Flanders Agency for Mobility and Cooperation in Higher Education www.flamenco-vzw.be Flamenco Forum INTERNATIONALE COMPETENTIE(S) 15 mei 2012 Michaël Joris.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
voor Leonardo Colleges
Advertisements

Go big or go home! Maatschappelijk ondernemen in de USA & Amsterdam
Beter naar 2013 Landelijke Opleidersdag Interne Geneeskunde
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Persoonlijk Leiderschap
GRUNDTVIG & KA1 14/02/2014. De hoofdlijnen van Erasmus+ DRIE kernacties (key activities): 1.Leermobiliteit voor individuen 2.Samenwerking voor innovatie.
Duurzame ambitie van Fontys Werktuigbouwkunde
Vormingsdag Digidak Mediageletterdheid: Wat, hoe & waarom? Juni 29, 2012 Malle Mariën Ilse, IBBT-SMIT Vrije Universiteit Brussel.
Interculturele competentie in de opleiding
& People4Change.
COMPETENTIES VOOR 2020 Hoe de Learning Outcomes en Competenties bepalen om aan de nieuwe uitdagingen het hoofd te bieden?
Laat de buitenlandstage echt meetellen!
Vierde ervaringsuitwisseling “Competent van kop tot teen!” 8 april 2010 Lieselore Beckers & Isabelle De Wispeleir VIVO vzw ompetent van kop tot teen !
Integreren van onderzoek in onderwijs
Jef Stappaerts en Karin Van Dommelen VSKO
Hfdst 1 blz Opdracht Wat is leren?.
Opleiding sociaal werk Associatie Universiteit Gent.
Onderwijs en democatisch burgerschap
Achtergrond Actieplan mobiliteit 2009 Leuven – Louvain-la-Neuve: “In 2020, at least 20% of those graduating in the European Higher Education Area should.
Brainstorm sociale media in het onderwijs
ONDERWIJSCONFERENTIE KHLim 15 MEI 2014 WERELDBURGERSCHAP KIEZEN VOOR EEN PROFIEL - streven naar een specifieke en een oprechte meerwaarde.
ZELFEVALUATIE van EUROPESE PROJECTEN
Impact van mobiliteit op individueel en maatschappelijk vlak Shifting from margin to mainstream Inge Piryns 12/11/2012.
Mobiliteit en competentie- ontwikkeling in het werken met doelgroepen Gerard Gielen.
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Veerkracht Myriam Bergmans OPZ Geel.
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
Entercultureel een digitaal leertraject voor het verwerven van interculturele competentie Joke Simons (Lessius Mechelen) FLAMENCO, 15 mei 2012.
Interculturele competentiewijzer
PERSOONLIJKE GROEI DOOR REFLECTIE
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
Ondernemendheid Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional 1.
Competentiegericht leren vmbo
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Jaap van Lakerveld Directeur
Leerkrachtcompetenties 6 oktober 2014 Caroline Kearney Senior Project Manager & Onderwijsanalist.
Opleiding Social Work MWD en SPH= SW Ria Jaspers
Taalportfolio Eenheid, overzichtelijkheid en duidelijkheid.
Aan de slag met waarderend vernieuwen
WAT IK VAN JULLIE VRAAG… 10 minuten aandacht Als een stakeholder: Ja of Nee? Als een ‘critical friend’ Evaluatie achteraf invullen WAT je krijgt Inspiratie.
IBV4 2 x 75 minuten IB/Advanced/English Methode Cambridge Objective Advanced Deelname Cambridge Advanced Examen in juni 2016 (optioneel) Voorbereiding.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Kom, ga met ons mee Come, go with us. ‘Wij vertrekken nu naar het land dat de Heer ons beloofd heeft. Ga met ons mee! Je zult het goed hebben bij ons.
Creating local Europeana related networks Europeana taskforce Hans van der Linden 17/4/15.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Naar een duurzaam HRM beleid
Online tool for self eValuatioN of Key Competences in adulT AGE Anja Zonneveld PLATO, Universiteit Leiden Grundtvig Project VINTAGE -online tool for self.
Wat reist er met je mee !? Over reflecteren op jouw professionele identiteit.
Het “Nieuwe Werken” Ties Arts Oude wijn in nieuwe zakken? Of onontkoombaar……..
Jacqueline van Swet Associate lector bij Fontys OSO Aandachtsgebieden: Onderzoek en Internationalisering Hoe staat het in het HBO met internationalisering?
Dia 1 van 23 Culturele waarden en communicatie in internationaal perspectief Dia’s bij hoofdstuk 6 Marie-Thérèse Claes Marinel Gerritsen.
Collectieve transitie en veerkracht
Jaap van Lakerveld Directeur
Samen op reis ! GO! Barcelona, mei Samen op reis ! GO! Barcelona, mei 2015.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Communicatie na rampen en terreur. Internationale good practices.
Kia Tsakiridis | tapis plein vzw
Zelfmanagement of toch positieve gezondheid? Een dissident geluid
Inge Wijkamp & Patricia Robbe 17 maart 2017
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Tool WB-1: Natuurwetenschappen in de beroepspraktijk
Workshop: Wat verandert er voor mij?
Waarde(n)vol werk in uitvoering
Internationale beurs voor excellente leerlingen
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Oc ritscompetenties Oc 19 januari ml.
Jannes Huisman Senior coach
Supported Employment en meerwaarde van leerstage naar werk
Leerlingen zeiden: “Je MOET hem loslaten
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Flanders Agency for Mobility and Cooperation in Higher Education Flamenco Forum INTERNATIONALE COMPETENTIE(S) 15 mei 2012 Michaël Joris

