Presentatie Harry Donker Januari 2013 Harry Donker Januari 2013

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
In gesprek over het schoolleidersregister VO
Advertisements

Omgang met kwaliteitscriteria en beoordelen
Wanneer is onderzoek goed: de kwaliteitscriteria
functiebeschrijving de rol van de in het loopbaanbeleid
26 november 2010 Arbeidsmarkt-relevantie voor de Ad A.O.W.-overleg I Hans Daale.
Voorlichting Examinering Cohort oktober 2012 • Wat? • Hoe? • Waar? • Wanneer? • Diploma? • Vragen?
Taal en rekenen in het mbo
Inzet van docenten: planning, overzicht en kwaliteit
Leren ondernemen verankeren in het onderwijs 23 mei 2012.
ACHTERSTANDBESTRIJDING EN REFERENTIENIVEAUS voor taal en rekenen in het VO Wat staat scholen te doen? Flitspresentaties september / oktober 2012 –
Taal en Rekenen in DC 2010 – 2014 Titel in kapitalen met onderlijn, lettertype Arial Size 24 Bold, indien aanwezig lettertype Monitor Bold nemen.
MWD Hva JUNI 2012 Een antwoord van de of een opleiding op alle zinvolle bijdragen is niet zo snel te geven. Graag wil ik u eerst meenemen naar.
“Projectmanagement in het hoger onderwijs”
Van wie is de kwaliteit van het onderwijs?
Instellingsexamens taal en rekenen Handreiking bij keuzes
Taal en rekenen in beweging!
Wij werken met SIS Excellentieprogramma’s in SIS
Herstructureringsfaciliteit Sw Programma WNV december
Deel wat je weet en weet wat je deelt
Presentatie MBO Raad Achterban V&V 22 april 2010
Onderzoeksvaardigheden
Stand van zaken Project WAK
Ontwerpprojecten Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis.
Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis
Auteur: Jos de Jonge Datum: 5 november 2010 Toekomst docenten hbo. Implicaties van ambities.
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
Hoe weet een opleiding wat het beroepenveld verwacht? Hans A. Frederik NIOC, 8 april : :50 uur, sessie 30 - HBO en beroep.
Kwaliteit van toetsen buiten kijf
Privatisering bouwtoezicht Rapport “De markt als toezichthouder”
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Rotterdam Academy Rotterdam, 2 februari 2011.
Associate degree… en wat nu? Hans Daale Leido Expert-Meeting 13 april 2011.
Kwaliteitszorg ● Huidige accreditatie (status)
Projectleidersplatform en Themamiddag Plan van aanpak
LOMOZ Versterking van de positionering 1. 2 Agenda 1.Drijfveren: idealisme 2.Marketingbeleid 3.De vertaalslag naar de LOMOZ situatie 4.Plan van aanpak.
WELKOM Jacqueline Kerkhoffs Rob Abbenhuis
Themadag 18 november 2011 WELKOM 4 Themadag 18 januari 2011 Hogeschool van Amsterdam Programma: 10.30uOpening Actuele ontwikkelingen Domein 11.00uStand.
Pilot: Blijvend bekwamen: werken aan eigen professie
Kwaliteit in examens, borgen en stimuleren. Kwaliteitsborging EVC-procedures EVC in het MBO 22 mei 2007 Henk van Leeuwen Manager externe betrekkingen KCE.
Training examencommissies
Code Groen voor het HACCP certificaat
Spelregelbewijs 2de jaars B-junioren
Professionalisering Medewerkers
Welkom Voortgang verbetertraject eindtermgerichte kwalificaties Woerden 22 september 2010.
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
Presentatie projectplan werkgroepen
PRESENTATIE ONTWIKKELING NIVEAU 4 OPLEIDING. Wat hebben wij tot nu toe gedaan Er zijn drie bijeenkomsten geweest met docenten Mondriaan, Haagse Hogeschool,
Extra coaching niveau 2 studenten ‘Hoe lastige klanten hun weg vinden op school.’ 29 januari 2015.
Kwaliteitsaspecten van examinering in de BPV. 25 maart Binden en boeien BPV De beoordeling zit wel goed!?
Medische Vervolgopleidingen UMCG
Presentatie Project Kennistoetsbank Pedagogisch Werk 1 oktober 2015
Pedagogisch werken in de wijk Kwartaal 1 Les 1 Kamer L
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Beoordelen is mensenwerk
De rol van de examencommissie in instellingsoverstijgende toetsen
Examencommissies in accreditatiekader 6 juni 2011 Fred Mulder.
Eerste ervaringen BKE Hogeschool Leiden paula
OVD 27 november 2015 Karin Geurts. Ontwerpen is keuzes maken.
Werken aan Kwaliteit De Kennisbasis en digitale landelijke toetsing voor HBO lerarenopleidingen.
Leeruitkomsten, LOT en flexibilisering
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
Welke aspecten bepalen studenttevredenheid? Dr. Anja van den Broek (ResearchNed) Drs. Cynthia de Gans (InHolland) Drs. Dimphy Hooijmaijers (Fontys) Drs.
Werken aan de kwaliteit van toetsing en examinering studiemiddag VH 25 mei 2016 Succesfactoren en valkuilen bij instellingsoverstijgende samenwerking van.
Welkom! Aan alle projectleiders en onderzoekers van de zeven pilotopleidingen die deelnemen aan de kick- off en diagnose-bijeenkomst van de pilot Protocol.
Externe validering; de handschoen opgepakt
LOEx, Landelijk Overleg Examencommissies lerarenopleidingen
Met de SETQ in actie Naam workshopleider.
Opdracht: SV hfst 6 Handb. Taalgericht Onderwijs (e1)
COLLEGE ZORG OPLEIDINGEN:
Leerwegonafhankelijk: Leeruitkomsten en beroepsproducten
Visie op praktijkrelevant examineren
Transcript van de presentatie:

Presentatie Harry Donker Januari 2013 Harry Donker Januari 2013 Plan van aanpak Domein Commerce: Vreemde ogen dwingen Presentatie Harry Donker Voorzitter domein Commerce Januari 2013 Harry Donker Januari 2013

Het is imperisch bewezen dat vreemde ogen dwingen Het is imperisch bewezen dat vreemde ogen dwingen. Als iemand over je “schouder" meekijkt dan word je zorgvuldiger.

Reactief of Proactief? (voor de komende CE accreditatie is het in ieder geval noodzakelijk te weten wat er speelt en hoe je anticipeert op vreemde ogen dwingen)

Afspraken HBO raad 31/10/2012 Elke hogeschool start dan wel participeert in tenminste één pilot m.b.t. gemeenschappelijke toetsing, samen met tenminste twee opleidingen van andere hogescholen. Twee a drie landelijke pilots van opleidingen die komen tot een vorm van landelijk breed gezamenlijk toetsen Doel voor eind studiejaar 2016-2017 de helft van alle bachelor opleidingen op één of andere manier (kan dus ook op een andere manier dan via gemeenschappelijke toetsing) ) extern gevalideerd is. Invoering vormen van externe validering miv studiejaar 2014-2015 (bron presentatie 3/12 rapport externe validering examens Roeland Smits)

HBO raad: antwoord op enkele vragen Liefst instellingsonafhankelijke curriculum overstijgende voortgangstoets (geen must) Externen in een examencommissie? Is wel externe validering, geen toetsing Pilots zijn doorgegeven door CVB’s aan HBO raad

Voorstel plan van aanpak LO commerce (I) Het is zeer welkom als het LO Commerce besluit proactief te komen tot: een uniforme wijze voor het afstudeertraject een uniforme beoordeling van afstudeerwerken kan worden gerealiseerd (SBRM al bezig) Realistisch voor heel domein Commerce? Eventueel per croho? Formeren werkgroep afstuderen: leden, tijdsbesteding en vergoeding. Betrekken specialisten als Daan Andriessen?

