Welkom 19 februari 2014.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Algemene vorming in het secundair onderwijs van de toekomst
Advertisements

Interlevensbeschouwelijke competenties voor dialoog en samenwerking
Oriëntatie avond ouders 27 maart 2013
Uit liefde voor het vak… Onderwijs slim organiseren!!!
23 mei 2011 Plaats van kunst en cultuur in het secundair onderwijs Willy Sleurs Afdeling Projecten: EVC, Curriculum en Kwalificaties (APECK)
Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
De rol van ouders in de ontwikkeling van alcoholgebruik onder adolescenten Door Elisa De Jonghe Engels, R. & van der Vorst, H. (2008). De rol van de ouders.
Workshop 3: De verhouding tussen VKS en de eindtermen in het onderwijs VKS-event 10/2/2012.
Interlevensbeschouwelijke competenties voor dialoog en samenwerking
Tijdelijk onderwijs aan huis voor kinderen met een chronische ziekte Els Meerbergen Studiedag 18 maart 2013 Platform van Onderwijs aan Zieke Leerlingen.
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
De Meridiaan naar de toekomst. Welkom 1. De organisatie 2. Gelijke tijden 3. Continurooster.
Realisatie kindcentrum
Verandering Schooltijden
3 H/V, kiezen voor een profiel
Steunpunt opvoedingsondersteuning. 2 Opvoedingsondersteuning -Inleiding -Iedereen heeft wel eens opvoedingsvragen -Ouders -Werkveld -Opvoedingsondersteuning.
Technische geletterdheid en onderwijs
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Vijf-gelijke-dagen model
Pastoraal op school.
Communicatie in de Aanval op Schooluitval
P. 1 6 december 2008 Gaat samen ook? Interculturaliseren van sociaal-cultureel werk Janna Moonens Vlaamse Gemeenschapscommissie studiedag Masereelfonds.
Presentatie Vereniging VOS/ABB
Even voorstellen.... Presentatie PABO-2 september 2009
Aan de slag met het leerplan RK-godsdienst
Beoordelen van docenten loont de moeite!
Samenwerken in burgerschap
Is de islam als godsdienst een rem op de integratie van moslims?
Kunnen we leren kiezen? Jan Bransen Alumnidag 2006.
Levensbeschouwelijke competenties voor dialoog en samenwerking.
Voorstelling 6de leerjaar
Loopbaandebat/loopbaanpact leerplichtonderwijs. Loopbaandebat/loopbaanpact leerplichtonderwijs Zomer 2010 : aankondiging loopbaandebat Problematiek :
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Adolescentie aan het begin van de 21ste eeuw
Personeelsvergadering
Opvoeden van drukke kinderen
H7: Wat is ethiek? 1. Wat is ethiek? 2. Wat zijn ethische problemen?
1. Levensbeschouwing en communicatie
1 Voorlichting keuzes klas 2 Het Hooghuis locatie Centrum Vanaf begin maart: locatie Stadion Frans Christophe, decaan.
Het werken met portfolio
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Cultuurprofieldoelen;
Ouderenraden en Actief ouder worden Colloquium GroenPlus
AV LOP SO/ Gent 3 juni 081 Zorgen en vragen van ouders LOP- focusgroep Ouderbetrokkenheid Marie-Paule Gavel Ali Capa.
Optimale omgeving voor Projectmatig werken
Overgang basis naar secundair
Dag met vakcoördinatoren Mechelen 23 – agenda Een model om aandacht te hebben voor de leerlijn en de vakoptiek Een model om aandacht te hebben.
Op weg naar een Samenlevingsgerichte School De [naam school] wil ………………………
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Levensbeschouwing Christendom Religie op de basisschool.
School en samenleving kwartaal 1 schooljaar 2012/2013 docent: Pascal van Schajik medsite: schpa
IKOS Introductie. Ikos-opleiding Actieve pluriformiteit Levensbeschouwing Humanisme Vervolgcursus Levensbeschouwing Islam Vervolgcursus Levensbeschouwing.
Levensbeschouwing Christendom Religie op de basisschool.
IKOS Introductie. Ikos-opleiding Actieve pluriformiteit HumanismeIslamChristendom Keuzemodules: Bijbel Geschiedenis van het christendom - Wereldreligies.
Levensbeschouwing Christendom (Ikos). Onderwerpen Levensbeschouwing en Ikos Openbaar onderwijs.
IKOS Introductie. Ikos-opleiding Actieve pluriformiteit Levensbeschouwing Humanisme Vervolgcursus Levensbeschouwing Islam Vervolgcursus Levensbeschouwing.
Workshop Identiteit?.
Levensbeschouwing Christendom Religie op de openbare school.
Niet- confessionele Zedenleer. Wat is Niet- confessionele Zedenleer? (NCZ) = Zedenleer, maar niet gebaseerd op geloof, niet zomaar iets als waar aannemen.
Evolutie van het godsdienstonderwijs Van geloof naar geloofservaring (deductief) – tot de jaren 1960 Van ervaring naar geloof (inductief) – tot de jaren1990.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Ouderinformatieavond Andere schooltijden Het belang van alle kinderen staat voorop!
Openbaar onderwijs OBS De Carrousel - Foto: John Oud.
Naam: Jana Van Wijmeersch 1 BaOc
ACTUALISATIE LEERPLAN 1 september 2019
ACTUALISATIE LEERPLAN 1 september 2019
Transcript van de presentatie:

