Flanders Agency for Mobility and Cooperation in Higher Education Flamenco Forum INTERNATIONALE COMPETENTIE(S) 15 mei 2012 Michaël Joris
CITIZENS FOR THE WORLD Martha Nussbaum We increasingly treat education as though its primary goal were to teach students to be economically productive rather than to think critically and become knowledgeable and empathetic citizens. This shortsighted focus on profitable skills has eroded our ability to criticize authority, reduced our sympathy with the marginalized and different, and damaged our competence to deal with complex global problems. And the loss of these basic capacities jeopardizes the health of democracies and the hope of a decent world.
EMPLOYABILITY • Directe inzetbaarheid als jonge professional in een bepaald vakgebied • Jezelf kunnen doen groeien door onderzoek, door reflectie en bijscholing • Helpen bij de ontwikkeling van de werk- en leefomgeving, de maatschappij.
SKILLS
COMPETENTIES ALGEMEEN SPECIFIEK Vrije Ruimte Specifieke Professionele / Functionele Competenties Domein- Specifieke Competenties Algemene Competenties -Wetenschappelijk -Professioneel Generieke Competenties Vrije Ruimte
INTERNATIONALE COMPETENTIE(S) • Waarom sturen we studenten naar het buitenland? • Wat zijn de ervaringen? • Wat doen we daarmee? • Kunnen we dat meten? • Hoe kunnen we gewenste resultaten plannen? Quote van de EAIE-conferentie 2011 “An experience is just that, an experience, if there is no reflection”
HET ICOM PROJECT
AMBITIE Nieuwe wind • Objectiveerbare metingen van de internationalisering evidence-based model van ICOM • Rekening houden met meerdere competentiedomeinen • Basis voor structurele verankering in uiteenlopende curricula
DOELSTELLINGEN ActieOutput 1.ICOM definiëren en afbakenen Dataset van competenties (competentievelden) 2.Internationale kaart ontwerpen (opleiding) Digitale tool waarmee opleidingen zich inschalen 3.Evaluatie-instrument ontwikkelen (student) Kwantitatief instrument om leereffecten te meten
WERKPLAN Set van internationale competenties Als inhoudelijke invulling van de internationale dimensie Opleidingsdescriptoren internationale kaart Analyse resultaten en conclusie naar de integratie van internationale competenties in de opleidingen Kwaliteitszorg Gedragsindicatoren meetinstrumenten Leerrendement
ICOM KADER I DIEPTESTRATEGIE: PERSOONLIJKE GROEIII OPPERVLAKTESTRATEGIE:CULTUUR IndividueelIndividuele Ontwikkeling 1. Ken jezelfZelfbewustzijn ONAFHANKELIJKHEIDPERSOONLIJK 9. Aanpassen aan de nieuwe cultuur Begrijpen 2. Waar wil ik naartoe?Strategisch denken, 3. Belangrijkste eerst Hoe ik het doe en wanneer 10. Inpassen aan de nieuwe cultuur Actief incorporeren van het nieuwe waardensysteem in het eigen waardensysteem III TAALBEHEERSING Met de anderenInteractie 4. Ga voor Win-Win Sociaal Bewustzijn Geel + Blauw = Groen SAMEN ONDERNEMEN (interdependentie) INTERPERSOONLIJK 11. Interpreteren en vertolken van de nieuwe cultuur Structuur van de nieuwe cultuur kunnen expliciteren 5. Begrijp voor je wordt begrepen You-Attitude 6. Synergie De kracht van het netwerk 12. Interactief handelen met leden van de nieuwe cultuur Handelen met en in de nieuwe cultuur Voorwaarden PERSOONLIJK EN INTERPERSOONLIJK 7. Slijp het mesBlijf herbronnenBEWEGEN 8. Leg de lat hoogDurf te excellerenTHE SKY IS THE LIMIT IV IMPACT : GLOBAL ENGAGEMENT
DIFFERENTIATIE IN/VAN DE OPLEIDINGEN • Niet elke opleiding op dezelfde manier invullen • Specifieke opleidingen met internationale competenties in de domeinspecifieke en beroepspecifieke competenties – In meer of mindere mate – Voorbeeld: European Studies, Taalopleidingen, enz. • Opleidingen waarbij de internationale competentie behoort tot de generische competentiescluster
I INTERCULTURALITEIT IN KAART BRENGEN 1.Culturele zelfkennis 2.Culturele flexibiliteit 3.Culturele veerkracht 4.Culturele ontvankelijkheid 5.Culturele kennisverwerving 6.Culturele relationele vaardigheid 7.Culturele communicatieve vaardigheid 8.Cultureel conflict 9.Multiperspectiviteit
II TAALVAARDIGHEID • Taalkundige competenties – Wat en hoe gaan we na? – Nadeel: prijskaartje van taaltests- ook niet geschikt voor alle opleidingen • Europees Taalportfolio – zelfevaluatie – Passief : • Mondeling: verstaan wat er gezegd wordt • Schriftelijk: lezen om te begrijpen – Actief • Mondeling: spreken om te communiceren • Schriftelijk: schrijven – Woordenschat verwerven – Vertaalstrategie
III CIVIEKE COMPETENTIES • Discussie over invulling • SAGE onderzoek Michael Paige • Hoe bevragen 1.Maatschappelijke betrokkenheid 2.Bewuste consumptie 3.Maatschappelijke en politieke opinievorming 4.Inzet voor maatschappelijk betrokken organisaties 5.Internationale belangstelling
IV PERSOONLIJKE GROEI • Competenties • Zelfontplooiing om onafhankelijkheid te verwerven • Competentie Zelfbewustzijn • Competentie Zelfbepaling • Competentie Zelfmotivatie • Sociale strategieën om tot synergie en interdependentie te komen • Competentie Sociale Strategie • Competentie Sociale Vaardigheden • Meten : Baseren op de ‘Big Five’ 1. Extraversie - tegenover introversie 2. Goedaardig en warm tegenover kwaadaardig en kil 3. Zorgvuldigheid - tegenover laksheid en gebrek aan motivatie 4. Emotionele stabiliteit - tegenover Neuroticisme 5. Openheid voor Ervaringen/Intellect/Creativiteit
PROGRAMMA • Keynote van Jeanine Gregersen-Hermans UM • Keynote van Frederik De Decker • Workshops met goede voorbeelden – Interculturaliteit – Taalbeheersing – Civieke Competenties – Persoonlijke Groei • Paneldiscussie, moderator Axel Aerden • Lunch