10 Valkuilen van Digitaal Toetsen Digitaal Toetsen met Maple T.A. Metha Kamminga
Formatief toetsen Voorbereiding voor competentietoets Ondersteuning van het onderwijsproces Oefentoetsen aan een “ketting” Differentiëren naar verschillende niveaus Voor elk vak geschikt
Valkuil 1 “Ingangstoets” Ontmoedigend Ingangstraject i.p.v. ingangstoets Afsluitende eindtoets Analyse op studentniveau
Valkuil 2 “Te uitgebreide oefentoetsen” Oefentoetsen moeten kort zijn (15-20 minuten) Stop de student bij onvoldoende Ruime mogelijkheden voor randomiseren Feed back vrijgeven voor oefentoetsen Nummer de toetsen
Valkuil 3 “Onbeperkt aantal pogingen aanbieden” Het magische getal 4 Het frustratie omslagpunt Studenten gaan beter om met het systeem bij instelling van 4 pogingen
Valkuil 4 “Een 6 is voldoende” Minimumscore van 80% Niet meer overslaan van moeilijke vragen Minder giswerk Hoge cijfers geeft een goed gevoel
Valkuil 5 Geen analyse van de gemaakte toetsen doen Analyse op item-niveau Moeilijkheidsgraad in verhouding van de stroomlijn aanpassen Hints en feedback aanpassen Taalgebruik aanpassen Taaltoets ertussen voegen
Valkuil 6 Vrijblijvendheid Strakke aanpak Verplicht stellen van oefentraject Differentiëren naar niveau en leercurve Drie routes is ideaal bij de start
Differentiëren naar niveau en leercurve
Valkuil 7 Bonuspunten Geen bonuspunten Risico voor fraude Toegangskaartje voor de eindtoets Aantal geslaagden voor eindtoets 90%
Valkuil 8 Tijdslimiet instellen Bij eindtoetsen wel tijdslimiet Bij oefentoetsen beslist geen tijdslimiet Veilige omgeving in eigen tijd Geen frustratie Halverwege kan gestopt worden
Valkuil 9 Geen communicatie Feedback geven in het toetsprogramma Schriften controleren Regelmatig vragen beantwoorden via digitale leeromgeving (geen e-mail)
Valkuil 10 Geen controle op omgaan met het toetssysteem In het begin strakke begeleiding Niet alleen voor studenten maar ook voor docenten en assistenten Scholing voor docenten! Scholing voor item-makers!
Waarom scoort student niet? Mogelijke diagnoses: Niet kritisch kijken naar eigen verrichtingen Student zit in verkeerde route Vraag niet goed lezen Teveel “geholpen” tijdens de oefeningen Teveel werken op klad …….
Einde Vragen? http://www.methakamminga.nl