10 Valkuilen van Digitaal Toetsen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoe beleef je toetsen? HANovatie Themadag 6 november 2009 Saskia Weijzen.
Advertisements

Toetsenbank Vilans Protocollen
Idee voor App Rob Schuit © 2013 Rob Schuit 1 Didac Rekenmagneet.
Kijk op praktijk zó moet het!.
Implementatie ECK Op een nieuwe manier bestellen, betalen en leveren van leermateriaal 1.
Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
Klik op de app om de e-learningapplicatie te starten.
Uitwerken van een Wiskundige In- en UitStapToets en een Individuele Leerlijn bij toekomstige leerkrachten lager onderwijs uniform voor al de lerarenopleidingen.
Meerwaarde werken met ICT bij wiskunde
Martijn Bijleveld.
De rekentoets.
Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl 2 november 2007 Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl P.M.Bloemendaal.
Meerwaarde werken met ICT bij wiskunde
Gesprekscyclus Quadraam
| S turen Betere resultaten door docent-student voortgangsinteractie Projectleider Ellen Zillig-Straatman M eten A nalyseren I nformeren.
Vanaf januari 2006 verkrijgbaar: Muiswerk Rekenen op maat 1.
Wie is aan zet ? - 1 jaar BYOD op het Liemers. Stand van zaken: – Devices mógen: iedereen weet dat – Regels hanteren ? – Neemt het aantal devices toe.
Blackboard als digitale toetsomgeving Nataša Brouwer AMSTEL Instituut Onderwijsmiddag OWI LAW, 24 mei 2005.
Hogescholen in Dialoog
Studiesucces door integratie werkvormen
Welkom bij Projectmanagement
in de nieuwe generatie mvt-leermiddelen
Resultaten studietijdmetingen (m.i.v. controle correctheid resultaten / vragen) Andere bronnen Andere bevragingen of hearings (OPL- of OPO-niveau) Andere.
De Studiekeuzecheck op de Radboud Universiteit
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Voorwaarden voor succesvol gebruik van de ELO H-P Köhler
Welkom H3b!  (het wordt niet gemakkelijk…) huiswerk...  pak agenda en noteer bij ma 14 september 6e lesuur:  lezen tb 3 tm 7 maken en controleren.
* Laura de Graaff: maandag, dinsdag, woensdag * Petra Wanders: donderdag en vrijdag.
Leren = Concentreren I II III.
Greet Langie situering doelstellingen aanpak ervaringen docenten
Flitsbijeenkomst Nieuwegein 20 november Wat u kunt verwachten: De doorlopende leerlijn eisen aan de school = eisen aan het curriculum? het referentiekader.
45 minuten: Introductie, afstemming (10 min.)
Bedenkingen vanuit het hogeronderwijsbeleid. VN-verdrag inzake de rechten van personen met een handicap artikel 24 van het VN-verdrag erkent het recht.
Plan van aanpak MAVO.
1 Afstudeervoorlichting Afstuderen 2 Personen: SLB coach 4-de jaar INF, TI: Stage/afstudeercoördinator INF, TI: A. van Raamt kamer K.1.07 tst (
Welkom op de Informatie-avond 4 e klas DC. Terugblik Buitenschools leren.
Schoolkenmerken centraal in Apeldoorn ruime locatie met kleinschalige opzet onderbouw op eigen plek in het gebouw alle leerwegen en sectoren vmbo m.u.v.
Werken op de Muiswerkmanier. Onderzoek toont aan Didactische mode.
AO 2 december 2009 Voorfase en startfase AO & Op weg naar ons eigen AO en Ons eigen ontwerp.
LEZEN OP DE WINDROOS HOMMEL EN STILLEZEN.
Maple TA Testing & Assessment
Duurzaam beoordelen betrokken bij beoordelen. Referaat i. h. k. v
Het LWOO op de HJZ De kinderen Doelstelling Inrichting onderwijs
Waarom een nieuwe Estafette?
Digitaal toetsen met adaptieve vragen Ervaringen bij WB1631
English for Human Resources
Overdragen van de Informatica Jurriaan Hage, Silja Renooij Periode 2, 2009/2010.
Overdragen van Informatica-onderzoek Gerard Tel Blok 4, 2007/8.
De nieuwe digitale leeromgeving van Biologie voor Jou
Bijeenkomst September 2015
Inspiratie Blended Learning 24 juni Interactief? Teach what you preach…
Frans op het vmbo: zó kan het ook! 3 Menu du jour Qui sommes-nous? Stellingen Vmbo Frans op het CSG Jan Arentsz te Alkmaar Toen en nu De drie V’s À vous.
Woudschoten Chemie, 6 november 2015 Peter Koopmans Voel de chemie met Chemie.
Chemie Overal, 7 e editie (2017) Woudschoten Chemie, 6 november 2015 Peter Koopmans.
Ontwikkeling en uitvoer MOOC bij de Hanzehogeschool Groningen Workshop - Open en online onderwijs is meer dan MOOC's.
Bvj vmbo bovenbouw 7 e editie Gijs van Hengstum Thomas Klein Middelink.
Succesvol eerste studiejaar Wat kunt u als ouder doen Hermien Miltenburg.
Scholing gele route ‘de Schakel’ 12 november 2012.
WELKOM Renee Doesburg Docent Nederlands Leerjaar 1.
Elektronische Leer Omgeving “de rode draad in het onderwijs” bron: A. Van der Hoeff.
Leren Lezen op de 1e Amstelveense Montessorischool
Presentatie EduCheck SOML
Opbrengstgericht werken op het Bredero Lyceum
Opdracht: SV hfst 6 Handb. Taalgericht Onderwijs (e1)
TIMER STARTEN DE TIJD IS OM! TIJDSLIMIET: 30 seconden
ETUDE Toetsservicesysteem
Flitsbijeenkomsten November 2016 Ernie Schouten Harco Weemink
Chemie Overal 5e editie voor de TF
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Diersoortverdieping Overige Zoogdieren
Minder thuis werken Meer netto werktijd Afbakenen thuiswerk
Transcript van de presentatie:

