Taal en rekenen in het MBO Marjo Jansen, senior beleidsadviseur
1 Actuele ontwikkelingen • Taal- en rekenniveau van leerlingen moeten in alle onderwijssectoren omhoog • Referentieniveaus taal en rekenen: -> van toepassing voor de gehele breedte van het onderwijs -> gezamenlijk aanpakken niveauverhoging en –onderhoud -> Doorlopende leerlijnen
2 Referentieniveaus Taal en Rekenen
3 Verankering van referentieniveaus in de onderwijssectoren • Voor PO: 1F (geen examens) • Voor VO: 2F en 3F (in examens) • Voor MBO: 2F en 3F (in examens, ook centraal ontwikkelde examens)
4 Stand van zaken januari 2009 • OCW inventariseert bevindingen veldraadplegingen PO/VO/MBO • Breed draagvlak voor sectoroverstijgende invoering van de referentieniveaus in alle onderwijssectoren : verankering in augustus 2010 • Zorgen over haalbaarheid voor zwakkere leerlingen Brief naar Tweede Kamer (febr/mrt 2009)
5 Taal en rekenen mbo • Financiële ondersteuning met vanaf 2010 een forse impuls (50 miljoen p.j.) • Vanaf voorjaar 2009 diagnostische toetsen beschikbaar • Vanaf 2009 Steunpunt Taal en rekenen mbo
6 Centraal ontwikkelde examens t&r • Voor mbo een nieuwe examensystematiek • Uitgangspunten: flexibel, met betrokkenheid mbo-veld, geleidelijke opbouw implementatie • Voor mbo-4 in 2014 wettelijk verplicht, vanaf 2012 doen alle scholen ervaring op met afname • Aanpak voor mbo 1 t/m 3: nadere verkenning
7 Aanpak op korte termijn (1) • Het raamwerk Nederlands als goede basis voor invoering referentieniveau taal (B1 -> 2F, B2 -> 3F) • Vóór aug 2010 •Geen raamwerk rek/wisk in 2009/2010 •Geen verplichting MVT voor mbo 1 t/m 3 (verplichting Engels vanaf 2010 en vooralsnog alléén voor mbo 4)
8 Aanpak op korte termijn (2) Talen en meetellen voor diplomering • Huidige WEB: alle deelkwalificaties voldoende voor behalen diploma • Experimenteerregeling cgo: •KD: geen deelkwalificaties •School verantwoordelijk voor een deugdelijke slaag/zakbeslissing • Toezicht inspectie op examinering cgo •Is examenregeling toereikend? • OCW geeft duidelijkheid in verwachting: tenminste 3 van de 5 taalvaardigheden voldoende
9 Aanpak op korte termijn (3) • Haalbaarheid Nederlands bij mbo 1,2, 3 •Op dit moment: laag taalniveau bij instroom •Kern: school en leerling zetten zich in de taalniveaus te behalen. •Leerlingen hierop afrekenen?? •Besluit OCW: •Inspannen behalen taalniveaus •Vermelden op diploma (cijferlijst) •tot 2010 niet voorwaardelijk voor diploma • Toezicht inspectie in lijn met OCW-beleid
10 Aanpak op korte termijn (4) Vragen •Hogere normen? •Lagere normen? •Met terugwerkende kracht?
11 Meer vragen? Steunpunt taal en rekenen mbo