Communicatie Handboek

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Concercommunicatie middelen
Advertisements

verenigings- communicatie
Marketing voor ZZP-ers
“Hoe kom ik aan klanten?”
Online Marketing voor het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
DUTCH FIELD MARKETING ASSOCIATION Inzendingspresentatie DFMA Awards 2012.
MMNM 2011 Marketingcommunicatie.
Sponsoring Sponsoring Welkom bij de workshop Astrid en Miek Meldpunt Vrijwilligerswerk.
Salesmanagement Hoofdstuk 5 en 7.
© 2010 Noordhoff UitgeversMarketingcommunicatiestrategie.
Mobile Communication Digitale Media Paul Koole Rodney de Grave.
Relatiegeschenken Maaike Hanoulle 6 OP 11.
29/01/14.  Intro  Theorie  Kennisvragen maken.
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
Hoofdstuk 15 Geïntegreerde marketingcommunicatiestrategie
Online Marketing in het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
NAAR DE VAKANTIEBEURS Communicatie rondom de Vakantiebeurs.
4 P´s en 3 R-en MK01.
Hoofdstuk 5 Sportsponsoring en direct marketing
Pers & Publiciteit Sjaak Koolen Waalwijk, 12 mei 2009.
EVEN HELDER KRIJGEN EVEN DE VRAAG HEEL HELDER KRIJGEN VOORDAT JE ZOMAAR AAN DE SLAG GAAT?
Marketing Werkgroep 6.
Marketing presentatie
WAT IS PRECIES HET DOEL? ALS JE NIET WEET HOE JE ERGENS GAAT KOMEN?
Wat is een communicatieplan?
Hoofdstuk 16 Reclame en public relations.
Marketingplanning en strategie
Werkproces 1.5 Externe relaties opbouwen en onderhouden
Welkom bij workshop IV Hoe zorg ik voor voldoende opdrachtgevers?
Identiteit en imago openbaar onderwijs
Reuel Gregorius Aza Lemmer Quan Vu
Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse
§ 1.1 Waar kies je voor? De keuzes die je maakt als consument worden beïnvloed door de marketing van bedrijven die producten en diensten aanbieden. © Noordhoff.
Hoofdstuk 1 Lisa & Janne.  Draait om klanten  Opbouwen van klantenrelaties op basis van klantwaarde en klanttevredenheid.  Klanten behoeften bevredigen.
Commerciële Processen Presentatie bijeenkomst 3 26 mei 2012.
Communicatie en Instumenten
Cross Media. Opleveren na 9 weken Cross Media communicatieplan 16 oktober Campagne presentatie 16 oktober en 17 oktober Tentamen: donderdag 30 oktober.
detaillistenpromotie
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
PRODUCT MEDIA ?. PROMOTION MIX Sales Promotion = Verkoopsbevordering heeft als doel snelle verkoop. De verkoop komt tot stand door kortingen, incentives,
Marketing Hoofdstuk 5 Communicatiemix.
Promotie- en Plaatsmix Alleen op neergeklapte stoelen gaan zitten.
Marketing voor Starters HOOGEVEEN, 2 DECEMBER 2010 Welkom! 1.
Green Banana Ondernemers traject Bijeenkomst 7. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst gedaan?  Huiswerk…  Hoe ging het marktonderzoek?  Liepen.
Plaats- en Promotiemix 1e klassen Ron Weijens. Presentie / Resultaten / “Gelukkigen” Lijst.
Dienstenmarketing Week 4.
Plaats- en Promotiemix Presentie. Vandaag De tijd tot 10 over 9 om nog te leren Daarna: 20 meerkeuzevragen > SO.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
H 8 Marketingcommunicatiebeleid 1.Inzicht in marketingcommunicatie 2.De rol van reclame in het communicatiebeleid 3.Communicatiedoelgroep en -doelstellingen.
Oriëntatie op CIW Hoorcollege 5 Communicatie-scan Dr. Ali Oussaïd.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 6 Marketing. Inhoud 1 Eerst langs alle haltes 2 Verkoop 3 Omgaan met geld in een bedrijf 4 Logistiek 5 Wat doen leidinggevenden?
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Doel marketingmix is behouden en vergroten van marktaandeel.
Een goed product maken is niet genoeg …
Gemaakt door: Zoë van Aken MCE2D.
Een vergadering organiseren
Direct 3. De DM-cyclus 30/07/2018 Direct 3. De DM-cyclus.
Direct les 4 C-propedeuse, studiejaar , blok 2
Direct Uitwerken concept DEM
Vergadering Personeelsdienst
Hoofdstuk 4 Promotiebeleid
INZET VAN DIGITALE MEDIA VOOR PUBLIEKSBEREIK
De website.
Media.
Customer service & Relatiemanagement
Marketing in sociale media
Marketingcommunicatie
Pers, pr en tekst schrijven
Direct marketing.
Transcript van de presentatie:

