Service Oriented Architectures

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kom verder. Saxion. Aantrekkelijk werk voor jongeren in de technische sector. Gezocht: duidelijkheid, structuur en ontwikkeling.
Advertisements

Een Virtueel Clearinghouse van en voor het Hoger Onderwijs DAIR-Seminar 7 november 2003.
Renco Bakker BPMConsult
Banken en & kredietrapportages SBR voorlichtingsbijeenkomsten 2011 Vanaf 1 januari 2013 is SBR de standaard voor financiële rapportages.
KM QUEST: een kennismanagement simulatie leerprogramma
Subsetten & Anonimiseren
Onderwerpen Oude situatie Eerste aanpak en problemen
Anders Denken = Anders Doen! VERNIEUWEND ONDERNEMEN EN NETWERKEN “New roads towards the Labour Market: web based employment services of the JobCreator”
Scoren met eHerkenning. - Waarom wij aansluiten op eHerkenning? - Zoetermeerse aanpak aansluiting eHerkenning? - Hoe geïmplementeerd? - Stand van vandaag.
Henk Stultiens voorzitter OBSV Governance groep.  IT-Governance oftwel IT-besturing richt zich op de besluitvorming rond Informatie Technologie i.c.
Het opzetten van een kwaliteitssysteem
Hoofdstuk 4 Globale structuur van een project
Klassieke AO Leseenheid1
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Integraal Gezondheids Management in het MKB Kansen en Weerstanden Horeca Gouda
De kracht van SBA Business Solutions Vanuit een oplossingsgerichte gedachte, waarbij de klant altijd centraal staat, koppelen wij innovatieve producten.
Standard Business Reporting Een schets 17 april 2012.
H7: Productmanagement.
Measuring of Organisation Structures D.S. PUGH Nele Van Dooren 2 de Bachelor Sociologie 28 maart 2006.
1 Nationaal Forum Certificeren Partnership: Operatoren-D&A 19 juni 2006Raymond Marchal Gewestelijk directeur DACO 1.
strategie als een proces
1 Orientatie InformatieSystemen K.M.van Hee hgl. architectuur van informatiesystemen dir. Deloitte & Touche Bakkenist TU/e 2001.
De kracht van Qurius Qurius heeft al ruim 15 jaar ervaring met het implementeren van Microsoft Dynamics ERP software, en als één van de weinigen met ge.
Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bvBusiness Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv.
ICT in een dynamische context
Samen werken aan betere dienstverlening VERA gebruikersdag Leuven 14 september 2007.
1 OMI Technisch ontwerp. 2 Technisch ontwerp ‘content’ Veel breder dan business portals (Carlson) Verschillende aspecten / aandachtspunten:
Van JBF via Degelijkheid naar Pro-actief Beheer
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
De omgevingsvergunning onderzocht: anders werken, anders denken.
SPANNINGSVELD Standaardisatie versus klantverwachtingen.
Ingrediënten Business Case Het nieuwe werken” 2011.
Bas Kruiswijk Amersfoort 12 september 2009 Service Oriented Architecture Deel 1: Basisconcepten.
Service Oriented Architecture
Service Oriented Architecture
Service Oriented Architecture
Minicollege Service Oriented Architecture
Bas Kruiswijk Amersfoort 20 september 2009 Service Oriented Architecture Deel 3b: Event Driven Architecture.
Implementatie van een service georiënteerde architectuur
WapliX CRM New generations of applications. Wat is WapliX CRM?  Contact Information Management Organisaties, contactpersonen en projecten worden beheerd.
Onsight Managed Security Services
Risk Based Testing van pakketsoftware
1 De businesscase: een belangrijke stap op weg naar een KlantContactCentrum Doret Boonstra Intern adviseur.
© Copyright Dragon1 - Alle rechten voorbehouden.
Hoofdstuk 7 ERP-systemen: human resources Enterprise Resource Planning © Pearson Education, 2007; Enterprise Resource Planning door Mary Sumner.
ArchiValue: de APG-Case
Het INK-managementmodel: inhoud, filosofie, toepassing
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
1 IT Service Management Theorie (1). 2 Van ‘Beheren van dozen’ naar ‘Beheer van bedrijfsprocessen’ Bron: white paper van BMC Software. Leverancier van.
Informatie management HC2
Relatie tussen Architectuur en Beheer. Inleiding  Architectuur:  Inzicht in samenhang en beheersing van verandering;  Actuele problematiek  Architectuur.
Richard vd Kroft Portfoliomanagement bij VenJ
1 IT Service Management Theorie (2). 2 “Op zoek naar balans tussen dienst en klant” Bron: artikel uit IT Service Magazine van Robert den Broeder en Aad.
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
Hulpmiddelen voor bepalen activiteiten
Mid-market servercampagne – Thru Partner- presentatie: Dia voor presentator: niet laten zien Spreker: Partner Titel van de presentatie: We geven u het.
P. van der Terp DienstverleningPlus. 2 Agenda Historisch perspectief Ingreep Overgangsjaar 2007 Historische kosten Vergelijking kosten Filenet.
 E-learning business case Frank Klabbers. Infolearn  Infolearn  Leeromgevingen, content-multimedia ontwikkeling training en onderwijskundig advies.
Voorbeeldvraag 1 Welke uitspraak is JUIST: 1. De basisstelling van Nicolas Carr (auteur van "IT doesn't matter") is dat de investeringen die in IT gedaan.
1. 1 Digitale interacties aangepast aan de burger/ondernemer o digital first o 1 uniek loket (vlaanderen.be) o toestelonafhankelijk o gebruik e-loket.
1 Cultuur Profielen & Programma’s GEDRAG Visie op leiderschap persoonlijke beleving business strategie transfer.
Ministerie van BZK – 3 november 2016
Concrete stappen naar aansprekende woonzorg- en serviceconcepten
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
CIO 3.0: een gemeentelijk perspectief op de digitale transformatie
Presentatie bedrijfsplan
Business case Enterprise Service Bus
Procesondersteuning binnen de sociale zekerheid
Deze complexe relatie wordt beïnvloed door veel factoren, waarvan beslissingen die het management wel of niet neemt, waarschijnlijk de belangrijkste zijn.
Transcript van de presentatie:

