Collegagroep : Roze korrels voor zorg! Beatrijs Van De Casteele en Luc Lemarcq.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Advertisements

Hoogbegaafdheid: Een Uitdaging!
Accent op talent bij kindbesprekingen in een zorgteam Beatrijs Van De Casteele & Luc Lemarcq PBD Gent.
Informatieavond 22 april 2013
Mentoraat Het menselijk handelen niet bespotten, niet betreuren, niet veroordelen, doch begrijpen’ (Ethica 4, voorrede). *) 
Voorbij & Do Met enkele foto’s van Giovanni.
‘Groot ICT project’ Een leerlijn mediawijsheid.
Hoe word je een ster? *.
Blijf bij mij Jolink.
De overstap naar het voorgezet onderwijs!
In de leerlingenraad zitten 6 kinderen(bij ons)
Missie Omgeving Identiteit Waarden & Overtuigingen Vaardigheden
Kats en coaching doe, leer, ontwikkel jezelf
HGW sessie 8 Implementatie Beatrijs Van De Casteele en Luc Lemarcq.
Logical Framework Approach
Jef Stappaerts en Karin Van Dommelen VSKO
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Reflectievaardigheden en instrumenten
COV Antwerpen 6 oktober Broechem
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
de ouderbetrokkenheid vergroten
PITSTOP. Programma 9u15 – 9u30: ontvangst 9u30 – 10u: evaluatie ‘09-’10 10u – 10u45: ervaringen scholen ‘09-’10 10u45 – 11u15: projectvoorstel ‘10-’11.
Portfolio
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
Prestatiemeting en coachen van commerciële medewerkers.
The dogmas of the quiet past, are inadequate to the stormy present.
Iedereen coach naar Jef Clement.
Beatrijs Vandecasteele & Luc Lemarcq
2de collegagroep Roze korrels voor zorg!
SESSIE 3 INTAKE & STRATEGIE Beatrijs Van De Casteele Luc Lemarcq
you want to see in the world!
Collegagroep zorgcoördinatoren 18November doelen Collegagroep vormingsgroep Afstemmen op verwachtingen Terugblik op de uitdaging: benieuwd vragen.
5de collegagroep voor zorgcoördinatoren 26 maart 2014
4 ste collegagroep voor zorgcoördinatoren 18 februari2014 Beatrijs Van de Casteele & Luc lemarcq PBD Gent.
1 ste collegagroep voor zorgcoördinatoren 17 oktober 2013 Beatrijs Van de Casteele & Luc lemarcq PBD Gent.
Terugkoppeling OLB Collegagroep zorg Valérie De Smet 16/1/2014.
3 de Collegagroep voor zorgcoördinatoren. 24/01/2012.
SAMEN AAN ZET Gedeeld leiderschap.
Congres Appreciative Inquiry
Leren: wat houdt ons soms tegen...?
Portfolio en Coaching Welkom en dank voor de uitnodiging
Pass’t Montessorionderwijs ?
TEVREDENHEIDONDERZOEK 2014 GEMAAKT DOOR: NICK HENRIQUEZ.
S J P o i JongerenProcesgerichtScreeningsinstrument
Wat is een netwerk? Een vaste groep gemeenteleden die elkaar helpt om Jezus te volgen in hun dagelijks leven. Netwerken.
Ontwikkeling Gouden Standaard
Wat ik wil…..
Workshop Datagestuurd werken met SWIS!
LES 2 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Workshop 2: Plezier in je werk: daar word ik blij van!
Return to Sender.
Onze school, Albeda colege Schiedam Nieuwland.
UVW LinkedIn Presentatie
Coaching week Rotterdam Academy.
Met talenten werken in je team Een werkwinkel voor Zin?Ja! Guy Geerens
LOOPBAANSCAN MEDEWERKERS SECTOR WATERSCHAPPEN. JOUW LOOPBAAN De nieuwe cao sector waterschappen biedt kansen om jezelf verder te ontwikkelen in je loopbaan!
Slc. Hoe gaat het ?? 4.5 Opdracht: Mijn studievaardigheden Planning: kwartaal 2 Inleveren via: Inleverknop van module SLC via Voor deze opdracht.
Welkom ik maak me sterk.
Programma Vaststaande workshop  Link/relatie met opleiding Taalexpert:  Toepassen van taalbeleid op de aanwezige niveaus:  leerling – groep – school.
Hulpvragen voor het formuleren van je eigen kernwaarden
CONCEPT CHECKS & FAST FEEDBACK
Kiezen voor keuzedelen
Doe jij ook mee? WNF-Rangerclub en NPO Zapp presenteren: Operatie Olifant.
Bijeenkomst aandachtsfunctionarissen Sociale netwerk versterking - Sociaal kapitaal - 10 maart 2016 PF Gezin & Omgeving.
Onderzoek Generatie 2020 De leerkrachten van Deinze kregen eind vorig schooljaar voor het eerst te horen dat er een groot onderzoek zou zijn in Deinze.
Is op zoek naar jou. M: Milieu O: Op S: School MOS is een organisatie die werd opgericht door het Departement Leefmilieu, Natuur en Energie. Zo wil men.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Welkom. Waarom ben je naar de Meervouddag gekomen? 1.Lijkt me een interessant programma 2.Het is toch verplicht? 3.Gezellig met mijn collega’s een dagje.
Leerplangericht aan de slag met het pedagogisch raamwerk van Kind en Gezin Januari 2016 Gent – Hasselt.
Transcript van de presentatie:

