Vergoedingsregeling voor diagnostiek en behandeling van dyslexie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Welkom op de ouderavond over dyslexie
Advertisements

WELKOM Dyslexie diagnostiek en behandeling in de Zorg
De Ark volop in beweging!
Wat bedoelen we ermee? Hoe volg je dat?
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Informatieavond Leerlingenzorg.
Informatieavond 22 april 2013
Technisch lezen en spellen
basisinformatie voor ouders en schoolteams mei 2013
Psalm 86 : 6 Leer mij naar Uw wil te hand’len, ‘k Zal dan in Uw waarheid wand’len; Neig mijn hart, en voeg het saam, Tot de vrees van Uwen Naam. Heer’,
DYSCALCULIE OP DEN BONGERD
Preventieve instructiemethodiek
De Kor f Openbare basisschool Montessori Welkom.
Welkom Dyslexie op Het Vlier.
Programma 28 november 2012 Opening Toelichting protocol
Het Assink Lyceum.
De ondersteuning van Connect lezen
Welkom in groep 8 Algemeen Schoolafspraken Contact Procedure VO
Leerwegondersteunend onderwijs en Praktijkonderwijs
Welkom collega’s!.
Een impressie van de werkwijze in groep 3 en 4
WELKOM Dyslexie diagnostiek en behandeling in de Zorg
Met een beperking van het V(MB)O naar het MBO
Thema 1: Hoezo dyslexie? Dyslexie in het VO
Ingrid van de Meerendonk Jeffrey ter Meulen
De Protocollen Leesproblemen & dyslexie en het “Leesdossier”
Vergoedingsregeling dyslexie
1-zorgroute in school MR bs Edith Stein
1-zorgroute in school bs Edith Stein MR Ouderkamer
Thema 2: Signaleren van leerlingen met dyslexie Overgang PO – VO
Invoering van HGW en het werken met groepsplannen
Informatie- avond groep 6
Dyslexie De Wissel Herlaarhof.
Leerlingzorg op r.k. Basisschool de Parkiet
Leesonderwijs in de groepen 1 t/m 8
IB-netwerk Expertisegroep dyslexie
Welkom collega’s!.
Onderwijs Transparant
Fonemisch bewustzijn & Letterkennis in groep 1 en 2 Mariët Förrer
Dyslexie DYSLEXIEBELEID OP LYCEUM DE GRUNDEL.
Structuur in de brugklas Januari 2013 Welkom!. Plaatsing Plaatsing op basis van: Advies basisschool Onafhankelijke toets (bv. cito)
Onderwerpen van deze avond
Marjan van Hof & Lineke Bos
‘Voorlezen blijft leuk en belangrijk’ groep 5 t/m 8 Groep 5 t/m 8
Ontwikkelingsperspectief
Zorgavond Mariaschool. Inhoud: voorstellen doel / omschrijving / taken intern begeleiders leerlingvolgsysteem zorgstructuur leesproblemen/dyslexie (hoog)begaafdheid.
Zorgstructuur Mariaschool
Kwaliteitsbeleid.
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Informatieavond cluster 7 en 8. Algemene informatie groep 7 en 8 Informatie Voortgezet Onderwijs.
Informatie-avond groep Groep 6 Een leuke en enthousiaste groep!
Dyslexie op de Rientjes Mavo
Welkom.
WELKOM OP DE VOORLICHTINGSAVOND Speciale klassen en begeleiding op de Guido de Brès.
Rapport Groep 3 / 4 Groep 5 / 6 Groep 7 / 8.
Onderwijscontinuüm vs. masterplan Rotterdam,
Voorschotbenadering risicokleuters ten aanzien van het leren lezen en spellen.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
Voorschotbenadering risicokleuters
Dyslexiezorg Kwaliteitsinstituut Dyslexie 15 april 2011.
Thema 3: Signaleren van leerlingen met dyslexie. Passend onderwijs Elke school een zorgplicht Elke leerling een passende onderwijsplek Samenwerking in.
Thema 2: Dyslexiebeleid in de school. Waarom dyslexiebeleid? Helderheid over te bieden ondersteuning aan leerlingen Helderheid over de taak van de docent.
Dyslexiebeleid Open Huis.
Leren Lezen op de 1e Amstelveense Montessorischool
Werkgroep Dyslexie-Onderwijs
Spelling & Dyslexie 2 collegeweek
Effectiviteit van een dieetbehandeling
Werkgroep Dyslexie-Onderwijs
Poortwachtersbijeenkomst
Hoe volgen wij onze kinderen?
Transcript van de presentatie:

Vergoedingsregeling voor diagnostiek en behandeling van dyslexie Welkom Vergoedingsregeling voor diagnostiek en behandeling van dyslexie

Hier vanmiddag allerlei informatie over

Regelgeving zorgverzekeraars Diagnostiek en behandeling in het basispakket m.i.v. 2009 Stapsgewijze invoering 2009 7 en 8 jaar 2010 9 jaar 2011 10 jaar 2012 11 jaar 2013 12 jaar

Regelgeving zorgverzekeraars Bij aanvang dbc Wie komen in aanmerking? Kinderen die in 2009 7 of 8 jaar zijn Traject op school voldoet aan voorwaarden Diagnostiek: vermoeden van ernstige dyslexie Behandeling: indicatie enkelvoudige dyslexie

Regelgeving zorgverzekeraars Eisen aan diagnostiek en behandeling Geprotocolleerd Gespecialiseerde orthopedagogen/psychologen Contract met zorgverzekeraars Is nog in ontwikkeling

