Leer-Kracht; omgaan met verschillen en gedragsvraagstukken Studieconferentie PO, Lunteren, 26 maart 2014 Marij Bosdriesz, Aat Sliedrecht en Dolf van.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Passend onderwijs.
Advertisements

De Zevensprong APRIL De Zevensprong.
Informatieavond 22 april 2013
Zorg voor alle kinderen.. Hoe ontwikkelt het kind zich?
basisinformatie voor ouders en schoolteams mei 2013
Weer Samen Naar School 2012 en verder studiedag Dronten,
Welkom Presentatie Passend Onderwijs voor ouders 11 februari 2014
Passend Onderwijs presentatie voor MR februari 2014
Samen op weg naar je eigen toekomst. Open voor talent Kleinschalig en gedegen Op maat en interessant Aanspreekbaar en betrokken Sociaal emotioneel dichtbij.
Kenniskring VSO 25 september Budgettaire beheersbaarheid en transparantie Geen thuiszitters Minder bureaucratie Noodzaak tot het labelen van kinderen.
Onderwijs passend maken met behulp van handelingsgericht werken Studiedag 13 oktober 2009 SWV Delft - Pijnacker.
Co -Teaching Praktisch, actief middel in de klas voor het vergroten/versterken van het handelingsrepertoire van de leerkracht.
Wat komt er zoal bij kijken?
Presentatie Passend Onderwijs & informatie PO VO Congres
WIN WIN Van ordeverstorend gedrag naar ontwikkelingskans
Passend onderwijs SWV VO Utrecht en Vechtstreek April 2012.
passend onderwijs en zorg voor de jeugd
WSNS Passend Onderwijs Stappenplan
Swv V(S)O Eemland Baarns Lyceum 14 oktober 2013.
passend onderwijs en zorgplicht
De ondersteuningsbehoefte van de leraar
Swv V(S)O Eemland Voorlichting medezeggenschapsraden
ZUID-HOLLAND NOORD. Pilot Integrale ondersteuningstoewijzing Zuid-Holland Noord (Holland Rijnland) KETENAANPAKJEUGDKETENAANPAKJEUGD.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Uitganspunten passend onderwijs
Basisondersteuning ‘het geheel van preventieve en licht curatieve interventies die binnen de school planmatig worden uitgevoerd en is het fundament van.
Studiedag voor zorgcoördinatoren en zorgteams 18 november - Brussel
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
De kern van het arrangeren
Ouderavond Kindcentrum De Schutsluis 7 februari 2012.
SCHOOLONDERSTEUNINGS PROFIEL Maastricht 5 oktober 2012 Ron Benjamins.
Samenwerkingsverband VO-SVO West-Friesland Presentatie Inventarisatie Zorgprofielen West-Friesland op 29 maart 2011 Versie: SWV\Passend Onderwijs\VO-Zaken\
Werkconferentie Passend Onderwijs 30 maart 2009 Bijeenkomst voor algemeen directeuren van : PO: WSNS Hoorn-1, WSNS Hoorn-2, WSNS De Streek VO: SWV VO-SVO.
De ondersteuningsbehoefte van de leraar, de leerling en de ouders
Handelingsgericht werken
 Algemene informatie * Artikel * Auteurs  Inhoud artikel * Inhoudsopgave * Korte schets.
Gezamenlijke houtskoolschets 5 april 2012
Ondersteuningstoewijzing Studieochtend SWV PO RiBA 24 januari
Doelen, ambities en werkwijze Passend Onderwijs
Ontwikkelwerkplaats Jeugdzorg en Passend Onderwijs
Voorschoolse instellingen Haaksbergen & Hof van Twente
De zin van een SOP 14 oktober 2014 Dick Rasenberg.
Werkzaamheden bovenschools GZ psycholoog i.o Schooljaar Informatieochtend SWV /
Integrale doorgaande lijnen bij passend onderwijs en zorg voor jeugd
Overleg directeuren / IB Dinsdag 2 december 2014, Putten
Zorgplicht in passend onderwijs
Samenwerking gemeente/CJG en Onderwijs Peter van Kerkhof, projectmedewerker CJG Den Bosch.
Zorg voor de jeugd, het Utreg’s verhaal. Commissie Jeugd UHV 5-6 actieve leden weinig verloop zo’n tien jaar actief.
23 september 2014.
MONITOR AANSLUITING JEUGDZORG- ONDERWIJS OCW KENNISMARKT MARJA VAN LEEUWEN, SWV HELMOND-PEELLAND VO.
‘Passend Onderwijs’. Gezamenlijke opdracht regulier en speciaal onderwijs. Herverdeling:  Ondersteuning  Middelen Eigen beleid in de regio (SWV)
Zorgtoewijzing Passend Onderwijs. Nieuwe aanpak zorgtoewijzing Deze power point geeft een korte impressie van de nieuwe ontwikkelingen van Passend onderwijs.
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
binnen Passend Onderwijs
Passend onderwijs. Opbouw presentatie Passend onderwijs Alle leerlingen hebben recht op goed onderwijs. Het liefst een school in de buurt. De beste kansen.
Yvonne van Heerwaarden (NCJ) Marij Bosdriesz (PO-Raad) 15 oktober 2015 De Leraar ontzorgd De bijdrage die de Jeugdgezondheidzorg kan leveren aan het leren.
Decentralisatie van de jeugdzorg  decentralisatie jeugdzorg  Per 1 januari 2015 gaan in één keer alle taken en  verantwoordelijkheden naar de gemeenten.
Learn & Share bijeenkomst School en wijk verbonden Beatrixtheater, Utrecht 17 september 2015.
School en Wijk verbonden Congres Toegang en Teams in het Sociaal Domein Chaja Deen Dick Rasenberg en Edith Warmerdam
Conferentie Passend Onderwijs 11 november 2009 FOCUS OP AUTISME PASSEND ONDERWIJS IN DE WESTELIJKE MIJNSTREEK.
Ieder kind de best passende ontwikkeling februari 2013 OP WEG NAAR 2014.
Het CJG team in de wijk CJG teams aan de slag! Verbinden preventief jeugdbeleid, Jeugdzorg en Passend onderwijs Presentatie is ontwikkeld door:  Ans Hermans.
Presentatie Passend onderwijs Voor: Ouders/verzorgers van SBO Petrus Dondersschool Datum: 3 april 2014.
Ieder kind de best passende ontwikkeling NOT 2011 Henk Keesenberg
Netwerkbijeenkomst Passend Onderwijs en SBO+
Het zorgcontinuüm.
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
Passend Onderwijs en Zorgplicht
WELKOM CBO Meilân MR en GMR 8 juni 2017.
Conferentie kansrijk van school naar werk Bussum 19 juni 2019
Transcript van de presentatie:

Leer-Kracht; omgaan met verschillen en gedragsvraagstukken Studieconferentie PO, Lunteren, 26 maart 2014 Marij Bosdriesz, Aat Sliedrecht en Dolf van Veen NCOJ, 2013

Introductie op Leer-Kracht ... Leer-Kracht is een programma van de Alliantie Onderwijs en Jeugdzorg Met steun van Kinderpostzegels Nederland NCOJ, 2013

Handelingsvragen van leerkrachten ... Groepen met grotere diversiteit; omgaan met verschillen en gedragsvragen Welke aanpakken zijn er en zijn verantwoord? Welke aanpakken passen bij mij en mijn school? De aanpak werkt niet voor alle kinderen; help! Ik heb alles al geprobeerd; wat nu? Hoe verdeel ik mijn tijd over kind met gedragsvragen en de rest van de klas? Waar vind ik goede en handelingsgerichte informatie over gedragsvragen? Ik zou meer willen leren over bepaalde gedragsvraagstukken … Wie kan mij snel adviseren of in de klas helpen als ik het niet meer weet? Enzovoort … NCOJ, 2013

Wat is uw kijk op de vragen van leerkrachten ? Herkent u de vragen van leerkrachten? Welke andere vragen komen onmiddellijk bij u op? Wat denkt u dat leerkrachten nodig hebben aan ondersteuning? Wat zou u zelf kunnen bieden aan een leerkracht met zo’n vraag? NCOJ, 2013

Naar een meer preventieve basisondersteuning voor gedrag ... Uitgangspunten: Enerzijds: ondersteuningsbehoeften van leerkrachten centraal Anderzijds: ervaringsdeskundigheid van leerkrachten meer benutten Aansluiten bij bestaande ondersteuningsmogelijkheden en expertise in scholen en samenwerkingsverband Aansluiten bij organisatie van de leerlingenzorg in het SWV Benutten van externe expertise uit jeugdzorg, ter versterking van basiszorg NCOJ, 2013