Communicatie Handboek PowerPoint presentatie

Hoofdstuk 7 Concerncommunicatie

7. Concerncommunicatie Concerncommunicatie heeft vijf kerntaken: 1. Dichten van de ‘kloof’ tussen:  identiteit - gewenste identiteit  imago - gewenst imago. 2. Lading geven aan de organisatie als merk. 3. Organiseren van de communicatie van de organisatie. 4. Bepalen van de ‘rode draad’ en de boodschap. 5. Bepalen van de visuele identiteit.

7. Concerncommunicatie Figuur 7.1 Opbouw concerncommunicatieplan

7. Concerncommunicatie Financiële communicatie Figuur 7.2 Financiële communicatie

7. Concerncommunicatie Middelen financiële communicatie Figuur 7.3 Veelgebruikte middelen voor financiële communicatie

7. Concerncommunicatie Taken communicatieafdeling bij jaarverslag: Adviseren over te behandelen onderwerpen Bewaken van budget Redigeren van teksten Selecteren van illustraties en foto's Aansturen van ontwerper, copywriter en fotograaf Bewaken van huisstijl Verspreiden van jaarverslag Verzorgen van publiciteit

7. Concerncommunicatie Belangrijke actoren Figuur 7.4 Mogelijke actoren van een organisatie

7. Concerncommunicatie Stappenplan public affairs Stap 1 Actoren in kaart brengen en hun belangen/ posities bepalen Stap 2 Strategische allianties onderzoeken Stap 3 Tegenstellingen vaststellen, medestanders vinden Stap 4 Zoeken naar het optimaal haalbare, naar compromissen Stap 5 Strategie implementeren

7. Concerncommunicatie Middelen bij public affairs Figuur 7.7 Veelgebruikte middelen bij public affairs

7. Concerncommunicatie Publieksgroepen community relations Figuur 7.9 Publieksgroepen community relations

7. Concerncommunicatie Externe doelgroepen reageren negatiever op uitspraken van een organisatie als: De crisis ongewoon van aard is. De crisis te voorkomen is. Er geen duidelijkheid is over de beslissingen. De beslissingen als ‘unfair’ worden gezien. Er te weinig aandacht is voor de slachtoffers.

7. Concerncommunicatie Aandachtspunten crisisplan: Zorg voor één communicatiepunt en communicatielijnen. Maak duidelijk wie de woordvoerder is. Bepaal wie lid is van het crisisteam. Stel vast wie de belangrijkste doelgroepen zijn. Bepaal hoe u de doelgroep het snelst kunt benaderen. Zorg dat de woordvoerder altijd bereikbaar is. Zorg voor goede adreslijsten. Zorg voor een centrale persruimte. Zorg voor een call-center voor telefonische vragen. Zorg dat er checklists klaar liggen.

7. Concerncommunicatie Taak van de communicatiemedewerkers bij het in kaart brengen van een conflict is het vaststellen van: De belangrijkste actoren Het issue De context

7. Concerncommunicatie Middelen arbeidsmarktcommunicatie Figuur 7.10 Middelen arbeidsmarktcommunicatie

7. Concerncommunicatie Corporate advertising Issue advertising Vorm van adverteren waarbij de organisatie zich richt op het bevorderen van een (openbare) discussie met overheid en publiek over actuele zaken die het functioneren van de organisatie beïnvloeden. Advocacy advertising Hierbij richt de organisatie zich op een actueel onderwerp dat negatieve gevolgen voor een organisatie kan hebben. Als de organisatie passief blijft, is de kans op imagobeschadiging groot.

7. Concerncommunicatie Soorten bijeenkomsten: Congres Conferentie Seminar Symposium Workshop

7. Concerncommunicatie Verschillende soorten bladen Huisorgaan Sponsored magazine E-zine

7. Concerncommunicatie Voorlichting Wet Openbaarheid van Bestuur omvat: Passieve informatieplicht Actieve informatieplicht Steeds gezien vanuit de zender.