CITIZENS FOR THE WORLD Martha Nussbaum We increasingly treat education as though its primary goal were to teach students to be economically productive rather than to think critically and become knowledgeable and empathetic citizens. This shortsighted focus on profitable skills has eroded our ability to criticize authority, reduced our sympathy with the marginalized and different, and damaged our competence to deal with complex global problems. And the loss of these basic capacities jeopardizes the health of democracies and the hope of a decent world.

EMPLOYABILITY • Directe inzetbaarheid als jonge professional in een bepaald vakgebied • Jezelf kunnen doen groeien door onderzoek, door reflectie en bijscholing • Helpen bij de ontwikkeling van de werk- en leefomgeving, de maatschappij.

SKILLS

COMPETENTIES ALGEMEEN SPECIFIEK Vrije Ruimte Specifieke Professionele / Functionele Competenties Domein- Specifieke Competenties Algemene Competenties -Wetenschappelijk -Professioneel Generieke Competenties Vrije Ruimte

INTERNATIONALE COMPETENTIE(S) • Waarom sturen we studenten naar het buitenland? • Wat zijn de ervaringen? • Wat doen we daarmee? • Kunnen we dat meten? • Hoe kunnen we gewenste resultaten plannen? Quote van de EAIE-conferentie 2011 “An experience is just that, an experience, if there is no reflection”

HET ICOM PROJECT

AMBITIE Nieuwe wind • Objectiveerbare metingen van de internationalisering evidence-based model van ICOM • Rekening houden met meerdere competentiedomeinen • Basis voor structurele verankering in uiteenlopende curricula

DOELSTELLINGEN ActieOutput 1.ICOM definiëren en afbakenen Dataset van competenties (competentievelden) 2.Internationale kaart ontwerpen (opleiding) Digitale tool waarmee opleidingen zich inschalen 3.Evaluatie-instrument ontwikkelen (student) Kwantitatief instrument om leereffecten te meten

WERKPLAN Set van internationale competenties Als inhoudelijke invulling van de internationale dimensie Opleidingsdescriptoren  internationale kaart Analyse resultaten en conclusie naar de integratie van internationale competenties in de opleidingen Kwaliteitszorg Gedragsindicatoren  meetinstrumenten Leerrendement