Kern van het programma Leer-Kracht Praktische, directe ondersteuning en professionalisering van leerkrachten Gericht op preventie, signalering, aanpak van gedragsproblemen in de klas In nauwe samenwerking met ouders en leerling Mobiliseren van expertise die al aanwezig is bij leerkrachten Deze breder benutten in de eigen school en het samenwerkingsverband Leerervaringen benutten voor deskundigheidsbevordering team/school Aanvullende ondersteuning door : experts van het samenwerkingsverband , speciaal (basis) onderwijs en jeugdhulp NCOJ, 2013

Ondersteuningsmogelijkheden … Op drie hoofdgebieden: Handelingsgerichte informatie/kennis, passend bij visie van school en SWV, gemakkelijk toegankelijk voor iedereen binnen het SWV Deskundigheidsbevordering en scholing , passend bij praktijkvragen van leerkrachten en door benutten van interne (of externe) expertise Directe ondersteuning bij handelingsvragen in de klassenpraktijk NCOJ, 2013

Vier clusters van gedragsvragen … Om leereffecten en overdraagbaarheid zo groot mogelijk te maken voorlopig vier clusters van gedragsvragen in het onderwijs aan leerlingen centraal: Bovenmatig druk, overbeweeglijk, ongeconcentreerd, impulsief gedrag Angstig, stil, teruggetrokken, gesloten, somber, passief gedrag Moeite met informatieverwerking, sociale interactie en verbeelding Agressief gedrag NCOJ, 2013

Zes samenwerkingsverbanden PO doen al mee … In zes samenwerkingsverbanden PO is het programma al gestart: Deventer (2e jaar) Helmond / Mierlo (2e jaar) IJssel / Berkel (Zutphen en Berkelland) (2e jaar) Tilburg Westland Utrecht NCOJ, 2013

Voorbeelden van leerkrachtondersteuning … Beschikbaar maken van goede basisinformatie over gedragsvragen Benutten van mogelijkheden social media, apps, e-learning, enz. Inrichten ondersteuningsgroep in het samenwerkingsverband Inzetten gedragsspecialist als coach voor leerkrachten van bestuur / in wijk Leerkrachtkringen over (specifieke) gedragsvragen (4 sessies, leertraject) Co-teaching Inzetten experts uit SO voor hulp bij handelingsvragen in de klas Versterking rol van IB’er als coach voor leerkrachten Inventariseren en benutten van specifieke expertise binnen school / wijk Van individuele vragen naar teamleren … NCOJ, 2013

De veranderende rol van de intern begeleider … We zien verschillende ontwikkelingen … IB’ers weg; alle leerkrachten zijn expert Bovenschoolse IB’ers in krimpregio’s IB’ers een veel centralere rol in ondersteuningstoewijzing Meer / minder uren voor intern begeleiders IB’er vooral coach voor leerkrachten i.p.v. zorgcoördinator ….. Wat ziet u? Wat betekent dat voor de ondersteuning van leerkrachten? NCOJ, 2013

De veranderende rol van de intern begeleider … Discussie in groepjes van vier, met minimaal 1 IB’er … Wat ziet u met betrekking tot de rol van IB’ers? Wat betekent dat voor de ondersteuning van leerkrachten? Terugkoppeling in de groep, door middel van drie kansen en drie bedreigingen … NCOJ, 2013

Wat biedt het programma aan SWV-en? Aanreiken en toegankelijk maken van handelingsgerichte kennis, passend bij de vragen van leerkrachten Meedenken en feedback geven op plannen in de SWV-en Advisering / praktische hulp bij implementatie van de initiatieven voor ondersteuning in de scholen / het SWV Desgewenst inschakelen van experts uit AOJ-kring voor deskundigheids- bevordering op specifieke gedragsvragen Leren van elkaar tussen de deelnemende SWV-en stimuleren/organiseren Landelijke publiciteit over voortgang en resultaten Kleine financiële vergoeding voor het SWV Gedurende 2 à 2½ jaar NCOJ, 2013

Deze presentatie, meer informatie en contact: www. ncoj. nl www Deze presentatie, meer informatie en contact: www.ncoj.nl www.leer-kracht.ncoj.nl marij.bosdriesz@ncoj.nl aat.sliedrecht@ncoj.nl dolf.vanveen@ncoj.nl NCOJ, 2013