Hoofdstuk 8 Marketingcommunicatie

8. Marketingcommunicatie Marketingmix bestaat uit: Product Prijs Plaats Promotie Personeel

8. Marketingcommunicatie Groeistrategieën van Ansoff Bestaand product Nieuw product Bestaande markt Marktpenetratie Productontwikkeling Nieuwe markt Marktontwikkeling Diversificatie

8. Marketingcommunicatie Productlevenscyclus Introductiefase Groeifase Volwassenheidsfase Eindfase

8. Marketingcommunicatie Positionering Informationele positionering Transformationele positionering Tweezijdige positionering Uitvoeringspositionering

8. Marketingcommunicatie Soorten marketing communicatie Themacommunicatie Actiecommunicatie Langdurig Thematische reclame sponsoring Winkelinrichting Verpakking Direct mail Kortdurend Beursdeelname Events Direct marketing Sales promotie Displays

8. Marketingcommunicatie Business-to-business communicatie Consumentenmarkt Reclame Sales promotion Persoonlijke verkoop Public relations B-to-B markt Belangrijk Minder belangrijk

8. Marketingcommunicatie Marketingcommunicatiemix Figuur 8.3 Marketingcommunicatiemix

8. Marketingcommunicatie Reclame Voordelen Nadelen Bereikt veel mensen in korte tijd Kosten per contact zijn laag Snelle naams- en merkbekendheid Contactduur is kort Overdaad leidt tot irritatie en zapgedrag Veel herhaling nodig om effectief te zijn

8. Marketingcommunicatie Reclameplan: Onderzoek Reclamedoelgroep Reclamedoelstellingen Budget Strategie Campagneontwikkeling en mediakeuze Uitvoering en evaluatie

8. Marketingcommunicatie Reclamestrategieën: Globale strategie Adaptiestrategie Differentiatiestrategie

8. Marketingcommunicatie Soorten reclame: Collectieve reclame Combinatiereclame Ideële reclame

8. Marketingcommunicatie Internet Voordelen Nadelen Initiatief ligt bij gebruiker Tweezijdige uitwisseling van informatie Te raadplegen in eigen tempo 24 uur per dag Combinatie van informatie opvragen, bestellen en betalen Specifieke informatie voor specifieke doelgroepen Goed actueel te houden Kosten voor onderhoud Zender is afhankelijk van zoekgedrag ontvanger Opvragen van foto's en illustraties vraagt veel tijd

8. Marketingcommunicatie Functies van internet Informatie-uitwisseling Consultatieve informatie Verkooptransacties Distributie informatieproducten

8. Marketingcommunicatie Takenpakket internet Figuur 8.8 Takenpakket internet

8. Marketingcommunicatie Links op sites Link Hyperlink Logo Banner Icoon Grafisch Tekstueel

8. Marketingcommunicatie Direct marketing: Direct mail Telefonische verkoop E-mail of SMS

8. Marketingcommunicatie Stappenplan Direct Marketing Figuur 8.9 Stappenplan direct marketing

8. Marketingcommunicatie DM-communicatie Voordelen Nadelen Rechtstreekse benadering bespaart kosten van tussenpersonen en advertentiecampagnes. Aanbod kan goed op wensen en voorkeuren van individuele klant worden afgestemd. Kleine doelgroepen kunnen met gerichte boodschap benaderd worden. Kwaliteit van adressenbestand bepaalt het succes. Opzetten en bijhouden databestand is arbeidsintensief. Verwerken van respons en geven van follow up dienen zorgvuldig te gebeuren. Kost veel tijd. Inbreuk op privacy wordt soms als negatief ervaren.

8. Marketingcommunicatie Customer Relationship Management (CRM) Figuur 8.10 Klantenpiramide

8. Marketingcommunicatie CRM is een samenspel tussen Figuur 8.11 Kernelementen customer relationship management

8. Marketingcommunicatie Redenen om voor CRM te kiezen: Sneller zien welke acties succesvol zijn. Minder geld uitgeven aan onrendabele klanten. Aanbod beter afstemmen op de klanten. Snel reageren veranderingen van de klant. Klanten gerichter en persoonlijker aanspreken. Bestaande klanten vasthouden en verwennen.