Service Oriented Architectures Alles wat je altijd al over SOA’s wilde weten maar nooit hebt durven vragen… Zoetermeer, 17-11-2005 Erwin Oord erwin.oord@vka.nl

Agenda – Service Oriented Architectures Wat is de essentie van service-oriëntatie ? Wat zijn de voordelen ? Top/down of toch maar bottom/up ? Hoe bouw je een businesscase voor SOA’s ? Zijn er valkuilen of zwakke plekken in het concept ? Wat kan VKA voor haar cliënten doen ? 2

Een service is een autonome component die business-relevante, vast gedefinieerde diensten verleent Autonoom, dus geen afhankelijkheden van externe processen of systemen Verleent diensten met een duidelijke betekenis in het business-domein Benaderbaar van buitenaf via vooraf gedefinieerde koppelvlakken Interfacing met de omgeving is transactioneel van aard Communicatie via vaste koppelvlakken Autonome functie met relevantie in businessdomein Interfacing is transactioneel van aard 3

Als die componenten gaan interacteren via services, dan ontstaat een zuivere service oriented architecture Tot nog toe waren ‘vastgeroeste’ bedrijfsprocessen leidend in de organisatie van een onderneming… samenhangende processtappen, bv. GBA-controles Proces 3 Proces 2 Proces 1 In de nieuwe opzet zijn de processen nog slechts flexibele interactiepatronen tussen autonome businesscomponenten Component t.b.v. GBA-acties Proces 3 Proces 2 Proces 1 4

Zo’n service oriented architecture biedt verscheidene voordelen ten opzichte van traditionele architecturen Vergroot flexibiliteit Bespaart kosten Verkort time-to-market Vergemakkelijkt uitbesteding of SSC 5

Ontwikkelingsfase (volgens INK) Service-oriëntatie gaat vanaf INK-ontwikkelingsniveau 3 waarde opleveren voor een organisatie Waarde van service-oriëntatie Ontwikkelingsfase (volgens INK) Activiteit- gebaseerd Proces- gebaseerd Systeem- gebaseerd Keten- gebaseerd Transformatie- gebaseerd 6

Enterprise Service Bus Binnen een SOA zijn er twee modellen om service-vrager en service-aanbieder bij elkaar te brengen Open model ESB-model Registreren Service Zoeken V T A Service- aanbieder Servicevrager ‘Telefoonboek’ V1 V2 V3 V4 V5 A1 A2 A3 Enterprise Service Bus Service-aanbieders Servicevragers 7

