De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Media.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Media."— Transcript van de presentatie:

1 Media

2 Media Soorten massamedia printmedia av-media Bereik
mediumbereik, reclamebereik dekking: % communicatiedoelgroep dat bereikt is waste: bereik min dekking brutobereik = nettobereik x contactfrequentie (OTS) effectief bereik: voldoende contactfrequentie voor beoogde effect

3 Media Impact: de mate waarin ontvangers zich de boodschap herinneren
bereik je met vormgeving, duidelijkheid, verrassingselement, iets origineels, enz. Umfeld: invloed van de redactionele context op de impact media en plaatsing kiezen waarvan umfeld goed past bij de boodschap Mediaselectie hangt af van doelgroep en dekking benodigde contactfrequentie boodschap en umfeld tijdsplanning budget

4 Tv Commercial kan veel impact hebben
maar moet wel opboksen tegen zee van andere commercials tv niet meer voor alle doelgroepen ontwijkingsgedrag ontvangers flink budget nodig (maar per bereikte persoon niet zo duur) Ook regionaal Spot: tijdvak waarin commercial wordt uitgezonden Kijkdichtheid: % mensen dat een minimaal deel van een programma ziet Marktaandeel bepaald programma: % van tv-kijkers dat ernaar kijkt cijfers komen van SKO

5 Tv en bios Prijs tv-reclame op basis van GRP: gross rating points
1 GRP = kijkdichtheid van 1% in bepaalde doelgroep K/GRP: kosten per GRP voor spots van 30 seconden Bioscoop zeer indringende commercial mogelijk voor lokale adverteerders dia’s, ook met computeranimatie Bereik is niet groot, publiek is er wel voor in de stemming Publiek overwegend aan de jonge kant en vrij goed opgeleid

6 Radio Landelijk, regionaal en lokaal Stuk goedkoper dan tv
Minder ontwijkingsgedrag ontvangers Ook geschikt om communicatie in andere media te ondersteunen K/GRP een stuk lager dan bij tv Lokale tv: kabelkrant

7 Dagbladen Geloofwaardig umfeld Lezersbinding
Landelijk en regionaal, plus gratis kranten via OV Geschikt voor productinformatie Geschikt voor actiereclame Prijs per mm GA: rubrieksadvertenties IM: advertentie op ‘gewone’ pagina’s Prijs hangt af van plaats, b.v. VP (voorpagina) zes maal zo duur Katernen voor verschillende doelgroepen

8 Huis-aan-huisbladen Lokaal, gratis verspreid
Umfeld: lokaal nieuws, service-informatie, gemeenteberichten Bereik is vergelijkbaar met dagbladen Leeftijdsopbouw lezers ook: overwegend wat oudere mensen Veel boodschappers kijken het blad in voor de actiereclame

9 Tijdschriften Veel keus, goede segmentatie mogelijk
Vakbladen: voor segmenten van de zakelijke markt Publiekstijdschriften: voor de consumentenmarkt radio en tv-gidsen: groot bereik vrouwenbladen, jongerenbladen, mannenbladen roddelbladen, gezinsbladen special interestbladen: over een bepaald onderwerp verenigingsbladen, b.v. De Kampioen relatietijdschriften opinieweekbladen: over politiek en cultuur

10 Tijdschriften Advertenties (van klein tot 2/1)
Advertorial: lijkt op artikel, ook al moet er ‘ingezonden mededeling’ boven staan Insteker, outsert Redactionele samenwerking sponsoring van artikel puzzel met wedstrijd Advertentieprijs uitgedrukt in k/1000 (= CPM)

11 Buitenreclame Vele mogelijkheden
billboards, vlakken in abri, mupi, affiches, uithangborden reclamemasten, vlaggen, spandoeken, bushaltebordjes beeldkranten, lichtbakken, videoschermen rijdende reclame reclame in OV vliegende reclame Groot bereik, hoge contactfrequentie mogelijk Narrowcasting: via beeldscherm beperkt publiek bereiken heel precies te richten op doelgroep


Download ppt "Media."

Verwante presentaties


Ads door Google