Datum Locatie Publiek spreker Infosessies 2011 Lieve Smeulders Petra Vekemans Chris De Roover Lieve Geerts Jeroen Wouters Datum Locatie Publiek spreker
Informatica tweede graad (1u/2u) ASO KSO TSO Doelgroep Informatica tweede graad (1u/2u) ASO KSO TSO
Uitgangspunten Nieuw leerplan informatica sept. 2011 Windows 7 – Office 2010 Grondige update van het bestaand materiaal Aanvulling met nieuwe invalshoeken
Nieuw leerplan Graadleerplan – progressieve invoering Nadruk op vaardigheden en attitudes die overdraagbaar en generatief zijn Beginsituatie gebaseerd op raamplan ICT eerste graad Werken met 9 competenties en deelcompetenties
Nieuw leerplan Belangrijke wijzigingen in het leerplan: Multimedia Algoritmisch denken in bepaalde studierichtingen In andere studierichtingen de klemtoon verschuiven afhankelijk van de richting: uitdieping Gegevensbeheer: slechts beperkt aanwezig Meer aandacht voor netwerken, (online) samenwerken …
Sleutelbegrippen leerplan Probleemoplossend denken en inzichtelijk werken Taakgerichte opdrachten Zelfstandig werk en zelfredzaamheid Differentiatie: binnen de klas / over de studierichtingen Attitudevorming / levenslang leren Flexibiliteit Grondige voorbereiding op de derde graad en een basis voor het hoger onderwijs
Concept – Het pakket 7 leerwerkboeken volledig in kleur! Online handleiding en lesmateriaal voor leerkrachten
Concept Keuze uit 7 leerwerkboeken Presentaties Rekenblad Computers, gegevensbeheer, netwerken en internet Tekstverwerking Gegevensbeheer Algoritmisch denken Multimedia & Web 2.0
Concept - Presentaties PowerPoint 2010 Aandacht voor presentatietechnieken Uitbreiding met Web 2.0 toepassing: Prezi
Concept - Gegevensbeheer Geïntegreerd in het leerwerkboek ‘Computers, gegevensbeheer, netwerken en internet’ Mogelijk uit te breiden met het leerwerkboek ‘Gegevensbeheer’: klemtoon meer op Access
Concept - Computers, gegevensbeheer, netwerken, internet Grondige herwerking Rekening houdend met de verschuivingen in het leerplan Leerinhouden raamplan ICT Windows Verkenner worden aangeboden, maar zijn optioneel Uitbreiding met nieuwe inzichten en up-to-date opdrachten Gegevensbeheer: concept en maatschappelijke impact van databanken Netwerken en hardware: ‘hands-on’, aangevuld met praktijkopdrachten
Concept - Multimedia en Web 2.0 Beschikbaar Najaar 2011 Concept - Multimedia en Web 2.0 Divers aanbod van verschillende pakketten bv. Windows Live Movie Maker, Picasa, Symbaloo, Audacity, GIMP, … Keuze voor gratis software waar mogelijk Inspelen op de nieuwste ontwikkelingen Online samenwerken aan bestanden, ruimte voor vakoverstijgende opdrachten Web 2.0
Concept - Algoritmisch denken met Scratch Beschikbaar Najaar 2011 Ontwikkelomgeving: Actueel en motiverend Gratis te downloaden Nederlandstalig Nadruk op inzichtelijk werken, probleemoplossend denken Na elk hoofdstuk de koppeling met echte programmacode (optioneel)
Concept Doordachte keuze met voldoende variatie tussen klassikaal probleemoplossend denken begeleid zelfstandig leren
Concept - Opbouw Elk hoofdstuk bestaat uit: Geleide oefening / Opdrachtenfiches Theorie Oefeningen Samenvatting Uitbreiding voorzien met extra oefeningen en opdrachten voor permanente evaluatie
Concept – Opbouw Geleide oefening Klassikaal Methode Concept – Opbouw Geleide oefening Klassikaal Begeleid probleemoplossend denken Concrete situaties en probleemstellingen
Concept - Opbouw Opdrachtenfiches Begeleid zelfstandig leren Methode Concept - Opbouw Opdrachtenfiches Begeleid zelfstandig leren Gestructureerde opgave Stapsgewijze aanpak Leerlingen werken op eigen tempo Permanente evaluatie
Concept - Opbouw Theorie Naslagwerk voor leerlingen Methode Concept - Opbouw Theorie Naslagwerk voor leerlingen Concrete formulering met werkwijzen Bevat de leerinhouden bij de geleide oefening en de oefeningen
Concept - Opbouw Oefeningen Zelfstandig werk Probleemstellingen Methode Concept - Opbouw Oefeningen Zelfstandig werk Probleemstellingen Eigen tempo Leerkracht begeleidt Uitgebreid aanbod van opgavebestanden Aanduiding moeilijkheidsgraad met blokjes Differentiatie door ruim aanbod
Concept - Opbouw Samenvatting Overzicht leerinhouden Methode Concept - Opbouw Samenvatting Overzicht leerinhouden Wat moet je kennen? Wat moet je kunnen?
Didactische ondersteuning www.averbode.be/desktopperplus Online handleiding Situering in het leerplan Extra doelen Concrete timing Opgavebestanden bij alle oefeningen Oplossingen van alle oefeningen Uitgebreide lestips Schermafbeeldingen Office 2007 Voorbeeldpagina’s en inhoudsopgaves van de leerwerkboeken
Troeven Conform het nieuwe leerplan Volledig in kleur Elk leerwerkboek kan apart besteld worden: leerkracht stelt zelf pakket per leerjaar samen Flexibel lesmateriaal Differentiatie mogelijk afhankelijk van de studierichting, klasgroep Aandacht voor probleemoplossend denken Aandacht voor begeleid zelfstandig leren
De methode in vogelvlucht Leerlingen Computers, gegevensbeheer, netwerken en internet € 7,95 Presentaties € 5,95 Tekstverwerking Rekenblad Gegevensbeheer in Access Multimedia en Web 2.0 i.v. Algoritmisch denken met Scratch Website (per school / schooljaar) www.averbode.be/desktopperplusw
Beschikbaarheid Leerwerkboeken beschikbaar in juni 2011 Computers, gegevensbeheer, netwerken en internet Tekstverwerking Presentaties Rekenblad Gegevensbeheer in Access Leerwerkboeken beschikbaar najaar 2011 Multimedia en Web 2.0 Algoritmisch denken met Scratch
Contact Voor meer informatie kunt u steeds terecht bij onze pedagogisch afgevaardigden: Steven Vlieghe Oost- en West-Vlaanderen, postnummers 1500 t.e.m. 1790 Tel. 0499 51 02 77 steven.vlieghe@verbode.be Martine Vanzurpele Limburg, Antwerpen, Vlaams-Brabant (uitgezonderd postnummers 1500 t.e.m. 1790), arrondissement Brussel Tel. 0478 27 51 12 martine.vanzurpele@verbode.be
Datum Locatie Publiek spreker Infosessies 2011 Lieve Smeulders Petra Vekemans Chris De Roover Lieve Geerts Jeroen Wouters Datum Locatie Publiek spreker