Van onderwijzen naar leren… Maatschappelijke veranderingen en evoluties in de theorievorming: (onderwijskunde, leerpsychologie, neurologie) Implicaties voor het onderwijs Naar Joost Lowyck, 1993
Leren Van reactief naar actief leren Van geformaliseerd naar gesitueerd leren Van ‘lagere orde’ naar ‘hogere orde’ leren Van extern gecontroleerd naar constructief leren Van ‘enkele lus’ naar ‘dubbele lus’ leren (meta-leren) Van product- naar proces leren Van individueel naar collaboratief leren
Leertaken Van labo naar authentische, ecologisch valide taken Van gefragmenteerde naar complexe taken Van enkelvoudige naar multipele perspectieven Van uitwendige (gedrags-) taken naar interne, cognitieve taken Van gesloten naar open taken Van extern bepaalde naar zelf-bepaalde taken Van individuele naar coöperatieve taken
Implicaties voor de lerarenrol van onderwijzer naar coach van informatie-doorgever naar begeleider van informatie opzoeken, verwerken en evalueren van productgericht naar procesgericht van oppervlakte-kennis naar dieptestructuur van lesgever naar manager van informatie en groep van individu naar team van schoolbord en boek naar media mix van monopolie van doceren naar methoden-mix
Informatie/kennis domeinen Van informatie ‘container’ naar kennis’landschap’ Van mono-discipline naar multi-disciplines Van inhoud gestuurd naar probleem-gestuurd curriculum Van extern naar intern gestuurde kennis Van enkelvoudige informatie-bronnen naar gedistribueerde kennis systemen
Technologie in onderwijs Van geïsoleerde media naar multimedia Van lineaire structuur naar nonlineaire structuur Van gesloten programma’s naar open programma’s Van programma controle naar lerende controle Van informatie-presentatie naar interactiviteit Van individueel gebruik naar netwerking Van vaste locatie en tijd naar afstandsleren en flexibele timing