8. Marketingcommunicatie Persoonlijke verkoop Voordelen Nadelen Informatie wordt afgestemd op individuele afnemer Directe benadering waarmee u weerstanden wegneemt Grote mogelijkheid tot beïnvloeding Hoge kosten per contact Erg arbeidsintensief Effect wordt erg bepaald door kwaliteit van de buitendienstmedewerkers

8. Marketingcommunicatie Sales promotie Voordelen Nadelen Verhoogt snel de naamsbekendheid Resultaat is nauwkeurig te berekenen Effect op de afzet is meteen te zien Veel stunten, tast de status van het merk aan Minder marge op producten

8. Marketingcommunicatie Aanpak sales promotie Prijsacties Cash refund Alternatieve prijsacties Bonusverpakkingen Sampling/premiums Cross-selling

8. Marketingcommunicatie Beurzen Voordelen Nadelen Beursbezoekers komen op eigen initiatief en staan open voor informatie. Direct contact met doelgroepen. Gesprekken zijn op ‘neutraal’ terrein. Zicht op concurrentie. Demonstratie van nieuwe producten . Beursbezoekers krijgen veel informatie ineens. Wat blijft hangen? Beurscontacten zijn meestal oppervlakkig. Beursdeelname vraagt grote investering in tijd en geld.

8. Marketingcommunicatie Soorten beurzen: Horizontale beurs Verticale beurs Trade mart

8. Marketingcommunicatie Stappenplan beursdeelname Figuur 8.12 Stappenplan beursdeelname

8. Marketingcommunicatie Winkelcommunicatie Voordelen Nadelen Verstrekken van informatie aan de klant waardoor er geen kosten zijn voor het verkooppersoneel. Klant wordt direct gestuurd naar het kopen van het product. Consument krijgt een ‘overload’ aan informatie. Weinig ruimte in de winkel.

8. Marketingcommunicatie Sponsoring Voordelen Nadelen Positief imago van gesponsorde straalt af op sponsor. Snel grote naamsbekendheid. Vele mogelijkheden voor relatiemanagement. Imago sponsor kan aangetast worden door negatieve gebeurtenissen zoals rellen. Sponsor afhankelijk van professionaliteit van de gesponsorde. Sponsor van sportevenementen afhankelijk van resultaten gesponsorde.

8. Marketingcommunicatie Sponsoring Wel een communicatieve tegenprestatie Donaties Geen tegenprestaties

8. Marketingcommunicatie Soorten sponsoring: Sportsponsoring Kunst- en cultuursponsoring Sociale sponsoring Events Fundraising

8. Marketingcommunicatie Sponsoring: Duur van contract Branche-exclusiviteit Sponsorbeleid Communicatieve tegenprestaties Bijkomende kosten

8. Marketingcommunicatie Marketing-pr Voordelen Nadelen Creëert positieve sfeer/imago rond product/dienst. Vergemakkelijkt verkoopproces. Draagt bij aan het corporate imago. Vrij indirect want de effecten zijn moeilijk te meten. Mede afhankelijk van berichtgeving van derden (zoals de pers).

8. Marketingcommunicatie Marketing-pr: Ontwikkelen van markten Aanvullen van bestaande informatie Organiseren van tradepromotieacties Benaderen van kleine doelgroepen

8. Marketingcommunicatie Checklist marketingcommunicatieplan 1. Is de communicatiestrategie gekoppeld aan het marketingbeleid?  2. Is de concurrentie duidelijk in beeld gebracht? 3. Zijn de doelgroepen voldoende gesegmenteerd? 4. Zijn de marketingcommunicatiedoelen realistisch omschreven? 5. Is de strategiekeuze helder? 6. Is er een positioneringstrategie bepaald? 7. Zijn de juiste marketingcommunicatie-instrumenten geselecteerd?

8. Marketingcommunicatie 8. Is er een propositie die de doelgroep aanspreekt?  9. Is er een onderscheidend concept dat breed inzetbaar is? 10. Is er een mediastrategie met duidelijke keuzes en opties? 11. Is er een begroting opgesteld? 12. Is de lijn logisch tussen: analyse, strategie, concept en media? 13. Is er nagedacht over een mogelijke evaluatie?