ICOM KADER I DIEPTESTRATEGIE: PERSOONLIJKE GROEIII OPPERVLAKTESTRATEGIE:CULTUUR IndividueelIndividuele Ontwikkeling 1. Ken jezelfZelfbewustzijn ONAFHANKELIJKHEIDPERSOONLIJK 9. Aanpassen aan de nieuwe cultuur Begrijpen 2. Waar wil ik naartoe?Strategisch denken, 3. Belangrijkste eerst Hoe ik het doe en wanneer 10. Inpassen aan de nieuwe cultuur Actief incorporeren van het nieuwe waardensysteem in het eigen waardensysteem III TAALBEHEERSING Met de anderenInteractie 4. Ga voor Win-Win Sociaal Bewustzijn Geel + Blauw = Groen SAMEN ONDERNEMEN (interdependentie) INTERPERSOONLIJK 11. Interpreteren en vertolken van de nieuwe cultuur Structuur van de nieuwe cultuur kunnen expliciteren 5. Begrijp voor je wordt begrepen You-Attitude 6. Synergie De kracht van het netwerk 12. Interactief handelen met leden van de nieuwe cultuur Handelen met en in de nieuwe cultuur Voorwaarden PERSOONLIJK EN INTERPERSOONLIJK 7. Slijp het mesBlijf herbronnenBEWEGEN 8. Leg de lat hoogDurf te excellerenTHE SKY IS THE LIMIT IV IMPACT : GLOBAL ENGAGEMENT

DIFFERENTIATIE IN/VAN DE OPLEIDINGEN • Niet elke opleiding op dezelfde manier invullen • Specifieke opleidingen met internationale competenties in de domeinspecifieke en beroepspecifieke competenties – In meer of mindere mate – Voorbeeld: European Studies, Taalopleidingen, enz. • Opleidingen waarbij de internationale competentie behoort tot de generische competentiescluster

I INTERCULTURALITEIT IN KAART BRENGEN 1.Culturele zelfkennis 2.Culturele flexibiliteit 3.Culturele veerkracht 4.Culturele ontvankelijkheid 5.Culturele kennisverwerving 6.Culturele relationele vaardigheid 7.Culturele communicatieve vaardigheid 8.Cultureel conflict 9.Multiperspectiviteit

II TAALVAARDIGHEID • Taalkundige competenties – Wat en hoe gaan we na? – Nadeel: prijskaartje van taaltests- ook niet geschikt voor alle opleidingen • Europees Taalportfolio – zelfevaluatie – Passief : • Mondeling: verstaan wat er gezegd wordt • Schriftelijk: lezen om te begrijpen – Actief • Mondeling: spreken om te communiceren • Schriftelijk: schrijven – Woordenschat verwerven – Vertaalstrategie

III CIVIEKE COMPETENTIES • Discussie over invulling • SAGE onderzoek Michael Paige • Hoe bevragen 1.Maatschappelijke betrokkenheid 2.Bewuste consumptie 3.Maatschappelijke en politieke opinievorming 4.Inzet voor maatschappelijk betrokken organisaties 5.Internationale belangstelling

IV PERSOONLIJKE GROEI • Competenties • Zelfontplooiing om onafhankelijkheid te verwerven • Competentie Zelfbewustzijn • Competentie Zelfbepaling • Competentie Zelfmotivatie • Sociale strategieën om tot synergie en interdependentie te komen • Competentie Sociale Strategie • Competentie Sociale Vaardigheden • Meten : Baseren op de ‘Big Five’ 1. Extraversie - tegenover introversie 2. Goedaardig en warm tegenover kwaadaardig en kil 3. Zorgvuldigheid - tegenover laksheid en gebrek aan motivatie 4. Emotionele stabiliteit - tegenover Neuroticisme 5. Openheid voor Ervaringen/Intellect/Creativiteit

PROGRAMMA • Keynote van Jeanine Gregersen-Hermans UM • Keynote van Frederik De Decker • Workshops met goede voorbeelden – Interculturaliteit – Taalbeheersing – Civieke Competenties – Persoonlijke Groei • Paneldiscussie, moderator Axel Aerden • Lunch