Nascholing Antwerpen 4 oktober 2004 Joke Maex DE KNOPEN VAN HET VAK Nascholing Antwerpen 4 oktober 2004 Joke Maex
OPZET Vergelijking oude – nieuwe leerplan - Een nieuwe visie op leren - Een nieuwe theologie - Een nieuwe godsdienstpedagogiek Illustratie vanuit een ‘in de kijker’ op www.godsdienstonderwijs.be
EEN NIEUWE VISIE OP LEREN
Oude opvatting van leren Cognitivisme Leerling als informatieverwerker Cognitieve voorkennis en ontwikkeling Productgericht: belang van kennisoverdracht volgens schema input–mentaal proces–output Receptief en repetitief leren (productevaluatie) leerprocessen en leerresultaten
Cognitivisme Uitgangspunt: leerling als actieve informatie-verwerker (belang van mentale processen) Doel: verwerken en integreren van informatie (kennisreproductie) en het kunnen toepassen in andere situaties (belang van basisinzichten) Leeromgeving: goed gestructureerde lessen, aansluitend bij en voortbouwend op reeds opgedane kennis en ontwikkelingsfase
Cognitivisme en onderwijs Algemene doelstelling van onderwijs: “Onderwijzen heeft o.m. tot doel de leerlingen toe te rusten met de intellectuele capaciteiten om zelfstandig en kritisch de wereld en zichzelf te exploreren.” (J. Lowyck)
CARTOON
Nieuwe opvatting van leren Constructivisme Leerling als subject van eigen leerproces Leren leren; begeleid zelfstandig leren; actief probleemoplossend leren; coöperatief leren Procesgericht: kennis als proces van betekenis(d/re)constructie (schema: input-interpretatieve filter-output) Het belang van voorkennis als leeromgeving (beginsituatie)
Constructivisme Uitgangspunt: leerling als interpretatief subject Doel: aanwezige interpretatiekaders activeren, uitbreiden, corrigeren (kennis(d/re)constructie) informatieverwerving- en verwerking Leeromgeving: klasgroep als hermeneutisch veld waar leerlingen van en aan elkaar kunnen leren, begeleid door leerkracht
Constructivisme en onderwijs Algemene doelstelling van onderwijs: “Leren is wezenlijk het koppelen van nieuwe informatie aan bestaande voorkennis; het is het construeren van representaties met behulp van reeds aanwezige representaties.” (W. van Walstijn)
Verschuiving van de te leren inhoud naar het leren zelf
CARTOON
NIEUWE THEOLOGIE
OUDE THEOLOGISCHE OPVATTING Context van secularisering: groeiende kloof tussen ervaringen leerlingen – christelijke traditie Mono-correlatie: subject als gericht op religiositeit (P. Tillich) Uniperspectivistische hermeneutiek: harmonie- en continïteitsgedachte
CARTOON
NIEUWE THEOLOGISCHE OPVATTING Schatplichtig aan de oude Context van levensbeschouwelijke pluralisering en de-traditionalisering Mens als levensbeschouwelijk wezen Narratieve hermeneutiek: zelf en de ander (P. Ricoeur) Multiperspectivistische hermeneutiek vanuit voorkeursoptie voor de christelijke traditie
CARTOON
Verschuiving van continuïteits- naar dis-continuïteitsgedachte met aandacht voor verhaal van de ander als uitdagend voor mijn verhaal
EEN NIEUWE GODSDIENSTPEDAGOGIEK
HERMENEUTISCH-COMMUNICATIEF Narratieve identiteit Klasgroep als hermeneutisch veld Hermeneutische knooppunten Hermeneutisch leerproces Communicatie als constitutief voor het onderwijsleerproces
HET OUDE LEERPLAN Leerplan per jaar Context van secularisering Godsdienstonderricht als schoolvak Exemplarisch onderricht Existentiële catechese Schoolcatechese als leren gelovend mens worden
BASISDOELSTELLINGEN Geen algemene basisdoelstelling Geloofswaarheden van de kerk doorgeven Vroomheidspraktijken en acten van geloof, hoop, liefde en berouw inoefenen Bijbel en zijn invloed op wereldgeschiedenis inleiden Theologisch reflecteren over geloof Informeren over godsdiensten
BASISDOELSTELLINGEN Ruimte scheppen voor gelovend mensworden Vertrouwd maken met de religieuze dimensie van het leven Zich evangelisch engageren voor een betere wereld. doelstellingen zijn cognitivistisch geformuleerd, maar beperken zich niet tot cognitieve doelstellingen
DE LEERLINGEN Weinig homogene (christelijke) groep: sommigen vijandig, anderen onverschillig, velen rustig gelovend, enkelen geëngageerd Continuïteit met geloofsopvoeding thuis Subject in ontwikkeling (veel aandacht voor ontwikkelingspsychologie)
DE LEERKRACHT Getuigend/overtuigende gelovige (persoonlijke verkondiging van de christelijke traditie, belang v/d houding) Informatieverstrekker (overdracht) met aan-dacht voor de zelfwerkzaamheid v/d leerling Gelijkwaardige gesprekspartner Evaluator (belang van de controle achteraf)