Hoofdstuk 9 Media

9. Media Visueel Auditief Audiovisueel Krant Folder Affiche Boek Radio CD Televisie Film Dia + geluid Internet

9. Media Nederlandse persbureaus: Algemeen Nederlands Persbureau Gemeenschappelijke Persdienst

9. Media Dagbladen Voordelen Nadelen Massaal bereik Actueel Advertenties op korte termijn te plaatsen Sterke binding met lezers Reproductiekwaliteit is matig Landelijk bereik is duur Moeilijk bereik van specifieke doelgroepen Advertentie heeft korte levensduur Jongeren en lager opgeleiden lezen minder De balden vaak oppervlakkig gelezen

9. Media Huis-aan-huisbladen Voordelen Nadelen Groot bereik Geografische segmentatie mogelijk door regio-edities Relatief lage advertentiekosten Beperkt communicatievermogen Verschijnen slechts op bepaalde dagen, meestal eens per week

9. Media Tijdschriften: Vrouwenbladen Margriet, Libelle, Viva, Mannenbladen Playboy, FHM, Man Roddelbladen Privé, Story, Weekend Radio/tv-bladen Veronicagids Opiniebladen Elsevier, Vrij Nederland Special interest bladen Oor, Eigen Huis & Tuin

9. Media Tijdschriften Voordelen Nadelen Redactionele inhoud sluit meestal aan bij aangeboden producten Drukkwaliteit is hoog Betrouwbare informatiebron voor doelgroep Lange levensduur Inserts zijn mogelijk (folders, monsters) Lange aanlevertermijn Hoge productiekosten Bouwen pas na weken het bereik op Mensen zijn soms op meerdere bladen geabonneerd Oplage is sterk afhankelijk van de losse verkoop

9. Media Televisiesponsoring: Billboarding Product placement Inscript sponsoring Price sponsoring Programmaparticipatie Infomercial

9. Media Televisie Voordelen Nadelen Hoge attentiewaarde en hoog communicatievermogen door combinatie Van bewegend beeld, kleur en geluid Landelijk bereik Gedwongen confrontatie Snel een hoog bereik Kan sterk inwerken op emotie Mogelijkheden voor programmaparticipatie en sponsoring Vluchtig medium Boodschap moet eenvoudig zijn en over te brengen in 20 – 30 seconden Hoge kosten voor zowel de productiekosten als de inschakelkosten Relatief lange productietijd Toename aantal zenders dus minder bereik Toenemend zapgedrag

9. Media Bioscopen Voordelen Nadelen Geografische segmentatie mogelijk Relatief hoge attentiewaarde Alternatief bij een verbod op tv-reclame Klein bereik Hoge productiekosten

9. Media Radioreclame Voordelen Nadelen Relatief goedkoop Groot bereik onder werkenden en automobilisten Relatief lage productiekosten Geschikt om te verwijzen naar internet Lange uitzendtijd mogelijk Programmasponsoring mogelijk Doelgroepsegmentatie mogelijk Boodschap krijgt weinig aandacht door de vluchtige verwerking Voor hoog bereik en sterk effect zijn veel herhalingen nodig

9. Media Buitenreclame: Billboards  borden Abri's  bushokjes Mupi’s  reclamezuiltjes

9. Media Buitenmedia Voordelen Nadelen Massaal bereik Hoge attentiewaarde en hoge contactfrequentie Relatief lage kosten Geografische selectie Geschikt als herinneringsreclame Geringe concurrentie door beperkte beschikbaarheid Vandalisme en beschadigingen kunnen effectiviteit in bereik verlagen Boodschap moet kort en eenvoudig zijn Weinig mogelijkheden voor doelgroepsegmentatie

9. Media Mediaselectie: Oplage Bereik Dekking Kosten per duizend Budget Communicatievermogen Beschikbaarheid van medium

9. Media Bereik: Gemiddeld bereik Totaal bereik Cumulatief bereik Actueel bereik Brutobereik Nettobereik

9. Media Argumenten voor minder dan drie confrontaties vooral bestaande klanten als doelgroep een grote belangstelling unieke eigenschap of actie een spraakmakend concept. Argumenten voor meer dan drie confrontaties een weerbarstige doelgroep een herintroductie geen belangrijke verschillen met concurrerende merken merkherkenning is gewenst.

9. Media Gelijke plaatsingen Figuur 9.2 Constante plaatsing

9.Media Plaatsing met pulsen Figuur 9.3 Plaatsing met pieken

9. Media Communicatievermogen: Technische eigenschappen Context van het medium Confrontatiesituatie

9. Media Kosten van advertentie: Het type blad De plaats in het blad  GA Gewone advertentie  IM Ingezonden mededelingen  VP Voorpagina-advertentie Het formaat van de advertentie Het kleurgebruik Het contract

Hoofdstuk 10 Omgaan met de pers

10. Omgaan met de pers Nieuwswaarde: Voor veel mensen van belang is Uit een gezaghebbende bron komt Om een actuele zaak gaat Een menselijk element bevat

10. Omgaan met de pers Persbeleid: Wie is belast met de perscontacten? Wie mag welke informatie geven? Wie wordt op de hoogte gehouden over perszaken?

