarenopleiding Sittard, Jos Smits, vakgroep natuurkunde.
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
Divergeren Deze powerpoint ga je aan de slag met verschillende divergerende technieken. Hierbij bedenk je zoveel mogelijk ideeën. Bij een brainstormsessie.
CKO werkdag Halverwege de cyclus Kijken naar eigen werk en werk van anderen Aanpak uitwisselen Werkbladen maken in mixgroepen.
Het conflicthanteringspalet Van informele aanpak tot mediation. Wat, wanneer, door wie en hoe? Conferentie De responsieve rechtsstaat, 22 september 2016.
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Flexibel opleiden Beatrijs de leede (onderwijskundig adviseur)
Begeleiding bij Werkplekleren
Maatschappelijk vraagstuk
Laagveengebied Groningen
Titel Stap 1 Aanleiding Stap 2 Als we niets doen Stap 4 Aanpak
Het probleem definiëren en de onderzoeksdoelstellingen
Conclusies evaluatie Regieraden
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Spreken en gesprekken 4.1 en 4.2 Formuleren en stijl 3.3
Workshop Voorbereiding op de Omgevingswet – hoe creëer je beweging?
Kenmerken van de concept contextbenadering
Cursus Interne auditor
Waarderende benadering
Transcript van de presentatie:

HOOFDSTUK 10 De kunst van organisatie-analyse EL BOUCHTTAOUI Ali

De kunst van organisatie-analyse Voorafgaande hoofdstukken => Theorie Dit hoofdstuk => Praktijk

Het gebruiken van metaforen om de organisatie te lezen en begrijpen Diagnostische lezing Kritische evaluatie mogelijkheid om complexiteit van organisaties op zowel descriptieve als prescriptieve wijze te onderzoeken

Het gebruiken van metaforen om de organisatie te lezen en begrijpen De Multicom-case Fase van diagnostische lezing Fase van kritische evaluatie

De Multicom-case

De diagnostische lezing: De Multicom-case De diagnostische lezing: Welke metaforen kunnen ons helpen om de beschreven ontwikkelingen te begrijpen?

De diagnostische lezing (1): Machine-metafoor opkomende bureaucratische kenmerken? Organische metafoor juistheid van veranderingen? Metafoor van holografische brein vitaliteit en vernieuwingsdrang? Cultuurmetafoor verandering van de belangrijkste ondernemingswaarden?

De diagnostische lezing (2): Politieke metafoor tegengestelde belangen? Metafoor van geestelijke gevangenis onbewuste aspecten van interpersoonlijke relaties? Fluxmetafoor wetmatigheden van verandering? Overheersingsmetafoor uitbuiting?

Het proces van kritische evaluatie: De Multicom-case Het proces van kritische evaluatie: Dit is noodzakelijk omdat door de diagnostische lezing er vragen ontstaan over de inzichten verkregen door de gebruikte metaforen. Bv. zijn deze wel nuttig en bruikbaar?

Het proces van kritische evaluatie: Welke inzichten hebben het meeste nut??? ‘doeltreffendste plot’ (a) neiging tot bureaucratiseren (b) mogelijke incongruentie met de omgeving (c) verlies van het holografisch karakter (d) verandering van de bedrijfscultuur (e) politiek die de verandering stuurt (f) onbewuste krachten die de relaties binnen de organisatie vormgeven

Het gebruik van metaforen om de organisatie te leiden en ontwerpen Metaforen gebruiken om de actie te bepalen ‘gebod van de metafoor’ Véél organisatieproblemen berusten op onze manier van denken

Metaforen gebruiken om de actie te bepalen: De Multicom-case Metaforen gebruiken om de actie te bepalen: Hoe kunnen de diverse metaforen ons nu helpen om in dit geval de juiste koers van handelen te bepalen?

Metaforen gebruiken om de actie te bepalen: Remedie??? Politieke metafoor verandering in verhouding aandelenpakket Organische metafoor alleen delen waar routinematige aanpak efficiency bureaucratiseren Cultuurmetafoor ethiek, teamgeest, … => capaciteiten Metafoor van het hologram creativiteit & klantgerichtheid ‘Ieder metafoor heeft zijn eigen gebod of richtingwijzer: een manier van begrijpen leidt tot een manier van handelen’

Er is een nauw verband tussen manier van denken en manier van handelen De Multicom-case Véél organisatieproblemen berusten op onze manier van denken Er is een nauw verband tussen manier van denken en manier van handelen Aansporen tot vereenzelviging van de rol die we spelen bij het scheppen van problemen die we moeten oplossen Het inzicht van dit verband kan leiden tot een nieuwe manier van organiseren

Lezing als in praktijk gebrachte theorie: Theorie wordt hier in praktijk omgezet Belang van theorie komt tot uiting door dat begrip tot handelen leidt. DOEL: vanuit verschillende standpunten denken over een bepaalde situatie Enige manier om tot een evenwichtig oordeel te komen => kritische evaluatie “NIETS IS ZO PRAKTISCH ALS EEN GOEDE THEORIE” (Kurt LEWIN)

HOOFDSTUK 11 Imaginisatie: een aanwijzing voor de toekomst EL BOUCHTTAOUI Ali

Imaginisatie: een aanwijzing voor de toekomst complexiteit van ons denken niet in overeenstemming met complexiteit van de werkelijkheid mogelijke oplossing is het gebruik van metaforen

Over olifanten en organisaties Oude Indiase verhaal over zes blinden en een olifant Twee belangrijke verschillen tussen moraal van Indiase verhaal en begrip van organisatie: wij kunnen ‘zien’ op organisaties toegepast zijn we ook ‘blinden’. Één en dezelfde aspect van een organisatie kan verschillende zaken tegelijkertijd betreffen voorbeeld van de ‘autoritaire manager’ Aspecten van iedere metafoor kunnen in elke situatie voorkomen

Imaginisatie: organisatie als een manier van denken Beelden/metaforen zorgen niet alleen ervoor dat we een situatie kunnen begrijpen, maar ook kunnen handelen ‘organon’ (Gr.) = mechanistische betekenis ‘imaginisatie’: het gebruik van beelden of metaforen om de organisatie te begrijpen en te leiden Door ‘imaginisatie’ zijn we op een bredere en opener manier gaan denken over de organisatie