Welkom 19 februari 2014

Welkom… Werken aan: Interlevensbeschouwelijkheid Hoe de dialoog aangaan met andere levensbeschouwingen: godsdiensten en niet-confessionele zedenleer. Uitdrukken dat dialoog constructief kan zijn!

Toren van Babel/babbel… Opdracht tijdens middagpauze Van Babel naar Babbel Blokje bij binnenkomen Kleuren en vormen Samen bouwen tot één toren… waar symbolisch de eigenheid en het verschil worden samen gelegd tot een toren van ontmoeting en babbel…

Merk op: 14.00 u. – 15.30 u.

interlevenbeschouwelijke competenties ontstaan / voorgeschiedenis waarom? inhoudelijk en straks?

voorgeschiedenis ILBC Onderwijsspiegel 2004-2005 ruime bevraging bij leerlingen resultaat: kennis leidt tot tolerantie respect voor levensbeschouwelijke identiteit vanuit eigen identiteit anderen ontmoeten Visietekst september 2006 leraren LBV worden gevraagd schoolprojecten rond respect voor anderen te ontwikkelen

voorgeschiedenis ILBC Memorandum Vlaamse regering 2009: minister Smet: "Met het oog op de realisatie van een gezamenlijk aanbod 'levensbeschouwing' naast de huidige keuzemogelijkheden binnen het officieel onderwijs, maken we de samenwerking mogelijk tussen de aanbieders van de verschillende levensbeschouwelijke vakken.“ Erkende instanties en vereniging LBV: voorstel tot project aan de Minister van Onderwijs en uitwerking van competenties voor interlevensbeschouwelijke dialoog en samenwerking op school.

en daarnaast… Patrick Loobuyck vele bedenkingen vanuit de maatschappij… mensen liggen niet meer wakker van godsdienst jongeren vragen er niet naar ‘shoppen’ is de boodschap iedereen moet zich verantwoorden… LBV niet… Patrick Loobuyck LBV (godsdiensten/niet-confessionele zedenleer) vervangen door vak LEF (levensbeschouwing – ethiek – filosofie) zeker in de 3de graad.