10. Omgaan met de pers Basisprincipes voor alle perscontacten: Niet communiceren is dodelijk Bereikbaarheid voor commentaar Hoor en wederhoor

10. Omgaan met de pers Actief persbeleid: Verzenden van persberichten Verzorgen van persconferentie Aanbieden van interview Organiseren van een informele persontmoeting

10. Omgaan met de pers Directie/ Communicatie- woordvoerder medewerker Journalist Communicatie- medewerker Directie/ woordvoerder

10. Omgaan met de pers Advies communicatiemedewerker: Q&A-lijst / Vraag & antwoord Kernboodschappen

10. Omgaan met de pers De persconferentie: Er is zeer belangrijk nieuws. Er zijn veel vragen te verwachten. Er is sprake van een complex onderwerp. Er wordt een product getoond.

10. Omgaan met de pers Figuur 10.2 Soorten perscontacten

10. Omgaan met de pers Vaste onderdelen persbericht: Aanduiding afzender Datum/plaats Regelafstand Headline of kop(regel) Rest van de tekst Eerste alinea of lead Witmarge Pagina-aanduiding Woordverwijzing Aanduiding bijlage(n) Afsluitteken Nadere informatie Aanduiding persbericht

10. Omgaan met de pers Fotobijschriften: Leggen relaties uit Noemen de plaats en tijd Leggen nadruk op details

10. Omgaan met de pers Praktische tips voor een persbericht: Breng informatie objectief Vermijd de verleden tijd Stuur uw persbericht gericht Zet het persbericht online

10. Omgaan met de pers De persmap: Een kopie van eerder verstuurde persbericht(en) Voor publicatie geschikte foto's Achtergrondinformatie

10. Omgaan met de pers Onjuiste weergave in de pers: Contact met journalist Hoofdredacteur benaderen Raad voor de Journalistiek Civiele procedure

Hoofdstuk 11 Tekst en beeld

11. Tekst en beeld Kenmerken van de doelgroep: Leeftijd en geslacht Opleiding en voorkennis Belang van de ontvanger Consumentgericht of business-to- business

11. Tekst en beeld Inhoud bij informerende teksten: Wie Wat Waar Wanneer Waarom

11. Tekst en beeld Inhoud bij wervende teksten AIDA-formule: A = Attention I = Interest D = Desire A = Action

11. Tekst en beeld Zinsniveau: Zinslengte Tangconstructie Passieve zinnen Naamwoordstijl

11. Tekst en beeld Woordniveau: Moeilijke woorden Omslachtig taalgebruik Ouderwets taalgebruik Afkortingen

11. Tekst en beeld Vaste onderdelen in een artikel: Kop Chapeau (bovenkop) Intro of lead Tussenkopjes Tekstblokken Kader/satelliet Streamers Slot

11. Tekst en beeld Brochure: drukwerk dat is gehecht Folder: één vel dat één of een aantal keren gevouwen is Leaflet of flyer: simpele vorm van folder

11. Tekst en beeld Vaste onderdelen van een brochure: Cover Tekst Kopjes illustraties Feedback-stimulus Adresgegevens

11. Tekst en beeld Vaste onderdelen van een nieuwsbrief: Kop Afzender Tussenkopjes Tekst

11. Tekst en beeld Opbouw advertentie Figuur 11.1 Opbouw advertentie

11. Tekst en beeld Vaste onderdelen van een advertentie: Heading of kop Bodycopy Kader Visual/illustraties Pay off

11. Tekst en beeld Voorbeelden pay off: Het grote voordeel - Albert Heijn Connecting People - Nokia Melk, de Witte Motor - Melk Sence & Simplicity - Philips

11. Tekst en beeld Direct mail: Een product of dienst verkopen De weg voor de buitendienstmedewerkers te effenen Contact met de klant houden Een gewenst imago creëren Oude klanten terugkrijgen Relaties voor een beurs uitnodigen Een aanbieding doen