Service-oriëntatie grijpt in op alle drie de lagen van ons architectuurmodel (business/informatie/technologie) Een businesscomponent kan alleen autonoom zijn als die autonomie ook in de onderliggende lagen gewaarborgd is Businesslaag Informatielaag Technologielaag 8

Een top/down-aanpak ligt dan voor de hand, maar ook een bottom/up-aanpak heeft aantrekkelijke kanten Is direct gerelateerd aan businessstrategie Onderkennen kernactiviteiten (= kerncomponenten) Faciliteert uitbesteding of concentratie op businessniveau Is gebaat bij een lange-termijnvisie en –aanpak Aanzienlijke investeringen ‘De cost gaet voor de baet uyt’ Bottom/up-aanpak: Doorgaans gedreven vanuit de ICT-afdeling Implementeren technologie-services relatief eenvoudig Afbakening domeinen in ICT veelal scherper te definiëren Biedt mogelijkheden op kortere termijn Quick-wins Lagere complexiteit door niet betrekken business-issues 9

Vanwege de lange looptijd en aanzienlijke investering is een gedegen kosten-/batenanalyse essentieel Baten en kosten (initieel en toekomstig) van de SOA moeten opwegen tegen baten en kosten van ‘niets doen’ Scenario met SOA: Initiële investering in SOA Verwachte kosten ontwikkelen services Verwachte baten van service-oriëntatie Scenario zonder SOA: Verwachte kosten ontwikkelen traditioneel Verwachte baten traditioneel Initiële investering in SOA Toekom-stige kosten met SOA Toekomstigebaten met SOA Toekomstige baten zonder SOA Toekom-stige kosten zonder SOA 10

Bij het scenario met SOA vallen initiële en toekomstige kosten en baten in een beperkt aantal groepen Initiële kosten Investering in infrastructuur Investering in ombouwen bestaande systemen Creëren van servicedelivery-organisaties incl. opleiding Communicatie en verwachtingsmanagement Initiële baten Zijn er niet ! Toekomstige kosten Meerkosten van ontwikkelen van nieuwe services bij systemen Exploitatiekosten infrastructuur en generieke voorzieningen Toekomstige baten Besparingen op beheer door consolidatie bestaande systemen Besparingen op ontwikkeling door hergebruik en samenwerk Competitief voordeel door lagere time-to-market 11

Bij het bouwen van een SOA-businesscase is het goed te focussen op de belangrijkste invloedsfactoren Business-factoren Veranderlijkheid van processen Standaardisatie in activiteiten Verdeling verantwoordelijk-heden in de organisatie Invloed van deze factoren moet onderzocht worden, en kan zowel negatief als positief uitvallen! Informatie-factoren Gemeenschappelijkheid info Belang beveiliging informatie Gedistribueerde verwerking van gegevens Technologie-factoren Structuur van de bestaande systemen (monolithisme) Toegankelijkheid van de bestaande systemen (API) 12

Service-oriëntatie is een stap vooruit maar is zeker geen heilige graal (of konijn uit de hoge hoed) Issues die implementatie kunnen bemoeilijken, ook bij een positieve businesscase: Onbalans tussen initiële kosten en toekomstige baten Aanpassingen nodig in bedrijfsprocessen (aansturing services) Aanpassingen nodig in organisatie (anders beleggen verantwoordelijkheden) Technische onmogelijkheden in bestaande systemen 13

VKA kan op meerdere manieren haar cliënten helpen bij vragen t. a. v VKA kan op meerdere manieren haar cliënten helpen bij vragen t.a.v. SOA-besluitvorming en -implementatie Audit / Contra-expertise Haalbaarheids-onderzoek Begeleiden implementatie Opstellen businesscase Keuze tooling en standaarden Ontwerpen architectuur Leverancier-selectie Awareness-workshops 14

Einde. Meer weten over dit onderwerp? Lees ons artikel “Een SOA verdient een businesscase” in het novembernummer van INFORMATIE, of op http://www.vka.nl Of neem contact op met Erwin Oord (erwin.oord@vka.nl) Erik van Ginneken (erik.van.ginneken@vka.nl) 15