en daarnaast… GO! wil in de derde graad 1u LBV en 1 u LEF… sinds de competenties… 1u inter- levensbeschouwelijke module Jean-Jacques De Gucht wetsvoorstel om LBV te reduceren tot 1u LBV en 1u vergelijkende godsdienstwetenschap Groen! een eenheidsvak ‘levensbeschouwing, burgerschap en filosofie’ & ‘facultatief voor lessen in een specifieke godsdienst of levensbeschouwing kunnen kiezen’.

en daarnaast… Open VLD… blijft vragen stellen in het parlement over de kostprijs van LBV in het onderwijs. Caroline Gennez… kinderen blijven langer op school en er komen keuzevakken: sport – LBV – cultuur – muziek,… overzicht op THOMAS http://www.kuleuven.be/thomas/page/poli tieke-standpunten/

competenties uitgewerkt door de commissie levensbeschouwelijke vakken goedgekeurd door erkende instanties & vereniging (inrichtende machten van de levensbeschouwelijke vakken) plechtige ondertekening van het engagement in het Vlaams Parlement met Smet en Peumans

voorstel - uitgangspunten Start vanuit eigen levensbeschouwelijke identiteit of het vak waarin men les volgt… voor ons r.-k. godsdienst Respect voor identiteit maakt dialoog mogelijk Tolerantie onmogelijk door wegduwen verschillen Maatschappelijke taak van de school: school als oefenplaats voor de maatschappij

Inleidend Competenties interlevensbeschouwelijke dialoog en interlevensbeschouwelijk samenleven Competentie 24 competenties op 12 jaar (LO en SO) = bril ≠ thema Kennis – vaardigheden en attitudes ILB-dialoog: open – gezonde interesse & nieuwsgierigheid – ontmoeting – realisme – geen relativisme ILB-samenleven: maatschappelijke relevantie

Inleidend Twee kolommen – Drie terreinen Kennis – vaardigheden & attitudes Ik en mijn LB Ik, mijn LB en de LB van de ander Ik, mijn LB en de samenleving Te onderscheiden, niet te scheiden

vandaag: insteek vanuit de pluraliteit

Ik en mijn levensbeschouwing

Kennis - De ll ontdekt en verwoordt… Nieuwsgierigheid - verwondering – taal De LB kenmerken van de eigen ontwikkelende identiteit. ~ leeftijdsfase - respecteren diffuse - waarderen zoekende De eigenheid van de LB waarin hij/zij les volgt. Aanbieden referentiepunt, ‘wrijfpaal’ De interne pluraliteit van de LB waarin zij/hij les volgt Belangrijke opstap

Vaardigheden en attitudes – De leerling… Verwoordt open en bedachtzaam gedachten, gevoelens, ervaringen, normen en waarden vanuit de eigen LB. Gaat respectvol en open om met de eigenheid van de eigen LB. Gaat respectvol en open om met de diversiteit binnen de eigen LB. Ontwikkelt een positief zelfbeeld en neemt initiatief gebaseerd op de beleving van de eigen LB.

Ik, mijn levensbeschouwing en deze van de ander

Kennis - De ll ontdekt en verwoordt… De eigenheid van andere LB. Ontmoeting - realisme De eigenheid van een LB zoals een bevoorrechte getuige of een relevante vertegenwoordiger van een LB ze voorstelt. Gelijkenissen en verschillen tussen LB. ↔ on-verschil-ligheid De interne pluraliteit in verschillende LB. Openstaan voor betekenis van verschillen

Vaardigheden en attitudes – de leerling… Herkent en benoemt de LB kleuring van gedachten, gevoelens, ervaringen, waarden en normen bij zichzelf en de anderen. Respecteert het bestaan van LB. Luistert empathisch naar leeftijdsgenoten met een andere LB. Verplaatst zich in het LB perspectief van anderen. Is constructief kritisch over eigen en andere LB. Gaat respectvol en open om met de eigenheid van andere LB.