11. Tekst en beeld Vaste onderdelen direct mail: Envelop Brief Drukwerk Antwoordmogelijkheid

11. Tekst en beeld Leesbaarheid testen Methode Flesch: De gemiddelde zinslengte en de gemiddelde woordlengte

11. Tekst en beeld Methode Langer: ook interesse en vakkennis Eenvoud o o o o Complexiteit eenvoudige weergave o o o o o complexe weergave korte zinnen o o o o o lange zinnen gangbare woorden o o o o o niet-gangbare woorden vakwoorden verklaard o o o o o vakwoorden niet verklaard concreet o o o o o abstract aanschouwelijk o o o o o niet-aanschouwelijk   Geordendheid o o o o o Ongeordendheid onderverdeling o o o o o geen onderverdeling overzichtelijk o o o o o onoverzichtelijk onderscheid o o o o o geen onderscheid rode draad zichtbaar o o o o o rode draad ontbreekt opsomming in volgorde o o o o o willekeurig relevant o o o o o irrelevant Beknoptheid o o o o o Breedsprakigheid te kort o o o o o te lang alleen hoofdzaken o o o o o veel bijzaken gedrongen o o o o o breed op doel geconcentreerd o o o o o afdwalend kortaf o o o o o uitvoerig ieder woord noodzakelijk o o o o o veel overbodige woorden

11. Tekst en beeld Beoordeling proef 0 Huisstijl      Zijn alle aspecten van de huisstijl op de juiste manier toegepast? ja/nee 0   Lettertype Is de tekst goed leesbaar? Denk ook aan ouderen. ja/nee   0   Route door de tekst Klopt de inhoudsopgave en de paginanummering? ja/nee 0 Rasters en diapositieve tekst Is de diapositief gezette tekst voldoende leesbaar? ja/nee Is de tekst met daaronder een raster nog voldoende leesbaar? ja/nee 0  Foto's Zijn de foto's scherp en helder? ja/nee Zijn de foto's groot genoeg? ja/nee

11. Tekst en beeld 0 Fotobijschriften Staan alle bijschriften bij de goede illustraties? ja/nee 0   Koppen    Trekken de koppen aandacht? . ja/nee   0   Tekst Zijn er geen type- of spelfouten ja/nee      Zijn de woorden op de juiste manier afgebroken? ja/nee 0  Adresgegevens   Zijn de contactgegevens als adres, telefoon, website en e-mail juist vermeld? ja/nee

11. Tekst en beeld Druktechnieken: Offsetdruk Hoogdruk Zeefdruk Digitaal drukken

11. Tekst en beeld Druktechnieken: offsetdruk Voordelen Nadelen  0 Relatief goedkope en snelle techniek 0 Resultaat is een redelijk scherp beeld en een krachtige kleur ook op minder glad papier  0 Geen echt doorslag-gevend nadeel  

11. Tekst en beeld Druktechnieken: zeefdruk Voordelen Nadelen Geschikt voor kleine oplagen Bruikbaar voor zachte materialen Mogelijk op gebogen oppervlakten Niet geschikt voor grote oplagen Niet geschikt voor kleine letters Niet geschikt voor reproductie van kleine foto's

11. Tekst en beeld Afwerken: Snijden Vouwen Binden Veredelen

11. Tekst en beeld Checklist offerteaanvraag drukwerk De oplage Het afgewerkt formaat plano = als het drukwerk ongevouwen is Kleurgebruik Papiersoort en papiergewicht (grammen per vierkante meter) Afwerking en veredeling Soort proef (printerproef, drukproef of alleen PDF-file) Afleveringsdatum en -adres

11. Tekst en beeld PMS Het Pantone Matching System: Internationaal systeem voor kleurwaarden

11. Tekst en beeld Papierformaten: A0 Superposter A1 Dubbele pagina van een krant A2 Krantenpagina (4x A4) A3 Tabloid (2x A4) A4 Briefpapier A5 Gevouwen A4 A6 Briefkaart

11. Tekst en beeld Audiovisuele producties Fase 1 Wat is de boodschap? Voor welke doelgroep is de boodschap? Hoe vaak en waar bereikt het de ontvangers? Wat willen we bij de doelgroep bereiken? Hoe lang moet de productie mee? Hoe groot is het budget? Wat is de levertijd? Welke afspeelapparatuur is aanwezig? Zijn er anderstalige versies nodig?