STRUCTUUR Hoofdlijn (normatief) en uitwerking Hoofdlijn: optiek, samenvatting leerinhoud, overzicht en doelstellingen Uitwerking: uitgewerkte beginsituatie, doel-stellingen, uit te werken leerstof (existentieel/ verdiepend/heils-historisch/engagerend) per leseenheid Onderscheid eerste en tweede – derde graad
THEOLOGIE EN PEDAGOGIE Cognitivisme: sterke aandacht voor doelstellingen, leerstof aangepast aan doelstellingen, belang van evaluatie Correlatie: belang van ervaringen van de leerlingen, existentieel gekoppeld aan de christelijke traditie in zijn volheid
HET NIEUWE LEERPLAN Raamplan Context van radicale pluralisering, de-traditionalisering en nieuwe spiritualiteit Belang van de dubbele beginsituatie Narratieve benadering Communicatief proces Proces- en productevaluatie
BASISDOELSTELLINGEN Bewust worden en levensbeschouwelijk uitge-daagd weten door levensbeschouwelijke pluraliteit Zinaanbod van christelijk geloof kennen en situeren in context van pluraliteit Levensbeschouwelijke identiteitsvorming in dialoog met christelijke traditie en levens-beschouwelijke pluraliteit
DE LEERLINGEN Beginsituatie: kind van zijn/haar tijd Christen, moslim, atheïst, bricoleur; gelovige (25,43%); ongelovige (37,94%); twijfelend gelovige (36,62%) Actieve betrokkenheid in een interactief zingevingsproces Informatiebron
DE LEERKRACHT Getuige als gelovige Theologisch en pedagogisch specialist Moderator van het levensbeschouwelijk interactieproces Duizendpoot met nood aan ondersteuning
STRUCTUUR Doelstellingen: 3 normatieve basisdoelstelling-en voor het hele secundair onderwijs; kern-doelen per graad; terreindoelen per jaar Terreinen of levendomeinen per graad; gekoppeld aan terreindoelen Ingrediënten ter verrijking v/d leeromgeving Wenken als suggesties
THEOLOGIE EN PEDAGOGIE Levensbeschouwelijke bedachtzaamheid: vorming van een persoonlijk levens-beschouwelijk interpretatiekader Narratieve hermeneutiek: van de mens als religieus wezen naar de mens als inter-pretatief wezen en van een uni-perspectivistische naar een multi-perspectivistische hermeneutiek
In de kijker omtrent zelfdoding PRAKTIJKVOORBEELD In de kijker omtrent zelfdoding
STRUCTUUR IDK Beginsituatie Hermeneutische knooppunten Aanknopingspunten bij het leerplan Achtergrondinformatie en basisliteratuur Lesimpulsen Didactische suggesties Reacties en ervaringen collega’s
STRUCTUUR V/E SCHOOL-CATECHETISCH PAKKET Beginsituatie Doelstellingen Inhoudsselectie, basisideeën, structurerende inzichten (bordschema’s) Didactische werkvormen Leermiddelen Toetsen en evaluatie
BEGINSITUATIE Belang van de maatschappelijke context Aandacht voor onderwerp in de media Aandacht voor verschillende godsdiensten en levensbeschouwingen Aandacht voor jongeren
HERMENEUTISCHE KNOOPPUTEN Interpretatieconflicten: - maatschappelijk - theologisch - in de klas Aansluiten bij aanwezig voorkennis
AANKNOPING BIJ LEERPLAN Aandacht voor de verschillende graden Aandacht voor de verschillende richtingen Trefwoorden
ACHTERGRONDINFORMATIE EN BASISLITERATUUR Bedoeld voor de leerkracht (expert) Aansluiting bij hermeneutische knooppunten Vanuit multiperspectivistisch-hermeneutisch oogpunt geselecteerd
LESIMPULSEN EN DIDACTISCHE SUGGESTIE Onderling gelinkt Aandacht voor levensbeschouwelijke pluraliteit Materiaal voor alle jaren en richtingen Thematisch ingevuld Theologisch en/of levenbetrokken
REACTIES Mogelijkheid tot posten van persoonlijke ervaringen Vaak uitbreidende informatie Eén van de vele gespreksfora
BIBLIOGRAFIE J. Maex, Een hermeneutisch-communicatief concept vakdidactiek godsdienst, in D. Pollefeyt (red.), Leren aan de werkelijkheid. Geloofs-communicatie in een wereld van verschil, Leuven, Acco, 2003, 67-80. J. Maex, Bijbel en rituelen in het vak rooms-katholieke godsdienst: een probleem?, in P. Kevers & J. Maex, Toekomst voor verhalen en rituelen?,Leuven, 2005. (te verschijnen) D. Pollefeyt, D. Hutsebaut, H. Lombaerts, M. Devlieger, A. Dillen, J. Maex, W. Smit, Godsdienstonderwijs uitgedaagd. Jongeren en (inter)-levensbeschouwelijke vorming in gezin en onderwijs, Leuven, Peeters, 2004. D. Pollefeyt; H. Lombaerts, Hermeneutics and Religious Education, Leuven, Peeters, 2004. (in druk) D. Pollefeyt, Uittocht en utopie. Een godsdienstpedagogiek voor een interreligieuze en interlevensbeschouwelijke wereld, L. Braekmans (red.), Het schoolvak godsdienst, Antwerpen, 2004 (in druk).