VALUE model voor impact evenementen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
I n k o m e n s v e r d e l i n g Personele inkomens- verdeling
Advertisements

België in een internationaal perspectief Erik Schokkaert.
Hoofdstuk 5 Sociale verbanden.
De aantrekkingskracht van uitzendwerk voor werkgevers De rol van ontslagbescherming Amsterdam, 9 juni.
Markten in het zuiden Waar begin je ?. De eerste vragen •Wat is de lokale vraag ? Zijn alle groepen hierbij betrokken (m/v; GO/NGO/bedrijven etc) •Wat.
Paragraaf 1 – Mondiale patronen: welvaart en welzijn
Record Linkage: Simulatie Resultaten Adelaide Ariel Biolink NL 28 maart 2014.
GrondGebruiks modellering, Toepassing Land Use Scanner in Suriname.
Vergelijkbaarheid historische studies
Veiligheidszorg Den Haag Veiligheidszorgrekeningen; een nieuw statistisch product Frits Bos.
Etnocentrische reacties van Nederlanders op allochtonen longitudinale en cross-nationalevergelijkingen.
1 1 Diagnoseadvies van de sociale partners over O&O en innovatie ‘Naar een meer innovatieve economie’ 18 september 2006.
Het vergelijken van twee populatiegemiddelden: Student’s t-toets
Welvaart Hoofdstuk 4.
In de vaart der volkeren
Effectief Cultuurbeleid: Leren van Evalueren
Dit hoofdstuk is (ook) onderdeel van het
De impact van ‘culturele afstand’ op de eigendomsstrategieën van multinationale ondernemingen (MNO)
Jong geleerd, fout gedaan?
Welvaart Hoofdstuk 4.
Media & Creativiteit 5 - Trends MEDMEC05 – Les 7 Roelof de Vries Feedback.
Hoofdstuk 9 Verbanden, correlatie en regressie
Hoofdstuk 11 Kwantitatieve gegevens analyseren Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill, Marije.
Kenmerk 3 Het Ontstaan van de eerste stedelijke gemeenschappen / samenlevingen Les 1: Het Ontstaan van steden in Mesopotamië.
Inhoud van een ontheffingsaanvraag. Kenmerken van het project Kenmerken van de omgeving versus Effecten van het project Toetsen aan welke criteria.
Havo 4: De arbeidsmarkt Hoofdstuk 2: Loondienst of zelfstandig
Woningmarktafspraken 2013 Voortgangspresentatie Portefeuillehoudersoverleg Wonen Vlaardingen 19 juni 2013.
Woonruimteverdeling Stadsregio Rotterdam
Doelmatigheidsonderzoek leges
19 april 2012: Drenthe 2028 Kenniscentrum Events.
Event Scan/Haarlem Lex Kruijver & Michael Struis VSG Congres Scheveningen 5 maart 2009.
Hoofdstuk 4 – Gegevens analyseren
PACT Plekken en ACTiviteiten dd 13 februari 2008 presentatie: Karel Dekker, Nora van Klingeren, Anca Hartjes.
De vangnetpopulatie in de Ziektewet: kenmerken en risicofactoren voor langdurig verzuim Het onderzoek.
Toerisme in Cijfers Toerisme is Economie Vincent Nijs
De NVD komt naar je toe! Ketenzorg Hoe zijn we zover gekomen? Wat verwachten we? Samenwerking!
Spelen met een bak getallen
Lid van de club. Doel deelproject 1 Verklaren individuele en/of geografische factoren de participatie in sportlidmaatschap Hoe inclusief zijn sportverenigingen.
Baarde en de goede Hoofdstuk 11: Data-analyse
Leydi Johana Breuls “In hoeverre speelt de sociale samenstelling van een sportclub een rol in de beslissing van leden om te stoppen?“ 01 Waarom?
Je impact als docent Silvia van der Werve.
De oplossing De aannemelijke oplossing van het dilemma, wat ga je testen?
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Sociologie en Diversiteit hoorcollege 4
Facebook. Opgericht in 2004 Gebruik van persoonlijke gegevens door bedrijven Zonder toestemming gebruikers Profielpagina Persoonlijke gegevens openbaar.
Social media. Agenda Over ons Facebook Twitter Linkedin Instagram.
Groningse sportevenementen ambitie Sportevenementen.
Toerisme Vlaanderen Vlaanderen Vakantieland 2011 Redemptieonderzoek 15 februari 2012 M.A.S. – Market Analysis & Synthesis Brusselsesteenweg 46 a – B 3000.
Rekenvaardigheid Procenten. Absoluut, relatief, cumulatief Absolute getallen: aantal stuks of eenheden Relatieve getallen: als deel van een groter geheel.
INNOVATIE DOOR NETWERKEN met ‘altruïsme, vertrouwen, redelijkheid en vrijgevigheid’ als basis Hilde de Groot en Jan A. Jurriëns Lectoraat Innovatie HAN/FEM.
Eerste bestuurlijke conferentie over de toekomst van het Landelijk Gebied 7 oktober 2011 Freek Ossel, wethouder Openbare ruimte en Groen Gemeente Amsterdam.
©Deloitte © 2009 Deloitte Touche Tohmatsu Adviescommissie gemeenteraad gemeente Dordrecht Dordrecht 9 februari 2012 Rein-Aart van Vugt JaapJan Visser 1.
Analyseren met de ROCspiegel.nl Analyseren Informatie Ordenen Sorteren Filteren.
Wedstrijd Seizoen Planning tool Piet Wauters. Achtergrond Het doel van dit tool is om de trainer te helpen – bij het opstellen van (individuele) kalender.
Vertaling van: John Hattie – Visible Learning for Teachers
Google Analytics Statistieken over je website
Leerlingenprognose en Ruimtebehoefte
Evaluatie AFAS Tennis Classics 2014
Adviescommissie gemeenteraad gemeente Dordrecht
Welk schoolklimaat bevordert gelijke onderwijskansen
H3-7 De overheidsfinanciën
De toelage voor participatie en sociale activering: cijfers 2017
Invloed verkoop van corporatiewoningen op leefbaarheid
Rekenmodel 5: Verlader Regio
Toetsen van verschillen tussen twee of meer groepen
Vertaling van: John Hattie – Visible Learning for Teachers
Tellen met kaarten.
Tellen met kaarten.
Genoomfokwaarden in de praktijk
Terminal (containers)
Transcript van de presentatie:

VALUE model voor impact evenementen Egbert Oldenboom

Kern van het VALUE model Het bepalen van de economische impact op basis van kenmerken van evenementen Het model berekent: De waarden van de sleutelvariabelen (V, A, L, UE) De economische impact Statistische relaties op basis van database: evenementen tijdens het Sportjaar 2005 (n=1.736)

Toepassingen van het model Het maken van een evenementen jaarverslag zonder ieder evenement afzonderlijk te hoeven onderzoeken; Het maken van prognoses voor individuele evenementen, bijv. voor feasibility studies; Het vergelijken van evenementen op hun relatieve impact, bijvoorbeeld voor besluitvorming omtrent bijdragen; Voor het analyseren van het effect van afzonderlijke kenmerken van evenementen. Als raamwerk voor een database met gegevens over evenementen.

Economische impact Economische impact = V * A * L * UE V = aantal bezoekers (Visitors) A = aandeel Additionele bezoekers L = verblijfsduur (Length) UE = uitgaven p.p. per dag (Unit- Expenditure)

Relatie tussen kenmerken en sleutelvariabelen Het VALUE model berekent de waarde van de sleutelvariabelen (additioneel, verblijfsduur, uitgaven) aan de hand van de kenmerken van de evenementen

Relatie kenmerken-sleutelvariabelen De relatie tussen de kenmerken en de sleutel variabelen is bepaald op grond van statistische analyse Gebaseerd op 1.736 bezoekers aan 9 evenementen tijdens het Sportjaar 2005 in Rotterdam Verschillende kenmerken van evenementen zijn getest op hun ‘verklarende kracht’.

Geteste kenmerken Kenmerk Waarde Locatie (openbaar of besloten) Toegangsprijs Euro’s Een- of meerdaags Meerdaags: 1 Eendaags: 0 Duur Aantal dagen Nationaal/regionaal Nationale uitstraling: 1 Regionale uitstraling: 0 Toeschouwers-sport Populaire toeschouwerssport: 1 Geen populaire toeschouwerssport: 0 Evenement-status Internationale status van het evenement: WK, EK of NK Sociale status sport Hoog (bijv. golf, catamaran, tennis): 3 Standaard (overige): 2 Laag (bijv. boksen): 1 Aantal toeschouwers Tussen de 10 en de 850.000 Log (toeschouwers) Tussen de 1 en de 5,9 Deelnemers-evenement Aanzienlijk deel van de bezoekerspopulatie is deelnemer of begeleider: 1 Overig: 0

Voorbeeld kenmerken Evenement Locatie (venue) Duur Wieler zesdaagse Besloten Meerdaags ABN AMRO WTT Dutch Open Karate Fortis Marathon Publiek Eéndaags WK Catamaran WK Skateboarding Publiek/besloten Formule 1 (Monaco ad Maas) WK Honkbal WK Studentenvoetbal

Voorbeelden van gevonden relaties Kenmerk Invloed Besloten locatie Groter aandeel additionele bezoekers Meerdaags evenement Aandeel bezoekers dat overnacht stijgt Uitgaven per dag van de Nederlandse bezoekers stijgt Deelnemersevenement Aandeel buitenlanders stijgt

Stap 1: Herkomst bezoekers Het VALUE model maakt een verdeling over de belangrijkste groepen aan de hand van de kenmerken van het evenement

Stap 2: Overnachtingen Het model berekent voor Nederlanders en buitenlanders het aandeel dat overnacht, en de gemiddelde verblijfsduur

Stap 3: Uitgaven Het model berekent voor de groepen de gemiddelde uitgaven per persoon per dag.

Stap 4: Het model berekent de totale uitgaven