11. Tekst en beeld Fase 2 De reden voor de AV-productie De relatie met andere communicatiemiddelen De communicatiedoelstelling De doelgroep De globale inhoud De gewenste stijl / tone of voice Het begeleidend materiaal De eventuele versies in andere talen Het budget De deadline

11. Tekst en beeld Fase 3 De synopsis: de hoofdlijnen van een programma op één à twee A4 Fase 4 Het scenario: de synopsis tot in detail ingevuld waardoor een scenario wordt verdeeld in verschillende scènes

11. Tekst en beeld Fase 5 Het draaiboek voor alle medewerkers Fase 6 De opname Fase 7 Proefmontage/postproductie Fase 8 Evaluatie

11. Tekst en beeld Website Doel/doelgroepen bepalen Budget bepalen Content en onderhoud Organisatie In- en extern bekendmaken Site bouwen Doel/doelgroepen bepalen Budget bepalen

11. Tekst en beeld Takenpakket internet Beleid Webbeheerder Structuur Technisch onderhoud Content Structuur Webbeheerder Webmaster Redacteurs

11. Tekst en beeld Mogelijkheden van links Link Hyperlink Logo Banner Icoon Grafisch Tekstueel

Hoofdstuk 12 Uitvoering van communicatie

12. Uitvoering van communicatie Voordelen van een briefing: De organisatie moet nadenken over de huidige marktpositie Ze geeft de plaats van de opdracht in de communicatiemix aan Ze maakt het mogelijk een communicatiecampagne te evalueren

12. Uitvoering van communicatie Niveaus in de communicatiebriefing Figuur 12.4 Niveaus communicatiebriefing

12. Uitvoering van communicatie Algemene briefing: Omvang en prestaties Visie en missie Organisatiedoelstellingen en strategie Structuur en cultuur Imago en identiteit SWOT

12. Uitvoering van communicatie Marketingbriefing: Marktontwikkelingen Concurrentie Positionering Marketingdoelen en -doelgroepen

12. Uitvoering van communicatie Communicatiebriefing: Concrete omschrijving probleem Communicatiedoelgroepen Communicatiedoel Propositie Randvoorwaarden Planning Rapportage

12. Uitvoering van communicatie Propositie: Wat beloven we de afnemer? Wat brengen we voor onderscheidend voordeel? Waarom wil de afnemer ons merk? Welke waarden en ambities stralen we uit? Hoe willen we ons merk positioneren?

12. Uitvoering van communicatie Verschillende positioneringen voor melk: Melk geeft energie Melk is lekker Melk is natuurlijk Melk bevat veel natuurlijke bouwstoffen

12. Uitvoering van communicatie Conceptontwikkeling: Effectconcept Associatieconcept Explicatieconcept Vergelijkingsconcept

12. Uitvoering van communicatie Criteria voor het beoordelen van een Concept: Communicatiedoel Eenvoud Consistentie Stijl Onderscheid

12. Uitvoering van communicatie Organisatieschema reclamebureau Directie Account Creatie Mediaplanning Administratie Studio Art Copy

12. Uitvoering van communicatie Organisatieschema communicatiebureau Directie Senior medewerker Junior medewerker Assistent

12. Uitvoering van communicatie Goede samenwerking tussen de opdrachtgever en het bureau: Bepaal wat de verwachtingen zijn Leg belangrijke zaken schriftelijk vast Stel vast wie verantwoordelijk is Maak een goede tijdplanning Durf risico te nemen Evalueer de samenwerking regelmatig

12. Uitvoering van communicatie Bureauselectie Figuur 12.3 Stappenplan bureauselectie

12. Uitvoering van communicatie Honorering: Uurvergoeding op basis van nacalculatie Vaste projectprijs

12. Uitvoering van communicatie Auteursrecht heeft betrekking op o.a: Teksten, speeches Foto's, films, websites Muzikale composities Schilderijen, bouwwerken, letterontwerpen Producten van industriële vormgeving Lay-out Computerprogramma's

12. Uitvoering van communicatie Auteursrecht hoef je niet aan te vragen Het auteursrecht verloopt na 70 jaar

12. Uitvoering van communicatie Citaatrecht Het is toegestaan uit werk van anderen te citeren als je de bron vermeldt Portretrecht Iedereen heeft portretrecht De naam van de fotograaf moet altijd worden vermeld bij de foto

12. Uitvoering van communicatie Auteursrecht organisaties: Benelux Merkenbureau Buma: Bureau voor Muziekauteursrecht Stemra: Stichting tot Exploitatie van Mechanische Reproductierechten voor Auteurs Stichting Beeldrecht Stichting Reprorecht

12. Uitvoering van communicatie Externe informatiebronnen: Handboek van de Nederlandse Pers en Publiciteit Pyttersen’s Nederlandse Almanak Staatsalmanak voor het Koninkrijk der Nederlanden