Typering van (enkelvoudige) dyslexie Ernstige lees- en spellingproblemen af te leiden uit zwakke prestaties Het trage/moeizame leerproces is specifiek voor lezen en spellen De lees- en spellingproblemen betrekken zich op woord en subwoordniveau De verwerking van spraakklanken is verstoord/vertraagd Het snel serieel benoemen (van letters en cijfers) is verstoord vertraagd Visueel/orthografische woordherkenning is onnauwkeurig/vertraagd Het koppelen van visueel/auditieve letter/woordverwerking is verstoord/vertraagd • Een minderheid vertoont verbale werkgeheugenproblemen

Continuüm van zorg rond lezen, leesproblemen en dyslexie Kleuters goed voorbereiden Kwaliteit instructiegedrag en klassenmanagement Effectieve methodes voor aanvankelijk en voortgezet technisch lezen Gebruik leerlingvolgsysteem voor technisch lezen Vaststellen van potentiële uitvallers (zwakste 25%). Differentiatie bij het technisch lezen. Aanpak binnen de klas Vaststellen van leerlingen met ernstige leesproblemen. (zwakste 10%.) Individuele instructie. Vaststellen van achterstand en hardnekkigheid van het leesprobleem. Vermoeden van dyslexie (3 á 4%) Vaststellen van dyslexie o.b.v. psycho-diagnostisch onderzoek Gespecialiseerde dyslexiebehandeling Coaching van dyslectische leerlingen Hier gaat het dus over

Indicatie dyslexie Goed leesonderwijs- 300 minuten instructie per week in groep 3 Werken volgens protocol- hulp binnen de groep aan de 25 % zwakste lezers • Bij uitval: individuele hulp 3x 20 minuten per week (daarnaast extra lezen/tutorlezen) • Blijft zwakke lezer: zwakste 10% Dyslexie-onderzoek -> ernstige dyslexie: behandeling in de gezondheidszorg in afstemming met school en ouders

Welke kinderen: Vuistregel 3- 6 maanden hulp zonder voldoende verbetering Ernstige enkelvoudige dyslexie Ondersteuning door ouders

Traject school Goede signalering in groep 3 Herfstsignalering Interventieperiode februari signalering Eind groep 3 wel/geen vermoeden dyslexie Meetmoment (gegevens lvs)

Traject school Groep 4 Interventieperiode (ca 3 mnd) Meetmoment – evaluatie handelingsplan Meetmoment (gegevens llvs en evaluatie handelingsplan)

De Poortwachtersrol Werken volgens protocol leesproblemen en dyslexie Groep 2 Groep 3 en verder Meer instructie Meer leestijd leesplezier

concreet Fonologische activiteiten in groep 2 Leestijd groep 3: ca 60 minuten per dag Groep 4 en 5: 150 minuten per week + 1 uur per week voor de zwakke lezers

Wat moet de school aanleveren basisgegevens uit het leerlingvolgsysteem; een beschrijving van het lees- en spellingprobleem; signalering van het lees- en spellingproblemen: datum, toets (criteria, score), afgenomen door…; omschrijving van de extra begeleiding (doelen, duur, inhoud, organisatievorm, begeleider); resultaten van de extra begeleiding en beschrijving van gebruikte toetsen en normering; vaststelling van toenemende achterstand ten opzichte van de normgroep, met vermelding van gebruikte toetsen en normcriteria; argumentatie voor het vermoeden van ernstige dyslexie: aantonen van didactische resistentie na geboden begeleiding van voldoende intensiteit en kwaliteit; indien bekend, vermelding en beschrijving van eventuele andere (leer)stoornissen.   Het dossier wordt getekend door de directeur van de school, namens het bevoegd gezag.

De behandeling 1 maal per week 40 – 60 behandelingen; gedurende 12 – 18 maanden Individueel Dagelijks (thuis) oefenen (10 – 20 minuten) Eindverantwoordelijke is BIG geregistreerde GZ psycholoog / Kinder- en Jeugdpsycholoog NIP / NVO Orthopedagoog – Generalist RPCZ (HGPD-er) ondersteunt groepsleerkracht

Ouders Behandelaar School

De behandeling Onderwijszorg Nederland Behandeling in modules Lessen met vaste opbouw Huiswerk oefenpartner

De behandeling Klank - tekenkoppeling Waarnemen van spraakklanken Snel oproepen van kennis Herkennen van lettercombinaties Bevorderen vloeiend lezen Leesmotivatie

Dyslexiebehandeling Opbouw behandelsessie Spelling 20 minuten Lezen losse woorden 10 minuten Lezen tekst 15 minuten Overleg met ouder Afspraken met ouders en school Ondersteuning op school (onderwijsbegeleiding)

Samenwerking RPCZ (ONL)- scholen Diagnostiek RPCZ Behandeling schoolnabij (bestuur en/of samenwerkingsverband) Door speciaal opgeleide dyslexie-experts Verlengde arm Vastgelegd in contracten

Procedure bespreken met RPCZ-adviseur -> maakt leerling kans op vergoeding? contact met ouders ouders melden aan (check bij verzekeraar/in polis!) school/intern begeleider is verwijzer aanmelden bij secretariaat primair onderwijs vragenlijst school/vragenlijst ouders GZ-psycholoog gaat na of voortraject voldoende is gevolgd Onderzoek GZ-psycholoog Evt. gevolgd door behandeling

Samenwerking RPCZ-schoolbesturen (beslissingen bestuur) Wil ik werken met verlengde arm constructie Als bestuur of binnen samenwerkingsverband Samenwerkingsvorm vastleggen Medewerkers laten opleiden

Opleiding behandelaar Voorwaarden Dyslexie-expert RT-ervaring Pedagogisch-didactisch bekwaam Aanbeveling directeur Selectie door RPCZ Opleiding van 7 dagdelen met huiswerkopdrachten

informatie Website RPCZ www.rpcz.nl Website ONL: www.onderwijszorgnederland.nl