Innovatiematrix en functionaliteiten

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Principes van marketing - Hoofdstuk 18
Advertisements

Hoe beleef je toetsen? HANovatie Themadag 6 november 2009 Saskia Weijzen.
De relatie tussen visie doelstellingen toetsing leertrajecten Een “innige band” !
Voorbeelden van innoverende toekomstige techniek bij C-Leren?
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
SPIN (c) - intro SAMENWERKEN: BIM ALS WERKWOORD KENNISMANAGEMENT IN DE BOUWKETEN.
De innovatie-matrix De veranderende rol van docenten
Treasury: een verhaal met een plot en een clou
Slimmer werken en minder investeren
WIE STAAN VOOR U? Sandra Klokman Noor Bosch RIBW
Studieloopbaancoaching
Onderzoekende houding van pabo-studenten bij het uitstroomprofiel Talentontwikkeling en excellentie bij Wetenschap en techniek Algemeen: Toevoegen enkele.
E-learning Kwaliteitscriteria
Holly Cheung, Mellissa Geustskens, Cindy de Gilder en Cleo Graaf klas Groen.
Een startersgids voor innovatie
De Onderwijscalculator 29 november 2009 Hergen Datema Artefaction.
De Kanteling een VNG-project over vernieuwing in de Wmo
Onderwijskundig ontwerpen
17 & 18 november '08 Bouwen aan een opleiding CConceptueel kader en onderwijskundig referentiekader.
Reclameontwerp: boodschapstrategieën en creatieve uitwerking
Organisatiestructuur en
Hoofdstuk 5 Onderhandelen over toegang en onderzoeksethiek Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill,
Presentatie Flexcollege Experimenteren met flexibiliseren
VERLEIDEN TOT LEREN Velon 2007
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Presentatie door Dr. T.A. Rodrigues d.d. 18 april 2002 Ordina NV Vivaldiplantsoen JE Utrecht Tel: Fax:
Groepsinstructie en Hulp op afstand woensdag 17 november 2010.
Loopbaanoriëntatie en loopbaanbegeleiding (LOB) in leerjaar 4
zelfsturend portfolio-onderwijs:
Leren organiseren voor de New Millennium Learners Frans de Vijlder.
Nieuwe opleiding leidsters stelt kinderen centraal
De veranderende rol van docenten Fons Vernooij Instituut Management en Economie Johan Cruijff University.
Leerstijlkenmerken van leermiddelen
Cultuurprofieldoelen;
Leeromgeving als katalysator voor leren voor duurzame ontwikkeling Het Groene Onderwijs & LvDO NRO 14 november 2014 Stan Frijters
Proces presentatie: StopBS Karst Hoogsteen & Tim Joosten.
Interne communicatie Daphné Gelder 1BaTP A2 Wat Formele en informele contacten Binnen organisatie vb. bedrijven, sportverenigingen,… Bron:
Inhoud presentatie Trends Doelen regeerakkoord Meerwaarde Wlz
Onderzoeksvraag Achtergrond
 1. Het begrip (beroeps)competenties 1. Het begrip (beroeps)competenties  2. Werkend leren 2. Werkend leren  3. Stageplaatsen als leeromgeving 3. Stageplaatsen.
Eline Bouwman http//:med.hro.nl/ginka/
KWARTAAL 2 JAAR 2 SLC. vandaag Programma kwartaal 4 Opdrachten Werkbezoeken eindgesprekken.
Empowerment Gezins- en wijkgericht werken Kwartaal 3 week 5.
Presentatie schooltijden oudergeledingen 23 november 2015Presentatie schooltijden oudergeledingen 1.
Bijeenkomst September 2015
Bètadidactiek Beschrijving vak en NLT competenties die aan bod komen.
Samenwerkingsvorm- groepswerk Groepswerk beoogt steeds het op gang brengen van een collaboratief leerproces, d.i. een vorm van actief leren waarbij studenten.
1 cijfer uit 8 miljoen records Resultaten uit het 1-cijfer-traject Arjan Biemans (HBO-raad) Dair-seminar 6 november 2003.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Leergang LOB: verdiepingsmodule Blok 2: ontwerp.
VAD BIJEENKOMST 1.3. Inhoud bijeenkomst Welkom, mededelingen, stage ervaringen 2. Presentatie / bespreken van de voorbereidingsopdrachten 3.Leerdoelen/lesdoelen.
Visie Blended leren Blended leren is een doordachte integratie van face-to-face onderwijs met e-leren.
Visies Buitengebied en bebouwde kom Leusden 21 jan 2016.
Bijeenkomst 4: Van lesdoelen naar leeractiviteiten
Nieuwe kansen voor groei van de handbalsport Slagkracht verhogen op: individueel niveau clubniveau landelijk niveau.
Directeur Leiding geven Visie Verantwoordelijkheid Creëert randvoorwaarden.
Onderzoek leereffecten educatief programma Joods
De toekomst van het mbo Eindopdracht leergang mbo 2017
Reclamewijsheid: wat is dat?
Kennis delen.
ETUDE Toetsservicesysteem
Lesgeven zonder cijfer?
. AFDELING Datum Welkom op de Campus! Eric Holtman.
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Reflecteren volgens de kritische incident methode
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Hoofdstuk 3 Wat gaat de beginnend beroepsbeoefenaar
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Transcript van de presentatie:

Innovatiematrix en functionaliteiten Denkkader voor het combineren van leerdoelen en media Fons Vernooij: 18 november 2001 mail@fons-vernooij.nl

Doel van deze presentatie Ingangen vinden voor virtueel leren: Relatie leerdoelen en media Kader voor ontwerpprocessen Uitsplitsing leeractiviteiten Uitsplitsing functionaliteiten van media Fons Vernooij - 18 november 2001

Uitgangspunt: de innovatie-matrix Traditionele leerdoelen Nieuwe leerdoelen INNOVATIE MATRIX Traditionele media Traditioneel onderwijs Spin off Nieuwe media Efficiënt onderwijs Innovatief onderwijs Fons Vernooij - 18 november 2001

De opbouw van een applicatie Belangrijkste keuzes bij innovatie: Welke competenties staan centraal? Welke leerdoelen komen binnen bereik? Welke nieuwe media kun je gebruiken? Belangrijkste afweging bij invoering: Welke mix van leerdoelen resulteert? Welke mix van media resulteert? Fons Vernooij - 18 november 2001

Het functionaliteitenmodel Het model legt verband tussen: de competenties en de leeractiviteiten de beschikbare media en hun (dis)functionaliteiten En het creëert een raakvlak voor: pedagogische kenmerken en mediakenmerken Fons Vernooij - 18 november 2001

Fons Vernooij - 18 november 2001 Competenties Fons Vernooij - 18 november 2001

Fons Vernooij - 18 november 2001 Competenties Media Fons Vernooij - 18 november 2001

Fons Vernooij - 18 november 2001 Competenties Ontwerp-proces Media Fons Vernooij - 18 november 2001

Fons Vernooij - 18 november 2001 Competenties Ontwerp-proces Kritisch snijvlak voor optimalisering Media Fons Vernooij - 18 november 2001

Fons Vernooij - 18 november 2001 Competenties Pedagogische kenmerken Ontwerp-proces Kritisch snijvlak voor optimalisering Media Fons Vernooij - 18 november 2001

Fons Vernooij - 18 november 2001 Competenties Pedagogische kenmerken Ontwerp-proces Kritisch snijvlak voor optimalisering Media-kenmerken Media Fons Vernooij - 18 november 2001

Fons Vernooij - 18 november 2001 Competenties Pedagogische kenmerken Ontwerp-proces Kritisch snijvlak voor optimalisering Media-kenmerken Media Fons Vernooij - 18 november 2001

Fons Vernooij - 18 november 2001 Competenties Leerdoelen Pedagogische kenmerken Ontwerp-proces Kritisch snijvlak voor optimalisering Media-kenmerken Media Fons Vernooij - 18 november 2001

Fons Vernooij - 18 november 2001 Competenties Leerdoelen Leeractiviteiten Pedagogische kenmerken Ontwerp-proces Kritisch snijvlak voor optimalisering Media-kenmerken Media Fons Vernooij - 18 november 2001

Fons Vernooij - 18 november 2001 Competenties Leerdoelen Leeractiviteiten Pedagogische kenmerken Cognitieve leeractiviteiten Ontwerp-proces Kritisch snijvlak voor optimalisering Media-kenmerken Media Fons Vernooij - 18 november 2001

Fons Vernooij - 18 november 2001 Competenties Leerdoelen Leeractiviteiten Communicatieve leeractiviteiten Pedagogische kenmerken Cognitieve leeractiviteiten Ontwerp-proces Kritisch snijvlak voor optimalisering Media-kenmerken Media Fons Vernooij - 18 november 2001

