Intervisie als methodiek bij collegiale coaching

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

Doorn – 23 januari 2013 Jaap van Petegem
POP in de praktijk van Hogeschool Windesheim stelling 1 : een POP stimuleert de dialoog tussen leidinggevenden en medewerker stelling 2: een POP staat.
Visie op verplegen  .
Door goede gesprekken groeien
COMPETENTIEONTWIKKELING
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
In samenwerking met 13 maart 2014.
POP Workshop voor leidinggevenden Mobiliteitsfonds HBO
Een goed gesprek Jan Harmen Rietman Schouten & Nelissen.
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
Ontwikkeling onderlinge verhoudingen
Vierde ervaringsuitwisseling “Competent van kop tot teen!” 8 april 2010 Lieselore Beckers & Isabelle De Wispeleir VIVO vzw ompetent van kop tot teen !
Ben jij bekwaam in 2013? Onderzoek van het Ruud de Moor Centrum naar bekwaamheden van de mbo docent. Magda Bruin.
Duurzame inzetbaarheid
Competentie 1, 3, 15 en 16 Wetten, Regels en Overeenkomsten
Methodiek: ‘leer der te volgen methoden’. (Uit: Van Dale woordenboek)
POP Implementeren Mobiliteitsfonds HBO Inleiding Els Frigge.
Professioneel-Kritische Instelling
Ruimte voor jouw persoonlijke ontwikkeling Professioneel-kritische Instelling Training follow-up (dag 2)
Ruimte voor jouw persoonlijke ontwikkeling Professioneel-Kritische Instelling Dag 1.
Het kwaliteitskader Verantwoorde zorg in relatie tot palliatieve zorg
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
Competentieontwikkeling voor OR-leden
Competentiegericht opleiden in zorginstellingen
Lees- en Taalonderwijs op de Beatrixschool: ‘naar een zo hoog mogelijk niveau van functionele geletterdheid’ Jaarplan 2011.
Themabijeenkomst 1oktober 2009
Jobcoach Janick.
De PiëzoMethodiek Een bottom-up methode.
Verkenning Strategische personeelsplanning voor [uw organisatie]
Samenwerken Werken in Teams.
De kracht van mensen en teams
Zelfevaluatie en collegiale visitatie Arie Olthof Symposium Kwaliteit in Beeld 24 september 2007.
Inzichten opgepikt van Streetwize De straatkinderen vormen de eerste klantengroep van de mobiele school Een straatkind is een kind dat de straat als leeromgeving.
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
VTO, de brug van oud naar nieuw KENNISOVERDRACHT bij het departement Leefmilieu en Infrastructuur.
Professioneel werken: gestructureerd en methodisch
Ouderavond Social Media Basisschool De Meerhoef
Info shop Docent-coach Competenties in beeld 3 juni 2010.
Coachen en reflecteren De kracht van coaching Leerlijn 3.
De N-factor, lessencyclus over netwerken
Discussiegroepen - resultaten
Met talenten werken in je team Een werkwinkel voor Zin?Ja! Guy Geerens
Dublindescriptoren: Bologna Bologna-niveaus 1. bachelor, 2. master, 3. doctor Niveaubepaling door de resultaten (outcomes) van opleidingen, niet door inputs.
Presentatie Peter Cras, 27 maart 2006, Onderwijscommissie VNO/NCW Kwalificaties voor competentiegericht beroepsonderwijs Essentie in notendop.
Personeelsleden / onderhoudsmedewerkers / … School … Datum …
ZORG Kindvolgsysteem De Clercq V. ..
Samen ontwerpen van een toekomstgerichte en authentieke toetsstrategie Eveline Vinois, Ilse Ruys, Veerle Martens Meer info?
Draagvlak voor functiecreatie Participatief ontwikkelen.
Profielwerkstuk Gedrag en Maatschappij Vwo-scholieren die een profielwerkstuk willen maken op het gebied van gedrag of maatschappij, kunnen gecoacht worden.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Professionalisering en intervisie
Hoe leren professionals?
Coachen Bewust worden van wie je bent, op weg naar wie je wilt zijn
Samenvatting Strategische Dag Consent 2007
Intervisie, coaching, mentoring, opleidingsbegeleiding…
Van visie naar werkplan voor werkgroepen/commissies
DA dag april 2016.
Van visie naar werkplan voor werkgroepen/commissies
Toekomstgericht personeelsbeleid
Workshop: Wat verandert er voor mij?
Ouders en school samen Maart 2016
Intervisie voor loopbaanprofessionals
Instrument Team Intervisie
Team charter Instrument.
Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel
100% Subsidie Ontwikkeladvies 2019.
Leiderschapsontwikkeling
Visie (lange termijn) Beleid Bewoners
Transcript van de presentatie:

Intervisie als methodiek bij collegiale coaching Intervisie = letterlijk: het uitwisselen van opvattingen tussen collega’s Intervisie = een middel om aan IPB te doen IPB * vanuit beleidsvoorstellen (bv. klassenmanagement); * vanuit teamleden (welke kwaliteiten hebben we en welke hebben we nodig?) Vandaag voornamelijk instructie en oefening van collegiale coaching (werken in een POP-groep). in het kader van Integraal PersoneelsBeleid Regionaal OnderwijsBureau Beerta 2003-2004