Collegagroep : Roze korrels voor zorg! Beatrijs Van De Casteele en Luc Lemarcq

Een collegagroep!

Doelstelling: •Het nascholingsaanbod rond ASS. •Verdiepen in handelingsgerichte opbrengsten. •Registratie van welbevinden. •Casussen vanuit de groep via coaching.

Een teaser •The power of words!The power of words! •Link met HGW. •Uitdagingen voor eigen functioneren => our words => teach what yo preach, walk as you talk •Effect van afgewezen worden…

Op vraag van een collega… •Skype! •NascholingsaanbodNascholingsaanbod •CommunicatiekofferCommunicatiekoffer

Sterke HGW posters! •Sterktes van kids met ASSSterktes van kids met ASS Een scan!

Handelingsgerichte opbrengsten Een voorbeeld! Welke opgesomde handelingsgerichte opbrengsten werden vernoemd? Reflecteer over de HGW opbrengsten in jouw setting.

Input van Veerle: Een eerste verband dat me heel erg opviel was dat met het coachen dat Beatrijs en jij ons doorgeven. Leerkrachten die elkaar coachen is natuurlijk het meest efficiënte. In mijn coaching wil ik veel meer nadruk leggen op de vraag 'Wie binnen dit team kan jou helpen? Bij welke collega zou je hierover informatie of tips kunnen krijgen? Welke collega is hier sterk in, denk je?'. Waar mogelijk (en dit hangt vooral af van de openheid van de collega's en hun onderlinge verhouding) ze bij elkaar op bezoek laten gaan om een les mee te volgen. Het concept van de lat veel hoger leggen en zorgen dat de kinderen er geraken, daar heb ik zelf nog heel wat vragen over, die waarschijnlijk op de collegagroep ook gesteld en besproken zijn. Ik zie op het eerste zicht wel wat contradicties met ervaringsgericht leren, handelingsgericht werken…

WELBEVINDEN VAN LEERLINGEN

Welbevinden van leerlingen Welbevinden van leerlingen en output!

Welbevinden van leerlingen in de bovenbouw van de basisschool. •Digitaal instrument voor zelfevaluatie. •UIOA masterproef Opleidings- en Onderwijswetenschappen •Vlaamse onderwijsinspectie •Evidence based => antwoorden van 4500 lln in ‘08 – ‘09 •Outputbeleid

Concept welbevinden, een containerbegrip! •5 dimensies WELBEVINDEN tevredenheid pedagogisch klimaat betrokkenheid academisch zelfconcept sociale relaties

Wie niet waagt… •Wil wil dit item bespreken op kernteam/zorgteam van de school? •Wie ziet het zitten om dit instrument te hanteren? •Wie ziet het zitten om een terugkoppeling te doen in deze groep van de doelgerichte acties en bijsturingen van zaken die het welbevinden van ( individuele) leerlingen verhogen.

Varia •Samen tot aan de meet! =>ifv zittenblijenSamen tot aan de meet!