10 Valkuilen van Digitaal Toetsen Digitaal Toetsen met Maple T.A. Metha Kamminga

Formatief toetsen Voorbereiding voor competentietoets Ondersteuning van het onderwijsproces Oefentoetsen aan een “ketting” Differentiëren naar verschillende niveaus Voor elk vak geschikt

Valkuil 1 “Ingangstoets” Ontmoedigend Ingangstraject i.p.v. ingangstoets Afsluitende eindtoets Analyse op studentniveau

Valkuil 2 “Te uitgebreide oefentoetsen” Oefentoetsen moeten kort zijn (15-20 minuten) Stop de student bij onvoldoende Ruime mogelijkheden voor randomiseren Feed back vrijgeven voor oefentoetsen Nummer de toetsen

Valkuil 3 “Onbeperkt aantal pogingen aanbieden” Het magische getal 4 Het frustratie omslagpunt Studenten gaan beter om met het systeem bij instelling van 4 pogingen

Valkuil 4 “Een 6 is voldoende” Minimumscore van 80% Niet meer overslaan van moeilijke vragen Minder giswerk Hoge cijfers geeft een goed gevoel

Valkuil 5 Geen analyse van de gemaakte toetsen doen Analyse op item-niveau Moeilijkheidsgraad in verhouding van de stroomlijn aanpassen Hints en feedback aanpassen Taalgebruik aanpassen Taaltoets ertussen voegen

Valkuil 6 Vrijblijvendheid Strakke aanpak Verplicht stellen van oefentraject Differentiëren naar niveau en leercurve Drie routes is ideaal bij de start

Differentiëren naar niveau en leercurve

Valkuil 7 Bonuspunten Geen bonuspunten Risico voor fraude Toegangskaartje voor de eindtoets Aantal geslaagden voor eindtoets 90%

Valkuil 8 Tijdslimiet instellen Bij eindtoetsen wel tijdslimiet Bij oefentoetsen beslist geen tijdslimiet Veilige omgeving in eigen tijd Geen frustratie Halverwege kan gestopt worden

Valkuil 9 Geen communicatie Feedback geven in het toetsprogramma Schriften controleren Regelmatig vragen beantwoorden via digitale leeromgeving (geen e-mail)

Valkuil 10 Geen controle op omgaan met het toetssysteem In het begin strakke begeleiding Niet alleen voor studenten maar ook voor docenten en assistenten Scholing voor docenten! Scholing voor item-makers!

Waarom scoort student niet? Mogelijke diagnoses: Niet kritisch kijken naar eigen verrichtingen Student zit in verkeerde route Vraag niet goed lezen Teveel “geholpen” tijdens de oefeningen Teveel werken op klad …….

Einde Vragen? http://www.methakamminga.nl