Voorstel plan van aanpak LO commerce (II) Per croho een instellingsonafhankelijke curriculum overstijgende voortgangstoets (of gewone toets) ontwikkelen Zijn daar al pilots van? Welke vak of boek gebruikt elke opleiding? Formeren werkgroepen toetsing per croho: leden, tijdsbesteding en vergoeding. Betrekken specialisten? Rol uitgever Noordhoff?

Voorstel plan van aanpak LO commerce (III) Maak clusters van 3-4 hogescholen per croho en ga samenwerken op het gebied van: (internationale) benchmark op alle facetten van de opleiding Beoordeel elkaars kwaliteit van de producten die het eindniveau bepalen (afstudeerwerken, maar ook andere producten) Door de eerste stappen in de uitwisseling van examencommissieleden Onderzoek de mogelijkheid om voor een pilot t.a.v. gezamenlijk toetsen van een vak (samen een databank opzetten). Rol uitgever Noordhoff

Voorstel plan van aanpak LO commerce (IV) Organiseer zelf: Wet BIG, kwaliteit van docenten : Basis Kwalificatie Examinering (BKE) Senior Kwalificatie Examinering (SKE) Opleidingscommissie, tenminste één lid van buiten Examencommissie, Tenminste één lid van buiten (alle examenleden tesamen moeten aan alle eisen voldoen. Niet het individuele lid) Toetscommissie instellen en kwaliteit van toetsing verhogen

Er heeft zich al een CE cluster gevormd: Hogeschool Stenden, Emmen; Haagse hogeschool, Hogeschool van Amsterdam, Hogeschool, Hogeschool Windesheim en Hogeschool Leide. Clusters rapporteren naar andere clusters over hun voortgang

Actie 1 Afstudeerwerkgroep Voor domein of per croho? Domein volgens de vergadering Wie wil zitting nemen? Vraag wordt uitgezet. Voor de zomer eerste concept? JA Extra gelden voor externe specialisten (ja, contributieverhoging 100 euro per deelnemer geaccepteerd door de vergadering “ projectgroep bestaat uit drie managers/docenten van drie hogescholen, drie onderwijskundige van andere hogescholen en een externe deskundige.”. Opdracht is : het ontwikkelen van een uniform beoordelingssystematiek van afstudeerwerkstukken.

actie 2 Werkgroep instellingsonafhankelijke curriculum overstijgende voortgangstoets (of gewone toets) ontwikkelen. Nog niet opstarten volgens de vergadering Wel opstarten een pilot t.a.v. een gezamenlijke databank voor het vak Marketing (basis), voor heel het domein. Wel uitgever onafhankelijk.

actie 3 Clusters van 3-4 hogescholen per croho (internationale) benchmark op alle facetten van de opleiding Beoordeel elkaars kwaliteit van de producten die het eindniveau bepalen (afstudeerwerken, maar ook andere producten) Door de eerste stappen in de uitwisseling van examencommissieleden Voor de zomer eerste resultaten t.a.v. beoordelen van elkaars van afstudeerwerken Tijdens de vergadering zijn clusters geformeerd.

Sheets uit presentatie Daan Andriessen over kwaliteitscriteria Bijlage Sheets uit presentatie Daan Andriessen over kwaliteitscriteria afstudeerwerken

Goed beoordelen van afstudeerwerken: een lastige klus Kwaliteitscriteria voor afstudeeronderzoek voor HBO bachelor opleidingen Auteur: Daan Andriessen, lector Hogeschool Inholland

De verwarring is compleet

Conclusie: officiële algemene criteria voor scripties zijn in Nederland niet voorhanden Onderzoekend vermogen Een goede scriptie

Conclusies: Wanneer is onderzoek goed? Daar zijn landelijk geen algemeen geldende criteria voor Het hangt af van het beroepsprofiel en de visie op onderzoek in het beroep Het is alleen te bepalen met kwaliteitscriteria die voldoen aan de volgende kwaliteitscriteria: Afgeleid uit de (internationale) competentie-eisen, beroepsprofiel en visie op onderzoek Richtinggevend bij het maken van keuzes tijdens het onderzoek Didactisch functioneel Geoperationaliseerd in object, criterium en indicatoren