De Horstgemeenschap Van passanten tot participanten.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Gezamenlijk Programmeren in de Programmaraad
Advertisements

Gezamenlijke uitwerking adoptiegroepen Wijkwerkers & Gezinswerkers
De Groene Heuvel “Hof van heden en de toekomst”. Schetsen voor de toekomst.
Leefbaarheid & wonen en voorzieningen Anders organiseren in West Brabant.
Realisatie kindcentrum
Website voor bewonerscommissies
Economie, juni 2013.
Zo doen we dat in Dordrecht: Bewoners aan Zet
Landschapszorg ABL zet zich in voor het ecologisch beheer van landschappen en domeinen, hoofdzakelijk door begrazing met schapenkuddes en voor het organiseren.
Droge voeten en schoon water Help, er loopt een dijk door mijn tuin! 08 November 2012 Marco Maréchal (Hoofd communicatie HHSK)
Kansen voor kinderen Carla Scheffer Rens van Kleij Startbijeenkomst Brede School Wassenaar 18 december 2012.
Transitie-arena 3 juni 2010 To Simons. Maatschappelijke uitdagingen.
4 juni 2011 Cultureel Centrum de Postkoets Horn
Programma Welkom en doelen bijeenkomst Het gebouw, korte toelichting traject Waar staan we voor? Waar gaan we voor? Samenvatting met vragen en reacties.
Omgaan met kinderen en gezinnen 22 november 2013.
De beleidsronde: een verkenningsronde van kabinet vs. lokale erfgoedactoren Erfgoedcel TERF.
Waarde-volle zorg LPZ, 11 oktober Opbouw Voorstellen Ontwikkelingen Ander perspectief In gesprek 2.
Kansen Voor Jongeren Voorlichtingsbijeenkomst 26 maart 2012.
Leeftijdsvriendelijke gemeente: een hefboom voor actief ouder worden
Inhoud van de avond Het kindcentrum : Bouwen vanuit een gemeenschappelijke visie (Rob) Introductie partners Stichting Kinderopvang Huizen Paramedici Het.
OR-platform 15 november.
Meerjaren Welzijnskader
Gezondheidsmanagement
Take Care Project: Gezondheidstaalgids voor migranten periode: 1 november oktober 2014.
Samenwerken in burgerschap
Petra Verhagen (ISS-CMV) Dorris Direks (IPS-VD)
Presentatie Resultatendag Digidorp/Digitale dorpscafés.
Toekomst LSOG brainstorm. Evaluatie 2008 Vraag naar kennismaking met elkaar en elkaars aanbod Komen tot gezamelijke actie – samenwerking Afstemming Ontwikkelen.
Kenniswerkplaats Rotterdams talent
Participatie en een Klantenraad
1 Ketensamenwerking Alkmaar 10 maart Missie Partner in de arbeidsmarkt Werkzoekenden:Iedereen doet mee Werkgevers:Bijdrage aan duurzaam ondernemen.
Begeleidingsplannen GGZ
2. Communiceren met pubers
Congres Appreciative Inquiry
Beleidsnota  Deel 1: organisatie  Deel 2: evaluatie  Deel 3: beleidsplan.
Kooperaasje Fryslân “ Het sneller verduurzamen van Fryslân door het verbinden van alle duurzaamheidskennis en - initiatieven om zo samen van elkaar.
Zachte waarden klinkende resultaten?!. Uitgangspunten van de werkgroep De deelnemende ROC’s delen de notie dat (kern)waarden onderscheidend en legitimerend.
© VERENIGING VAN EIGENAREN VAN DE STROOPFABRIEK AUTEUR: PAUL LAMBRECHTS DINSDAG 8 APRIL 2014 Een gebruik(er)svisie voor de Stroopfabriek.
Ouderenraden en Actief ouder worden Colloquium GroenPlus
Perspresentatie Gemeenteraadsverkiezingen 14 oktober 2012.
Werksessie Een openbare ontmoetingsplek in de openlucht 20 juni 2014 Peter van Heek (VKK-FDG)
23 januari 2015 | Hans Elzenga, Anne Marieke Schwencke 1 Energiecoöperaties: ambities, handelingsperspectief en interactie met gemeenten De energieke samenleving.
Kennismanagement & Sociale media
Meer interactie tussen de OCMW’s en de POD MI Social media Provinciale Ontmoetingsdagen Lente 2015.
Vakmanschap is Meesterschap Samen Leren in Meesterschap
Van missie naar markt De drie belangrijkste vragen voor succes.
Integratiebeleid in Vlaanderen 7 mei 2015 Voor Mozaiko Kobe Debosscher Secretaris Commissie Integratiebeleid be 0484/88.
Welkom Event Center Batu Tjapeu. Agenda 22 augustus 2015 Voorstellen bestuur 2015 Huidige situatie Doel Hoe nu verder? Organisatie Inschrijven Vragen.
Ramòn Janssen –H4B Niels Killaars –H4B © RJNK. 1: Wat is Social Media? 2: De rol van social media in marketing & internetstrategie 3: De sterke punten.
Zo doen we dat op De Wissel. Inhoud  Onze visie  Onze doelen  Afspraken  Tips  Facebook  Twitter  Youtube  Tot slot.
Nationaal Eenzaamheid Congres 24 september 2015 Nico Ooms Samen onder één dak.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Transitiecommunicatie Dichterbij Belangrijk kenmerk: Onduidelijkheden en uitstel, veel vragen en onzekerheden. Uitdaging: Aansluiten bij de diverse doelgroepen.
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
Evaluatie voortgang Scouting Academy. Resultaten en wat gaan we ermee doen? a.Eerste inkijk in belangrijkste uitkomsten b.Discussie in subgroepen c.Aanbevelingen.
Begrijpen we elkaar? Communicatie in de trialoog tussen de persoon met hersenletsel, naasten / mantelzorgers, en professionals Jean Pierre Wilken Lector.
Nieuwe kansen voor groei van de handbalsport Slagkracht verhogen op: individueel niveau clubniveau landelijk niveau.
Het Grote Participatie Debat Vrijdag 2 september deSingel.
Samen de psychische gezondheid in Nederland verbeteren
NATUURINCLUSIEF ONTWERPEN
Slag om Arnhem levend houden.
Burgerhout Bruist Editie 2017.
Welke leerpunten nemen we mee van de eerste twee jaar?
Wegen van waarden en randvoorwaarden
Marketing in het Verzetsmuseum Wat is marketing Marketing in Verzetsmuseum Doel van de marketing Eerdere doelen PR vragen Doel, strategie Marketing.
Actieplan Welzijn DR 31 maart EOC 19 april.
Stichting De Waaier Presentatie 30 november 2017.
Samenhangende verstedelijking en hoogwaardig OV langs de Oude Lijn
Wijkaanpak Gedeelde uitgangspunten: top-down en bottom-up benadering.
Open club verenigingsondersteuning vanuit Rabobank Hart van Brabant
Transcript van de presentatie:

De Horstgemeenschap Van passanten tot participanten

Het kasteel van Horst wordt een levend monument • De restauratie biedt kansen om van het kasteel van Horst een actueel, interactief en aantrekkelijk monument te maken • Het kasteel zal op 3 manieren worden ontsloten en gebruikt 1.commercieel: verhuur van ruimtes 2.algemene publiekswerking door een professionele publieksontsluiting 3.via een Horstgemeenschap

Vernieuwing - Horstgemeenschap • Een monument leeft vooral als er een continue werking ontplooid wordt en meer structurele verbindingen zijn met allerhande groepen mensen of gemeenschappen • Horst heeft behoefte aan mensen die gehecht zijn aan dit monument, die er zorg voor willen dragen en het actief willen benutten: een Horstgemeenschap

Trends en inspiratiebronnen • Participatie en cocreatie • Gemeenschappen – Erfgoedgemeenschappen – Virtuele gemeenschappen – sociale media – Crowdsourcing • Buitenlandse voorbeelden van innovatieve publiekswerking en participatie

Horstgemeenschap - reëel • De Horstgemeenschap is reëel én virtueel; beide aspecten versterken elkaar • De reële Horstgemeenschap is actief op en rond het kasteel • Daarmee vergroot de Horstgemeenschap het draagvlak voor het kasteel en de kans op het voortbestaan van het kasteel als onderdeel van de menselijke omgeving en het landschap

Horstgemeenschap - virtueel • Sociale media versterken de reële gemeenschap en vormen het bindmiddel van een virtuele gemeenschap • Op verschillende manieren kunnen mensen via sociale media kennis over Horst en zijn omgeving delen, aangeven waarom ze Horst belangrijk of interessant vinden, hun betrokkenheid tonen

Mogelijke activiteiten van de Horstgemeenschap • Via sociale media – Uitwisseling van ideeën, ervaringen en informatie – Bijdragen aan kennis over het kasteel – Communicatie over activiteiten van de reële gemeenschap • Op en rond het kasteel – Organisatie van eigen activiteiten – Meewerken aan het ontsluitingsconcept – Vertegenwoordiging in overlegorganen – Meer traditionele vrijwilligerswerking – Ambassadeurs van het kasteel

Deelnemers • Iedereen die reëel of virtueel, tijdelijk of structureel betrokken is bij de Horstgemeenschap is er deelnemer aan • De Horstgemeenschap is breed en staat open voor iedereen, juist ook veel mensen die niet meteen een binding hebben met erfgoed – Mensen die in de omgeving wonen, wandelaars, vissers of natuurliefhebbers kunnen het gebouw en de site meer betrekken bij hun eigen leven – De Horstgemeenschap kan voor mensen in de nabije en ruime omgeving de drempel verlagen • door actief te communiceren via sociale media • door er uiteenlopende activiteiten te organiseren, die niet per se aan erfgoed, natuur of landschap gebonden zijn

De vorming van de Horstgemeenschap • 2012 – Website en beweging op sociale media – Kick-off bijeenkomst • Uitkomsten – werking vanaf 2013 – Werkgroepen – activiteiten in en rond Horst – Groei van virtuele gemeenschap

Werking • De Horstgemeenschap wordt een experimenteel traject van delen en doen, op het internet en op de site zelf • Procesbegeleiders coachen samen met Erfgoed Vlaanderen dit innovatieve traject • Al doende ontstaat er een bruikbare methodiek en een draaiboek voor andere sites in binnen- en buitenland • Horst wordt zo een icoon van een hedendaags monument, authentiek én actueel, dynamisch en duurzaam gedragen

Spanningsvelden en uitdagingen • Relatie tussen de Horstgemeenschap en de professionele werking in en rond het kasteel – hoeveel invloed kan de gemeenschap krijgen op de werking? • Kwaliteit van de activiteiten en de communicatie van de gemeenschap • Sociale media moeten actueel zijn; opvolging ervan kost (aanvankelijk) geld

Paradigmawisseling • Passanten worden participanten - de Horstgemeenschap wordt een onderdeel van de gehele werking • Dat vergt andere uitgangspunten voor de organisatie qua beheer en communicatie – Cocreatie: afstemming tussen professionele kwaliteitseisen en activiteiten van Horstgemeenschap – Integratie van communicatie van de beheerder en van de Horstgemeenschap