Van onderwijzen naar leren… Maatschappelijke veranderingen en evoluties in de theorievorming: (onderwijskunde, leerpsychologie, neurologie) Implicaties.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
DAG VAN DE VAKDIDACTIEK Ijveren voor nijverheid!
Advertisements

School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Waarom werken met het programma De baan die bij me past?
De relatie tussen visie doelstellingen toetsing leertrajecten Een “innige band” !
Module B: De ‘Whole School Approach’
De kracht van mensen 16 februari 2011.
KINDEREN EVALUEREN ZELF GON-BEGELEIDING BEGELEIDING DOVE EN SLECHTHORENDE KINDEREN Jan De Vos ( ) – Onderwijskundig Ontwerpen – Academiejaar
Hoofdstuk 5 Sociale verbanden.
Van Methode Naar Methodiek
Nieuw leren vraagt om nieuw organiseren Presentatie Jan Geurts
Hogere denkvaardigheden
En hierdoor… ...worden armen afgesloten van algemeen aanvaarde leefpatronen…  scholing, gsm, auto, mode, vrijetijdsbesteding, internet, woning, lichaamsverzorging,
Teamleren, hoe werkt dat?
Peter Dirven WELKOM Innovatie ?
E-learning Kwaliteitscriteria
Kwaliteit met beleid Petra Verhagen
Ontwikkeling door leren Pavlof, Watson, Skinner Vygotsky
Veranderen in de praktijk
Onze Innovatieve Arbeidsorganisatie
Naar een Digitale Klas SCW. Overzicht  ICT naast lesgeven, groepswerk en individuele verwerking  Mogelijkheden van ICT  Leermodel: de lerende centraal.
WAT SCHEELT DAT TEAM © Hoe maak je een concrete teamdiagnose
Visie Mensontwikkeling WSD
Lineair curriculum concentrisch.
Health literacy =wicked problem Wat is een wicked problem? Een probleem met economische, sociaal maatschappelijke, juridische en technologische aspecten.
TOM waarom eigenlijk? Recht doen aan verschillen
Les 4 M&O Organisatiecultuur
Motivatie: van begrip naar toepassingen
Oude en nieuwe uitdagingen in personeelsmanagement.
Deel 1 Het managen van mensen en organi-saties.
Organisatiestructuur en
Kennisuitwisseling in LOK Landelijk onderwijsweb Kennistechnologie Evert van de Vrie Kennisuitwisseling in LOK Landelijk onderwijsweb Kennistechnologie.
Leidinggeven aan professionals in modern onderwijs
De Digitale Universiteit Innovatie en Transformatie van onderwijs met ICT via samenwerking van hoger onderwijs instellingen Wil Verreck programmamanager.
Veldhoven, BTG ESB&I, Onderwijscatalogus als basis voor onderwijslogistiek.
Workshop teamvorming en leiderschap
Motivatie: van begrip naar toepassingen
LOK Landelijk Onderwijsweb Kennistechnologie LOK Landelijk Onderwijsweb Kennistechnologie.
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
Netwerktafel Achtergrond en Doel
Leerloopbanen en het einde van de traditionele school Inleiding door Leo Lenssen Het Nationaal Onderwijscongres 2005.
Duurzame innovatie leiderschap en maatschappelijke legitimatie Inleiding door Leo Lenssen Boardroom 21 januari 2010.
Ondernemen(d) in het onderwijs
Het opleidingsprofiel:
“DE jeugd van tegenwoordig”
School als loopbaancentrum
ICT-er als coach. Stelling "De rol van ICT-coördinator bestaat uit het plannen en begeleiden van een veranderingsproces dat onderwijzend personeel (en.
Ad Otjes Manager Versa Welzijn
Innovatieve Arbeidsorganisatie Waarom zou je ?
Presentatie Executieve functies
Heidag FSW Onderzoek H. Schriefers, DCC.
Februari 2011 Co-creatie als meerwaarde 1 Voor CMI-MEDIA CO-CREATIE MEDMEC 03.
Expertise development how to bridge the gap between school and work.
PRESENTATIE ONLINE LEERDOSSIER Het proces. Hoe heb ik het aangepakt?
Beter Onderwijs Nederland
Afstuderen Woensdag
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
Naar een duurzaam HRM beleid
Coping Scholing NAH i.s.m. Hilverzorg. Coping  Uit het Engels ‘to cope with’  omgaan met…  De manier waarop iemand met stress, problemen en veranderingen.
Erfgoed connectie Utrecht Verjonging vrijwilligers.
Valkuilen bij het ontwerpen van competentiegericht onderwijs Jeroen J.G. van Merriënboer Derde 4C/ID Gebruikersconferentie, Studiecentrum OUNL, Utrecht,
Samenwerking De voordelen van geïntegreerd werken.
I NNOVATIEVE A RBEIDS O RGANISATIE (IAO) Kristel Steegmans – vzw Spectrum Van een functionele organisatie naar procesgericht organiseren Flanders Synergy.
Kick-off Bijeenkomst Driebergen 25 januari
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Coping.
Ketenmanager & Innovatiemakelaar
Lectora als ontwikkeltool voor interactieve multimedia programma’s
Naar een typologie van scholen
Naam school Datum Logo van de school
Transcript van de presentatie:

Van onderwijzen naar leren… Maatschappelijke veranderingen en evoluties in de theorievorming: (onderwijskunde, leerpsychologie, neurologie) Implicaties voor het onderwijs Naar Joost Lowyck, 1993

Leren  Van reactief naar actief leren  Van geformaliseerd naar gesitueerd leren  Van ‘lagere orde’ naar ‘hogere orde’ leren  Van extern gecontroleerd naar constructief leren  Van ‘enkele lus’ naar ‘dubbele lus’ leren (meta-leren)  Van product- naar proces leren  Van individueel naar collaboratief leren

Leertaken  Van labo naar authentische, ecologisch valide taken  Van gefragmenteerde naar complexe taken  Van enkelvoudige naar multipele perspectieven  Van uitwendige (gedrags-) taken naar interne, cognitieve taken  Van gesloten naar open taken  Van extern bepaalde naar zelf-bepaalde taken  Van individuele naar coöperatieve taken

Implicaties voor de lerarenrol  van onderwijzer naar coach  van informatie-doorgever naar begeleider van informatie opzoeken, verwerken en evalueren  van productgericht naar procesgericht  van oppervlakte-kennis naar dieptestructuur  van lesgever naar manager van informatie en groep  van individu naar team  van schoolbord en boek naar media mix  van monopolie van doceren naar methoden-mix

Informatie/kennis domeinen  Van informatie ‘container’ naar kennis’landschap’  Van mono-discipline naar multi-disciplines  Van inhoud gestuurd naar probleem-gestuurd curriculum  Van extern naar intern gestuurde kennis  Van enkelvoudige informatie-bronnen naar gedistribueerde kennis systemen

Technologie in onderwijs  Van geïsoleerde media naar multimedia  Van lineaire structuur naar nonlineaire structuur  Van gesloten programma’s naar open programma’s  Van programma controle naar lerende controle  Van informatie-presentatie naar interactiviteit  Van individueel gebruik naar netwerking  Van vaste locatie en tijd naar afstandsleren en flexibele timing