Ik, mijn levensbeschouwing en de samenleving

Kennis - De ll ontdekt en verwoordt… De verschillen tussen stereotyperingen over een LB en de binnenkant van een LB Moeilijkheden en kansen voor ILD en ILS De rol van LB voor zichzelf en de samenleving

Vaardigheden en attitudes – de leerling… Onderscheidt levensbeschouwelijke stereotypering van levensbeschouwelijke identiteit. Gaat constructief om met moeilijkheden en kansen voor ILD en ILS Oefent ILS en ILS als noodzakelijke vaardigheid voor het leven in de realiteit van een multilevensbeschouwelijke samenleving Herkent afspraken en regels nodig voor het interlevensbeschouwelijke samenleven en past deze toe.

Doel werken aan een tolerantere maatschappij één element oplichten (dialoog) als maatschappelijk relevant gegeven erkennen van de waarde van de pluraliteit dialoog met de ander, laat ook nadenken over zichzelf

toekomst officieel onderwijs: info vorig schooljaar voor leerkrachten en dit jaar experimenteren en info aan directies katholiek onderwijs: info aan directies en aan leerkrachten per scholengemeenschap in de komende maanden ‘van de orde van het leerplan’ – komt in de nieuwe uitgave van het leerplan dubbel doel: een bril om naar de eigen lessen te kijken een project uitwerken van maximaal 6 uren

http://ilbc-op-school.weebly.com/

dialoog in evenwaardigheid Dr. Pat Patfoort - antropologe (geboren in 1949) moeder van twee zoons geeft voordrachten en vormingen op het gebied van conflict transformatie en geweldloze conflicthantering, verzorgt ook bemiddelingen auteur van verscheidene boeken en heel wat artikels, die vertaald zijn in verschillende talen medeoprichtster en voorzitster van De Vuurbloem vzw (Centrum voor Geweldloosheid in Omgang en Conflicthantering) in Brugge (België) gastdocent in universiteiten in België, Italië, Nederland, Spanje, Zweden, de VS, Rusland werkt met een grote verscheidenheid van groepen : o   rond opvoeding (met kinderen, adolescenten, ouders, leerkrachten, opvoeders) o   op het niveau van volwassenen onder elkaar (relaties in het gezin, collega’s op het werk, met gedetineerden, met politieagenten) werkt ook rond conflicten op het inter-etnisch niveau, zoals in de Kaukasus, in Kosovo, in Rwanda, in Oost-Congo, in Senegal werkt regelmatig samen met de Quakers, Pax Christi en Caritas, de OVSE (Organisatie voor Veiligheid en Samenwerking in Europa), de Raad van Europa en de VN

dialoog in evenwaardigheid Dr. Pat Patfoort - antropologe - eerder geneigd tot discussie dan tot dialoog… wortel en mechanismen van geweld – ook in dialoog met anderen model van geweld geweldloosheid model van evenwaardigheid

informeel… maaltijd tot 13u30 bouwproject ‘toren van babbel’ 13u30 dessert 14u00 terug in de grote zaal

pluraliteit in alle levensbeschouwingen Doel van deze middag… visie op kwaad en vergeving mini-referaten 4 x 20 minuten proeven van de interne pluraliteit van elke levensbeschouwing

we verwelkomen Ahmed Azzouz Islamitische godsdienst Dick Wursten Nebosja Hinic Orthodoxe godsdienst Dick Wursten Protestants-evangelische godsdienst Sonja Eggerickx Niet-confessionele zedenleer

pluraliteit – kwaad/vergeving oproepen van kwaad… vijf jaar geleden we gaan niet in op het fragment… Alleen kwaad ‘op zijn scherpst’ stellen om dan te luisteren naar ‘vergeving’ in zijn meest plurale betekenis.

we luisteren naar… Ahmed Azzouz Islamitische godsdienst Dick Wursten Nebosja Hinic Orthodoxe godsdienst Dick Wursten Protestants-evangelische godsdienst Sonja Eggerickx Niet-confessionele zedenleer