Geslaagde portfolio’s ? Onze oplossing voor monitoring

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
Advertisements

Reflectie-portfolio beoordelen
Presentatie titel STAGE Leren in de praktijk
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 STAGE Voor stagedocumenten ga naar: Stagevoorlichting MT januari 2013 Leren.
Eindwerk zesde jaar.
Anders evalueren Evalueren met portfolio ’ s Annemie Borremans, april 2005.
Feedback • Wat – Feedback betekent "terugkoppelen" en is onlosmakelijk verbonden aan leerprocessen: het is bedoeld om cursisten inzicht in hun eigen leerproces.
Linde Prins, Elise Eilander, Daniëlle vd Vegt, Laura Wicherink
> Volgende week krijgen jullie het eindcijfer > Beoordeling uitsluitend door opdrachtgever > Voor begin pitch: lever in pitchdocument en reflectie (met.
Formatief - summatief evalueren
Portfolio’s voor academische ontwikkeling RU-seminar 21 april 2011 Bea Edlinger & Willibrord Huisman IOWO Tekeningen Eva Huisman De dia’s in deze PPT zijn.
Feedback Wat Soorten Door wie
Taalportfolio in Action
29 mei voor uur Jaarverslag in tweevoud op papier Oh ja1, zet je naam en klas op de kaft. Oh ja2, zorg dat duidelijk is welke specialisatie je kiest.
Studieloopbaancoaching
Aandachtspunten Voldoende en duidelijke informatie
Methoden van Onderzoek
Samenwerkend schrijven in een virtuele werkplaats
Bachelorproject: problemen onduidelijk voor student en docent gebrek aan uniformiteit uitstelgedrag kritiek visitatiecommissie: te geringe omvang kwaliteitsverbetering.
Transparantie bij evaluatie van stages Ann Deketelaere Dienst Onderwijs Faculteit Geneeskunde 19 november 2009 Studiedag Associatie: waarderen van leren.
Organisatie cursus. WELKE opdrachten maken? WELKE opdrachten maken? HOE die opdrachten maken? HOE die opdrachten maken? Hoe worden de PUNTEN verdeeld?
Research & Development 1 Tom Heskes, Erik Barendsen, Peter Lucas Voorjaar 2007.
Les 7 Uitvoeren gebruiksaanwijzingen van anderen
Docent medmec = Wil Adolfs
Medmec04 les 4 Engagement. LesOnderwerpenHuiswerk voor komende week en les 1 o Kick-off o Inleiding module & werkwijze o Formulering individuele leerdoelen.
Meer rendement met het portfolio als begeleidingsinstrument
Proces en Product.
Portfolio in VZ Wenk servicedocument.
Portfolio in VV Wenk servicedocument.
Metawerken en stagebegeleiding in het buitenland: grensoverschrijdend leren van en met elkaar Stijn Dhert Thu Dang Kim.
Media en creativiteit module 6 Identiteit Jaar 2.
Media en creativiteit module 6 Identiteit
2IO05: OGO 1.1 Informatiesystemen. OGO – ontwerpgericht onderwijs Hoe leer je ontwerpen? doen: stap voor stap + terugkijken Telkens: modelleren: probleem.
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
Werken aan kwaliteit gl met de juiste instrumenten.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Portfolio’s, wat moet je ermee? RU-seminar 9 juni 2009 Willibrord Huisman & Gé Ophelders, IOWO Tekeningen Eva Huisman De dia’s in deze PPT zijn niet zelfstandig.
Het leer- en ontwikkelingsverhaal van leerlingen !
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Afstuderen Mediatechnologie Studiejaar Rotterdam, oktober 2010.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Afstuderen Mediatechnologie Studiejaar Rotterdam, oktober 2011.
Pilot: Blijvend bekwamen: werken aan eigen professie
Transdisciplinaire projecten
Toetsen & Toetsen 16 november Toetsen & Beoordelen Na deze ochtend 1- Weet je wat een effectieve en gefundeerde toetsconstructie is 2- Weet je.
juli 2008Opzet van het BKO-pakket RU1 Bekijk deze dia uitsluitend in presentatiemodus. Gebruik niet de schuifbalk, maar PgDn en PgUp.
Feedback Wat Soorten Door wie
Media en creativiteit Identiteit les 7
Startcollege B2 Psychologie
Praktijkonderzoek 2 Rotterdam Academy.
WPO (Interactief) Anne van Kempen Sanne van Hoof WPO kenniskring 2 november november 2015 Tips en aandachtspunten voor een succesvolle implementatie.
TRENDS 2014 Hafida
Studieloopbaancoaching
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
EMVI Gunnen op waarde Maurice Wielink (CROW) Ruben Spek (gemeente Medemblik) 20 februari 2014.
Digitaal nakijken met Turnitin
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
Startcollege B2 Psychologie september 2016 Laura Holsbeeke – onderwijscoördinator Psychologie Manon te Vaarwerk – studieadviseur Psychologie.
Snel en eenvoudig nakijken en feedback geven met Turnitin
ONDERWIJSKUNDE INTRODUCTIE WIKI’S
Ondernemingsvormen.
Met de SETQ in actie Naam workshopleider.
Creatief Ketengericht Ondernemen
Groepswerk Eén werk! = Eén cijfer?.
Innovatie in het onderwijs
De beoordeling van scripties en werkstukken
Periode 4 – IBS 3 De gezonde kantine
Toetsing Vakdidactiek 2.
Ondernemerschap Jullie zijn gestart aan het laatste studiejaar en met nog een paar maanden te gaan komt een diploma steeds dichterbij. Om dit diploma te.
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
klassenmanagement & didactische flexibiliteit
Transcript van de presentatie:

Geslaagde portfolio’s ? Onze oplossing voor monitoring Individuele portfolio's en groepsportfolio's bij Bedrijfscommunicatie Núria Domínguez Rodríguez & Kim Konsten http://www.ru.nl/ciw-bc/ 9-06-’09

De studie Communicatie- en Informatiewetenschappen / Bedrijfscommunicatie (CIW-BC)

Vakken (En/Fr/Sp /Du) B-101* Bedrijfstaal 1: Buitenlandse markt B-103* Bedrijfstaal 1: Strategische Allianties B-102* Inleiding Taal in Bedrijf B-201* Bedrijfstaal II: Een nieuw bedrijf B-202* Bedrijfstaal II: Socio-economische Thema’s B-203* Bedrijfstaal II: Personeelswerving en Marketingcommunicatie B-204* Bedrijfstaal II: Bedrijfstaaltheorie ….

Geschiedenis Grote groepen Individuele begeleiding met beperkte inzet docent Toezicht voortgang Continuous assessment Reflectie Efficiëntie

Keuzes 3 soorten portfolio’s Papier (niet digitaal) voor 1e & 2e jaar individuele portfolio's groepsportfolio's werkstukken Papier (niet digitaal) voor 1e & 2e jaar

Criteria Inhoud Relatie beoordeling – ontwikkeling -eindproduct Communicatievereisten

Individuele portfolio's Individuele student is verantwoordelijk Wekelijks schrijfopdrachten & luisteropdrachten (taalverwerving) Eerste en tweede versie opdrachten Feedback docent, soms medestudenten Doel: inzicht ontwikkeling & stimulering continuïteit Studenten moeten regelmatig werken Opdrachten op tijd leveren Docent & student krijgen inzicht in de ontwikkeling Deel van continuous assessment Beoordeling: moet compleet, zonder dossier geen eindcijfer Duidelijke richtlijnen presentatie in reader Checklist opdrachten in reader

Groepsportfolio's Groep studenten is verantwoordelijk Leertaken (casus: brieven, vergaderingen, marketingplan, presentatie bedrijfsplan…) Doel: inzicht ontwikkeling, samen leren werken Feedback docent & medestudenten Eigen reflectie met verbeterpunten Beoordeling: moet compleet, zonder dossier geen eindcijfer, kwaliteit taken wordt bewaakt Inhoudelijke toetsing in tentamen Duidelijke richtlijnen presentatie in reader Checklist opdrachten in reader

Werkstukdossier Kan individueel of in groepsverband Overzicht stappen naar eindproduct: werkstuk Beoordeling: eindproduct + proces= eindcijfer

Communicatie-eisen/ inhoud Studenten: readers, uitleg in colleges, regelmatig verspreiding informatie Docenten: Vooraf bespreking doelen & richtlijnen Reader Gezamenlijke beoordeling formulier + criteria Tussendoor overleg

Wat vinden de studenten? Voordelen voor studenten Controleerbare en meetbare voortgang/ontwikkeling Zeer waardevol voor talenonderwijs Bewustwording van zowel sterktes als verbeterpunten Tastbaar (groeps-)eindproduct