Geslaagde portfolio’s ? Onze oplossing voor monitoring Individuele portfolio's en groepsportfolio's bij Bedrijfscommunicatie Núria Domínguez Rodríguez & Kim Konsten http://www.ru.nl/ciw-bc/ 9-06-’09
De studie Communicatie- en Informatiewetenschappen / Bedrijfscommunicatie (CIW-BC)
Vakken (En/Fr/Sp /Du) B-101* Bedrijfstaal 1: Buitenlandse markt B-103* Bedrijfstaal 1: Strategische Allianties B-102* Inleiding Taal in Bedrijf B-201* Bedrijfstaal II: Een nieuw bedrijf B-202* Bedrijfstaal II: Socio-economische Thema’s B-203* Bedrijfstaal II: Personeelswerving en Marketingcommunicatie B-204* Bedrijfstaal II: Bedrijfstaaltheorie ….
Geschiedenis Grote groepen Individuele begeleiding met beperkte inzet docent Toezicht voortgang Continuous assessment Reflectie Efficiëntie
Keuzes 3 soorten portfolio’s Papier (niet digitaal) voor 1e & 2e jaar individuele portfolio's groepsportfolio's werkstukken Papier (niet digitaal) voor 1e & 2e jaar
Criteria Inhoud Relatie beoordeling – ontwikkeling -eindproduct Communicatievereisten
Individuele portfolio's Individuele student is verantwoordelijk Wekelijks schrijfopdrachten & luisteropdrachten (taalverwerving) Eerste en tweede versie opdrachten Feedback docent, soms medestudenten Doel: inzicht ontwikkeling & stimulering continuïteit Studenten moeten regelmatig werken Opdrachten op tijd leveren Docent & student krijgen inzicht in de ontwikkeling Deel van continuous assessment Beoordeling: moet compleet, zonder dossier geen eindcijfer Duidelijke richtlijnen presentatie in reader Checklist opdrachten in reader
Groepsportfolio's Groep studenten is verantwoordelijk Leertaken (casus: brieven, vergaderingen, marketingplan, presentatie bedrijfsplan…) Doel: inzicht ontwikkeling, samen leren werken Feedback docent & medestudenten Eigen reflectie met verbeterpunten Beoordeling: moet compleet, zonder dossier geen eindcijfer, kwaliteit taken wordt bewaakt Inhoudelijke toetsing in tentamen Duidelijke richtlijnen presentatie in reader Checklist opdrachten in reader
Werkstukdossier Kan individueel of in groepsverband Overzicht stappen naar eindproduct: werkstuk Beoordeling: eindproduct + proces= eindcijfer
Communicatie-eisen/ inhoud Studenten: readers, uitleg in colleges, regelmatig verspreiding informatie Docenten: Vooraf bespreking doelen & richtlijnen Reader Gezamenlijke beoordeling formulier + criteria Tussendoor overleg
Wat vinden de studenten? Voordelen voor studenten Controleerbare en meetbare voortgang/ontwikkeling Zeer waardevol voor talenonderwijs Bewustwording van zowel sterktes als verbeterpunten Tastbaar (groeps-)eindproduct