Fons Vernooij - 18 november 2001 Competenties Leerdoelen Leeractiviteiten Communicatieve leeractiviteiten Regulatieve leeractiviteiten Pedagogische kenmerken Cognitieve leeractiviteiten Ontwerp-proces Kritisch snijvlak voor optimalisering Media-kenmerken Media Fons Vernooij - 18 november 2001

Fons Vernooij - 18 november 2001 Competenties Leerdoelen Leeractiviteiten Communicatieve leeractiviteiten Regulatieve leeractiviteiten Pedagogische kenmerken Cognitieve leeractiviteiten Affectieve leeractiviteiten Ontwerp-proces Kritisch snijvlak voor optimalisering Media-kenmerken Media Fons Vernooij - 18 november 2001

Fons Vernooij - 18 november 2001 Competenties Leerdoelen Leeractiviteiten Communicatieve leeractiviteiten Regulatieve leeractiviteiten Pedagogische kenmerken Cognitieve leeractiviteiten Affectieve leeractiviteiten Ontwerp-proces Kritisch snijvlak voor optimalisering Media-kenmerken Potentiële Functionaliteiten Media Fons Vernooij - 18 november 2001

Fons Vernooij - 18 november 2001 Competenties Leerdoelen Leeractiviteiten Communicatieve leeractiviteiten Regulatieve leeractiviteiten Pedagogische kenmerken Cognitieve leeractiviteiten Affectieve leeractiviteiten Ontwerp-proces Kritisch snijvlak voor optimalisering Media-kenmerken Potentiële Functionaliteiten Potentiële Disfunctionaliteiten Media Fons Vernooij - 18 november 2001

Fons Vernooij - 18 november 2001 Competenties Leerdoelen Leeractiviteiten Communicatieve leeractiviteiten Regulatieve leeractiviteiten Pedagogische kenmerken Cognitieve leeractiviteiten Affectieve leeractiviteiten Ontwerp-proces Kritisch snijvlak voor optimalisering Actieve Functionaliteiten Media-kenmerken Potentiële Functionaliteiten Potentiële Disfunctionaliteiten Media Fons Vernooij - 18 november 2001

Fons Vernooij - 18 november 2001 Competenties Leerdoelen Leeractiviteiten Communicatieve leeractiviteiten Regulatieve leeractiviteiten Pedagogische kenmerken Cognitieve leeractiviteiten Affectieve leeractiviteiten Ontwerp-proces Kritisch snijvlak voor optimalisering Actieve Functionaliteiten Actieve Disfunctionaliteiten Media-kenmerken Potentiële Functionaliteiten Potentiële Disfunctionaliteiten Media Fons Vernooij - 18 november 2001

Pedagogische aandachtspunten Welke virtuele hulp is mogelijk? Bij cognitieve activiteiten? Bij communicatieve activiteiten? Bij regulatieve activiteiten? Bij affectieve activiteiten? Fons Vernooij - 18 november 2001

Criteria voor de media (cognitief) Welke functionaliteiten staan centraal bij de cognitieve activiteiten? Welke media zijn ingeschakeld? Welke functionaliteiten zijn geactiveerd? Welke disfunctionaliteiten zijn er? Welke functionaliteiten blijven onbenut? Fons Vernooij - 18 november 2001

Criteria voor de media (communicatief) Welke functionaliteiten staan centraal bij de communicatieve activiteiten? Welke media zijn ingeschakeld? Welke functionaliteiten zijn geactiveerd? Welke disfunctionaliteiten zijn er? Welke functionaliteiten blijven onbenut? Fons Vernooij - 18 november 2001

Criteria voor de media (regulatief) Welke functionaliteiten staan centraal bij de regulatieve activiteiten? Welke media zijn ingeschakeld? Welke functionaliteiten zijn geactiveerd? Welke disfunctionaliteiten zijn er? Welke functionaliteiten blijven onbenut? Fons Vernooij - 18 november 2001

Criteria voor de media (affectief) Welke functionaliteiten staan centraal bij de affectieve activiteiten? Welke media zijn ingeschakeld? Welke functionaliteiten zijn geactiveerd? Welke disfunctionaliteiten zijn er? Welke functionaliteiten blijven onbenut? Fons Vernooij - 18 november 2001

Fons Vernooij - 18 november 2001 Afweging van media Welke functionaliteiten voeg je toe? Welke disfunctionaliteiten krijg je er ongevraagd bij? Hoe kun je die met andere media opvangen? Welke potentiële functionaliteiten krijg je er dan bij? Fons Vernooij - 18 november 2001

Fons Vernooij - 18 november 2001 Literatuur Fons Vernooij - 18 november 2001