Collegagroep : Roze korrels voor zorg! Beatrijs Van De Casteele en Luc Lemarcq
Een collegagroep!
Doelstelling: •Het nascholingsaanbod rond ASS. •Verdiepen in handelingsgerichte opbrengsten. •Registratie van welbevinden. •Casussen vanuit de groep via coaching.
Een teaser •The power of words!The power of words! •Link met HGW. •Uitdagingen voor eigen functioneren => our words => teach what yo preach, walk as you talk •Effect van afgewezen worden…
Op vraag van een collega… •Skype! •NascholingsaanbodNascholingsaanbod •CommunicatiekofferCommunicatiekoffer
Sterke HGW posters! •Sterktes van kids met ASSSterktes van kids met ASS Een scan!
Handelingsgerichte opbrengsten Een voorbeeld! Welke opgesomde handelingsgerichte opbrengsten werden vernoemd? Reflecteer over de HGW opbrengsten in jouw setting.
Input van Veerle: Een eerste verband dat me heel erg opviel was dat met het coachen dat Beatrijs en jij ons doorgeven. Leerkrachten die elkaar coachen is natuurlijk het meest efficiënte. In mijn coaching wil ik veel meer nadruk leggen op de vraag 'Wie binnen dit team kan jou helpen? Bij welke collega zou je hierover informatie of tips kunnen krijgen? Welke collega is hier sterk in, denk je?'. Waar mogelijk (en dit hangt vooral af van de openheid van de collega's en hun onderlinge verhouding) ze bij elkaar op bezoek laten gaan om een les mee te volgen. Het concept van de lat veel hoger leggen en zorgen dat de kinderen er geraken, daar heb ik zelf nog heel wat vragen over, die waarschijnlijk op de collegagroep ook gesteld en besproken zijn. Ik zie op het eerste zicht wel wat contradicties met ervaringsgericht leren, handelingsgericht werken…
WELBEVINDEN VAN LEERLINGEN
Welbevinden van leerlingen Welbevinden van leerlingen en output!
Welbevinden van leerlingen in de bovenbouw van de basisschool. •Digitaal instrument voor zelfevaluatie. •UIOA masterproef Opleidings- en Onderwijswetenschappen •Vlaamse onderwijsinspectie •Evidence based => antwoorden van 4500 lln in ‘08 – ‘09 •Outputbeleid
Concept welbevinden, een containerbegrip! •5 dimensies WELBEVINDEN tevredenheid pedagogisch klimaat betrokkenheid academisch zelfconcept sociale relaties
Wie niet waagt… •Wil wil dit item bespreken op kernteam/zorgteam van de school? •Wie ziet het zitten om dit instrument te hanteren? •Wie ziet het zitten om een terugkoppeling te doen in deze groep van de doelgerichte acties en bijsturingen van zaken die het welbevinden van ( individuele) leerlingen verhogen.
Varia •Samen tot aan de meet! =>ifv zittenblijenSamen tot aan de meet!