Innovatiematrix en functionaliteiten Denkkader voor het combineren van leerdoelen en media Fons Vernooij: 18 november 2001 mail@fons-vernooij.nl
Doel van deze presentatie Ingangen vinden voor virtueel leren: Relatie leerdoelen en media Kader voor ontwerpprocessen Uitsplitsing leeractiviteiten Uitsplitsing functionaliteiten van media Fons Vernooij - 18 november 2001
Uitgangspunt: de innovatie-matrix Traditionele leerdoelen Nieuwe leerdoelen INNOVATIE MATRIX Traditionele media Traditioneel onderwijs Spin off Nieuwe media Efficiënt onderwijs Innovatief onderwijs Fons Vernooij - 18 november 2001
De opbouw van een applicatie Belangrijkste keuzes bij innovatie: Welke competenties staan centraal? Welke leerdoelen komen binnen bereik? Welke nieuwe media kun je gebruiken? Belangrijkste afweging bij invoering: Welke mix van leerdoelen resulteert? Welke mix van media resulteert? Fons Vernooij - 18 november 2001
Het functionaliteitenmodel Het model legt verband tussen: de competenties en de leeractiviteiten de beschikbare media en hun (dis)functionaliteiten En het creëert een raakvlak voor: pedagogische kenmerken en mediakenmerken Fons Vernooij - 18 november 2001
Fons Vernooij - 18 november 2001 Competenties Fons Vernooij - 18 november 2001
Fons Vernooij - 18 november 2001 Competenties Media Fons Vernooij - 18 november 2001
Fons Vernooij - 18 november 2001 Competenties Ontwerp-proces Media Fons Vernooij - 18 november 2001
Fons Vernooij - 18 november 2001 Competenties Ontwerp-proces Kritisch snijvlak voor optimalisering Media Fons Vernooij - 18 november 2001
Fons Vernooij - 18 november 2001 Competenties Pedagogische kenmerken Ontwerp-proces Kritisch snijvlak voor optimalisering Media Fons Vernooij - 18 november 2001
Fons Vernooij - 18 november 2001 Competenties Pedagogische kenmerken Ontwerp-proces Kritisch snijvlak voor optimalisering Media-kenmerken Media Fons Vernooij - 18 november 2001
Fons Vernooij - 18 november 2001 Competenties Pedagogische kenmerken Ontwerp-proces Kritisch snijvlak voor optimalisering Media-kenmerken Media Fons Vernooij - 18 november 2001
Fons Vernooij - 18 november 2001 Competenties Leerdoelen Pedagogische kenmerken Ontwerp-proces Kritisch snijvlak voor optimalisering Media-kenmerken Media Fons Vernooij - 18 november 2001
Fons Vernooij - 18 november 2001 Competenties Leerdoelen Leeractiviteiten Pedagogische kenmerken Ontwerp-proces Kritisch snijvlak voor optimalisering Media-kenmerken Media Fons Vernooij - 18 november 2001
Fons Vernooij - 18 november 2001 Competenties Leerdoelen Leeractiviteiten Pedagogische kenmerken Cognitieve leeractiviteiten Ontwerp-proces Kritisch snijvlak voor optimalisering Media-kenmerken Media Fons Vernooij - 18 november 2001
Fons Vernooij - 18 november 2001 Competenties Leerdoelen Leeractiviteiten Communicatieve leeractiviteiten Pedagogische kenmerken Cognitieve leeractiviteiten Ontwerp-proces Kritisch snijvlak voor optimalisering Media-kenmerken Media Fons Vernooij - 18 november 2001
Fons Vernooij - 18 november 2001 Competenties Leerdoelen Leeractiviteiten Communicatieve leeractiviteiten Regulatieve leeractiviteiten Pedagogische kenmerken Cognitieve leeractiviteiten Ontwerp-proces Kritisch snijvlak voor optimalisering Media-kenmerken Media Fons Vernooij - 18 november 2001
Fons Vernooij - 18 november 2001 Competenties Leerdoelen Leeractiviteiten Communicatieve leeractiviteiten Regulatieve leeractiviteiten Pedagogische kenmerken Cognitieve leeractiviteiten Affectieve leeractiviteiten Ontwerp-proces Kritisch snijvlak voor optimalisering Media-kenmerken Media Fons Vernooij - 18 november 2001