Wat zijn competenties? Dingen die weergeven wat je goed kunt en graag doet, waarvoor je warm loopt en waaraan je herkenbaar bent persoonlijke competenties Brede omschrijvingen van kennis, vaardigheden, attitudes noodzakelijk voor succesvolle vervulling taak functionele competenties Voorbeelden persoonlijke competenties: KWALITEITEN of TALENTEN in dagelijkse leven - muziek maken; - autonoom zijn; - experimenteren. Voorbeelden functionele competenties: KWALITEITEN OF TALENTEN in relatie tot werk bv. voor een leerkracht: - organiseren; -leiding geven; - begeleiden bv. voor een administratief medewerker - structureren; - plannen; - externe contacten functionele competenties bepalen in hoge mate het succes/overleven bij werkzaamheden op een specifieke plek Regionaal OnderwijsBureau Beerta 2003-2004

Regionaal OnderwijsBureau Beerta 2003-2004 Wat zijn competenties? Concrete gedragingen Competenties Kwaliteiten Persoonlijk- heidsaspecten Kennis vaardigheden inzichten Concrete gedragingen: DIT VIND IK LEUK! Persoonlijkheidsaspecten: DIT KAN IK GOED! BEIDE LEIDEN TOT TALENTEN/COMPETENTIES/KWALITEITEN Dus: naast scholing, bestudering, kennis vergaren ook de motivering En niet: dit heb ik geleerd, maar ik voer het (nog) niet uit OOK: MENSEN ONTPLOOIEN ZICH IN HET WERKEN en worden derhalve in staat gesteld talenten te ontwikkelen. Willen en durven zelfconcept motieven, drijfveren waarden, normen Regionaal OnderwijsBureau Beerta 2003-2004

Centrale doelstelling van competenties en pop’s Hulpmiddel om personeels-leden te stimuleren tot: permanente professionele ontwikkeling daarvoor zelf verantwoordelijkheid nemen; verantwoordelijkheid nemen voor de eigen loopbaan POP = persoonlijk ontwikkelingsplan GOP = groeps ontwikkelingsplan Doel: permanente professionele ontwikkeling, dus voortdurende beroepsmatige groei IPB intervisie als methodiek om te komen tot collegiale coaching ter stimulering van competenties met behulp van pop en gop Regionaal OnderwijsBureau Beerta 2003-2004

Basisfilosofie bij permanente persoonlijke ontwikkeling Relatie: menselijke interactie; mensen werken niet graag alleen Competentie: wat kun je goed en graag; zoeken naar zone naaste ontwikkeling Autonomie: zelf keuzes kunnen maken; binnen de grenzen van de organisatie Filosofie is van Kennon Sheldon: LEIDT TOT GELUK Dit wordt tot dusver nauwelijks (h)erkend in het personeelsbeleid. Filosofie van prof. Stevens bij ADAPTIEF - relatie; - competentie; - autonomie. In het werk ontwikkelen mensen hun talenten, kwaliteiten of competenties; men ontwikkelt dus het zelfbeeld, de eigen identiteit. “Met de ontwikkelde kwaliteiten onderscheiden mensen zich van anderen; voelen zij zich gewaardeerd, dragen iets bij”. Focus op: ontwikkelen Regionaal OnderwijsBureau Beerta 2003-2004

Infrastructuur en traditie Wat is er niet (voldoende) Wat wel? Geld Collega’s Tijd opnemen in jaartaak + 170 uur Infrastructuur is voorwaarde. HIERBIJ: - tijd voor elkaar; - delen van werkervaringen - competentie en pop-ontwikkeling - loopbaanbezinning en zingeving uitgaande van de 4 basisbehoeften autonomie, relatie, competentie, zelfwaardering Organisatie zo inrichten dat hier ruimte voor is, vb. - gesprekkencyclus (funct.- voortgangsgesprekken); - momenten inroosteren voor intervisie en voor professionele pauzes (geen dagelijkse regelzaken). Methodiek: collegiale coaching, opbrengsten in een portfolio Infrastructuur professionele pauzes binnen jaartaak Regionaal OnderwijsBureau Beerta 2003-2004

Regionaal OnderwijsBureau Beerta 2003-2004 POPgroepen Intervisie: systematisch bespreken van werkproblemen. Methodiek, bv. collegiale coaching. Persoonlijk actieplan (pap) experimenteren met ander gedrag in de werksituatie. Competenties als hulpmiddel. Portfolio verzamelen informatie over eigen ontwikkeling en successen. POP-groep, bijvoorbeeld - in teamverband; - in bouw-groepen; - IB-ers. Collegiale coaching middels intervisie. Intervisie: 45 - 60 minuten, daarna TIP-parade, daarna pap (5 minuten). Opbrengsten: pap: kort actieplannetje tussen 2 POP-groep bijeenkomsten portfolio: gegevens over eigen competenties en te ontwikkelen competenties in een soort bewaarmap Regionaal OnderwijsBureau Beerta 2003-2004

Regionaal OnderwijsBureau Beerta 2003-2004 Samenvattend * doel startbijeenkomst sept. 2003 - pilot; - informatief (inhoud, begrippen); - een eerste ervaring (popgroep); * doel middellange termijn - competenties bespreken en bespreekbaar houden; - intervisie; * doel lange termijn - permanente persoonlijke ontwikkeling; * de organisatie zodanig inrichten, dat er ruimte is voor - gesprekken; - permanente persoonlijke ontwikkeling. RESULTAATVERWACHTING 1. Meer zelfvertrouwen en zelfbewustzijn; herkennen van eigen zwaktes/sterktes; ook trots, het vieren van successen 2. Het bewust zijn van het dragen van eigen verantwoordelijkheid bij: eigen ontwikkeling; eigen leerproces; eigen loopbaan 3. Elkaar ondersteunen 4. Het werk doen uit plezier, enthousiasme en gesteund voelen. Regionaal OnderwijsBureau Beerta 2003-2004