Fons Vernooij - 18 november 2001 Competenties Leerdoelen Leeractiviteiten Communicatieve leeractiviteiten Regulatieve leeractiviteiten Pedagogische kenmerken Cognitieve leeractiviteiten Affectieve leeractiviteiten Ontwerp-proces Kritisch snijvlak voor optimalisering Media-kenmerken Potentiële Functionaliteiten Media Fons Vernooij - 18 november 2001
Fons Vernooij - 18 november 2001 Competenties Leerdoelen Leeractiviteiten Communicatieve leeractiviteiten Regulatieve leeractiviteiten Pedagogische kenmerken Cognitieve leeractiviteiten Affectieve leeractiviteiten Ontwerp-proces Kritisch snijvlak voor optimalisering Media-kenmerken Potentiële Functionaliteiten Potentiële Disfunctionaliteiten Media Fons Vernooij - 18 november 2001
Fons Vernooij - 18 november 2001 Competenties Leerdoelen Leeractiviteiten Communicatieve leeractiviteiten Regulatieve leeractiviteiten Pedagogische kenmerken Cognitieve leeractiviteiten Affectieve leeractiviteiten Ontwerp-proces Kritisch snijvlak voor optimalisering Actieve Functionaliteiten Media-kenmerken Potentiële Functionaliteiten Potentiële Disfunctionaliteiten Media Fons Vernooij - 18 november 2001
Fons Vernooij - 18 november 2001 Competenties Leerdoelen Leeractiviteiten Communicatieve leeractiviteiten Regulatieve leeractiviteiten Pedagogische kenmerken Cognitieve leeractiviteiten Affectieve leeractiviteiten Ontwerp-proces Kritisch snijvlak voor optimalisering Actieve Functionaliteiten Actieve Disfunctionaliteiten Media-kenmerken Potentiële Functionaliteiten Potentiële Disfunctionaliteiten Media Fons Vernooij - 18 november 2001
Pedagogische aandachtspunten Welke virtuele hulp is mogelijk? Bij cognitieve activiteiten? Bij communicatieve activiteiten? Bij regulatieve activiteiten? Bij affectieve activiteiten? Fons Vernooij - 18 november 2001
Criteria voor de media (cognitief) Welke functionaliteiten staan centraal bij de cognitieve activiteiten? Welke media zijn ingeschakeld? Welke functionaliteiten zijn geactiveerd? Welke disfunctionaliteiten zijn er? Welke functionaliteiten blijven onbenut? Fons Vernooij - 18 november 2001
Criteria voor de media (communicatief) Welke functionaliteiten staan centraal bij de communicatieve activiteiten? Welke media zijn ingeschakeld? Welke functionaliteiten zijn geactiveerd? Welke disfunctionaliteiten zijn er? Welke functionaliteiten blijven onbenut? Fons Vernooij - 18 november 2001
Criteria voor de media (regulatief) Welke functionaliteiten staan centraal bij de regulatieve activiteiten? Welke media zijn ingeschakeld? Welke functionaliteiten zijn geactiveerd? Welke disfunctionaliteiten zijn er? Welke functionaliteiten blijven onbenut? Fons Vernooij - 18 november 2001
Criteria voor de media (affectief) Welke functionaliteiten staan centraal bij de affectieve activiteiten? Welke media zijn ingeschakeld? Welke functionaliteiten zijn geactiveerd? Welke disfunctionaliteiten zijn er? Welke functionaliteiten blijven onbenut? Fons Vernooij - 18 november 2001
Fons Vernooij - 18 november 2001 Afweging van media Welke functionaliteiten voeg je toe? Welke disfunctionaliteiten krijg je er ongevraagd bij? Hoe kun je die met andere media opvangen? Welke potentiële functionaliteiten krijg je er dan bij? Fons Vernooij - 18 november 2001
Fons Vernooij - 18 november 2001 Literatuur Fons Vernooij - 18 november 2001